Are we alone...? Het buitenaardse leven-topic.

BB is wel onlogischer en vind ik ook veel abstracter dan de verklaring van abiogenese. Alles is zogezegd ontstaan uit één superzwaar punt dat is 'ontploft' (dus in feite het omgekeerde van een zwart gat) en heeft zich als een accordeon uitgebreid (en hypothetisch krimpt het heelal zich na een tijd dus ook weer in, tot het opnieuw niet meer bestaat o_O). Gaswolken koelden af en vormden zo planeten en sterren.
Dat men zegt dat het heelal zich uitbreidt wil dus zeggen dat het ook iets anders wegduwt. Bvb een ander heelal?
Het heelal is volgens mij gewoon een cyclus, ney zoals alle ander leven of hemellichaam
Ik ben er dus zeker van dat ons heelal/universum …
eindig is en dat erna een andere universum is.
Een multiversum dus
 
Dat men zegt dat het heelal zich uitbreidt wil dus zeggen dat het ook iets anders wegduwt. Bvb een ander heelal?
Het heelal is volgens mij gewoon een cyclus, ney zoals alle ander leven of hemellichaam
Ik ben er dus zeker van dat ons heelal/universum …
eindig is en dat erna een andere universum is.
Een multiversum dus
Het heelal zou nu al oneindig groot kunnen zijn (we weten het niet) dus op dat vlak hoeft de uitbreiding van het heelal niet per sé iets weg te duwen aan de rand ervan. De uitbreiding van het heelal gaat over het fenomeen dat ruimte zelf groter wordt. Twee punten die nu op een meter afstand liggen zullen binnen een jaar een heel klein beetje verder van elkaar liggen.
 
Dat men zegt dat het heelal zich uitbreidt wil dus zeggen dat het ook iets anders wegduwt. Bvb een ander heelal?
Het heelal is volgens mij gewoon een cyclus, ney zoals alle ander leven of hemellichaam
Ik ben er dus zeker van dat ons heelal/universum …
eindig is en dat erna een andere universum is.
Een multiversum dus

Maar het duwt helemaal niks weg, want heel ons universum is ontstaan uit één - bij benadering - singulariteit. Voor de BB was er dus 'niets' buiten dat punt, wel gewoon lege, koude ruimte (dat eigenlijk geen ruimte was, want er waren geen afstanden). De BB was dus de feitelijke geboorte van tijd en ruimte, en deint uit aan een relatieve snelheid (afhankelijk van hun afstand tot ons: lees eens over Hubble's law). En dat gebeurde niet heel langzaamaan, wel heel plots (iets wat ze kosmologische inflatie noemen).
Of ons universum eindig is, daar is heel veel onenigheid over. Het waarneembaar universum is iets van een 100 miljard lichtjaar 'groot', maar we weten dus niet of er nog 'iets' achter is (omdat het verder ligt dan onze waarnemingshorizon). Stel dat het eindig is, je geraakt theoretisch toch nooit aan het einde.
En dan hebben we het nog niet gehad over alle mogelijke dimensies die er kunnen bestaan. o_O

Nuja, dat is natuurlijk allemaal afgeleid van de theoretische consus (= Einstein z'n relativiteit). Voor hetzelfde blijken die theorieën helemaal niet te kloppen of zijn er cruciale 'fouten'.
 
Maar het duwt helemaal niks weg, want heel ons universum is ontstaan uit één - bij benadering - singulariteit. Voor de BB was er dus 'niets' buiten dat punt, wel gewoon lege, koude ruimte (dat eigenlijk geen ruimte was, want er waren geen afstanden)

Daar heb ik dis moeite mee. Die koude ruimte dat geen ruimte is.
Dat is dan het ‘niets’. Kan je dan weer de vraag stellen hoe dat niets ontstaan is 😅
Beetje zoals de vraag:’maar wie heeft God dan gecreëerd?’
 
De meeste mensen kunnen gewoonweg niet bevatten hoe gigantisch leeg het universum is. Je kan een willekeurig projectiel in een willekeurige richting de ruimte inschieten en je hebt een bijna 100% kans dat dat projectiel tot het einde der tijden zal blijven rondvliegen in het heelal zonder ooit maar iets te raken.

Radiogolven uitgezonden door de mens, dus de eerste tekenen van onze beschaving, hebben zich nog maar een 200-tal lichtjaren rond onze planeet verspreid. Dat is dus niet 2 keer niks maar 2 miljoen keer niks als je het op schaal van het universum bekijkt.

Nee, er is nooit bezoek geweest van eender welk intelligent buitenaards leven op aarde. En de kans is vrijwel onbestaande dat we het ooit gaan ontvangen.

Bestaat er buitenaards leven? Absoluut, geen twijfel over mogelijk. Maar die zijn echt nooit tot hier gekomen.
Inderdaad, tegen de snelheid van het licht wel...er zijn theorieën om dat te omzeilen natuurlijk, dat weet je ook. We leren elke dag bij, wie weet moeten we in de toekomst onze huidige inzichten weer eens aanpassen. 'Toekomst' is in dit opzicht bijzonder relatief. Het kan bijvoorbeeld 10.000 jaar zijn. Geen kat die weet waar we dan gaan staan op gebied van ruimtereizen.
 
Inderdaad, tegen de snelheid van het licht wel...er zijn theorieën om dat te omzeilen natuurlijk, dat weet je ook. We leren elke dag bij, wie weet moeten we in de toekomst onze huidige inzichten weer eens aanpassen. 'Toekomst' is in dit opzicht bijzonder relatief. Het kan bijvoorbeeld 10.000 jaar zijn. Geen kat die weet waar we dan gaan staan op gebied van ruimtereizen.

De enige theorieën die zouden toelaten dat iets met een >0 massa sneller dan het licht gaat zijn de klassieke scifi fetishes zoals wormholes, Krasnikov tubes, etc. Maar die zijn volgens speciale relativiteit dus onmogelijk.
Maar bon, in/rond quasars/zwarte gaten is er al superlaminal motion waargenomen, wat in principe ook speciale relativiteit tegenspreekt.

Het zou dus mogelijks kunnen, maar ik zou er niet meteen op rekenen dat we in de (verre) toekomst gaan kunnen 'warpen'/'hyperdriven'. 😂
We vinden ons nu al heel speciaal omdat we 50 jaar na de eerste bemande maanlanding terug maanlandingen doen, dus.
 
Maar bon, in/rond quasars/zwarte gaten is er al superlaminal motion waargenomen, wat in principe ook speciale relativiteit tegenspreekt.

Het zou dus mogelijks kunnen, maar ik zou er niet meteen op rekenen dat we in de (verre) toekomst gaan kunnen 'warpen'/'hyperdriven'. 😂
Inderdaad:

''However, general relativity does allow certain types of warp drive. The cosmic expansion is one; gravitational waves are another. In principle one could arrange for two places in the universe which were previously far-separated to be brought near to one another. A large enough gravitational wave, for example, could change the proper separation between two stars from 1 light-year to 1 light-minute, and this need not take very long. While the distortion was present one could then make the journey between those stars quickly. However, this does not mean one can zoom around the universe at the press of a button. The catch is that in order to set up the disturbance in spacetime between any two given locations, one would first have to communicate between those locations without the distortion. The result is that from the global perspective there is no violation of causality: it is a planned trip and the preparations take time. Nevertheless, this does open up some interesting possibilities for futuristic space travel.''

Bron: https://physics.stackexchange.com/q...late-special-relativity-causality-constraints

Leuke discussie met mensen die er veel meer dan weten dan ik (en de meesten op dit forum waarschijnlijk).

En dit: https://physics.stackexchange.com/questions/95200/doesnt-warp-theory-violate-causality
 
Ik ben toch echt benieuwd of we ooit in ons leven hier nog buitenaards leven gaan kunnen bevestigen.
Het is statistisch onwaarschijnlijk dat wij de enige planeet zijn in het waarneembaar universum en randje arrogant imho om dat zelfs te gaan denken.

De maatschappelijke impact van intelligent buitenaards leven zou wel erg boeiend zijn om te observeren. Lijkt me dat dat per definitie, en uiteraard theoretisch, elke geloofsvorm of tak compleet irrelevant maakt en onderuit haalt. Al zullen ze dan wel weer hier en daar passages interessant gaan interpreteren van ''het stond reeds in de bijbel hoor'' :)
 
Maar het duwt helemaal niks weg, want heel ons universum is ontstaan uit één - bij benadering - singulariteit. Voor de BB was er dus 'niets' buiten dat punt, wel gewoon lege, koude ruimte (dat eigenlijk geen ruimte was, want er waren geen afstanden). De BB was dus de feitelijke geboorte van tijd en ruimte, en deint uit aan een relatieve snelheid (afhankelijk van hun afstand tot ons: lees eens over Hubble's law).
Dat de big bang de geboorte zou zijn van tijd en ruimte weten we eigenlijk gewoon niet. We denken een redelijk goed idee te hebben van wat er gebeurd is vanaf de eerste minieme fractie van de eerste seconde van ons heelal maar theorieën over wat er daarvoor bestond zijn op dit moment meer filosofie dan wetenschap.
 
Ik ben toch echt benieuwd of we ooit in ons leven hier nog buitenaards leven gaan kunnen bevestigen.
Ik schat de kans daarop toch op 90%. Maar verwacht er niet te veel van. We spreken dan hoogstwaarschijnlijk over niet aardse bacteriën of in het beste geval over niet intelligent / primitief leven.

De voorwaarde is wel dat de wil er is om voldoende te investeren om dat leven te vinden.
 
Ik schat de kans daarop toch op 90%. Maar verwacht er niet te veel van. We spreken dan hoogstwaarschijnlijk over niet aardse bacteriën of in het beste geval over niet intelligent / primitief leven.

De voorwaarde is wel dat de wil er is om voldoende te investeren om dat leven te vinden.
Kan ook intelligent leven zijn dat ons volledig overtreft op alle gebied.. niemand weet het. En zullen wij mensen het ooit weten?
 
Als ik de hond uitlaat en het is donker genoeg om sterren te zien, vraag ik mij altijd - bijna altijd - af of er nu echt geen tractor-beam zou zijn, ik kan bijna het interieur van een blinkend ruimteschip zien. Dan voel ik mij wel even volslagen idioot maar toch …
 
Daar heb ik dis moeite mee. Die koude ruimte dat geen ruimte is.
Dat is dan het ‘niets’. Kan je dan weer de vraag stellen hoe dat niets ontstaan is 😅
Beetje zoals de vraag:’maar wie heeft God dan gecreëerd?’
Een mens bestaat ook uit bijna uitsluitend (99.9999%) 'lege ruimte' :)
Verder gaan wij er ook vanuit dat buitenaards leven moet bestaan uit tastbare elementen, voornamelijk gebouwd uit koolstof.
Ik vind het nogal vreemd dat er met zekerheid wordt gekeken naar die factor.
Ik zou graag binnen pakweg 1000 jaar eens zien als alle huidige zekerheden, dan ook nog blijven rechtstaan. Ik kan moeilijk geloven dat er geen wetenschappelijke ontdekking zal komen (100 jaar terug wisten we niks van quantumfysica) die alles weer in een ander perspectief plaatst.
Mogelijks bestaat er dan toch buitenaards leven in de vorm van een verzameling energie bvb. (God? :unsure: )
 
Een mens bestaat ook uit bijna uitsluitend (99.9999%) 'lege ruimte' :)
Maar lege ruimte is naar mijn mening nog altijd 'iets'. Het is niet 'niets'.

Allé ja het is niets in de zin van materie / iets zichtbaars. Maar het is nog altijd 'iets' in de zin van ruimte. Die 99.999% lege ruimte waaruit de mens bestaat is ook nog altijd 'ruimte' hé anders zou de mens die ruimte niet kunnen innemen. ;)

Terwijl het 'niets' waaruit de oerknal ontstaan is helemaal géén lege ruimte is. Dat is volgens de wetenschap echt gewoon het 'niets', dus zelfs geen lege ruimte.

De kans dat die theorie correct is beantwoord ik graag met : 'we weten het niet'. De oerknal is het verste in het verleden dat wij kunnen 'zien' met onze menselijke ogen. Of dat het echte begin was of niet kunnen wij dus niet zien. (toch niet met de huidige methodes).
 
Laatst bewerkt:
Allé ja het is niets in de zin van materie / iets zichtbaars. Maar het is nog altijd 'iets' in de zin van ruimte anders kon er op die plaats niet het 'niets' zijn. Die 99.999% lege ruimte waaruit de mens bestaat is ook nog altijd 'ruimte' hé anders zou de mens die ruimte niet kunnen innemen. ;)

Dit is net hét concept dat moeilijk te begrijpen valt.
Wij willen dat automatisch linken aan iets tastbaars, vast, massa, volume etc ... Lucht bvb, niet zichtbaar maar toch massa enz.
 
Dit is net hét concept dat moeilijk te begrijpen valt.
Wij willen dat automatisch linken aan iets tastbaars, vast, massa, volume etc ... Lucht bvb, niet zichtbaar maar toch massa enz.
Hetzelfde als mijn visie waarbij ik eerder zei dat het universum mogelijks gewoon oneindig in tijd is he. ;)

Kan het zijn dat er een "niets" is of was? Ja misschien wel --> Onmogelijk voor ons te bevatten

Maar ook omgekeerd

Kan het zijn dat tijd een uitvindsel is van de mensheid, dat er dus ALTIJD een "iets" geweest is? En dat het universum ALTIJD bestaan heeft?
Ja misschien wel --> Onmogelijk voor ons te bevatten
 
Laatst bewerkt:
Ik ben toch echt benieuwd of we ooit in ons leven hier nog buitenaards leven gaan kunnen bevestigen.
Het is statistisch onwaarschijnlijk dat wij de enige planeet zijn in het waarneembaar universum en randje arrogant imho om dat zelfs te gaan denken.

De maatschappelijke impact van intelligent buitenaards leven zou wel erg boeiend zijn om te observeren. Lijkt me dat dat per definitie, en uiteraard theoretisch, elke geloofsvorm of tak compleet irrelevant maakt en onderuit haalt. Al zullen ze dan wel weer hier en daar passages interessant gaan interpreteren van ''het stond reeds in de bijbel hoor'' :)
Erg boeiend, maar toch ook heel beangstigend? De wereld die we kennen en waarin we leven zou zomaar even volledig kunnen veranderen of zelfs stoppen.

Hoe dan ook, op Pol&Actua genoeg mensen die van een andere planeet komen.
 
Erg boeiend, maar toch ook heel beangstigend? De wereld die we kennen en waarin we leven zou zomaar even volledig kunnen veranderen of zelfs stoppen.

Hoe dan ook, op Pol&Actua genoeg mensen die van een andere planeet komen.
Puur als filosofische denkoefening: het enige dat vijanden verenigde in de geschiedenis is a common enemy.
Buitenaards intelligent leven zou potentieel wel eens de motor kunnen zijn waardoor we elkaar niet meer kapot schieten als een bende primaten over een stukje land, grondstoffen of mening. Tegen een buitenaards intelligent ras zijn we allemaal gewoon hetzelfde: mensen.

Het hoeft daarom geen vijandige buitenaardse beschaving te zijn maar het zou plots wel eens bepaalde perspectieven kunnen bieden in de zin van: wat zijn we hier eigenlijk in godsnaam allemaal aan het doen.

Het is luguber om te denken maar de ENIGE manier dat alle mensen samen door dezelfde deur zouden kunnen lopen en aan hetzelfde zeel trekken, is als we allemaal onder dreiging zijn van 1 gemeenschappelijke vijand.
 
Puur als filosofische denkoefening: het enige dat vijanden verenigde in de geschiedenis is a common enemy.
Buitenaards intelligent leven zou potentieel wel eens de motor kunnen zijn waardoor we elkaar niet meer kapot schieten als een bende primaten over een stukje land, grondstoffen of mening. Tegen een buitenaards intelligent ras zijn we allemaal gewoon hetzelfde: mensen.

Het hoeft daarom geen vijandige buitenaardse beschaving te zijn maar het zou plots wel eens bepaalde perspectieven kunnen bieden in de zin van: wat zijn we hier eigenlijk in godsnaam allemaal aan het doen.

Het is luguber om te denken maar de ENIGE manier dat alle mensen samen door dezelfde deur zouden kunnen lopen en aan hetzelfde zeel trekken, is als we allemaal onder dreiging zijn van 1 gemeenschappelijke vijand.
Het toont ook wel aan dat het menselijke ras geen al te intelligente wezens zijn en we tegen een iets meer geavanceerde tegenstander het onderspit zouden delven.
 
Terug
Bovenaan