Arizona voert meerwaardebelasting in

Die 33% voor speculatie, daar zit ook mijn grootste schrik.

Als ik 10% meerwaardebelasting moet betalen + 33% speculatietaks, dan kan ik er beter mee stoppen...
Het is 10% of 33% (+gemeentebelasting) of 50% (+idem)
Maar zelfs dan blijft jouw punt geldig. Dan is de lol er rap af.

Zou me trouwens niet verbazen moest de overheid vroeg of laat eerder kijken naar aantal keer dat je inlogt en je dan een 50% aan je been lapt voor professioneel traden.
Binnen de 5 jaar wordt elke meerwaarde belast aan progressief tarief. Opgelost. De kans dat dat niet gebeurt, lijkt me heel klein. Het is niet alsof de (oa. budgettaire) crisis in Belgie/Europa tegen dan opgelost verbeterd zal zijn, integendeel.

Wanneer je opt-out kiest, gaat dat dan alleen over de meerwaardebelasting?

Wij zijn namelijk getrouwd, maar mijn aandelen (inclusief winst) zijn van mij. Ik ga zo goed als zeker geen €10k winst hebben, dus opt-out lijkt mij het logische om te kiezen, want onze belastingen worden samen ingevuld. Anders betaal ik belastingen en krijgen we ze samen terug of zie ik dat verkeerd?
De rechter bij scheiding kent geen "uw aandelen" tenzij ze verworven zijn voor het huwelijk.
Alles verworven tijdens het huwelijk is 'van ons'. Alleszins, dat is wat de notaris ons vertelde toen we begonnen over aparte rekeningen :) .

Maar ja, als uw meerwaardebelasting via opt-in geïnd wordt en vervolgens via de belastingbrief terugstroomt is dat inderdaad via de gezamelijke aangifte. Omgekeerd is het waar natuurlijk, als jij 10k€+ meerwaarde realiseert en die belasting moet betaalt worden zal dat ook via de gezamelijke aangifte verlopen. Ga je dat dan van uw privé rekening betalen of mag het dan wel uit de gemeenschappelijke pot komen :cool:.

Heel bizar dat je uw vrouw niet wil laten meegenieten van meerwaardes die jij realiseert op aandelen.

De rechter bij scheiding kent geen "uw aandelen" tenzij ze verworven zijn voor het huwelijk.
Alles verworven tijdens het huwelijk is 'van ons'. Alleszins, dat is wat de notaris ons vertelde toen we begonnen over aparte rekeningen :) .

Maar ja, als uw meerwaardebelasting via opt-in geïnd wordt en vervolgens via de belastingbrief terugstroomt is dat inderdaad via de gezamelijke aangifte. Omgekeerd is het waar natuurlijk, als jij 10k€+ meerwaarde realiseert en die belasting moet betaalt worden zal dat ook via de gezamelijke aangifte verlopen. Ga je dat dan van uw privé rekening betalen of mag het dan wel uit de gemeenschappelijke pot komen :cool:.

Heel bizar dat je uw vrouw niet wil laten meegenieten van meerwaardes die jij realiseert op aandelen.
Die had ik inderdaad voor het huwelijk al.

Waarom is dat eigenlijk bizar? Dit is geld van voor ons huwelijk en zij heeft ook haar potje (ongeveer hetzelfde bedrag). Anders is het verlies voor mij alleen en de winst niet? Dat zou pas raar zijn. Het gaat hier niet over een groot bedrag en voor de rest hebben we alles in 1 pot.

Zo eens een vraag onder de leden hier - hebben jullie veel historische minwaarden, in mijn port staan er eigenlijk maar een beperkt aantal in het rood en het gros dan nog relatief weinig (zowel in % - op eentje van min 99% na - als in absoluut bedrag).

Edit: bijkomend niet altijd eenvoudig om de historische aankoopkoersen terug te vinden m.b.t. FIFO doorheen de jaren (weet zelfs niet of Saxo de geschiedenis van Binck nog kan bezorgen - om maar een voorbeeld te geven).

6 K€ historische minwaarden. Begin vorig jaar wat underperformers opgekuist toen er nog geen sprake was van meerwaardebelasting - al zou ik ze toch niet een jaar of langer extra gehouden hebben om wat mogelijke meerwaardebelasting te offsetten, dat kost ook wel wat aan opportuniteitskost van een jaar tegenvallend rendement op die aandelen.

Ik hang er sowieso aan, het grootste deel van mijn beleggingen zijn bedoeld om op lange termijn te houden, dus tegen dat ik die ooit verkoop, is er gegarandeerd sprake van meer dan 10% meerwaardebelasting...

Die had ik inderdaad voor het huwelijk al.

Waarom is dat eigenlijk bizar? Dit is geld van voor ons huwelijk en zij heeft ook haar potje (ongeveer hetzelfde bedrag). Anders is het verlies voor mij alleen en de winst niet? Dat zou pas raar zijn. Het gaat hier niet over een groot bedrag en voor de rest hebben we alles in 1 pot.

En in welke pot zitten de Oxy aandelen.

Gezien je spreekt over meerwaardes op je eigen pot heb ik al zo een vermoeden.

Gij filou 😏

Zo eens een vraag onder de leden hier - hebben jullie veel historische minwaarden, in mijn port staan er eigenlijk maar een beperkt aantal in het rood en het gros dan nog relatief weinig (zowel in % - op eentje van min 99% na - als in absoluut bedrag).

Edit: bijkomend niet altijd eenvoudig om de historische aankoopkoersen terug te vinden m.b.t. FIFO doorheen de jaren (weet zelfs niet of Saxo de geschiedenis van Binck nog kan bezorgen - om maar een voorbeeld te geven).
Maar 2 aandelen met historische minwaarden, Azelis en IMCD.
Veel minwaarde is het niet.
Denk ook niet dat ik die binnen de 5 jaar verkoop.

Gezien de meerwaardebelasting deels een inflatiebelasting is mogen we eigenlijk blij zijn met de euro en dat de Belgische politiek niet aan de knoppen zit van de rente.

Maar 2 aandelen met historische minwaarden, Azelis en IMCD.
Veel minwaarde is het niet.
Denk ook niet dat ik die binnen de 5 jaar verkoop.

Historische minwaarde zijn beperkt aftrekbaar.

Dus als je dat recht niet gebruikt na x aantal jaar neemt men gewoon de Jan 2026 waarde.

Binnen de 5 jaar wordt elke meerwaarde belast aan progressief tarief. Opgelost. De kans dat dat niet gebeurt, lijkt me heel klein. Het is niet alsof de (oa. budgettaire) crisis in Belgie/Europa tegen dan opgelost verbeterd zal zijn, integendeel.
Tenzij je ergens een aanzienlijk belang hebt natuurlijk. Kwestie van de echt grote vermogens niet te raken :unsure:

Historische minwaarde zijn beperkt aftrekbaar.

Dus als je dat recht niet gebruikt na x aantal jaar neemt men gewoon de Jan 2026 waarde.

- Naar wat ik lees zijn er geen historische minwaarden. Enkel tgo 31/12.
- Is er een limiet op de bepaling van de startkoers als er meerwaarde is ? Vb, aankoop aan 200 20y geleden. Koers staat 100 op 31/12. Ik verkoop morgen aan 200. Dan wil ik liefst 0 betalen en geen 10% van 100.

- Naar wat ik lees zijn er geen historische minwaarden. Enkel tgo 31/12.
- Is er een limiet op de bepaling van de startkoers als er meerwaarde is ? Vb, aankoop aan 200 20y geleden. Koers staat 100 op 31/12. Ik verkoop morgen aan 200. Dan wil ik liefst 0 betalen en geen 10% van 100.
Bij aandelen die je verkoopt waarvan de prijs bij aankoop hoger was dan de prijs op 31/12 kan je de historische aankoopprijs gebruiken om de meerwaarde te berekenen.

Dus je koopt Azelis aan 80 op 31/12 staat het op 20 en je verkoopt ze aan 50 dan hoef je geen meerwaardebelasting te betalen.
Maar dit recht zou vervallen na 2030.

Dus in jou geval kan je best die troep buitengooien voor 2030

Doe je dan zoveel transacties?

Ik denk uit te komen rond 5-10 transacties per jaar of zo, denk niet dat je in zo'n geval schrik hoeft te hebben van een speculatietaks. Maar ik ga wel de eerste jaren mijn winsten proberen te compenseren met historische minwaarden, dus zeker een opt-out hier.
Ja, maar met opties heb je dat snel.

Stel dat een aandeel aan 5$ noteert en je wil er iets van 5000$ in beleggen, dan moet je een tiental optiecontracten kopen. Dus aan- en verkoop van die ene belegging is al 20 contracten. Ik denk dat ik tussen de 500 en 1.000 contracten per jaar zit.

Ja, maar met opties heb je dat snel.

Stel dat een aandeel aan 5$ noteert en je wil er iets van 5000$ in beleggen, dan moet je een tiental optiecontracten kopen. Dus aan- en verkoop van die ene belegging is al 20 contracten. Ik denk dat ik tussen de 500 en 1.000 contracten per jaar zit.
Met opties denk ik dat je snel in het vizier van de fiscus gaat komen ivm speculatief handelen.

Alles hangt natuurlijk af van hoeveel mankracht ze daarop gaan zetten om te controleren.

Ik vroeg mij af als je voor opt-in kiest, als je nu voor het eerst dit jaar aandelen met meerwaarde verkoopt, betaal je daar dan direct al 10% belasting op of weet Bolero dat je nog geen 10.000€ meerwaarde gerealiseerd hebt en betaal je dus geen meerwaarde ?

Dus bij opt-in geldt die 10.000€ vrijstelling toch ook nietwaar ? Omdat bij Bolero je nog nergens een teller ziet staan van je zit op xxxx/10.000€.

Ik vroeg mij af als je voor opt-in kiest, als je nu voor het eerst dit jaar aandelen met meerwaarde verkoopt, betaal je daar dan direct al 10% belasting op of weet Bolero dat je nog geen 10.000€ meerwaarde gerealiseerd hebt en betaal je dus geen meerwaarde ?

Dus bij opt-in geldt die 10.000€ vrijstelling toch ook nietwaar ? Omdat bij Bolero je nog nergens een teller ziet staan van je zit op xxxx/10.000€.
Bij opt-in geldt die vrijstelling ook maar alleen bij uw belastingaangifte. Bolero zal proactief altijd 10% van uw meerwaarde inhouden en doorstorten naar de overheid. Daarom is opt-out eigenlijk gewoon quasi altijd interessanter.

De reden hiervoor is simpel: Je kan op verschillende platformen tegelijk beleggen, en die platformen weten van elkaar niet wat je verkoopt en wat dus je werkelijke meerwaarde is, en of je bijgevolg al dan niet echt onder de drempel van 10k zit.

Dat opt-out interessanter is weet ik, geen gratis staatslening enz maar helaas is opt-in voor mij beter omdat ik liever gegarandeerd 10% belasting betaal dan er nog eens 33% speculant of 50% beroepsinkomen bijkomt.

Je kan toch maar 1x belast worden op een verkoop van meerwaarde dacht ik dus liever dat en geen geld terug vragen aan de overheid. Het is idd maar 1000€, maar dat geeft mij gemakzucht voor mijn uitrekenen van de meerwaarde plus ik blijf anoniem. Dat is voor mij wel 1000€ waard maar dan besef ik ook dat ik een grote rode vlag op mijn account krijg voor Jambon aangezien ik niets terug vraag.

Ik handel niet in opties, heb dit nog nooit gedaan maar ik denk er wel over om dat mss ooit eens te doen. Handelen in opties lijkt mij vrijwel zeker als speculant aanzien te worden.

Opt-in kiezen en dan die 1.000€ terugvragen is kiezen voor anonimiteit maar deze dan terug op te geven door die teruggave en dat is gewoon niet logisch om dan voor opt-in te kiezen.

Al die keuzestress van wat is nu het beste pff... Plezant als ze nu al 10% innen terwijl er nog geen wet is, dit klopt juridisch gezien toch voor geen meter, mja in België kan veel hé.

Terug
Bovenaan