Apenpokkenuitbraak in delen v. Europa

Tja, de homogemeenschap moet dringend terug wat sensibiliteit ingestampt worden. Barebacking is gewoon de standaard geworden nu, men voelt zich veilig omdat in het Westen de HIV-pandemie over is dankzij het preventieve PREP. Maar ondertussen verspreidt men tal van andere ziektes en SOA's waar nog geen preventieve behandeling of vaccin voor mogelijk is.

Op het beruchte darklands festival was een berg condooms aanwezig, die worden gewoon niet gebruikt. En geloof me, op zo'n festival wordt héél veel gesekst. Waar overigens niks mis mee is, maar neem in godsnaam een condoom.
Ik snap dat toch niet goed dat er in de gay community zoveel gevogeld wordt.
Is dat dan een festivalleke organiseren en dat eindigt allemaal bloot op nen hoop?
 
Ik snap dat toch niet goed dat er in de gay community zoveel gevogeld wordt.
Is dat dan een festivalleke organiseren en dat eindigt allemaal bloot op nen hoop?

Darklands is gewoon een seksfestival, wat deelnemers en organisatie ook mogen beweren. Ja het draait rond fetisjen, maar de focus is altijd seks. Net zoals in vele homodiscotheken, clubs, etc. Ik heb daar overigens niks op tegen, volwassenen doen met elkaar wat ze willen in een legale sfeer. Maar het is wel een probleem geworden, al dat gebareback. Heus niet enkel voor apenpokken.
 
Tja, de homogemeenschap moet dringend terug wat sensibiliteit ingestampt worden. Barebacking is gewoon de standaard geworden nu, men voelt zich veilig omdat in het Westen de HIV-pandemie over is dankzij het preventieve PREP. Maar ondertussen verspreidt men tal van andere ziektes en SOA's waar nog geen preventieve behandeling of vaccin voor mogelijk is.

Op het beruchte darklands festival was een berg condooms aanwezig, die worden gewoon niet gebruikt. En geloof me, op zo'n festival wordt héél veel gesekst. Waar overigens niks mis mee is, maar neem in godsnaam een condoom.

Mja, zou dat in dit geval een verschil maken? Ik lees 'contact met besmet persoon via de huid, kleding of beddengoed'.
Misschien beter een volledig latex pak dan. Ongetwijfeld ook een mogelijkheid op dat festival :unsure:

Ik vind het in ieder geval toch straf hoeveel cases er ineens zijn in Europa. Terwijl men wel beweert dat besmetting van mens op mens zeer onwaarschijnlijk is?
 
Mja, zou dat in dit geval een verschil maken? Ik lees 'contact met besmet persoon via de huid, kleding of beddengoed'.
Misschien beter een volledig latex pak dan. Ongetwijfeld ook een mogelijkheid op dat festival :unsure:

Ik vind het in ieder geval toch straf hoeveel cases er ineens zijn in Europa. Terwijl men wel beweert dat besmetting van mens op mens zeer onwaarschijnlijk is?
Mja als er daar 1 of twee besmette rondlopen en die hebben dan sex met meerdere mensen daar dan kan het mss wel snel gaan. Zeker als het zo iets is waar je niet direct symptomen van ziet. Die komen dan thuis, geven daar ook nog eens van jetje enzoverder enzoverder.
Minijeffrey heeft gelijk. Iedereen doet wattem wilt maar Prep mag geen excuus zijn om onveilig te vrijen.
 
Mja als er daar 1 of twee besmette rondlopen en die hebben dan sex met meerdere mensen daar dan kan het mss wel snel gaan. Zeker als het zo iets is waar je niet direct symptomen van ziet. Die komen dan thuis, geven daar ook nog eens van jetje enzoverder enzoverder.
Minijeffrey heeft gelijk. Iedereen doet wattem wilt maar Prep mag geen excuus zijn om onveilig te vrijen.

Wat ik wil zeggen is dat een condoom je mogelijks niet beschermt tegen apenpokken he. Als het gewoon al kan overgaan via huidcontact.
 

In Congo ook meer besmettingen met apenpokken dan normaal, maar dat is een andere variant.

Er zijn daar wel vaker epidemieën, maar nu blijkt er toch een grote uitbraak van dat virus te zijn in Maniema. Er zouden al meer dan 300 besmettingen gerapporteerd zijn en 30 mensen zouden overleden zijn. Die cijfers zijn wel niet absoluut, want veel lokale gemeenschappen zijn pas bereikbaar na dagen rijden met de brommer door het regenwoud, zegt de arts.

Over de incidentie lijkt het virus zich uitsluitend bij mensen van 18 tot 45 jaar voor te komen (en wellicht vooral/uitsluitend (?) mannen).

De apenpokken treffen vooral kinderen, lezen we hier en daar. "Dat is een vertekend beeld", vertelt Van Damme die opnieuw op de pokkenvaccinatie wijst. "Iedereen die ouder is dan 45 heeft die vaccinatie gehad, dus enkel bij mensen onder de 45 jaar komt het virus voor." In onze contreien zijn enkel gevallen bij volwassenen gemeld. Al is er voorlopig ook geen omgekeerde indicatie: bij COVID-19 leken kinderen er net minder last van te hebben.

Iedereen boven 45 vaccinatie tegen de andere pokken. Iedereen onder 18 jaar bijvoorbeeld zal wellicht minder snel seksuele gemeenschap hebben met een ander.
 
De gemiddelde homo is niet minder promiscue dan de gemiddelde heteroman. Het verschil is dat je bij homo's langs beide kanten met testosteronbommen zit, en de zin in sex bij heteromannen sterk getemperd wordt door vrouwen die in vergelijking redelijk libidoloos zijn.
Het grote verschil is dat het héél sex-minded gedeelte van de MSM gemeenschap een kleine groep is, en als je dan nog eens anale sex hebt (wat sws risicovoller is dan vaginale sex), dan is het logisch dat SOA's en ziektes heel snel rond gaan in die bijzonder kleine groep.

Dit is een mooie samenvatting eigenlijk.

Maar de zwarte piet weer doorschuiven naar de homogemeenschap is heel stereotype. Monkeypox wordt, net zoals schurft (dat hier in Antwerpen duchtig de ronde doet onder hetero's fyi), doorgegeven door huid-huid contact. Nogal logisch dat monkeypox (voorlopig) hier enkel nog maar onder homo's voorkomt, ik kan me moeilijk voorstellen dat de gemiddelde gay met een vrouw de pijp in kruipt en het dus zo 'introduceert' in de heterogemeenschap.

Waar ligt de grens tussen zwartepiet doorschuiven en gericht sensibiliseren dan volgens jou eigenlijk? Want uiteindelijk zit het risico(-gedrag) toch wél voornamelijk daar.

Pas op, ik ben ook tegen bij dit soort zaken de schuld enkel en alleen bij de homogemeenschap te leggen, maar als je hier leest van orgieën waar condooms wél volop beschikbaar zijn, maar ze dan blijkbaar niet gebruiken... HIV countert men tegenwoordig met een spuitje tegen het krijgen van het virus ("prep") maar men laat het condoom vallen? Dit is wél geen verantwoordelijk gedrag denk ik dan. Dus daar moet men toch eigenlijk wél iets van kunnen zeggen... al kan je het moeilijk verbieden natuurlijk.
 
Mja, zou dat in dit geval een verschil maken? Ik lees 'contact met besmet persoon via de huid, kleding of beddengoed'.
Misschien beter een volledig latex pak dan. Ongetwijfeld ook een mogelijkheid op dat festival :unsure:

Ik vind het in ieder geval toch straf hoeveel cases er ineens zijn in Europa. Terwijl men wel beweert dat besmetting van mens op mens zeer onwaarschijnlijk is?

Ik las in de krant dat het toch vooral om blazen rond de anus gaat, dus dan lijkt me de link met onbeschermde seks groot te zijn. Helaas...
 
U voorstellen dat men daar goed doorkrabt met de vingernagels.



*scratch scratch*

Doet mij denken aan wat een studente geneeskunde mij ooit vertelde. Die moesten allerlei ziektes bestuderen, en blijkbaar waren de foto's van de huidziektes het meest wansmakelijk. Gewoon vies.
 
Dit is een mooie samenvatting eigenlijk.



Waar ligt de grens tussen zwartepiet doorschuiven en gericht sensibiliseren dan volgens jou eigenlijk? Want uiteindelijk zit het risico(-gedrag) toch wél voornamelijk daar.

Pas op, ik ben ook tegen bij dit soort zaken de schuld enkel en alleen bij de homogemeenschap te leggen, maar als je hier leest van orgieën waar condooms wél volop beschikbaar zijn, maar ze dan blijkbaar niet gebruiken... HIV countert men tegenwoordig met een spuitje tegen het krijgen van het virus ("prep") maar men laat het condoom vallen? Dit is wél geen verantwoordelijk gedrag denk ik dan. Dus daar moet men toch eigenlijk wél iets van kunnen zeggen... al kan je het moeilijk verbieden natuurlijk.
De homogemeenschap mag hier wel op aangesproken worden. Op dit moment is het een homoprobleem hier. Das iets anders dan vinden dat ze iets moeten veranderen. Sensibiliseren is iets anders dan zeggen “doe dat niet! Tis u eigen schuld!!”.

De enige conclusie die ik trek is dat ik mezelf bescherm door geen anale seks te hebben op homofeestjes. Fixed! Ik rij ook niet met de moto, te gevaarlijk en ik rook niet. Andere mensen mogen van mij gerust andere keuzes maken.

Het lijkt me idd wel een echt vieze ziekte. Yuk.
 
De homogemeenschap mag hier wel op aangesproken worden. Op dit moment is het een homoprobleem hier. Das iets anders dan vinden dat ze iets moeten veranderen. Sensibiliseren is iets anders dan zeggen “doe dat niet! Tis u eigen schuld!!”.

De enige conclusie die ik trek is dat ik mezelf bescherm door geen anale seks te hebben op homofeestjes. Fixed! Ik rij ook niet met de moto, te gevaarlijk en ik rook niet. Andere mensen mogen van mij gerust andere keuzes maken.

Het lijkt me idd wel een echt vieze ziekte. Yuk.

Laat ons zeggen dat het een mannenprobleem is.
 
De homogemeenschap mag hier wel op aangesproken worden. Op dit moment is het een homoprobleem hier. Das iets anders dan vinden dat ze iets moeten veranderen. Sensibiliseren is iets anders dan zeggen “doe dat niet! Tis u eigen schuld!!”.

De enige conclusie die ik trek is dat ik mezelf bescherm door geen anale seks te hebben op homofeestjes. Fixed! Ik rij ook niet met de moto, te gevaarlijk en ik rook niet. Andere mensen mogen van mij gerust andere keuzes maken.

Het lijkt me idd wel een echt vieze ziekte. Yuk.
Dan trek je toch een wetenschappelijk ongefundeerde conclusie. Geen anale seks op homofeestjes is niet genoeg om je tegen deze ziekte te beschermen en desinformatie is misschien ook niet iets wat je moet nastreven. Ook al kun je het dan makkelijker wegschuiven als iets wat je toch niet zult krijgen.
 
G
Dan trek je toch een wetenschappelijk ongefundeerde conclusie. Geen anale seks op homofeestjes is niet genoeg om je tegen deze ziekte te beschermen en desinformatie is misschien ook niet iets wat je moet nastreven. Ook al kun je het dan makkelijker wegschuiven als iets wat je toch niet zult krijgen.
Gezien de link met Darklands is het vrij duidelijk gelinkt aan seksualiteit/affectiviteit op dit moment. Als je daar bent om kusjes te geven, wrijfjes, likjes of gewoon een hele hele hechte groepsknuffel zal je ook wel gevaar lopen. Ik kan nog 100 dingen bedenken die nauw contact vereisen maar sta me toe ze niet allemaal op te lijsten. De anale seks is inderdaad niet noodzakelijk.

Mijn ganse punt is dat zo’n dingen nu eenmaal bij innig menselijk contact horen. Door dat te vermijden, of enkel te doen met 1 iemand die je heeeeel graag ziet lijkt mij alvast de kans om het op te lopen heel klein.

Genuanceerd genoeg nu? (Iets zegt me dat je wel kon raden dat ik dit bedoelde)
 
G

Gezien de link met Darklands is het vrij duidelijk gelinkt aan seksualiteit/affectiviteit op dit moment. Als je daar bent om kusjes te geven, wrijfjes, likjes of gewoon een hele hele hechte groepsknuffel zal je ook wel gevaar lopen. Ik kan nog 100 dingen bedenken die nauw contact vereisen maar sta me toe ze niet allemaal op te lijsten. De anale seks is inderdaad niet noodzakelijk.

Mijn ganse punt is dat zo’n dingen nu eenmaal bij innig menselijk contact horen. Door dat te vermijden, of enkel te doen met 1 iemand die je heeeeel graag ziet lijkt mij alvast de kans om het op te lopen heel klein.

Genuanceerd genoeg nu? (Iets zegt me dat je wel kon raden dat ik dit bedoelde)
Als je daar niét bent, en je geeft "kusjes, wrijfjes, likjes of een heel hechte groepsknuffel" met iemand die het heeft, zul je ook wel gevaar lopen.
Dus niet alleen is de anale seks niet nodig om het te krijgen, het seksfeestje is niet nodig om het te krijgen.

Dus je uitspraak "ik mezelf bescherm door geen anale seks te hebben op homofeestjes. Fixed!" klopt dus van geen kanten.

Als je het dan breder trekt naar "innig contact beperken tot 1 iemand", ja, dan zeg je natuurlijk iets helemaal anders, hè. En dan zegt dat niks meer over je vorige conclusie over dat het een homoziekte was, of dat homo's gesensibiliseerd moeten worden. Dat is net het punt.
 
Gericht sensibiliseren mag uiteraard alleen maar als je daar geen minderheden mee viseert die beschermd worden door de waanzin van de politieke correctheid natuurlijk.

  • Campagne tegen alcohol in het verkeer in de eerste plaats richten op automobilisten, zelfs wanneer fietsers ook niet mogen drinken en rijden? Normaal want het gevaar van dronken autochauffeurs is groter.

  • Campagne richten op homomannen die er op seksfeestjes véél vrije seksuele contacten en blijkbaar ook nog eens onbeschermd op nahouden (met alle gevaren vandien voor soa's als HIV), terwijl de circulatie daar begonnen is? Toch eens twee keer over nadenken, want ja, in theorie kan een heteroseksueel persoon misschien evenveel kans lopen (betwijfel zelf ook of anale seks hier specifiek speelt, maar goed).

Next-up: contacttracing? Is dat niet gewoon een manier om besmette mensen te culpabiliseren en kunnen we niet beter iedereen opbellen? Tegelijkertijd als het kan?
 
Gericht sensibiliseren mag uiteraard alleen maar als je daar geen minderheden mee viseert die beschermd worden door de waanzin van de politieke correctheid natuurlijk.

  • Campagne tegen alcohol in het verkeer in de eerste plaats richten op automobilisten, zelfs wanneer fietsers ook niet mogen drinken en rijden? Normaal want het gevaar van dronken autochauffeurs is groter.

  • Campagne richten op homomannen die er op seksfeestjes véél vrije seksuele contacten en blijkbaar ook nog eens onbeschermd op nahouden (met alle gevaren vandien voor soa's als HIV), terwijl de circulatie daar begonnen is? Toch eens twee keer over nadenken, want ja, in theorie kan een heteroseksueel persoon misschien evenveel kans lopen (betwijfel zelf ook of anale seks hier specifiek speelt, maar goed).

Next-up: contacttracing? Is dat niet gewoon een manier om besmette mensen te culpabiliseren en kunnen we niet beter iedereen opbellen? Tegelijkertijd als het kan?
Gericht sensibiliseren tegen de foute doelgroep met de foute informatie, is alles behalve gericht. En heeft niks met politiek correct te maken, maar gewoon met "correct". Ik snap dat PC je stokpaardje is, maar dit is wel een gigantische sprong... Kingjulie komt met twee wetenschappelijk totaal niet onderbouwde stellingen, maar het is het PC/niet-PC dat een probleem is voor jou?
 
Gericht sensibiliseren tegen de foute doelgroep met de foute informatie, is alles behalve gericht. En heeft niks met politiek correct te maken, maar gewoon met "correct". Ik snap dat PC je stokpaardje is, maar dit is wel een gigantische sprong... Kingjulie komt met twee wetenschappelijk totaal niet onderbouwde stellingen, maar het is het PC/niet-PC dat een probleem is voor jou?

Het is evenzeer jouw stokpaardje hoor maar dan in de andere richting. Jij destilleert ook de slechts mogelijke interpretatie uit Kingjulie zijn/haar post.

Als het probleem begint in de homogemeenschap maar zich potentieel daarbuiten evenzeer kan verspreiden, dan is het inderdaad niet nodig het een homoziekte te noemen en creëer je zo een vals gevoel van veiligheid bij mensen buiten die gemeenschap. Als je dat als foute informatie wilt bestempelen, ben ik het met je eens.

Maar als je dan hier leest over seksfeestjes, zonder condooms, met "prep" tegen HIV, met ongetwijfeld dan ook meerdere contacten, ... en weet dat de "introductie" van de apenpokken in dit land waarschijnlijk aan zo'n feestje te danken is, dan is er niets mis met daar eens kritisch naar te kijken en dat als problematisch gedrag te benoemen, zeker na een vorige pandemie. Maar hey, vrijheid, blijheid, fuck the consequences...

Covid19, daar mochten we ook niet over stigmatiseren... terwijl intussen héél wat media, inclusief censurerende social media, hun kritiek op de "lab leak theory" serieus hebben mogen terugschroeven. Maar no worries, net zoals de gemiddelde Chinees niet verantwoordelijk is voor covid19, treft de homogemeenschap als geheel geen specifieke schuld voor dit soort ziektes.

Maar ik zou bijvoorbeeld wél naar alle deelnemers van dat Darklands-festival, wars van de GDPR wetgeving misschien, een dringende e-mail sturen en/of zelfs telefoontje durven maken, dat ze zich laten testen. Kwestie van er misschien wat sneller bij te zin.
 
Terug
Bovenaan