Klinkt als een zeer beperkte belasting, druppel op de hete plaat met naar belgische gewoonte een hoop regeltjes en uitzonderingen. Het is toch echt moeilijk om zaken simpel te houden precies.
Dus ze hebben Vooruit iets gegeven dat ze op hun hoed kunnen steken zonder effectief veel te doen. Eens benieuwd wat de MR krijgt de komende maand
Ik vind het wel interessant om als buitenstander zo te bekijken, moet ik zeggen...
Volgens de ene is het een druppel op een hete plaat die niks gaat uithalen.
Volgens de ander is dit "een gigantisch dieptepunt in dat de sterkste schouders de zwaarste lasten moeten betalen".
Nog iemand vindt het een veel te grote pluim op de hoed van Vooruit, en een fail van BDW.
Een ander vindt dat de middenklasse helemaal niet hard wordt getroffen.
Misschien betekent dat wel dat het een combinatie is van van alles. Van iets wat ik hiervoor al zei: dat veel van de posters helemaal niet tot "de gewone man" of "de middenklasse" behoort, tenzij je dat laatste oprekt tot alles wat net onder de superrijken valt. Het zal alvast niet dezelfde middenklasse zijn die Vooruit in gedachten heeft. Dat is trouwens niet zo gek, want hoeveel van die "middenklassers" hier hebben ook daadwerkelijk gestemd op Vooruit? Niet echt het doelpubliek, lijkt me toch geen vreemde stelling.
Sowieso vind ik het niet raar om meerwaarde te belasten. En dat daar een vrijstelling aan is om de kleinere visjes te beschermen, maar de grote niet volledig vrijuit te laten gaan. Want dat is toch een ander component dat een beetje ondergesneeuwd wordt: het is niet omdat je niet meer in de vrijstelling zit, dat àlles naar de staat gaat, hè? Het wordt dan gewoon ook belast. En terecht, wat mij betreft.
Want los van het feit dat alles belast wordt, dus waarom dit niet. Overal is er geld te kort. Er wordt overal een beetje bespaard, maar de essentie blijft dat er overal geld te kort is. Onderwijs, openbaar vervoer, gezondheidszorg, pensioenen... Als er overal geld te kort is, betekent dat wel maar één ding, hè. Enfin, een paar dingen, zoals efficiënter worden. Maar daarmee ga je er bijlange na niet komen, dus betekent het dat wij de zaken die we krijgen, eigenlijk te goedkoop krijgen. Je kunt dat dan nog onfair vinden, maar kijk naar buurlanden hoe zij af zijn met hun gezondheidszorg. Of zelfs naar de meerwaardebelasting.
Ik vind het vooral sprekend dat ik nog niet vaak zo veel ophef heb gezien rond een maatregel zoals hier. Gezien het brutoloontopic durf ik me dan toch vragen te stellen bij die klacht dat de gewone man getroffen wordt.