Arizona voert meerwaardebelasting in

Oké, ik ben mee.
Natuurlijk maakt dat een verschil, maar ook niet al het verschil. Want Jos met 25.000 euro om te beleggen in 2025, is dat "de gewone man" die ontzien moet worden, of hoort die bij de sterke schouders? Kan die die 1.000€ even weinig missen als het eenoudergezin dat jaar?

Je bent het ermee eens dat Jos met 25k er meer van voelt dan Jan met 1k. En dat Jean-Baptiste met 25M nominaal een pakje meer betaalt, toch? Dan is de rest toch vooral semantiek, met "vooral de sterke schouders" vs "enkel de sterkste schouders" en "de middenklasse" vs "de gewone man" vs "de rijken".
Helemaal mee eens. Daarom net vind ik het belangrijk dat politici hun communicatie wat beter doen en zeggen waar het op staat. Jos met 25K gaat zich niet associëren met de "10% rijksten" die Conner aanhaalde maar is eveneens geen sukkelaar. De begrippen sterke schouders, middenklasse, rijken enz... zijn zo hol als iets.

Daarom ook dat men beter spreekt van working en owner class:

Haal je de meerderheid van je inkomen uit werk -> working class
Haal je de meerderheid van je inkomen uit activa of door anderen voor jou te laten werken -> owner class

Dat verklaart ook waarom de huidige meerwaardebelasting onrechtvaardig aanvoelt, want de owner class spelen in de categorie van miljoenen als vrijstelling terwijl de working class het moet doen met 10K.

En ja, bij de working class hoort dus ook de kleine zelfstandige dat nog altijd uurtje-factuurtje werkt. Hij zelf moet werken om rond te komen.

Nu technisch gezien kunnen vrije beroepers hier ook onder vallen en daar hangt het dan vanaf hoe ze hun geld beheren, spoelen ze het door de WC en moeten ze nog altijd aan de bak? Ja dan zijn ze imo even grote sukkelaars als de rest.

Laatst bewerkt:
Daarom ook dat men beter spreekt van working en owner class:

Haal je de meerderheid van je inkomen uit werk -> working class
Haal je de meerderheid van je inkomen uit activa of door anderen voor jou te laten werken -> owner class

Dat verklaart ook waarom de huidige meerwaardebelasting onrechtvaardig aanvoelt, want de owner class spelen op de categorie van miljoenen als vrijstelling terwijl de working class het moet doen met 10K.
Dat is ook een beetje een lastige natuurlijk. Ik zou volgens de norm zeker boven middenklasse zitten, maar ik haal nog altijd meer inkomen uit werk dan uit activa (en dat gaat nog wel een tijdje zo blijven).

Er zullen altijd wel randgevallen zijn, maar net daarom dat deze taks gewoon verkeerd in elkaar zit. Men had het simpel kunnen houden maar wel met meer lagen zoals de inkomstenbelasting. Of, als de inkomstenbelasting niet zo verdomd hoog was, de inkomsten uit vermogen gewoon deel laten uitmaken van die (bedrijfs)inkomstenbelasting zoals vele andere landen doen:

In de bovenstaande lijst hebben 60 landen een CGT dat gelijk is aan de CIT.

Hier is je denkproces mijn inziens dus fout. België heeft geen probleem met inkomsten maar met uitgaves. Met ons huidig belastingsregime zouden wij ruimschoots er moet komen.

Nederland heeft een schuld die de helft is van hun BBP met lagere belastingsdruk, Zweden heeft dit, Finland, Oostenrijk, etc, etc...
Het issue is uitgavebeleid, niet de inkomsten. De oplossing voor het tekort op te lossen simpelweg willen pleisteren door nog meer belastingen toe te voegen in een land dat reeds kapot belast wordt, is onkunde. Niet meer, niet minder.

Geen enkele ondernemer of particulier zou een issue maken van een vermogensbelasting mits de rest netjes in proportie is maar nogmaals, het is EN EN EN... Iedereen met een beetje verstand of rationaliteit zou toch moeten inzien dat dit gewoon weer geen goede oplossing is.

Maar dat is toch een EN EN EN oplossing ? Beperking werkloosheidsuitkering in de tijd. Pensioenhervorming (ambtenaren die minder pensioen gaan krijgen),... worden voorzien.

Maar dat is toch een EN EN EN oplossing ? Beperking werkloosheidsuitkering in de tijd. Pensioenhervorming (ambtenaren die minder pensioen gaan krijgen),... worden voorzien.
EN EN duidt op weer een extra belasting. Het is altijd meer belasten. Andere landen met vermogensbelasting doen daar een shift en is dat gewoon beter in balans. Hier is het weer bovenop al de rest. Is nu toch niet zo moeilijk te begrijpen mannekes? Jezus :crazy:

Hier is je denkproces mijn inziens dus fout. België heeft geen probleem met inkomsten maar met uitgaves. Met ons huidig belastingsregime zouden wij ruimschoots er moet komen.

Nederland heeft een schuld die de helft is van hun BBP met lagere belastingsdruk, Zweden heeft dit, Finland, Oostenrijk, etc, etc...
Het issue is uitgavebeleid, niet de inkomsten. De oplossing voor het tekort op te lossen simpelweg willen pleisteren door nog meer belastingen toe te voegen in een land dat reeds kapot belast wordt, is onkunde. Niet meer, niet minder.

Geen enkele ondernemer of particulier zou een issue maken van een vermogensbelasting mits de rest netjes in proportie is maar nogmaals, het is EN EN EN... Iedereen met een beetje verstand of rationaliteit zou toch moeten inzien dat dit gewoon weer geen goede oplossing is.
En dat is een verschil van ideologie, deels. Want betaal in NL eens je zorgverzekering, tov hier. Je zult snel schrikken.
Maar daarover kun je inderdaad discussiëren, ik zie dat anders en zo met plezier uiteraard kijken naar uitgaven en efficiëntie, maar ook meer afdragen voor een beter onderwijs, betere gezondheidszorg...

Maar dan is je probleem verschoven van 'het zijn niet de sterke schouders' naar 'niet ik'. En dat mag, maar dan moet je het ook niet anders voorstellen, toch?

En dat is een verschil van ideologie, deels. Want betaal in NL eens je zorgverzekering, tov hier. Je zult snel schrikken.
Maar daarover kun je inderdaad discussiëren, ik zie dat anders en zo met plezier uiteraard kijken naar uitgaven en efficiëntie, maar ook meer afdragen voor een beter onderwijs, betere gezondheidszorg...

Maar dan is je probleem verschoven van 'het zijn niet de sterke schouders' naar 'niet ik'. En dat mag, maar dan moet je het ook niet anders voorstellen, toch?

Heeft niets te maken met niet ik. Ik betaal met het bedrijf dat ik opgericht heb miljoenen aan belasting elk jaar. Ik doe mijn deel meer dan voldoende en vind dat maar normaal. Ik heb dan ook geen enkel probleem met een meerwaardebelasting MITS correct en gebalanceerd ingevoerd. Echter de implementatie van de huidige is onrealistisch in uitvoering, tijdlijn implementatie, meetpunten en dat is dan nog is bovenop al de rest die overdreven belast is tegenover buurlanden. Een beetje van trop c'est trop. Heeft niets met eigenbelang te maken maar meer met een beetje gezond verstand. De meerwaardebelasting is een populistisch paradepaardje geweest van links, we moeten daar verder niet over zeveren.

De begroting moet op orde maar dit (althans in huidige vorm) is niet de manier.

Laatst bewerkt:
Er zullen altijd wel randgevallen zijn, maar net daarom dat deze taks gewoon verkeerd in elkaar zit. Men had het simpel kunnen houden maar wel met meer lagen zoals de inkomstenbelasting. Of, als de inkomstenbelasting niet zo verdomd hoog was, de inkomsten uit vermogen gewoon deel laten uitmaken van die (bedrijfs)inkomstenbelasting zoals vele andere landen doen:

In de bovenstaande lijst hebben 60 landen een CGT dat gelijk is aan de CIT.
België valt daar ook onder, meerwaarden zijn in de regel ook al belast in vennootschappen en aan het tarief van de vennootschapsbelasting.

Die vrijstelling voor mensen die 20% in een* bedrijf hebben, dixit de uitleg van Van Petegem gisteren op Ter Zake: “want dat creëert jobs en economische meerwaarde”. Non-argument, want iedere belegger doet dat, of je nu 10, 200 of 5695 aandelen hebt in een bedrijf.

(*ik ben er nog niet diep genoeg in gedoken, maar moet het het eigen bedrijf zijn? Ik dacht van niet).
Vanaf 20% wordt het gezien als een eigen bedrijf, da's ook wel een percentage waarbij je meestal actief betrokken bent. Maar ben ook niet helemaal mee wat het economisch nut van deze uitzondering is. Ik snap uitzonderingen op erfenisrechten en schenkingsrechten van bedrijven waarin mensen actief zijn omdat je niet wilt dat de eigenaars die het bedrijf succesvol bouwen verplicht worden te verkopen om belastingen te kunnen betalen maar dit gaat toch al om een situatie waarbij die eigenaars er uitstappen en uitcashen, die situatie is weinig anders dan iemand die gewoon op de beurs uitcasht of pakweg 5% van de aandelen van een bedrijf uitcasht.

Ik denk zelfs dat het omgekeerd is, iemand die aandelen op de beurs verhandeld zal zich veel meer bewust zijn van de 10% meerwaardebelasting dan iemand die een bedrijf uitbouwt en zal er in zijn beleggingsstrategie rekening mee houden. Voor iemand die zijn bedrijf aan het uitbouwen is, is 10% meerwaardebelasting een luxeprobleem voor de verre toekomst.

Laatst bewerkt:

Ik snap ook niet waarom we moeten vergelijken met zorg in NL? Bijdragen zijn anders, eveneens de dekkingen en systeem van terugbetalingen.

Ook niet echt een argument om de zorg(verzekering) erbij te betrekken. We betalen hier misschien véél minder, hebben best een groot basis waarvoor we verzekerd zijn, maar de kwaliteit die we tegenwoordig daar voor terugkrijgen is de voorbije jaren ook maar zo zo. Idem onderwijs. Idem openbaar vervoer. Is er eingelijk iets positiefs waarvoor onze belastingen worden gebruikt waarvan we kunnen zeggen: this works?

We betalen al veel en zien daar de laatste jaren niet echt veel van terug buiten het jaarlijks gemekker dat het geld op is. Dus ik snap waarom mensen hier over vallen. Ik dacht dat er geen nieuwe taksen gingen bijkomen?

Het systeem is ook zo ontworpen dat dit je expres heel moeilijk gemaakt wordt. De ratrace ontsnappen mag niet. Tenzij je écht heel veel geld hebt. Dan blijven de achterpoortjes zo wijd mogelijk open.

De échte grap is dat ze na al die belastingen nog altijd géén geld zullen hebben.

Laatst bewerkt:
Ik snap ook niet waarom we moeten vergelijken met zorg in NL? Bijdragen zijn anders, eveneens de dekkingen en systeem van terugbetalingen.
Klopt. Daarom is het onzinnig om te vergelijken met: In België zijn we al kapotbelast. Mijn antwoord was een reactie op Nijntje, die letterlijk zegt dat je naar NL moet kijken, dat veel minder schulden heeft. Je kunt niet de inkomsten vergelijken, maar de uitgaven niet. Oké, we zouden een boel besparen als we niks meer terugbetalen van gezondheidszorg. Maar wie wordt daar beter van?

Klopt. Daarom is het onzinnig om te vergelijken met: In België zijn we al kapotbelast. Mijn antwoord was een reactie op Nijntje, die letterlijk zegt dat je naar NL moet kijken, dat veel minder schulden heeft. Je kunt niet de inkomsten vergelijken, maar de uitgaven niet. Oké, we zouden een boel besparen als we niks meer terugbetalen van gezondheidszorg. Maar wie wordt daar beter van?
Mea culpa! Had een stukje gemist dus!

Klopt. Daarom is het onzinnig om te vergelijken met: In België zijn we al kapotbelast.
Blijft toch ook altijd een moeilijke in discussies als dit, belastingen vergelijken.... "wij zijn kapotbelast", en ja, in bv Nederland betalen ze minder belastingen, maar moeten dan dingen die hier onder onze gezondheidszorg vallen daar door uzelf betaald worden, en zitten ze de kosten van hoger onderwijs op te drijven enz....

'k krijg het er van van altijd dat liedje "we worden kapotbelast", anderzijds krijgen we er toch ffs ook veel voor terug, dingen die ge in andere landen dan maar zelf op de privemarkt moet zien te regelen.... wat vaak niet beter is dan als't centraal geregeld is voor dingen die toch elke mens moet hebben (gezondheidszorg, onderwijs, ...) ....

wat vaak niet beter is dan als't centraal geregeld is voor dingen die toch elke mens moet hebben (gezondheidszorg, onderwijs, ...) ....
Onderwijs is al jaren in een dalende lijn, en daar komt niet snel verandering in.
Gezondheidszorg is het volgende dat meer in de privé gaat gebeuren.

Hoe minder de overheid voor ons moet regelen, hoe beter.

Blijft toch ook altijd een moeilijke in discussies als dit, belastingen vergelijken.... "wij zijn kapotbelast", en ja, in bv Nederland betalen ze minder belastingen, maar moeten dan dingen die hier onder onze gezondheidszorg vallen daar door uzelf betaald worden, en zitten ze de kosten van hoger onderwijs op te drijven enz....

'k krijg het er van van altijd dat liedje "we worden kapotbelast", anderzijds krijgen we er toch ffs ook veel voor terug, dingen die ge in andere landen dan maar zelf op de privemarkt moet zien te regelen.... wat vaak niet beter is dan als't centraal geregeld is voor dingen die toch elke mens moet hebben (gezondheidszorg, onderwijs, ...) ....
In heel West Europa krijgen burgers veel terug maar ik zou nu niet zeggen dat wij het meest terugkrijgen terwijl we wel meetsal op de eerste of tweede plaats staan van belastingen, en die belastingen worden dan nog eens disproportioneel gedragen door mensen met een bovengemiddeld beroepsinkomen, als je in die laatste groep zit is de wanverhouding tussen wat je krijgt en wat je ervoor betaalt vaak heel wat groter dan bij andere West Europeanen.

Onderwijs is al jaren in een dalende lijn, en daar komt niet snel verandering in.

Ik denk nu niet dat "kwaliteitsdaling" perse veroorzaakt is omdat het door de overheid geregeld is.

Ik denk eerder dat de kwaliteitsdaling een gevolg is van de vergrijzing en het moeilijker invullen van allerhande vacatures waardoor men toelaat dat minder bekwame personen die openstaande jobs ook mogen doen.

Of dat dat nu onderwijs, gezondheidszorg, politie, algemeen overheid,...
(en je ziet het ook op sommige plekken in de privésector. In de accountancy zag je dat ook gebeuren. Mensen na 3 jaar boekhoudstudies die daar geslaagd voor zijn met de hakken over de sloot maar nog altijd niet weten hoe een afschrijving werkt.)

Ja, want gij hebt zoveel meer onderhandelingskracht dan een heel land -_-

Ge kunt toch niet serieus zijn, kijk eens naar hoe het in de USA is, is dat uw ideaal? -_-

Terug
Bovenaan