Wow wat een vreemde discussie. Natuurlijk behoren aandelen (al dan niet genoteerd) tot het vermogen van een privé-persoon die aandeelhouder is.
Als fiscaal jurist en accountant zal ik het in mensentaal even proberen uit te leggen:
De bezittingen van de vennootschap zijn inderdaad geen bezittingen van de privé aandeelhouder. Maar de aandelen zijn dan wel. En het is de vermogenswaarde van die aandelen die dus tot het vermogen van de privé-persoon behoren.
Uiteindelijk zitten er altijd wel natuurlijke personen achter e. UBO's noemen ze dat ook wel... bij stichtingen of dergelijke is dat wat ingewikkelder maar zelfs dan.
De waardering is een andere zaak bij niet-genoteerde vennootschappen. Hoewel bijvoorbeeld vastgoedvennootschappen relatief makkelijk te waarderen zijn. Stel ik ben de enige aandeelhouder van een vastgoedvennootschap met 1 miljoen aan vastgoed en geen schulden. Mijn privé-vermogen is 0???
Hence the point: zinloos om de "ultrarijken" te valoriseren op basis van hun privé én hun vennootschap(pen), en om op basis daarvan uitspraken te gaan doen over "de fiscaliteit".
Of om het concreet te maken: artikels zoals gisteren over Wittouck die enkele miljarden aan meerwaarde heeft gerealiseerd zonder belasting, die zijn weinig meer dan simplistische propaganda. Er is niets dat België kan doen om een Monegask die via zijn vennootschappen in Luxemburg meerwaardes realiseert, tenzij trachten hem te overtuigen om terug te komen. Zinloos dus om hem als rijkste Belg te gebruiken in welke boodschappend an ook over "eerlijke fiscaliteit".

.