Apenpokkenuitbraak in delen v. Europa


Ik begrijp dit niet goed hoor. We zijn twee maanden verder nu sedert ik het topic heb aangemaakt en ik heb het gevoel dat het amper aandacht v/d media en politiek heeft gekregen op misschien de uiterste beginperiode na. Om nu een "noodtoestand" af te roepen, is toch ook weer vijgen na pasen.

Ik vind dat er bewust laks en laat wordt gereageerd. Al een geluk dat het ziektepatroon niet zo ernstig is of lijkt op dit moment.
 
Als je onderstaande leest blijkt het een virus te zijn dat zich voornamelijk verspreidt in milieu's waar mannen veel risicovolle contacten met andere mannen hebben. Van 528 onderzochte infecties identificeerde 98 percent zich als homo of biseksueel en zou 95 percent via seksueel contact besmet geraakt zijn. Van 406 van die personen weet men dat de mediaan van het aantal sekspartners gedurende de laatste 3 maanden op 5 partners lag. 41% heeft HIV en een grote groep bleek behalve apenpokken ook gonorrhea, chlamydia, of syfilis te hebben.

 

I was aware that monkeypox was an emerging issue – especially for gay men – but I was also under the impression that the number of cases in the city was relatively small.
I had sex with several guys over the weekend

Letterlijk van mijn stoel gevallen

The next day I got my STI results: positive for gonorrhoea. But no word yet on monkeypox.
This whole thing just feels like a huge failure that should not have been allowed to happen, especially not two and half months into the outbreak.

Misschien ook gewoon beter nadenken over de seksuele contacten en wat voorzichtiger zijn in het algemeen? Niet?!
 
Er mag met wat meer respect over de homoseksuele gemeenschap worden geschreven




Letterlijk van mijn stoel gevallen




Misschien ook gewoon beter nadenken over de seksuele contacten en wat voorzichtiger zijn in het algemeen? Niet?!
Ik had het Nederlandse artikel gelezen en het roept toch wat vragen op.
Sinds die prep lijkt het alle remmen los onder de homo gemeenschap.
Akkoord testosteron + testosteron zal wat meer gevogel geven dan testosteron + oestrogeen but goddamn.
 
:woohoo: :woohoo: daarom krijgt deze ziekte ook minder aandacht, 't is toch maar een homo probleem nietwaar
Ik denk dat de ziekte de gepaste aandacht krijgt. Het wordt nu uitgeroepen als noodsituatie door het WHO, dat is toch niet om het onder de mat te vegen.

En in de meeste -zoniet alle- fatsoenlijke reportages en interviews erover, wordt nadrukkelijk gesteld dat het géén homoziekte is. En geen SOA.
 
Geinformeerd om mij te laten vaccineren maar dat kan in België blijkbaar enkel als je seks hebt gehad met iemand die apenpokken heeft :sop:

Na 3 jaar covid zou je verwachten dat ze op dat vlak wat sneller zouden handelen. Vrienden in de US hebben daar al vlot hun vaccin gekregen.
 
Als er nu een ziekte is waar ‘two weeks to stop the spread’ effectief kan werken is het toch deze.
Twee of drie weken de broek toehouden en apenpokken sterven uit. :unsure:
 
Ik had het Nederlandse artikel gelezen en het roept toch wat vragen op.
Sinds die prep lijkt het alle remmen los onder de homo gemeenschap.
Akkoord testosteron + testosteron zal wat meer gevogel geven dan testosteron + oestrogeen but goddamn.

Als er nu een ziekte is waar ‘two weeks to stop the spread’ effectief kan werken is het toch deze.
Twee of drie weken de broek toehouden en apenpokken sterven uit. :unsure:

Uhm ik weet niet welke man jouw hartje heeft gebroken, maar apenpokken geven in veel gevallen heel ambigue symptomen. Niet iedereen staat helemaal vol met keigrote zweren. Het gaat gewoon rond onder homo's omdat die natuurlijk met elkaar het meest contact hebben. Wees blij dat ze geen contact hebben met heterovrouwen, anders zat de rest nu ook al met de gebakken zweren, uhm peren.

In dezelfde logica kan je ook evengoed zeggen: "één week uw maskertje ophouden en niet in elke ruimte gezellig liggen hoesten, en corona sterft uit". Zelfde nonsens.
 
Misleidende veralgemening: dit is niet louter een ziekte die wordt verspreid onder homoseksuelen en het is ook geen louter seksueel overdraagbare aandoening.
Het is een homoziekte (komt enkel voor in 1 bepaalde groep) + de verspreiding is gemakkelijk te stoppen als ze hun broek aanhouden + niet dodelijk. Logisch dat er weinig aandacht voor is.

Beter meer de focus leggen op corona, want dat kan iedereen krijgen.
 
Het is een homoziekte (komt enkel voor in 1 bepaalde groep) + de verspreiding is gemakkelijk te stoppen als ze hun broek aanhouden + niet dodelijk. Logisch dat er weinig aandacht voor is.

Beter meer de focus leggen op corona, want dat kan iedereen krijgen.
Het is geen homoziekte, die komt niet enkel voor in één bepaalde groep. Het kan wel dodelijk zijn.
Er is wel aandacht voor, want het is een noodsituatie, en het staat bijna dagelijks in de krant.

En iedereen kan het krijgen. Hier klopt werkelijk geen halve letter van deze post. 5 feitelijke onjuistheden in 3 zinnen, dat moet je kunnen.
 
Het is geen homoziekte, die komt niet enkel voor in één bepaalde groep. Het kan wel dodelijk zijn.
Er is wel aandacht voor, want het is een noodsituatie, en het staat bijna dagelijks in de krant.

En iedereen kan het krijgen. Hier klopt werkelijk geen halve letter van deze post. 5 feitelijke onjuistheden in 3 zinnen, dat moet je kunnen.
Als je onderstaande leest blijkt het een virus te zijn dat zich voornamelijk verspreidt in milieu's waar mannen veel risicovolle contacten met andere mannen hebben. Van 528 onderzochte infecties identificeerde 98 percent zich als homo of biseksueel en zou 95 percent via seksueel contact besmet geraakt zijn. Van 406 van die personen weet men dat de mediaan van het aantal sekspartners gedurende de laatste 3 maanden op 5 partners lag. 41% heeft HIV en een grote groep bleek behalve apenpokken ook gonorrhea, chlamydia, of syfilis te hebben.

98% is het, denk dat dat duidelijke cijfers zijn :smile:
 
Het is geen soa.
Het is geen homoziekte, die komt niet enkel voor in één bepaalde groep. Het kan wel dodelijk zijn.
Er is wel aandacht voor, want het is een noodsituatie, en het staat bijna dagelijks in de krant.

En iedereen kan het krijgen. Hier klopt werkelijk geen halve letter van deze post. 5 feitelijke onjuistheden in 3 zinnen, dat moet je kunnen.
In principe ben je helemaal correct, maar je kan bepaalde zaken niet negeren of ze niet durven benoemen. Ik begrijp dat je een stigma wil vermijden, maar op deze manier ga je de verspreiding van het virus ook niet beperken.

Net vandaag start Sensoa met een campagne: https://www.hbvl.be/cnt/dmf20220725_94304067
Sensoa, het Vlaams expertisecentrum voor seksuele gezondheid, is gestart met de verspreiding van sensibiliseringsmateriaal tegen het apenpokkenvirus, specifiek op plaatsen waar homomannen seks hebben. “Het gaat om affiches waarbij we oproepen om alert te zijn voor de symptomen. Daarnaast verspreiden we ook hand-outs aan de uitbaters van plaatsen zoals homosauna’s”, verklaarde Sensoa-woordvoerder Boris Cruyssaert.

In ons land zijn er tot nu toe 331 bevestigde en één waarschijnlijk geval van de apenpokken geregistreerd, zo blijkt uit de jongste cijfers van gezondheidsinstituut Sciensano. Alle gevallen zijn mannen tussen 20 en 65 jaar.

Sensoa richt zich met zijn campagne op deze groep. “De sensibilisering is niet gericht naar de volledige bevolking, maar specifiek op mannen met wisselende seksuele contacten”, aldus de woordvoerder.
 
98% is het, denk dat dat duidelijke cijfers zijn :smile:
Heel duidelijk. Je snapt dat die conclusie het omgekeerde zegt van wat jij zei?

"The simultaneous identification of cases outside areas where monkeypox has traditionally been endemic highlights the need for rapid identification and diagnosis of cases to contain further community spread."

en

"Spread to other populations is anticipated, and vigilance is required."

Vergelijk met:

Beter meer de focus leggen op corona, want dat kan iedereen krijgen.

Zij zeggen net: Focus wél hierop houden. Omdat het belangrijk is. 98% zijn homo of bi. De sample size is verkregen door te werken met Britse HIV-centra (wél een soa), dus niet zo heel gek dat die cijfers een beetje geskewed zullen zijn, toch? Dat staat er zelfs letterlijk in.

Verder staat erin: It was not possible to confirm sexual transmission. Dus geen soa.

En nu komt hij, hè:
Although the current outbreak is disproportionately affecting gay or bisexual men and other men who have sex with men, monkeypox is no more a “gay disease” than it is an “African disease.” It can affect anyone.

Ik zou je aanraden je eigen studies eens te lezen voor je die gaat posten.
 
In principe ben je helemaal correct, maar je kan bepaalde zaken niet negeren of ze niet durven benoemen. Ik begrijp dat je een stigma wil vermijden, maar op deze manier ga je de verspreiding van het virus ook niet beperken.

Net vandaag start Sensoa met een campagne: https://www.hbvl.be/cnt/dmf20220725_94304067
Inderdaad: alleen maar door het correct te benoemen kun je iets bereiken. En dat is niet door te zeggen dat niet iedereen het kan krijgen, of dat het niet dodelijk is, of dat het een soa is, of dat je het kunt vermijden door gewoon je broek aan te houden. Dat is allemaal FOUT.
 
Inderdaad: alleen maar door het correct te benoemen kun je iets bereiken. En dat is niet door te zeggen dat niet iedereen het kan krijgen, of dat het niet dodelijk is, of dat het een soa is, of dat je het kunt vermijden door gewoon je broek aan te houden. Dat is allemaal FOUT.
Als je het als een binaire uitspraak voorstelt (JUIST/FOUT), dan is het resultaat inderdaad FOUT.

Als je het niet zo zwart/wit voorstelt, dan zal de uiteindelijke oorsprong van de besmettingen voor waarschijnlijk 90-98% opduiken door seksuele contacten tussen homoseksuele mannen.

Dus ik zie het nut er niet van in om het binair voor te willen stellen. Puur om tegenkanting te geven aan enkele reacties die (binair) focussen op die 90-98%? Misschien die nuance dan ook in je post leggen.
 
Als je het als een binaire uitspraak voorstelt (JUIST/FOUT), dan is het resultaat inderdaad FOUT.

Als je het niet zo zwart/wit voorstelt, dan zal de uiteindelijke oorsprong van de besmettingen voor waarschijnlijk 90-98% opduiken door seksuele contacten tussen homoseksuele mannen.

Dus ik zie het nut er niet van in om het binair voor te willen stellen. Puur om tegenkanting te geven aan enkele reacties die focussen op die 90-98%? Misschien die nuance dan ook in je post leggen.
Ik moet nuance in mijn post leggen, maar de post die zegt dat het niet dodelijk is, dat "homo's twee weken hun broek moeten aanhouden, maar dat is te veel gevraagd", die hoeven geen nuance aan te brengen??

Kom op, zeg. Er is geen nuance in juist of fout. Wat er gezegd werd was fout. De studie die werd aangereikt, daar staat nuance genoeg in. Die ik trouwens ook heb aangegeven, als je het wilt lezen. Maar jij wilt alleen horen dat het een homoziekte is, sorry, dat is het niet.
 
Laten we het anders verwoorden; de kans dat je de apenpokken krijgt is veel kleiner dan dat je corona krijgt.
Tenzij je homo bent, dan is de kans al veel groter dat je de apenpokken krijgt.
 
Ik moet nuance in mijn post leggen, maar de post die zegt dat het niet dodelijk is, dat "homo's twee weken hun broek moeten aanhouden, maar dat is te veel gevraagd", die hoeven geen nuance aan te brengen??
Je moet helemaal niets hoor.
Iemand zegt dat iets niet dodelijk is. Jij zegt dat het wel dodelijk kan zijn. Waarom zeg je dan niet direct dat het voor ongeveer 1% van de besmettingen dodelijk kan zijn?

Als iemand zegt dat de trap nemen gezond is, ga je toch dat niet weerleggen door te stellen dat de trap nemen dodelijk is? (omdat er ooit wel iemand gestorven is door een val op de trap). Als je ergens verkondigt dat iets dodelijk is, dan vind ik dat dat de nuance verdient om op zijn minst een inschatting te krijgen van de kans.
Maar ok, misschien bedoelde je het anders.
Kom op, zeg. Er is geen nuance in juist of fout. Wat er gezegd werd was fout. De studie die werd aangereikt, daar staat nuance genoeg in. Die ik trouwens ook heb aangegeven, als je het wilt lezen. Maar jij wilt alleen horen dat het een homoziekte is, sorry, dat is het niet.
Gelieve geen woorden in mijn mond te leggen die ik niet gezegd heb, of dergelijke insinutaties te maken.

En ja, medisch gezien zal iedereen het kunnen krijgen, maar zowel van de besmette personen in de studie die jij aanhaalt, als van alle besmettingen in België, zit er geenenkele vrouw tussen.
 
  • Leuk
Waarderingen: math
Terug
Bovenaan