Arizona voert meerwaardebelasting in

Het zou mij oprecht niet verbazen als er nu plots een hele hoop kleine zelfstandigen beginnen te klagen dat heel hun pensioen spaarpot in aandelen zit, en ze dus dubbel gestraft worden (lager pensioen en belasting op hun pensioensparen), en dat ze hier nog op terug gaan komen.
En het feit dat mensen plots gaan beseffen dat ze daar ook onder gaan vallen, zeker met crypto zijn die winsten helemaal niet zo uitzonderlijk. Valt IPT eigenlijk er ook buiten (want dan wordt dat plots wel veel interessanter)

Voorlopig ziet het er vooral naar uit dat er velen elk jaar hun winst gaan pakken en de dag erna opnieuw investeren... Het zal wat minder passief beleggen worden, maar ik vermoed dat er véél minder in de pot zal komen dan ze denken.
Ook op die aankopen en verkopen elk jaar betaal je TOB dus dat is ook geld voor de staat

Dus als ik het ook goed begrijp best onder het miljoen blijven tegen pensioenleeftijd als ik liquideer? Of is liquidatiereserve vrijgesteld wegens reeds belast?

als je
zolang je minder dan 10.000 per jaar uitcasht of aandelen verkoopt word je niet belast?
Dit deel is mij ook niet duidelijk.

Als je van 100.000 euro naar 110.000 euro gaat, moet je dan 110.000 euro verkopen om de 10.000 euro vrijstelling te genieten?
Indien wel, is kopen en verkopen niet bijster interessant voor de hangmatbelegger door andere taksen en broker-transactiekosten.

Hoe CD&V die vrijstelling tot 15.000 euro als overwinning naar voren schuift, is mij ook een raadsel. Op vijf jaar heb je zo een éénmalige vrijstelling van 15.000 euro ipv 50.000 euro, vijf keer 10.000.

Klinkt als een zeer beperkte belasting, druppel op de hete plaat met naar belgische gewoonte een hoop regeltjes en uitzonderingen. Het is toch echt moeilijk om zaken simpel te houden precies.

Dus ze hebben Vooruit iets gegeven dat ze op hun hoed kunnen steken zonder effectief veel te doen. Eens benieuwd wat de MR krijgt de komende maand

Gaat je broker dan bij iedere transactie waarbij je meer dan 10k winst maakt onmiddellijk die belasting toepassen, en wat met buitenlandse brokers?

Als ik meerdere assets heb verspreid over verschillende portefeuilles bij diverse brokers, dan kan ik continu verkopen zolang ik maar onder de 10k winst blijf?

Is er iets gezegd over DBI fondsen?

Gaat je broker dan bij iedere transactie waarbij je meer dan 10k winst maakt onmiddellijk die belasting toepassen, en wat met buitenlandse brokers?

Als ik meerdere assets heb verspreid over verschillende portefeuilles bij diverse brokers, dan kan ik continu verkopen zolang ik maar onder de 10k winst blijf?

Is er iets gezegd over DBI fondsen?

Antwoord op dat tweede is uiteraard nee. Anders zou je over 20 brokers kunnen spreiden en nooit belastingen betalen.

Klinkt als een zeer beperkte belasting, druppel op de hete plaat met naar belgische gewoonte een hoop regeltjes en uitzonderingen. Het is toch echt moeilijk om zaken simpel te houden precies.

Dus ze hebben Vooruit iets gegeven dat ze op hun hoed kunnen steken zonder effectief veel te doen. Eens benieuwd wat de MR krijgt de komende maand
Ik zou het anders doen: gewoon de TOB x2 of x3 doen van wat het nu is. Zou toch veel simpeler zijn? En vereist ook geen zware IT-inspanningen bij de brokers.

En wat als je nu zou aandelen overzetten van één broker naar een andere. Dan moeten ze de aankoopprijs-data ook doorgeven aan elkaar.

Ik veronderstel dat ze toch een snapshot gaan pakken op de datum waarop de meerwaardebelasting in voegen gaat om te beginnen. Dus meerwaarden van voor 01/01/2026 worden vrijgesteld?

Ik veronderstel dat ze toch een snapshot gaan pakken op de datum waarop de meerwaardebelasting in voegen gaat om te beginnen. Dus meerwaarden van voor 01/01/2026 worden vrijgesteld?
Dus er is een dump aan Belgische aandelen te verwachten tegen einde dit jaar?

Ik vind het wel interessant om als buitenstander zo te bekijken, moet ik zeggen...
Volgens de ene is het een druppel op een hete plaat die niks gaat uithalen.
Volgens de ander is dit "een gigantisch dieptepunt in dat de sterkste schouders de zwaarste lasten moeten betalen".
Nog iemand vindt het een veel te grote pluim op de hoed van Vooruit, en een fail van BDW.
Een ander vindt dat de middenklasse helemaal niet hard wordt getroffen.

Misschien betekent dat wel dat het een combinatie is van van alles. Van iets wat ik hiervoor al zei: dat veel van de posters helemaal niet tot "de gewone man" of "de middenklasse" behoort, tenzij je dat laatste oprekt tot alles wat net onder de superrijken valt. Het zal alvast niet dezelfde middenklasse zijn die Vooruit in gedachten heeft. Dat is trouwens niet zo gek, want hoeveel van die "middenklassers" hier hebben ook daadwerkelijk gestemd op Vooruit? Niet echt het doelpubliek, lijkt me toch geen vreemde stelling.

Sowieso vind ik het niet raar om meerwaarde te belasten. En dat daar een vrijstelling aan is om de kleinere visjes te beschermen, maar de grote niet volledig vrijuit te laten gaan. Want dat is toch een ander component dat een beetje ondergesneeuwd wordt: het is niet omdat je niet meer in de vrijstelling zit, dat àlles naar de staat gaat, hè? Het wordt dan gewoon ook belast. En terecht, wat mij betreft.

Want los van het feit dat alles belast wordt, dus waarom dit niet. Overal is er geld te kort. Er wordt overal een beetje bespaard, maar de essentie blijft dat er overal geld te kort is. Onderwijs, openbaar vervoer, gezondheidszorg, pensioenen... Als er overal geld te kort is, betekent dat wel maar één ding, hè. Enfin, een paar dingen, zoals efficiënter worden. Maar daarmee ga je er bijlange na niet komen, dus betekent het dat wij de zaken die we krijgen, eigenlijk te goedkoop krijgen. Je kunt dat dan nog onfair vinden, maar kijk naar buurlanden hoe zij af zijn met hun gezondheidszorg. Of zelfs naar de meerwaardebelasting.

Ik vind het vooral sprekend dat ik nog niet vaak zo veel ophef heb gezien rond een maatregel zoals hier. Gezien het brutoloontopic durf ik me dan toch vragen te stellen bij die klacht dat de gewone man getroffen wordt.

Ik vind het vooral sprekend dat ik nog niet vaak zo veel ophef heb gezien rond een maatregel zoals hier. Gezien het brutoloontopic durf ik me dan toch vragen te stellen bij die klacht dat de gewone man getroffen wordt.

De echte essentie is Loser, de meerwaardebelasting is op de langere termijn een netto verarming van België. Al die pro en contra mensen mogen zoveel roepen als ze willen, dat is gewoon een feit. De opgehaalde gelden verdampen meteen aan de te betalen rentes door het begrotingstekort, terwijl geld verdwijnt bij Belgen uit rendabele investeringen. De eindbalans is: er blijft minder geld over in de totaliteit, ergo netto verarming van het land.

Goed werk daar in Brussel jongens.

Misschien betekent dat wel dat het een combinatie is van van alles. Van iets wat ik hiervoor al zei: dat veel van de posters helemaal niet tot "de gewone man" of "de middenklasse" behoort, tenzij je dat laatste oprekt tot alles wat net onder de superrijken valt. Het zal alvast niet dezelfde middenklasse zijn die Vooruit in gedachten heeft. Dat is trouwens niet zo gek, want hoeveel van die "middenklassers" hier hebben ook daadwerkelijk gestemd op Vooruit? Niet echt het doelpubliek, lijkt me toch geen vreemde stelling.
Op zich ben ik niet tegen de taks, maar dit stoort mij wel enorm. Da's gewoon liegen in de communicatie.
Dit treft uiteraard niet enkel de superrijken, maar ook de betere middenklasse of mensen die hun geld niet (alleen) in bakstenen steken.

Zelf woon ik in een bescheiden appartement dat in waarde ver onder het gemiddelde (van statbel) ligt. Daarnaast heb ik een stuk geld op de beurs staan in brede ETF's waar in een jaar met bovengemiddeld rendement de vrijstelling wordt overschreden.

Ik stem doorgaans wel links, en heb weinig problemen met de belasting, zeker als er - zoals beloofd - vermindering komt op de lasten op arbeid.
Maar de communicatiestijl van Vooruit, en iedereen die het woord superrijken in de mond neemt, is ronduit bedriegelijk.

De echte essentie is Loser, de meerwaardebelasting is op de langere termijn een netto verarming van België. Al die pro en contra mensen mogen zoveel roepen als ze willen, dat is gewoon een feit. De opgehaalde gelden verdampen meteen aan de te betalen rentes door het begrotingstekort, terwijl geld verdwijnt bij Belgen uit rendabele investeringen. De eindbalans is: er blijft minder geld over in de totaliteit, ergo netto verarming van het land.

Maar wat is de oplossing dan wel, want die rentes moeten betaald worden, dat tekort moet opgelost worden.

Ja, ik weet het nog meer besparen. Dus nog slechter onderwijs, nog minder gezondheidszorg, nog mindere wegen? Het is altijd "een ander zijn voordeel moet aangepakt worden". Het zal zowel langer werken, minder pensioen, minder winst uit huren, meer belasting op meerwaarde, etc worden.. voor iedereen.

En een verdere uitdoving van de Brusselse beurs, waar er nu al bloedarmoede is. (1 IPO in de laatste 3 jaar geloof ik, en een veelvoud aan exits).

Men zou beleggen net extreem moeten aanmoedigen. Dat is het middel bij uitstek om de "gewone man" ook vermogen te laten opbouwen op langere termijn (en zorgt dus in feite voor minder ongelijkheid, want anders zat alle vermogen volledig geconcentreerd bij een select groepje ondernemers, venture capitalists, private equity & old money).

Maar in Belgie heb je nu:
Beurstaks (0.35% afroming op iedere transactie)
Effectentaks (>1 mio eur per jaar)
Meerwaardetaks
RV op dividenden

Het feest kan niet op.

Nope, ik bol em hier binnenkort weer.

Terug
Bovenaan