Apenpokkenuitbraak in delen v. Europa

Lakigigar

Well-known member
Gezien het om iets "relatiefs nieuws" gaat, en ik toch vermoed dat dit wat meer in de actualiteit zal komen de komende dagen, wou ik wel een topic openen.

Van wat ik lees is er een monkeypox uitbreek gaande die zich verspreidt in enkele Europese landen gelinkt aan mensen die gereisd hebben naar Nigeria, en dan vooral in de VK het verder verspreid hebben. Ook in Spanje, Portugal en Canada zijn er gevallen, en in de VS is er ook een eerste geval.


Volgens dit artikel is er op dit moment nog geen zeer groot risico voor het algemene publiek omdat er manieren zijn om het te bestrijden, mocht het effectief een groter probleem worden, ook door onze ervaringen met smallpox waar het virus op lijkt. Oudere mensen hebben betere afweer omdat ze nog het vaccin tegen "de pokken" hebben gekregen, en dat vaccin is ook aanwezig dus kan bij een groter probleem weer geproduceerd worden, alsook dat er al gekende manieren zijn om de symptomen te bestrijden.

Maar wat ik ook lees is dat het seksueel overdraagbaar is, en dit vooral in de LGBTQ-community lijkt overgedragen te worden in de regio van Londen. en dat het dus lijkt dat het ook van mens tot mens kan overdragen worden waarbij voorheen dit eerder zeldzaam was (en vooral van dier op mens), hoewel nu ook wordt geinsinueerd dat het enkel overgedragen worden na intens fysiek contact. Maar bij de gevallen in Londen is de link met "de persoon die naar Nigeria reisde" niet altijd duidelijk.


Ik kende de nederlandse benaming niet, maar gezien VRT één artikel heeft over "apenpokken" van 2 weken geleden, heb ik die benaming gebruikt.

Voorlopig bij Marc Van Ranst dit gezien.

VK: 9 bevestigde gevallen
Spanje: 7 bevestigde gevallen en 40 verdachte gevallen
Portugal: 14 bevestigde gevallen
VS: 1 bevestigd geval
Canada: 13 verdachte gevallen


en nog eens de wiki eens linken ook. Ik heb nog geen goede informatie in het nederlands gevonden, anders zou ik nederlandstalige bronnen linken.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Patj
Ze weten niet of het louter seksueel overdraagbaar is. Hopelijk is het zo, dan is het grootste deel van de populatie beschermd. Als het via aanraking is zal dat weer een hele hoop miserie zijn!
 
Is 31 bevestigde uitbraken op 447 miljoen inwoners niet wat weinig om al over een uitbraak te spreken?
 
Als we covid-19 niet hadden gehad had dit niet zo'n groot nieuws geweest volgens mij.

Als ik het zo allemaal lees maakt het mij nog niet echt bang (wat ik wel vrij snel was bij Covid-19).
 
De naam doet me echt denken aan een typische rampenfilm uit Hollywood waar de halve wereldbevolking aan sterft. Roaring twenties going apeshit.
 
Als we covid-19 niet hadden gehad had dit niet zo'n groot nieuws geweest volgens mij.

Als ik het zo allemaal lees maakt het mij nog niet echt bang (wat ik wel vrij snel was bij Covid-19).
Dit inderdaad, in het verleden ook al gelijkaardige situaties geweest in VS, Uk en Singapore, denk niet dat het toen even groot nieuws als nu was.
Zeldzame ziektes die de kop opsteken genereren deze dagen natuurlijk meer clicks door Corona.
 
Voordeel van covid is dat ze nu niks meer gaan durven downplayen zeker? :tongue:

Hopelijk weer geen pandemie erbij 😅

En de permafrost moet nog smelten ook :unsure:
 
oh dear god, weer Van Ranst die gaat gespammed worden op ieder kanaal sebiet. Wanneer begint het nieuwe seizoen van het Rad van fortuin?
 
in Australië ook twee bevestigde gevallen nu van mensen die terugkeerden uit Europa.


In New York zou er ook een vermoedelijk geval zijn opgedoken nu (na gisteren dus Boston).


Voorlopig lijken de meeste gekende gevallen eerder mild te zijn, dat is het goede nieuws. Maar het kan ook betekenen dat het zich daardoor al makkelijker kon verspreiden dan normaal. Verspreiding moet toch al een tijdje gaande zijn, want een gemeenschappelijke/gekende link is er niet altijd.
 
Laatst bewerkt:
De kerel die hier een tijdje geleden een pokkenvaccin wou had misschien toch nog niet zo'n gek idee :unsure:
En volgens wikipedia geeft het vaccin tegen de klassieke (en gevaarlijkere) pokken hier zelfs 85% bescherming.

Ik moet zeggen dat ik me ook al een paar keer heb afgevraagd of het, in dit tijdperk waar je met wat budget heel de wereld in enkele dagen kan afreizen, niet logisch zou zijn om al bestaande vaccins, die we niet meer geven wegens "kust veilig (in Europa)", opnieuw beschikbaar te maken. TBC is er ook zo eentje.
 
Terug
Bovenaan