Ik zie de problematiek voorlopig niet over die meerwaarden. Maar ik bekijk het voorlopig dan ook vooral met een mogelijks verkeerde blik.
Als ik een obligatie van 4% bruto, zijnde 2.8% netto bekijk. Dan wil dat zeggen dat ik vanaf rond de 380k dat ik op die obligatie zet dat ik effectief belast zou worden met die meerwaarden.
Gaat er iemand hier nu expliciet zeggen dat iemand die 10k meerwaarde haalt uit een belegging op jaarbasis dan nog behoort tot de middenklasse ? Dus iemand die effectief 380k op een termijnrekening of zo kan zetten?
Om het nog even te kaderen. Uw eigen woning telt niet mee. Uw verhuurgelden tellen voorlopig niet mee (dat heeft Vooruit er niet doorgekregen, mogelijks in de volgende regering). De meerwaarde die je genereert bij de verkoop van uw woningenpatrimonium tellen niet mee. Toch niet zolang je dit als particulier hebt. En als je dit als NV had, was er sowieso al een meerwaardetaks van toepassing of zo had ik toch verstaan (dat je met creatief boekhouden kunt beperken - we zijn België nietwaar).
Het feit dat er een snapshot wordt genomen wil ook zeggen dat er binnen het jaar de mogelijkheid is van een compensatie (winsten van de ene kunnen rechtgezet worden met verliezen van de vorige). Met daarnaast het feit dat er een beperkte overdracht hieromtrent is van 1000€ extra. Al had dat voor mijn part beter niet voorzien geweest (ik heb liever KISS systemen).
Ja ik begrijp perfect dat dit pijnlijk kan zijn als je 50k in aandelen hebt zitten die ineens 30% winst geven. Waar je dan op belast wordt. En ja als je dit jaar dan belast wordt en volgend jaar zakt dat met 50%... dat gaat pijn doen...
Maar zo overdreven is dat nu ook weer niet.
Het antwoord op je vraag kan je toch zelf verzinnen.
Even uit DS Vandaag:
1% bezit 70% van alle aangekochte aandelen.
10% bezit 85% van alle aangekochte aandelen.
De Belg is over het algemeen fiscaal ongeletterd en de schuld daarvoor mag je wat mij betreft vierkant aan de voeten van ons onderwijs werpen. Wij studeerden destijds af in het ASO zonder één les fiscaliteit te zien. Je wil niet weten hoeveel geld al die jonge mensen collectief door hun neus geboord hebben gehad omdat ze niet eens uitleg kregen over compounding interest.
Kiesvee heeft geen aandelen.
Dat is niet kiesvee, dit heeft gewoon te maken met het feit dat je op de beurs zit met geld dat niet erg is als je het kwijt bent. Als je 100€ kan sparen op maandbasis dan zet je dat NIET op de beurs. Ongeacht van kennis van compounded interest of niet. Naast het feit dat de winsten van investeren bij zo'n beleggingsfonds van de bank nu ook niet ideaal is. Mijn vader heeft dat zo 2 keer gedaan in het verleden. Daarnaast had hij geld gezet in een obligatie. Het geld in de obligatie was na 10 jaar meer waard dan het geld in dat aandelen pakket. De verliezen, samen met de terugkerende beheerskosten, decimeerde de winsten. (naast het feit dat hij niet kon omgaan met de stress van die verliezen...)
Mensen die in de 20 -30% hogere inkomstengroep zitten gaan eerder de mensen zijn die wat speelgeld hebben om het crue te zeggen. En binnen die groep, ook al is dat speelgeld, zien die mensen niet graag hetgeen waarvoor ze hard gewerkt hebben verdampen. Waardoor ze eerder gaan inzetten op zekere inkomsten.
Zekerheid is eerder iets Belgisch. Conform het principe dat een Belg een baksteen in de maag heeft. Zekerheid, iets tastbaars, een dak dat iedereen nodig heeft boven zijn of haar hoofd...
Mij lijkt het dan perfect logisch dat aandelen, obligaties en zelfs lange termijnsparen niet wijd verspreid zijn. Zeker niet als je dan de statistiek van welke percentiel kan sparen erlangs legt.