Arizona voert meerwaardebelasting in

"Vanaf 2028 wil Nederland niet alleen effectieve inkomsten, maar ook papieren meerwaarden belasten. ‘Dit is een totale ramp voor kleine beleggers’, klinkt het bij experts."

Wow; moest dit er ooit doorkomen in BE zou dit mijn volledige toekomst veranderen. Ik probeer er met een neutrale bril naar te kijken maar op deze manier tref je enorm hard de kleine tot middelgrote belegger.
Maakt het in elk geval veel gemakkelijker en transparanter qua implementatie. En minder cheatable.

Snapshot 1jan, snapshot 31 dec. Taxable base is bepaald.

Maakt het in elk geval veel gemakkelijker en transparanter qua implementatie. En minder cheatable.

Snapshot 1jan, snapshot 31 dec. Taxable base is bepaald.
Voor LT beleggers is dit gewoon een ramp hoor.

Stel dat je 200K in World ETFs hebt zitten en je hebt 10% ongerealiseerde winst dat jaar; er wordt een belasting op ongerealiseerde winst gehoffen van 30%. Dan mag je 6K afgeven aan de staat zonder ook maar iets af te halen. Je rente op rente wordt zo enorm geïmpacteerd gezien je die 6K die je nu aan de staat moet geven, niet terug in de ETF kan beleggen.

En dan blijf ik nog weg van scenario's waarbij een aandeel of fonds in januari sterk crasht.

Stel dat je 200K in World ETFs hebt zitten en je hebt 10% ongerealiseerde winst dat jaar; er wordt een belasting op ongerealiseerde winst gehoffen van 30%. Dan mag je 6K afgeven aan de staat zonder ook maar iets af te halen. Je rente op rente wordt zo enorm geïmpacteerd gezien je die 6K die je nu aan de staat moet geven, niet terug in de ETF kan beleggen.

En dan blijf ik nog weg van scenario's waarbij een aandeel of fonds in januari sterk crasht.

Aan de andere kant, op de wegbelaste inkomsten uit arbeid haal je ook geen rente op rente.

Waarbij ik ook weg blijf van het scenario waarbij de arbeidsplek stopt of enorm snijdt in het aantal uren.

Aan de andere kant, op de wegbelaste inkomsten uit arbeid haal je ook geen rente op rente.

Waarbij ik ook weg blijf van het scenario waarbij de arbeidsplek stopt of enorm snijdt in het aantal uren.
Bij loon betaal je belastingen op geld dat je daadwerkelijk ontvangen hebt. Bij ongerealiseerde winst betaal je over papieren waardestijging. Dat kan je dwingen om te verkopen.

Iets gelijkaardig is in het verleden trouwens al ongrondwettelijk bevonden in Nederland: https://civra.nl/artikelen/inkomstenbelasting/hoge-raad-zet-streep-door-box-3-in-het-kerstarrest

Dus het is afwachten wat hier zal gebeuren.

Bij loon betaal je belastingen op geld dat je daadwerkelijk ontvangen hebt. Bij ongerealiseerde winst betaal je over papieren waardestijging. Dat kan je dwingen om te verkopen.

Iets gelijkaardig is in het verleden trouwens al ongrondwettelijk bevonden in Nederland: https://civra.nl/artikelen/inkomstenbelasting/hoge-raad-zet-streep-door-box-3-in-het-kerstarrest

Bij ons OV (kadastraal inkomen) betaal je belasting over een fictieve huur in een jaartal dat voor mijn geboorte was...
Dus zo'n unicum is het ook weer niet.

Je betaalt belastingen op de inkomsten die je gerealiseerd hebt in het verleden (je betaalt belastingen in 2026 op de inkomsten uit 2025). Als je al dat geld kwijt bent wegens redenen ontslaat u dat toch ook niet van het betalen van die belasting?

Uiteindelijk is die papieren meerwaarde ook gewoon op dat moment gerealiseerd. Maar beslis jij om die meerwaarde niet te incasseren in de hoop om meer meerwaarde te creëren in de toekomst.

Dat snap ik wel, ja.

En anders moet je 50k belastingen betalen 3y later als je verkoopt. Dat compounding effect valt wel mee.

De 30% is problematisch, de manier waarop ze inplementeren niet.

Non argument.

En dan heb je een aftrekpost, he. Non argument.

Ik ken het nieuwe Nederlands systeem niet, noch het oude overigens, maar even bijlezen leert me alvast dat die aftrek meerdere beperkingen heeft.

Soit, ik beleg bijlange niet zoveel als sommigen hier en woon niet in Nederland.

Ik vind het wel frapant dat men in Nederland precies meer verontwaardigd is over het Belgische wegenvignet dan over deze meerwaardebelasting

Je betaalt belastingen op de inkomsten die je gerealiseerd hebt in het verleden (je betaalt belastingen in 2026 op de inkomsten uit 2025). Als je al dat geld kwijt bent wegens redenen ontslaat u dat toch ook niet van het betalen van die belasting?

Uiteindelijk is die papieren meerwaarde ook gewoon op dat moment gerealiseerd. Maar beslis jij om die meerwaarde niet te incasseren in de hoop om meer meerwaarde te creëren in de toekomst.
Als uw werkgever een faillissement aanvraagt, wordt je dan belast op het stuk loon dat je niet uitgekeerd hebt gekregen?

Ik vind het wel frapant dat men in Nederland precies meer verontwaardigd is over het Belgische wegenvignet dan over deze meerwaardebelasting
Als ik me goed ingelezen heb is het huidige tarief op meerwaarde door vermogen reeds 36% in Nederland, waardoor het enige verschil hier gaat over gerealiseerde vs. ongerealiseerde meerwaarden belasten, voor ons is die 36% natuurlijk in het oog springend. Die discussie loopt ook al een tijdje in Nederland met verschillende rechterlijke uitspraken die de vorige voorgestelde systemen ongrondwettelijk verklaarden.

Als uw werkgever een faillissement aanvraagt, wordt je dan belast op het stuk loon dat je niet uitgekeerd hebt gekregen?

Dit is toch langs de kwestie ?
Indien je in 2025 tgv een faillissement een stuk loon niet uitgekeerd kreeg, dan word je toch enkel belast op de gerealiseerde meerwaarde in dat jaar.
Indien je in 2025 tgv een faillissement het aandeel crasht, dan word je toch ook enkel belast op de gerealiseerde meerwaarde in dat jaar.

Je moet het echter bekijken in functie van de jaarlijkse delta. Wat ook de reden is van die snapshot.

Dit is toch langs de kwestie ?
Indien je in 2025 tgv een faillissement een stuk loon niet uitgekeerd kreeg, dan word je toch enkel belast op de gerealiseerde meerwaarde in dat jaar.
Indien je in 2025 tgv een faillissement het aandeel crasht, dan word je toch ook enkel belast op de gerealiseerde meerwaarde in dat jaar.

Je moet het echter bekijken in functie van de jaarlijkse delta. Wat ook de reden is van die snapshot.
Maar dus als je een stuk loon in 2025 niet uitgekeerd kreeg, wordt je daar niet op belast. Je wordt pas belast op de moment dat je het geld krijgt.
Ook al heb je dat geld nog tegoed van uw werkgever.
Net hetzelfde zou moeten gelden voor aandelen. Als je het niet uitbetaald krijgt, moet het ook niet belast worden.

Iemand die op de hoogte is hoe dat zit met beleggers in Nederland met grote participaties, eigenaars van bedrijven etc?

Hier in ons land ben je als kleine belegger met minder dan een handvol miljoen euro de sigaar, eens daarboven lijkt het nog steeds een paradijs toch - en ja, ik weet dat ik overdrijf met te zeggen dat je met 1-2-3 miljoen een sukkelaar bent, maar de vraag blijft relevant.

En dan maar afvragen waarom de Europese economie door het putje gaat. Gewoon alles doodknijpen.

Krijg je dan ook bijslag voor niet gerealiseerde kinderen? Uitkering voor niet gerealiseerde werkloosheid? Steun voor een niet gerealiseerde handicap? Of nog een leuke: erfbelasting over niet-gerealiseerde overlijdens?

Laatst bewerkt:
Elke belegger vlucht toch weg dan?
Elke belegger zal het niet zijn, velen hangen daar vast met een huis (geleend op vlotjes 40j want huizenprijzen daar zijn nog veel hoger dan hier) of hebben een gezin.

De 30-jarige die geen gezin heeft en al veel heeft belegd, ja die zal het wellicht serieus overwegen om weg te gaan.

Die 36% belasting is trouwens nog niet vast gestemd, hopelijk komt het er niet door...

Of elk jaar extra belasting over de waardestijging van de gezinswoning die je niet verkoopt.

Aangezien men in Nederland een systeem heeft dat wél de waarde van woningen min of meer actualiseert, is die belasting daar eigenlijk wél, alleen wordt die belast in een andere box dan beleggingen.

Ze zouden hier in België beter het kadastraal inkomen ook eens actualiseren. In Nederland weerspiegelt hun WOZ-waarde ook niet perfect de actuele verkoopswaarde maar het is véél betrouwbaarder dan ons waardeloos KI op maat van babyboomers die piekten in 1975.

Terug
Bovenaan