Arizona voert meerwaardebelasting in

Als mensen die hard werken en 380k bij elkaar krijgen de sterkste schouders moeten voorstellen (ook al is dat statistisch gezien ongetwijfeld zo), dan is dat toch echt triestig als men van mening is dat men het daar wat meer moet gaan halen. Is verre van een groot vermogen. Comfortabel leven? Ja. Rentenieren? Verre van. Beste voorbeeld hoe politiek ontwricht de meningen hierover zijn.
Dit idd.
De definities van "middenklasse" liggen hier nogal ver uiteen als ik hier tussen de lijnen lees. Voor sommigen ben je al middenklasse van zodra je niet van maand tot maand leeft en "iets" kunt sparen.
Voor de gemiddelde 30-35jarige (ik vermoed zowat de mediaan hier op dit forum) die een (te duur) huis moet afbetalen en met opgroeiende kinderen zit die handenvol geld kosten, lijkt 380k op de rekening een onbereikbare droom. Maar de overgrote meerderheid zal daar binnen 20-25j. wel probleemloos aankomen (laten we voor het gemak de inflatie even buiten beschouwing laten).

Voor wie zelf niet in de situatie zit dat de belasting hen treft, is het heel gratuit om er vanaf de zijlijn voor te staan applaudiseren als 'ideologisch correct' . Tot ze ineens binnen x jaar zelf ook in de doelgroep komen...

Ja, je kunt aanvoeren dat als je zegt "deze taks treft de superrijken", dat je daarmee niet uitsluit dat andere groepen ook getroffen worden.
Als er morgen accijnzen worden ingeroepen op alle ijscrème die wordt verkocht en je dan aanvoert dat dit de superrijken treft, lieg je technisch gezien ook niet.

Mijn excuses, ik dacht dat het niveau hier ietsje hoger lag dan dat.

Het toontje dat de gewone man niet geraakt wordt door deze belasting, dat het enkel voor de sterkste schouders is, de rijken in de hoogste percentielen, enz...

Citaat van Conner Rousseau: "De FOD Financiën heeft al heel duidelijk gemaakt dat een zuivere meerwaardebelasting de 10 procent rijksten zal treffen en vooral de 1 procent rijksten"

Dit is geen belasting die enkel de rijkste vermogens van dit land zal raken.

Dat ze daar dan straight over zijn.
Maar ik zie echt het probleem niet van de communicatie? Lijkt me eerder bewust fout interpreteren om tegen te kunnen reageren dan iets anders.

Er zijn de laatste tijd al verschillende artikels gepasseerd waarbij men stipuleert dat kapitaal weinig belast is in België en dat de "rijken" vooral geld verdienen met kapitaal tov. arbeid.
Er zijn hier in deze thread al verschillende cijfers gepasseerd over waar belegd zit.
Even uit DS Vandaag:

1% bezit 70% van alle aangekochte aandelen.
10% bezit 85% van alle aangekochte aandelen.
Of het voorbeeld wat ik zelf hier eerder gaf over hoeveel vermogen de belg heeft en hoeveel % hiervan aandelen zijn.

Er blijft de illusie ontstaan dat de middenklasse hier grote bedragen heeft staan en veel belastingen zal moeten betalen. Dat is gewoon ronduit vals. De middenklasse zal peanuts betalen met de huidige regels.

Verder over de communicatie zelf :
Vooruit-voorzitter Conner Rousseau is tevreden over de deal, zo meldt hij in een persbericht: "De meerwaardebelasting zorgt ervoor dat ook de allerrijksten een eerlijke bijdrage leveren. Vooruit heeft haar verantwoordelijkheid genomen door in deze regering te stappen. Maar iedereen moet een eerlijke bijdrage leveren om in de toekomst de koopkracht van de mensen te beschermen, onze pensioenen betaalbaar te houden en goede en betaalbare zorg te blijven hebben."
"Een eerlijke bijdrage van de superrijken - zonder achterpoortjes - daar hebben we met Vooruit keihard voor gestreden. Om ervoor te zorgen dat de inspanningen eerlijk verdeeld zijn. Dat iedereen zijn deel doet."

"Het was erg belangrijk dat er een akkoord tot stand kwam waarbij de sterke schouders écht bijdragen", zegt vicepremier Frank Vandenbroucke (Vooruit). "Het gaat dan vaak om zeer vermogende mensen. En vooral was het onze zorg om niet allerlei achterpoortjes te laten openstaan. Ik ben daarom blij dat we heel wat achterpoortjes helemaal dichtgemetseld hebben."
Dat zijn de zaken die ik uit de nieuwsblog van VRT tegenkom. Hoe zijn dat uitspraken die doen uitschijnen dat de middenklasse totaal niet geraakt zou kunnen worden? Het is toch logisch dat hier een getrapt systeem in zit en geen alles of niets systeem vanaf een bepaald punt? Laat de stropop vallen dat enkel rijken iets zouden moeten betalen. Niemand heeft dat gezegd. Wel dat vooral rijken/rijkeren zullen bijdragen.

Er wordt hier toch nogal geweend hoor... Dat zal wel niet zijn omdat iedereen hier onder de armoedegrens zit. Ik vermoed dat de meerderheid van de bevolking echt niet wakker zal liggen van die meerwaardebelasting, dus ja, dan zijn het wel degelijk de sterkste schouders die zullen bijdragen.

Kijk, ik ben gestart met nul en ik vind het nu ook wel zuur dat ik eerst 25 jaar hard heb moeten werken om een beetje kapitaal bijeen te garen (en waarbij de overheid steeds met een groot deel ging lopen door de hoge belasting op arbeid), en nu ik genoeg centen heb om wat te verdienen op de beurs komt de overheid ook daar nog eens langs om hun deel te grijpen.

Maar... het is toch hoog tijd dat winsten door vermogens ook eens belast gaan worden? Het is toch compleet onredelijk dat degene die hun centen verdienen met arbeid zoveel moeten afdragen aan de staat, en zij die het geluk hebben om een groot vermogen te hebben en daar hun centen mee verdienen, die moeten (bijna) niets afdragen?
Ja, de overheid moet efficienter omgaan met de centen; ja, we zullen ook moeten besparen; ja, er zijn misschien nog andere mogelijkheden om te belasten en ja, het zou goed zijn mocht de belasting op arbeid dan verminderen.
Maar dat doet allemaal niets af aan bovenstaande.

Om het nog even te kaderen. Uw eigen woning telt niet mee. Uw verhuurgelden tellen voorlopig niet mee (dat heeft Vooruit er niet doorgekregen, mogelijks in de volgende regering). De meerwaarde die je genereert bij de verkoop van uw woningenpatrimonium tellen niet mee. Toch niet zolang je dit als particulier hebt. En als je dit als NV had, was er sowieso al een meerwaardetaks van toepassing of zo had ik toch verstaan (dat je met creatief boekhouden kunt beperken - we zijn België nietwaar).
Om het dan correct te kaderen: je hebt ervoor gekozen om te beleggen in aandelen ipv in een eigen woning/opbrengsteigendom. Je steekt daarentegen dat half miljoen dus in aandelen en je zit vlot boven die 10k winst/jaar, terwijl je exact dezelfde meerwaarde hebt als Jos die wel een huis gekocht heeft.

Maar mijn voorspeld effect, er gaat meer geld in opbrengsteigendom gepompt worden waardoor de huurmarkt nog rotter wordt voor "de armen".

Verder over de communicatie zelf :

Dat zijn de zaken die ik uit de nieuwsblog van VRT tegenkom. Hoe zijn dat uitspraken die doen uitschijnen dat de middenklasse totaal niet geraakt zou kunnen worden? Het is toch logisch dat hier een getrapt systeem in zit en geen alles of niets systeem vanaf een bepaald punt? Laat de stropop vallen dat enkel rijken iets zouden moeten betalen. Niemand heeft dat gezegd. Wel dat vooral rijken/rijkeren zullen bijdragen.
Maar lees bijvoorbeeld hun eigen communicatie op hun website: https://nieuws.vooruit.org/eindelijk_een_eerlijke_bijdrage_van_de_superrijken_dankzij_vooruit

hun conclusie is:
Deze bijdrage van de superrijken was cruciaal voor ons. Cruciaal om onze welvaart te beschermen voor de toekomst. Om onze sociale zekerheid overeind te houden. Om te investeren in onze zorg, in onze veiligheid. Wij zullen blijven strijden in de regering.
Voor uw koopkracht. Voor uw zorg. Voor u.

Dat, en de tekst ervoor doet wel uitschijnen dat het hier om een tax op de superrijken gaat, wat niet het geval is. Het is best wel oneerlijke communicatie. Zeg da gewoon dat je vindt dat inkomsten uit kapitaal eerlijker belast moeten worden, want dat is zo vind ik, maar met niemand voor de borst te willen stoten kom je vrij vals over als partij.

En ik vind net dat jouw quotes exact onderbouwen wat ik zeg.
Het hebben over de sterke schouders en in één adem verwijzen naar de allerrijksten en zeer vermogende mensen.

Niet dat het bijzonder veel uitmaakt.
Opnieuw, ik ben voorstander van de taks als dit gepaard kan gaan met verlaging van lasten op arbeid. Op die manier zit je wel met een herverdeling van rijk(er) naar minder rijk. Alleen vrees ik er een beetje voor nu er 5% van het bbp aan defensie moet worden uitgegeven.

(Het andere uiterste van Bouchez die doet alsof alle Belgen met minder dan een miljoen euro op de rekening arme stakkers zijn, vind ik even walgelijk trouwens)

"Deze bijdrage van de superrijken was cruciaal voor ons. Cruciaal om onze welvaart te beschermen voor de toekomst. Om onze sociale zekerheid overeind te houden. Om te investeren in onze zorg, in onze veiligheid. Wij zullen blijven strijden in de regering.
Voor uw koopkracht. Voor uw zorg. Voor u."

Off topic maar die schrijfstijl is echt een plaag

Het toontje dat de gewone man niet geraakt wordt door deze belasting, dat het enkel voor de sterkste schouders is, de rijken in de hoogste percentielen, enz...

Citaat van Conner Rousseau: "De FOD Financiën heeft al heel duidelijk gemaakt dat een zuivere meerwaardebelasting de 10 procent rijksten zal treffen en vooral de 1 procent rijksten"

Belastingen op alles boven de 10.000 euro winst uit aandelen per jaar, daar gaat het toch om, hè?
Dan denk ik dat vooral de vraag is: wie versta jij onder "de gewone man"? En daarnaast staat er zo goed als overal expliciet "vooral", maar maak jij er "enkel" van. Procentueel gezien, zullen de rijksten veel meer getroffen worden.

Wat is hier de mening van de regeling voor mensen met een belang van 20% eigenlijk, wat was het - rond de 1% bij winst van 1 miljoen en dan zacht oplopend? En dan nog wat familieleden die aandelen mogen bezitten - dat lijkt een milde belasting of zie ik dat helemaal verkeerd?

Als mensen die hard werken en 380k bij elkaar krijgen de sterkste schouders moeten voorstellen (ook al is dat statistisch gezien ongetwijfeld zo), dan is dat toch echt triestig als men van mening is dat men het daar wat meer moet gaan halen.
Dus ook al zijn het statistisch de sterke schouders, toch mogen we niet zeggen dat dat de sterke schouders zijn, en mogen we het daar niet vooral gaan halen als we zeggen dat we het bij de sterke schouders moeten halen?

Hoe wil je dan wel bepalen wie de sterkste schouders zijn, als het niet cijfermatig en statistisch mag? Op buikgevoel? Of betekent het "sterkste schouders" dan eigenlijk gewoon "de ander"?

Ik vind het niet zo raar dat het eerder bij mij wordt gehaald dan bij mensen die niets kunnen sparen, dan bij eenoudergezinnen, dan bij arbeiders die wat mij betreft minder lang zouden moeten werken dan ik achter m'n bureau, dan bij gepensioneerden, dan bij langdurig zieken... Zijn er nog anderen bij wie ze het nog iets meer mogen halen dan bij mij? Zeer zeker. Zijn er nog bij wie ze véél meer mogen halen. Maar het protest op deze maatregel is voor een heel groot stuk toch gewoon "niet bij mij".

Dit idd.
De definities van "middenklasse" liggen hier nogal ver uiteen als ik hier tussen de lijnen lees. Voor sommigen ben je al middenklasse van zodra je niet van maand tot maand leeft en "iets" kunt sparen.
Voor de gemiddelde 30-35jarige (ik vermoed zowat de mediaan hier op dit forum) die een (te duur) huis moet afbetalen en met opgroeiende kinderen zit die handenvol geld kosten, lijkt 380k op de rekening een onbereikbare droom. Maar de overgrote meerderheid zal daar binnen 20-25j. wel probleemloos aankomen (laten we voor het gemak de inflatie even buiten beschouwing laten).

Voor wie zelf niet in de situatie zit dat de belasting hen treft, is het heel gratuit om er vanaf de zijlijn voor te staan applaudiseren als 'ideologisch correct' . Tot ze ineens binnen x jaar zelf ook in de doelgroep komen...
Ik ben me bewust dat ik in de betere middenklasse zit. (Zeker niet in de hoogste middenklasse/rijken, maar wel onder hetgeen hier in de brutolonen topic passeert.)
Ik vind het niet erg om mijn 0% belastingen te betalen op mijn investering van 250 euro per maand aan geschat 7%, omdat ik dit dan bij pensioen gewoon gespreid opneem.
Als ik meer dan dat kan sparen, dan moet ik iets meer spreiden vanaf mijn pensioen, of een zeer klein bedrag betalen.
Als ik dubbel zoveel kan sparen per jaar over heel deze periode dan wordt het een bijdrage van zo'n 5% maximaal. En dat is als ik op dat moment niet zou beslissen om een deel van het geld al op naam van de kinderen te zetten, die het dan zelf ook gespreid kunnen afhalen zonder er belasting op te betalen.

De cijfers even : Met 250/maand op 30 jaar tijd aan 7% heb je 80k geïnvesteerd, met 225k winst voor een totaal van 305k.
Als ik jaarlijks het maximale bedrag afhaal om geen belasting te moeten betalen, wilt dat zeggen dat ik het jaarlijks kan afhalen :
JaarBelastingsvrij afhalen van winstAandeel kapitaalAfgehaald in jaarCummulatief afgehaald
12717096603683036830
21847565692504461875
31884567002554587420
419222683426056113476
519606697126577140053
619998711027109167162
720398725327651194813
820806739828204223016
921222754628768251784
1021647769729343281128
1122080785129930311058

Financiëel niet de beste keuze wellicht als je het geld niet nodig hebt, maar als je gewoon allemaal begint af te halen eenmaal je op pensioen bent, heb ik dus na 11 jaar het volledige bedrag afgehaald (wellicht iets langer, voor de simpliciteit is er een 0% rendement vanaf het punt dat je begint af te halen).

En vergeet niet, dit is per persoon. Als koppel kun je dit vrijgestelde bedrag maal twee doen. Als je wat successieplanning doet hiermee, zul je nog minder moeten betalen.

Maar lees bijvoorbeeld hun eigen communicatie op hun website: https://nieuws.vooruit.org/eindelijk_een_eerlijke_bijdrage_van_de_superrijken_dankzij_vooruit

hun conclusie is:

Dat, en de tekst ervoor doet wel uitschijnen dat het hier om een tax op de superrijken gaat, wat niet het geval is. Het is best wel oneerlijke communicatie. Zeg da gewoon dat je vindt dat inkomsten uit kapitaal eerlijker belast moeten worden, want dat is zo vind ik, maar met niemand voor de borst te willen stoten kom je vrij vals over als partij.

En ik vind net dat jouw quotes exact onderbouwen wat ik zeg.
Het hebben over de sterke schouders en in één adem verwijzen naar de allerrijksten en zeer vermogende mensen.

Niet dat het bijzonder veel uitmaakt.
Opnieuw, ik ben voorstander van de taks als dit gepaard kan gaan met verlaging van lasten op arbeid. Op die manier zit je wel met een herverdeling van rijk(er) naar minder rijk. Alleen vrees ik er een beetje voor nu er 5% van het bbp aan defensie moet worden uitgegeven.

(Het andere uiterste van Bouchez die doet alsof alle Belgen met minder dan een miljoen euro op de rekening arme stakkers zijn, vind ik even walgelijk trouwens)
En dan verwijs ik nogmaals naar cijfers, feiten en data. Dat het voor jullie niet zo aanvoelt, dat kan zo zijn. Communicatie is nooit perfect en iedereen zal het door een andere bril bekijken. Maar de effectieve feiten, wijzen er op dat het niet ligt aan de communicatie, maar vooral door jullie bril.

Als mensen die hard werken en 380k bij elkaar krijgen de sterkste schouders moeten voorstellen (ook al is dat statistisch gezien ongetwijfeld zo), dan is dat toch echt triestig als men van mening is dat men het daar wat meer moet gaan halen. Is verre van een groot vermogen. Comfortabel leven? Ja. Rentenieren? Verre van. Beste voorbeeld hoe politiek ontwricht de meningen hierover zijn.

Altijd herverdeling herverdeling. Equality of opportunity, not equality of outcome. Dat is waar men beter is zou naar streven. Iemand die risico's neemt of extreem hard werkt, mag daar voor beloond worden. Niet iedereen die hard werkt zal veel geld verdienen, dat klopt ook maar dat is nu ook het leven. Moet je daarom afgunstig kijken naar anderen die meer hebben? Misselijkmakend hoe dit soort zaken compleet uit proportie worden geblazen voor politiek gewin en agenda. Meerwaardebelasting kan, maar dan moet de rest ook in proportie zijn. Dat is het in dit geval niet. EN EN EN. Dat is het grote issue, iedereen die dat niet doorheeft, snapt de essentie van het probleem niet.
''Ja er komen wel verlagingen zeggen ze.''

Ja Vooruit zal dergelijke verlagingen zeker doorduwen tijdens de legislatuur.
:laugh:

Volgende stap in dat verhaal zal zijn, verhoging meerwaarde naar 12-13% and repeat. Afbraak uit economische incompetentie bij beleidsmakers.

Dat zijn dan ook niet de sterkste schouders he. Met die 380k op die obligatie, betaal je 64 euro op 10640 euro winst.
Hoe is deze obligatie een risico of extreem hard gewerkt? Zeker als je het vergelijkt met effectief gaan werken en je tijd er in steken is het risico nihil. Het risico van werken gaan is buiten je tijd ook gewoon op lichamelijk en mentaal vlak toch veel meer geimpacteerd? Het heeft helemaal niets met afgunst te maken. Maar wel met het feit dat dit op dit moment niet belast is, terwijl arbeid belast wordt tot marginale percentages van 67%.

Laatst bewerkt:
En dan verwijs ik nogmaals naar cijfers, feiten en data. Dat het voor jullie niet zo aanvoelt, dat kan zo zijn. Communicatie is nooit perfect en iedereen zal het door een andere bril bekijken. Maar de effectieve feiten, wijzen er op dat het niet ligt aan de communicatie, maar vooral door jullie bril.
Bedoel je met data en effectieve feiten die 2 percentages van hoe geconcentreerd aandelenbezit is?

Dit idd.

Mijn eigen graadmeter om dit te beoordelen.

Wie de voorbije 15 jaar maandelijks 50 euro heeft gestort in de ETF Vanguard S&P 500 zal geraakt worden door die meerwaardetaks bij een volledige liquidatie.

380.000 op een rekening rond je 55-60? Ik denk nu niet dat de overgrote meerderheid dit probleemloos behaalt.
Belastingen op alles boven de 10.000 euro winst uit aandelen per jaar, daar gaat het toch om, hè?
Dan denk ik dat vooral de vraag is: wie versta jij onder "de gewone man"? En daarnaast staat er zo goed als overal expliciet "vooral", maar maak jij er "enkel" van. Procentueel gezien, zullen de rijksten veel meer getroffen worden.
Niet per jaar he. Je kan per jaar een vrijstelling hebben van 10.000 als je effecten verkoopt en er een meerwaarde op realiseert. Maar je cumuleert dat niet (buiten die 1000 extra vrijstelling per jaar en tot vijf jaar dat je niks verkoopt).

Simplistisch voorbeeld:

Jos koopt in 2025 een effectenportefeuille van 25000 euro.

In 2030 wilt Jos gelden vrijmaken om zijn woning ter verbouwen (ik zeg maar wat).

De effecten zijn op dat moment 50.000 waard.

Meerwaarde minus de vrijstelling is 10.000 euro dus Jos zal 1.000 taks betalen als hij zijn geld in één keer wilt cashen.

Als alternatief kan Jos ook gespreid verkopen en zolang de meerwaarde per jaar onder de 10.000 blijft betaalt hij niks. Maar dan moet Jos die verbouwingen wel spreiden want zijn geld is niet onmiddellijk beschikbaar vanwege de fiscale optimalisatie.

Conclusie: Jos is gejost.

maandelijks 50 euro beleggen op een lange horizon is voldoende om door deze taks geraakt te worden (uiteraard berekend obv rendementen van de voorbije 25 jaar, kan niet in de toekomst kijken). Dan moet je niet laten uitschijnen dat dit enkel voor de sterkste schouders, rijke mensen bestemde is.

Laatst bewerkt:
Je kan het geld enkel halen daar waar het is. Iemand die niets heeft, die kan nu eenmaal niets bijdragen. Maar ik wil ook niet die persoon zijn.

Ik zie echter wel de wensen van de bevolking. Het feit dat elk risico volgens de bevolking moet ingedekt worden door de overheid. Dat iedereen met zijn handje open staat voor subsidies, tegemoetkomingen, etc... dan is het voor mij gewoon de evidentie dat je ergens dat geld moet gaan halen.

Ik zie perfect nog ruimte om zonder een meerwaardebelasting het geld te gaan halen. Je kan de actualisatie doen van de KI. Je kan de huurgelden effectief belasten ipv een fictieve belasting te gebruiken. Je kan vervenootschappelijking aanpakken. Je kan alle gelden die op een private rekening terecht komen belasten in functie van de personenbelasting, al dan niet volgens aangepaste belastingsschijven. Je kan in de gezondheidszorg besparingen realiseren (dmv de supplementen aan te pakken) of door middel van de eigen kost te verhogen (gewoon al dat bedrag mee indexeren). Je kan de suboverheden afschaffen en alles terug federaal gaan organiseren om zo schaalvoordelen aan te boren maar ook eenheidskostoptimalisatie (eenheidsworst). Het beperken van 101 subsidies naar bedrijven en dergelijke.

Allen vormen opties. Er is nu gekozen voor meerwaarde. Omdat de andere magische oplossingen non passaran zijn. Ik zou eerder de bovenstaande stappen aangepakt hebben, samen met aanpassingen bij de overheid (verlaging lonen ambtenaren, verlaging pensioenen, etc...).

Maar het geld gaat ergens moeten van komen. Met 30+ miljard tekort is business as usual gewoon geen optie.

Altijd herverdeling herverdeling. Equality of opportunity, not equality of outcome. Dat is waar men beter is zou naar streven. Iemand die risico's neemt of extreem hard werkt, mag daar voor beloond worden. Niet iedereen die hard werkt zal veel geld verdienen, dat klopt ook maar dat is nu ook het leven. Moet je daarom afgunstig kijken naar anderen die meer hebben? Misselijkmakend hoe dit soort zaken compleet uit proportie worden geblazen voor politiek gewin en agenda. Meerwaardebelasting kan, maar dan moet de rest ook in proportie zijn. Dat is het in dit geval niet. EN EN EN. Dat is het grote issue, iedereen die dat niet doorheeft, snapt de essentie van het probleem niet.
Allez ik verdien meer dan 70% van de werkende bevolking (7+k bruto). En ik kan daar een goed leven mee leiden. Ik heb een vermogen dat meer is dan 70% van de bevolking en ik kan daar een goed leven mee leiden.

Ik kijk niet afgunstig naar anderen. Voor mij mogen die veel geld verdienen. Voor mij mogen die veel meer verdienen. Maar het geld moet ergens van komen. En je kan het niet gaan halen bij mensen die het niet hebben.
Dus dan zie ik er geen graten in dat ze het beperkt bij mij gaan halen. Mijn schouders zijn breder dan de schouders van veel anderen. En ik kan goed leven.

Ja Vooruit zal dergelijke verlagingen zeker doorduwen tijdens de legislatuur. :laugh:
Volgende stap in dat verhaal zal zijn, verhoging meerwaarde naar 12-13% and repeat. Afbraak uit economische incompetentie bij beleidsmakers.
In een omgeving waar we in de toekomst 5% moeten gaan investeren in defensie, zie ik geen verlagingen gaan aankomen.
Aan de andere kant heeft men in het verleden ook een taxshift gedaan waardoor we wat meer verdienden (2015 - 2018 dacht ik ergens). Maar is die taxshift nooit echt budgettair gedekt (was 9miljard per jaar aan gat in de begroting om ons wat was het 100 - 400€ netto meer te geven afhankelijk van het loon dat je had (en zonder die werkbonus) - als ik mij niet vergis).

Dit hangt toch af van wat jij definieert als rijk.
Het mediaan spaargeld was iets van een 14k€. Het gemiddelde iets van een 27k€.

Als je naar vermogen kijkt zit men gemiddeld aan <600k (woning inbegrepen).

De gewone man wordt niet geraakt hierdoor. Iemand met zoals ik heb gezegd 380k op een termijnrekening is niet meer de gewone man. Dan zal je al eerder bij de 10% rijksten gaan zitten. Je gaat niet stinkend rijk zijn dat je nergens op moet kijken. Maar sterke schouders ga je hebben...

Waarom jaarbasis?

Als jij een meerwaarde realiseert, hoger als 10.000 (of hoger als 15.000 met die opgespaarde vrijstellingen) over pakweg 10 jaar en je wilt alles verkopen dan zal je op de winst boven 10.000 of 15.000 een extra taks betalen van 10%.

Elke maand 50 euro in een ETF gedurende 20 jaar en je passeert langs de fiscus voor een taks op de gerealiseerde meerwaarde. Als je dus al met een bedrag van 50 euro per maand op een lange horizon tot de superrijken behoort? Dat lijkt me straf. Ik heb toch ook vooral een probleem met de communicatie.
Ik heb nog geen idee van hoe men gaat werken. Ik ging uit van we nemen op 31/12/2025 een snapshot. En op 31/12/2026 doen we een nieuwe. En we taxeren u op de fictieve of gerealiseerde meerwaarde. Op 31/12/2027 doen we opnieuw een snapshot en vergelijken we die met 31/12/2026 om u dan opnieuw te taxeren.
Allez zo zou ik het als overheid gewoon doen. Leek mij het meest makkelijke om te doen. Maar dit is dan ook een aanname. Er is te weinig gekend over de effectieve werkwijze die men van plan is. Dit leek mij gewoon makkelijk om dit goed te kunnen doen.

Om het dan correct te kaderen: je hebt ervoor gekozen om te beleggen in aandelen ipv in een eigen woning/opbrengsteigendom. Je steekt daarentegen dat half miljoen dus in aandelen en je zit vlot boven die 10k winst/jaar, terwijl je exact dezelfde meerwaarde hebt als Jos die wel een huis gekocht heeft.
Maar mijn voorspeld effect, er gaat meer geld in opbrengsteigendom gepompt worden waardoor de huurmarkt nog rotter wordt voor "de armen".

De eigen woning wordt gezien als pensioenpotje. Dat is de reden in mijn ogen waarom die wordt gevrijwaard. En daar betaal je de KI op. Dus kostenloos is dat nu ook weer niet (al blijft de kostprijs beperkt tov het gekoppelde vermogen - voorlopig toch)
De opbrengsteigendom : belast met de onroerende voorheffing die gekoppeld is aan de KI die in de belastingsbrief ook nog eens meegenomen wordt en met 40% wordt verhoogd. Dus gratis is dat ook niet.
Daarnaast zit je daar met enorm veel verplichtingen, gedoe en heisa die je moet doen om in orde te zijn en te blijven. Al is het niet omdat er meer geld gaat in opbrengsteigendommen dat dit daarom slecht is voor de armen (armen kopen nu niet echt).
Misschien dat initieel die knee jerk reactie er gaat zijn. Maar mij lijkt de hassle van een beperkt bedrag te betalen op aandelen of zo nog altijd een pak interessanter dan te starten met verhuur of zo...

Mijn eigen graadmeter om dit te beoordelen.

Wie de voorbije 15 jaar maandelijks 50 euro heeft gestort in de ETF Vanguard S&P 500 zal geraakt worden door die meerwaardetaks bij een volledige liquidatie.

380.000 op een rekening rond je 55-60? Ik denk nu niet dat de overgrote meerderheid dit probleemloos behaalt.

Niet per jaar he. Je kan per jaar een vrijstelling hebben van 10.000 als je effecten verkoopt en er een meerwaarde op realiseert. Maar je cumuleert dat niet (buiten die 1000 extra vrijstelling per jaar en tot vijf jaar dat je niks verkoopt).

Simplistisch voorbeeld:

Jos koopt in 2025 een effectenportefeuille van 25000 euro.

In 2030 wilt Jos gelden vrijmaken om zijn woning ter verbouwen (ik zeg maar wat).

De effecten zijn op dat moment 50.000 waard.

Meerwaarde minus de vrijstelling is 10.000 euro dus Jos zal 1.000 taks betalen als hij zijn geld in één keer wilt cashen.

Als alternatief kan Jos ook gespreid verkopen en zolang de meerwaarde per jaar onder de 10.000 blijft betaalt hij niks. Maar dan moet Jos die verbouwingen wel spreiden want zijn geld is niet onmiddellijk beschikbaar vanwege de fiscale optimalisatie.

Conclusie: Jos is gejost.
Oké, ik ben mee.
Natuurlijk maakt dat een verschil, maar ook niet al het verschil. Want Jos met 25.000 euro om te beleggen in 2025, is dat "de gewone man" die ontzien moet worden, of hoort die bij de sterke schouders? Kan die die 1.000€ even weinig missen als het eenoudergezin dat jaar?

Je bent het ermee eens dat Jos met 25k er meer van voelt dan Jan met 1k. En dat Jean-Baptiste met 25M nominaal een pakje meer betaalt, toch? Dan is de rest toch vooral semantiek, met "vooral de sterke schouders" vs "enkel de sterkste schouders" en "de middenklasse" vs "de gewone man" vs "de rijken".

Graag dan alle vermogens, en niet cherrypicken dat het (alweer) op de middenklasse en de kleine belegger valt.
Dat laatste is een beetje flauw, want hoezo is alles "alweer" en onevenredig op de gegoede middenklasse en kleine belegger? Die werd tot nu toe quasi volledig ontzien, toch.

Maar met dat eerste kun je natuurlijk nooit iets verwezenlijken. Je mag het pas doen als je àlles ineens aanpakt. Mij goed, hè. Pak ineens alle vermogens aan, want dat is nodig gezien onze tekorten. Maar dat gaat niet lukken als het een compromis moet zijn in deze Arizona-regering, hè. Dus dit is 'een' maatregel. De ideale? Vast niet. Een allesomvattende? Helemaal niet. Maar wel 'een' maatregel waar de meerderheid van de bevolking zich in kan vinden bij monde van hun verkozenen.

Maar met dat eerste kun je natuurlijk nooit iets verwezenlijken. Je mag het pas doen als je àlles ineens aanpakt. Mij goed, hè. Pak ineens alle vermogens aan, want dat is nodig gezien onze tekorten. Maar dat gaat niet lukken als het een compromis moet zijn in deze Arizona-regering, hè. Dus dit is 'een' maatregel. De ideale? Vast niet. Een allesomvattende? Helemaal niet. Maar wel 'een' maatregel waar de meerderheid van de bevolking zich in kan vinden bij monde van hun verkozenen.
Hier is je denkproces mijn inziens dus fout. België heeft geen probleem met inkomsten maar met uitgaves. Met ons huidig belastingsregime zouden wij ruimschoots er moet komen.

Nederland heeft een schuld die de helft is van hun BBP met lagere belastingsdruk, Zweden heeft dit, Finland, Oostenrijk, etc, etc...
Het issue is uitgavebeleid, niet de inkomsten. De oplossing voor het tekort op te lossen simpelweg willen pleisteren door nog meer belastingen toe te voegen in een land dat reeds kapot belast wordt, is onkunde. Niet meer, niet minder.

Geen enkele ondernemer of particulier zou een issue maken van een vermogensbelasting mits de rest netjes in proportie is maar nogmaals, het is EN EN EN... Iedereen met een beetje verstand of rationaliteit zou toch moeten inzien dat dit gewoon weer geen goede oplossing is.

Kun je verklaren wat je bedoelt? Want zonder uitleg en onderbouwing lijkt dit gewoon op populistische onzin.
Die vrijstelling voor mensen die 20% in een* bedrijf hebben, dixit de uitleg van Van Petegem gisteren op Ter Zake: “want dat creëert jobs en economische meerwaarde”. Non-argument, want iedere belegger doet dat, of je nu 10, 200 of 5695 aandelen hebt in een bedrijf.

(*ik ben er nog niet diep genoeg in gedoken, maar moet het het eigen bedrijf zijn? Ik dacht van niet).

Terug
Bovenaan