Apenpokkenuitbraak in delen v. Europa

Maar als je dan hier leest over seksfeestjes, zonder condooms, met "prep" tegen HIV, met ongetwijfeld dan ook meerdere contacten, ... en weet dat de "introductie" van de apenpokken in dit land waarschijnlijk aan zo'n feestje te danken is, dan is er niets mis met daar eens kritisch naar te kijken en dat als problematisch gedrag te benoemen, zeker na een vorige pandemie. Maar hey, vrijheid, blijheid, fuck the consequences...
"grote verspreiding" ;)
Maar ik zou bijvoorbeeld wél naar alle deelnemers van dat Darklands-festival, wars van de GDPR wetgeving misschien, een dringende e-mail sturen en/of zelfs telefoontje durven maken, dat ze zich laten testen. Kwestie van er misschien wat sneller bij te zin.
Ik ga er vanuit dat die e-mail zeker verzonden is. Maar het probleem is vooral dat deze bezoekers een "gemarginaliseerde" gemeenschap is die voornamelijk naar deze festivals gaan om volledig hunzelf te kunnen zijn, en die erbuiten er niet voor uit kunnen/durven komen. Dat gaat de intentie om naar een huisarts (of dergelijke) te gaan om je preventief te laten testen er weinig zijn. Want als je nu aan je huisarts vraagt om je voor de apenpokken te testen, zeg je eigenlijk onrechtstreeks dat je naar dat festival geweest bent en er onveilig seks hebt gehad. Gelukkig dat dit veel minder erg is dan HIV/AIDS of het was de jaren 80 all over again. Jammer dat er op dat vlak weinig is veranderd op die 40 jaar.
 
in Tsjechië ook iemand die het opgedaan heeft na een bezoek aan een muziekfestival in België aan het begin van de maand. (wellicht dus ook Darklands)

On 24 May, the first case of monkeypox has been confirmed in the Czech Republic in a person who was at a music festival in Belgium at the beginning of May

UAE, Denemarken, Zweden, Noorwegen en Slovenië ook eerste geval. Marokko drie vermoedelijke gevallen. En in de VK ondertussen 37 nieuwe besmettingen gemeld, dus van 20 naar 57.

Maar het probleem is vooral dat deze bezoekers een "gemarginaliseerde" gemeenschap is die voornamelijk naar deze festivals gaan om volledig hunzelf te kunnen zijn, en die erbuiten er niet voor uit kunnen/durven komen. Dat gaat de intentie om naar een huisarts (of dergelijke) te gaan om je preventief te laten testen er weinig zijn. Want als je nu aan je huisarts vraagt om je voor de apenpokken te testen, zeg je eigenlijk onrechtstreeks dat je naar dat festival geweest bent en er onveilig seks hebt gehad. Gelukkig dat dit veel minder erg is dan HIV/AIDS of het was de jaren 80 all over again. Jammer dat er op dat vlak weinig is veranderd op die 40 jaar.
Ook niet altijd de fout van de holebigemeenschap die er niet voor durven uitkomen. Er is ook wel een reden waarom men er niet durft voor uit te komen, met name dat het nog altijd een taboe is, misschien niet voor de mainstream media maar wel in bepaalde gebieden en omstandigheden. Dat de VRT of de staat het aanvaardt wil nog niet zeggen dat je familie of mensen waar je het meest rond bevindt dat doen. En in andere landen is dat nog veel erger. We zijn op de goede weg en met velen is er geen probleem qua aanvaarding van, maar perfect/ideaal is het ook niet, net zoals Rome ook niet op één dag was gebouwd. En tegenover transgenders is het taboe veel groter bijvoorbeeld, dat kan je niet ontkennen. Er zijn er die er zelfs een politiek statement rond maken (zoals DVL).

Bij HIV/AIDS was de voorlichting ook gewoon heel slecht, en werd het eigenlijk lang niet serieus genomen of gezien als een homoziekte. Dat kan je ook niet vergelijken, en toen was het wel degelijk een enorm taboe en was discriminatie v. homo's veel prominenter.

Als ik zie hoe dat zelfs in mijn tijd op school nog met homo's werd omgegaan of wat voor taboe het was, begrijp ik het maar al te goed waarom het nog een taboe is. En ook je ouders thuis moeten er open voor kunnen staan. Niet omdat jij dat bent, dat iemand anders dat daarom is. Qua media en elite, ja, die aanvaarden het, maar bij de mensen thuis zeker verder weg van de steden blijft het soms nog wat achter, terwijl ook minder goed geïntegreerde mensen er ook sceptisch tegenover staan.


zoals bijvoorbeeld hier.

En op scholen is het reden nummer 1 waarom iemand gepest wordt. Zelfs bij een vermoeden van of bij verwijfd gedrag. Wees dan ook niet verbaasd als er wel degelijk wel een taboe is. En in mijn ASO scholen waren het meer DVL-typekes dan mensen van andere origine gezien ik ook niet in een wereldstad / enorm multiculturele stad opgroeide.
 
Laatst bewerkt:
289 bevestigde gevallen nu wereldwijd

Spanje - 84
VK - 80
Portugal - 49
Canada - 16
Nederland - 12
Duitsland - 10
Italië - 9
Frankrijk - 7
België - 6
Australië - 2
Denemarken - 2
Slovenië - 2
Tsjechië - 2
VS - 2
Zweden - 2
Zwitserland - 2
Israël - 1
Oostenrijk - 1
VAE - 1

Vermoedelijke geval ook in Argentinië en Finland.

Ook geruchten over gevallen in India in het noorden (in de staat Uttar Pradesh), en daar lijkt mij dat toch gevaarlijk, want volgens mij is er daar op LGBTQ-zaken nog een enorm groot taboe, dus vermoed dat eens het daar is, het zich daar sneller gaat kunnen verspreiden.
 
Laatst bewerkt:
424 gevallen nu wereldwijd.

Nieuwe landen waar het virus nu voorkomt:
Argentinië (bevestiging)
Finland (bevestiging)
Ierland
Malta
Mexico

Vermoedelijke gevallen in:
Afghanistan
Bolivia
Ecuador
Frans Guyana
Iran
Pakistan
Soedan

Toch een reeks opvallende landen, zeker als je weet dat het in veel gevallen om sociaal conservatieve landen gaat. En oost-Azië en Zuidoost-Azië nog geen gevallen heeft, of vermoedelijke gevallen (zoals Japan, Zuid-Korea, Indonesië of India). Verder bvb. ook geen Brazilië nog (of Rusland/en veel Oost-Europese landen op Slovenië en Tsjechië na). Ook nog geen Noorwegen, IJsland of Nieuw-Zeeland voorlopig. Maar de laatste twee zijn kleine en geïsoleerde landen.

Top 3 landen:
Spanje - 107
UK - 106
Portugal - 74
(daarna dus Canada - 26)

In België 9 besmettingen nu.

On 24 May, the Czech Republic confirmed its first case, a female who was at a music festival in Belgium at the beginning of May.[82][83][84] On the same day, United Arab Emirates reported its first case, detected in a 29-year-old female visitor from West Africa.[85] Also on that day, Slovenia confirmed its first case, a man from Canary Islands,[86] while Switzerland reported its second case, a female in the Canton of Geneva.

Vrouwen kunnen het wel degelijk dus hebben.
 
Laatst bewerkt:
Ook geruchten over gevallen in India (...) volgens mij is er daar op LGBTQ-zaken nog een enorm groot taboe, dus vermoed dat eens het daar is, het zich daar sneller gaat kunnen verspreiden.

Toch een reeks opvallende landen, zeker als je weet dat het in veel gevallen om sociaal conservatieve landen gaat.

Vrouwen kunnen het wel degelijk dus hebben.

Waarom blijf je het dan voorstellen als een homoziekte? Ik snap het niet, je ontkracht het in je eigen posts, maar toch wil je het op die manier blijven neerzetten.
 
Waarom blijf je het dan voorstellen als een homoziekte? Ik snap het niet, je ontkracht het in je eigen posts, maar toch wil je het op die manier blijven neerzetten.
Dat doe ik toch niet? Ik stel het niet voor als een homoziekte, dat maak jij ervan. Soms heb ik het gevoel dat je maar een deel van mijn posten leest en er dan jouw conclusie / interpretatie uithaalt, door de manier hoe je me ziet.

Ten tweede, de media heeft het ook wel een beetje als een homoziekte bestempeld vind ik toch. In het begin ging het toch vooral om LGBTQ communities of werd er verwezen naar Darklands. Als men op dat moment niet duidelijk zegt dat vrouwen ook besmet kunnen worden, maar het gewoon verzwijgt, dan weet ik ook niet wat ik ervan moet denken. Het deel in de post die ik juist heb gemaakt, is hetgeen wat ik een week geleden lang naar zocht, de vraag die ik me toen stelde: "is er geweten of een vrouw besmet is". Nu weet ik het antwoord en is het antwoord ja (zie mijn posten op pagina 3).

Dus kan ik dat gebruiken om juist te argumenteren tegen de mensen die het als een homoziekte gaan bestempelen. In Tsjechië, de VAE en Zwitserland zijn er vrouwen besmet, voila.

Bij de eerste quote die je aanhaalde, kende ik die informatie nog niet, je haalt dat uit een post die ik donderdag maakte. Bij de tweede quote die je aanhaalt, blijft dat nog altijd v. kracht, want onveilig seksueel contact is nog altijd iets waar het zich lijkt mee te verspreiden. In een land als Afghanistan apenpokken hebben, ik kan me voorstellen dat je dan niet direct naar een gynaecoloog of huisarts wilt gaan dan.

En stop aub met me neer te zetten of dingen op mij te plakken die niet waar zijn. Je weet toch als je me goed kent, dat ik geen homofoob ben en juist expliciet hier voor waarschuw???

En voor de holebigemeenschap lijkt dit ook wel stigmatiserend. Bij covid19 werd het ook al snel het Chinavirus genoemd. AIDS heeft ook een gelijkaardig parcours gelegd, en juist door dat stigma is het eigenlijk veel ernstiger geworden dan als er eerder had kunnen ingegrepen geworden omdat het geframed werd als een homoziekte. Ik vrees dat homofoben dit wel gaan gebruiken. Zoiets lijkt mij onvermijdelijk, dus daar zal sterk tegen gereageerd moeten worden.

Ik zei letterlijk dit!

Jij beschuldigt mij van hetgeen waar ik expliciet tegen waarschuw om het zo niet te benoemen.
 
Dat doe ik toch niet? Ik stel het niet voor als een homoziekte, dat maak jij ervan. Soms heb ik het gevoel dat je maar een deel van mijn posten leest en er dan jouw conclusie / interpretatie uithaalt, door de manier hoe je me ziet.

Ten tweede, de media heeft het ook wel een beetje als een homoziekte bestempeld vind ik toch. In het begin ging het toch vooral om LGBTQ communities of werd er verwezen naar Darklands. Als men op dat moment niet duidelijk zegt dat vrouwen ook besmet kunnen worden, maar het gewoon verzwijgt, dan weet ik ook niet wat ik ervan moet denken. Het deel in de post die ik juist heb gemaakt, is hetgeen wat ik een week geleden lang naar zocht, de vraag die ik me toen stelde: "is er geweten of een vrouw besmet is". Nu weet ik het antwoord en is het antwoord ja.

Dus kan ik dat gebruiken om juist te argumenteren tegen de mensen die het als een homoziekte gaan bestempelen. In Tsjechië, de VAE en Zwitserland zijn er vrouwen besmet, voila.

Bij de eerste quote die je aanhaalde, kende ik die informatie nog niet, je haalt dat uit een post die ik donderdag maakte. Bij de tweede quote die je aanhaalt, blijft dat nog altijd v. kracht, want onveilig seksueel contact is nog altijd iets waar het zich lijkt mee te verspreiden. In een land als Afghanistan apenpokken hebben, ik kan me voorstellen dat je dan niet direct naar een gynaecoloog of huisarts wilt gaan dan.
Iedereen zegt al van bij het begin dat het geen homoziekte is, maar overdraagbaar door intens fysiek contact. Dat daarvoor seksueel contact niet nodig is. Dus die informatie had je toen wel al, en toch schreef je het nog zo.

Natuurlijk hoort onveilig seksueel contact ook tot intens fysiek contact, of toch, dat hoop ik voor alle betrokkenen. Goed dat je het dan niet meer neerzet als een LGBTQ-ziekte of een homoziekte, maar je vindt het nog wel "opmerkelijk dat het sociaal conservatieve landen" zijn. Wat bedoel je dan met die toevoeging?
 
Iedereen zegt al van bij het begin dat het geen homoziekte is, maar overdraagbaar door intens fysiek contact. Dat daarvoor seksueel contact niet nodig is. Dus die informatie had je toen wel al, en toch schreef je het nog zo.

Natuurlijk hoort onveilig seksueel contact ook tot intens fysiek contact, of toch, dat hoop ik voor alle betrokkenen. Goed dat je het dan niet meer neerzet als een LGBTQ-ziekte of een homoziekte, maar je vindt het nog wel "opmerkelijk dat het sociaal conservatieve landen" zijn. Wat bedoel je dan met die toevoeging?


Op 7 mei zei men ook dat er weinig risico was op verdere verspreiding. Over corona zei men ook eerst zoveel dingen die dan achteraf niet bleken waar te zijn. De waarheid was dat er niet veel gekend was op dat moment OF dat er daar niet open over gecommuniceerd werd. Als in berichtgeving ofwel het gender niet vernoemd wordt of het ofwel om een man gaat, daar kan ik niet aan doen.

Ik vind dat media duidelijker moeten zijn, en direct moeten anticiperen of verduidelijken waarom iets dan niet zo genoemd mag worden, maar verzwijgen omdat het te controversieel zou zijn. Als er ook vrouwen tussen zaten, waarom vermeldt men dat dan niet eerst???

Waarom moest ik een halfuur gaan opzoeken van in elk land over de gevallen of er een vrouw tussenzit, om bij elke bron het niet vermeld te zien worden of het om "mannen" ging toen. Uiteindelijk werd het daardoor wel al geframed als een homoziekte op sociale media, en ging het hier ook meer over "onveilige seks van homo's" dan wat anders. En dat ging met of zonder mij zo gebleven zijn. Ik zoek naar argumenten waar ik dat kan weerleggen, nu heb ik ze.

In het begin van "iets nieuws" is niet altijd alles geweten. Over apenpokken dacht men tot een maand geleden dat het zich niet eens via "seksuele wegen" kon verspreiden.

En zie ook de post boven je die ik bewerkt had.
 

Op 7 mei zei men ook dat er weinig risico was op verdere verspreiding. Over corona zei men ook eerst zoveel dingen die dan achteraf niet bleken waar te zijn. De waarheid was dat er niet veel gekend was op dat moment OF dat er daar niet open over gecommuniceerd werd. Als in berichtgeving ofwel het gender niet vernoemd wordt of het ofwel of een man gaat, daar kan ik niet aan doen.

Ik vind dat media duidelijker moeten zijn, en direct moeten anticiperen of verduidelijken waarom iets dan niet zo genoemd mag worden, maar verzwijgen omdat het te controversieel zou zijn. Als er ook vrouwen tussen zaten, waarom vermeld men dat dan niet eerst???

Waarom moest ik een halfuur gaan opzoeken van in elk land over de gevallen of er een vrouw tussenzit, om bij elke bron het niet vermeld te zien worden of het om "mannen" ging toen. Uiteindelijk werd het daardoor wel al geframed als een homoziekte op sociale media, en ging het hier ook meer over "onveilige seks van homo's" dan wat anders. En dat ging met of zonder mij zo gebleven zijn. Ik zoek naar argumenten waar ik dat kan weerleggen, nu heb ik ze.

In het begin van "iets nieuws" is niet altijd alles geweten. Over apenpokken dacht men tot een maand geleden dat het zich niet eens via "seksuele wegen" kon verspreiden.

En zie ook de post boven je die ik bewerkt had.
Van mij hoef je niet altijd eerst een halfuur gaan opzoeken van elk land of er ook een vrouw tussen zit, maar dan hoor je ook geen uitspraken te doen over of het een homoziekte is of niet? Da's toch logisch? Je hoeft het niet op te zoeken, maar dan kun je er ook geen conclusies aan gaan knopen.

En in je artikel staat 'weinig risico op verdere verspreiding' en dat klopt ook, in vergelijking met bijvoorbeeld corona. Dus nee, er wordt niets geschreven wat niet klopt. Jij hebt er iets van gemaakt wat er niet staat. Van in het begin zijn er artikels en duidingen uitgekomen om aan te geven dat het géén geslachtsziekte is, dat het géén soa is. En dat het géén homoziekte is, zoals hier ook wel verkeerdelijk werd voorgesteld. Drie pagina's geleden wees ik daar al op. Er is echter wel altijd gezegd dat je het kunt verspreiden 'via seksuele wegen', omdat dat 'intens fysiek contact is'.

Als jij dan met allerlei info wilt komen, graag. Zo veel te beter. Maar als er dan cruciale dingen niet in staan, of er rare accenten in zitten, mag daar ook op gewezen worden.
 
Van mij hoef je niet altijd eerst een halfuur gaan opzoeken van elk land of er ook een vrouw tussen zit, maar dan hoor je ook geen uitspraken te doen over of het een homoziekte is of niet? Da's toch logisch? Je hoeft het niet op te zoeken, maar dan kun je er ook geen conclusies aan gaan knopen.

En in je artikel staat 'weinig risico op verdere verspreiding' en dat klopt ook, in vergelijking met bijvoorbeeld corona. Dus nee, er wordt niets geschreven wat niet klopt. Jij hebt er iets van gemaakt wat er niet staat. Van in het begin zijn er artikels en duidingen uitgekomen om aan te geven dat het géén geslachtsziekte is, dat het géén soa is. En dat het géén homoziekte is, zoals hier ook wel verkeerdelijk werd voorgesteld. Drie pagina's geleden wees ik daar al op. Er is echter wel altijd gezegd dat je het kunt verspreiden 'via seksuele wegen', omdat dat 'intens fysiek contact is'.

Als jij dan met allerlei info wilt komen, graag. Zo veel te beter. Maar als er dan cruciale dingen niet in staan, of er rare accenten in zitten, mag daar ook op gewezen worden.
Ik heb nooit gezegd dat het een homoziekte was. Voor de uitspraak rond "sociaal conservatieve landen", opnieuw. Zelfs intens fysiek contact is er taboe. Ik zie niet in wat er mis met te zeggen dat Afghanistan een sociaal conservatief land was. Als je dan op reis gaat, en je kom daar toe met apenpokken in een land waar iedereen al paranoia is? Los van homo's ofzo. Seks voor het huwelijk bijvoorbeeld is daar ook taboe. En misschien is dat dan niet zo of op een andere manier opgelopen, maar dat betekent daarom toch nog niet dat je in zo een land snel naar hulpverlening zou lopen, neem ik dan toch aan? Ik begrijp echt niet dat ik dit moet uitleggen.

Tweede deel van je post klopt absoluut niet. Ik heb het van het begin gevolgd. Op dat moment (we spreken van 7 mei) was nog nooit een geval buiten Afrika opgemerkt waarbij het van mens tot mens overgedragen werd.

Om duidelijk te zijn, journalisten hebben daar geen fout gemaakt, dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat ze op dat moment nog niet over die informatie wisten, en dat probeer ik je duidelijk te maken. Dus om duidelijk te zijn: ik bekritiseer dat artikel niet. Op dat moment was dat een goed artikel, met die inhoud is niets mis mee, ze is alleen drie weken later gedateerd. Maar het is mijn punt om duidelijk te maken dat omstandigheden kunnen veranderen en dat dit ook voor ziektes en epidemieën geldt.

Als 23 dagen later er plots 424 gevallen wereldwijd zijn (buiten de "endemische plaatsen"), dan is het me duidelijk dat het zich toch wel verspreidt van mens op mens? Of niet soms. Ik weet wat apenpokken was voor de epidemie uitbrak of heb daar een zicht op, en wat ik zeg de omstandigheden zijn veranderd en waren onduidelijk, ook een week geleden. Naarmate de tijd vordert, wordt dan meer én meer duidelijk, en dat heb ik ook proberen te zeggen. Nu is meer duidelijk, maar er zal wel nog wat observatie en onderzoek nodig zijn.
 
Ik heb nooit gezegd dat het een homoziekte was. Voor de uitspraak rond "sociaal conservatieve landen", opnieuw. Zelfs intens fysiek contact is er taboe. Ik zie niet in wat er mis met te zeggen dat Afghanistan een sociaal conservatief land was. Als je dan op reis gaat, en je kom daar toe met apenpokken in een land waar iedereen al paranoia is? Los van homo's ofzo. Seks voor het huwelijk bijvoorbeeld is daar ook taboe. En misschien is dat dan niet zo of op een andere manier opgelopen, maar dat betekent daarom toch nog niet dat je in zo een land snel naar hulpverlening zou lopen, neem ik dan toch aan? Ik begrijp echt niet dat ik dit moet uitleggen.

Tweede deel van je post klopt absoluut niet. Ik heb het van het begin gevolgd. Op dat moment (we spreken van 7 mei) was nog nooit een geval buiten Afrika opgemerkt waarbij het van mens tot mens overgedragen werd.

Om duidelijk te zijn, journalisten hebben daar geen fout gemaakt, dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat ze op dat moment nog niet over die informatie wisten, en dat probeer ik je duidelijk te maken. Dus om duidelijk te zijn: ik bekritiseer dat artikel niet. Op dat moment was dat een goed artikel, met die inhoud is niets mis mee, ze is alleen drie weken later gedateerd. Maar het is mijn punt om duidelijk te maken dat omstandigheden kunnen veranderen en dat dit ook voor ziektes en epidemieën geldt.

Als 23 dagen later er plots 424 gevallen wereldwijd zijn (buiten de "endemische plaatsen"), dan is het me duidelijk dat het zich toch wel verspreidt van mens op mens? Of niet soms. Ik weet wat apenpokken was voor de epidemie uitbrak of heb daar een zicht op, en wat ik zeg de omstandigheden zijn veranderd en waren onduidelijk, ook een week geleden. Naarmate de tijd vordert, wordt dan meer én meer duidelijk, en dat heb ik ook proberen te zeggen. Nu is meer duidelijk, maar er zal wel nog wat observatie en onderzoek nodig zijn.
Mee eens. En klopt: ik heb het niet over wat er maanden geleden werd gezegd, maar sinds de uitbraak hier.
Maar het is zo dat er nog heel wat onderzoek nodig is, maar het is ook niet zo flou als jij doet uitschijnen. Er is van bij het begin van deze uitbraak hier gezegd dat het ging over intens fysiek contact, en niet om een soa. Dat het bijgevolg geen homoziekte is.

En dat is wel belangrijk, hè. Want "ik heb geen homoseks, dus ik ben veilig" van een paar pagina's geleden, is dus fout. Was toen al fout en zal waarschijnlijk fout blijven in dit geval.
 
Mee eens. En klopt: ik heb het niet over wat er maanden geleden werd gezegd, maar sinds de uitbraak hier.
Maar het is zo dat er nog heel wat onderzoek nodig is, maar het is ook niet zo flou als jij doet uitschijnen. Er is van bij het begin van deze uitbraak hier gezegd dat het ging over intens fysiek contact, en niet om een soa. Dat het bijgevolg geen homoziekte is.

En dat is wel belangrijk, hè. Want "ik heb geen homoseks, dus ik ben veilig" van een paar pagina's geleden, is dus fout. Was toen al fout en zal waarschijnlijk fout blijven in dit geval.
Maar ik heb dat niet gezegd hé. Maar oké, maakt op zich niet veel meer uit. Bij zal "waarschijnlijk" fout blijven in dat geval, mag je de "waarschijnlijk" zelfs al weglaten.
 

@Loser;

568 gevallen nu (gisteren nog 424 toen ik keek). In het VK nu 179 gevallen, dus daar een toename van een dikke 70 bij de update van vandaag.

Een eerste bevestigd geval uit Thailand nu ook.

MHtdWBi.png
 
Laatst bewerkt:
ziet er toch maar iets vies uit , hoe gevaarlijk is het precies
De pokken zien er nog viezer uit (en is tevens veel dodelijker). Gelukkig bestaat die ziekte zo goed als niet meer.
Waterpokken (hetgeen ik ooit heb gehad als kind) zien er wat beter uit, maar toch .. mooi is dat niet.
 
De pokken zien er nog viezer uit (en is tevens veel dodelijker). Gelukkig bestaat die ziekte zo goed als niet meer.
Waterpokken (hetgeen ik ooit heb gehad als kind) zien er wat beter uit, maar toch .. mooi is dat niet.
kheb die op 17 jaar gehad. Van klasgenoot die de zona had...
indeed it aint pretty!
 

Kort voor de evacuatie in Gent-Sint-Pieters bleek dat 3 reizigers geen geldig vervoersbewijs konden voorleggen aan de treinbegeleider. De reizigers werden uit de trein verwijderd. Vervolgens merkten mensen van Securail op dat de reizigers enkele blaasjes vertoonden op hun handen, wat mogelijk zou betekenen dat ze drager zijn van het apenpokkenvirus.

2253 gevallen nu, wel nog geen in Azië, op de VAE na.

In België 52 bevestigde gevallen.

Het goede nieuws. Nog altijd geen enkele dode gerapporteerd, met een vrij mild ziektepatroon.
 
Laatst bewerkt:


Wereldwijd ondertussen over 10.000 gevallen, in België 224 gevallen. Wereldwijd 3 doden, maar allemaal in het endemische gebied in Afrika. Over het algemeen vrij mild ziektepatroon en dus de huidoverlast specifiek. Kan seksueel of na intens contact (dus niet per se seksueel) overgedragen worden
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan