Apenpokkenuitbraak in delen v. Europa

En volgens wikipedia geeft het vaccin tegen de klassieke (en gevaarlijkere) pokken hier zelfs 85% bescherming.

Ik moet zeggen dat ik me ook al een paar keer heb afgevraagd of het, in dit tijdperk waar je met wat budget heel de wereld in enkele dagen kan afreizen, niet logisch zou zijn om al bestaande vaccins, die we niet meer geven wegens "kust veilig (in Europa)", opnieuw beschikbaar te maken. TBC is er ook zo eentje.
Ja, maar wat ik mij afvraag, worden kinderen nog altijd gevaccineerd tegen pokken. Mijn ouders zeggen van wel en dat ik het dus ook heb gehad, maar ik ben dat dus niet zeker. En zelfs al is dat het geval, is dat dan overal op de wereld zo.

Zou ook graag willen dat de media stoppen met overal foto's van die huiduitslag te plaatsen.

Bah :help:
Je moet weten hoe het eruit ziet voor mocht je het zelf hebben, al begrijp ik je reactie wel.
 
Ja, maar wat ik mij afvraag, worden kinderen nog altijd gevaccineerd tegen pokken. Mijn ouders zeggen van wel en dat ik het dus ook heb gehad, maar ik ben dat dus niet zeker. En zelfs al is dat het geval, is dat dan overal op de wereld zo.
Eerste link op google zegt (ik heb betrouwbaarheid niet nagekeken):

Sinds er met de pokkenvaccinatie werd gestopt in de tachtiger jaren, is het vaccin niet meer beschikbaar op de Belgische markt. Bepaalde hoeveelheden zijn opgeslagen in enkele landen, waaronder Frankrijk, en wereldwijd zouden er nog zowat 60 miljoen doses zijn. De regeringen van verschillende landen, waaronder de Verenigde Staten,plannen een nieuwe productie van het vaccin (de Verenigde Staten wensen 250 miljoen doses te produceren).

De oudere generatie heeft ook nog zo'n litteken op de schouder daarvan dacht ik.
 
Oké, ja dan is het duidelijk dat ik het niet gehad heb, en dat het verward is met een ander vaccin dat frequent gegeven wordt aan kinderen.

Wel gelezen dat bepaalde landen al vaccins hebben aangekocht of gekeken hebben om de productie ervan opnieuw op te starten (vooral uit de VS en Spanje heb ik die berichten gelezen)


Though no vaccine has been approved for Monkeypox in Europe, Spanish health authorities have reportedly purchased thousands of smallpox vaccines to deal with the outbreak, according to Spanish newspaper El País. Monkeypox is a member of the same family of viruses as smallpox.

 
Momenteel drie gevallen ontdekt in Vlaanderen. Het agentschap Zorg en Gezondheid heeft ondertussen beslist dat besmette personen 21 dagen in isolatie moeten.
 
En wat is een goeie reden waarom dit niet in de media zou mogen komen?
Pure sensatie momenteel imo en we zijn letterlijk al 2j lang vol gebombardeerd me “nieuws” omtrent Corona. Laat een scheet en het verschijnt in de “krant”.
 
Pure sensatie momenteel imo en we zijn letterlijk al 2j lang vol gebombardeerd me “nieuws” omtrent Corona. Laat een scheet en het verschijnt in de “krant”.
Dat heb ik vandaag gedaan maar nog niets tegen gekomen in de reguliere media.

On a serious note. Ik hoop wel niet dat de homo gemeenschap gestigmatiseerd wordt. Ze leggen het er precies vingerdik op in elk artikel.
Nauw contact kan zoveel meer zijn dan sex met mannen
 
Laatst bewerkt:
Oké, ja dan is het duidelijk dat ik het niet gehad heb, en dat het verward is met een ander vaccin dat frequent gegeven wordt aan kinderen.

Wel gelezen dat bepaalde landen al vaccins hebben aangekocht of gekeken hebben om de productie ervan opnieuw op te starten (vooral uit de VS en Spanje heb ik die berichten gelezen)




De meeste mensen jonger dan 50 zijn gevaccineerd tegen mazelen en rode hond. De pokken zelf is inderdaad dat litteken op de schouder, mijn ouders hebben dat ook. Wel geruststellend dat de meest kwetsbare groep het blijkbaar niet meer kan krijgen.
 
Dat heb ik vandaag gedaan maar nog niets tegen gekomen in de reguliere media.

On a serious note. Ik hoop wel niet dat de homo gemeenschap gestigmatiseerd wordt. Ze leggen het er precies vingerdik op inelk artikel.
Nauw contact kan zoveel meer zijn dan sex met mannen

Dat zal helaas moeilijk worden voor sommige mensen met dit nieuws. Niet perse tegen de homogemeenschap (ook hetero's hebben zo een festivals en feesten en niet elke homo gaat naar zo een festivals), maar we moeten echt eens beseffen dat zo een festivals een serieus gevaar voor de volksgezondheid inhouden en niet zo ongevaarlijk zijn als ze lijken... .
 
De meeste mensen jonger dan 50 zijn gevaccineerd tegen mazelen en rode hond. De pokken zelf is inderdaad dat litteken op de schouder, mijn ouders hebben dat ook. Wel geruststellend dat de meest kwetsbare groep het blijkbaar niet meer kan krijgen.
Idd.. Dat waren nog al eens vaccins toen he. 50 jaar geleden, nog steeds effectief. 1 prik en done. :unsure:

in before the jamaar nuance hier en nuance daar....
het vaccin voor de pokken is gemaakt van koepokken. Vaccinus in latijn betekent letterlijk... Van de koe.
Het is onmogelijk om tweemaal besmet te geraken met de pokken of hun variantes.
 
Laatst bewerkt:
Idd.. Dat waren nog al eens vaccins toen he. 50 jaar geleden, nog steeds effectief. 1 prik en done. :unsure:

in before the jamaar nuance hier en nuance daar....
het vaccin voor de pokken is gemaakt van koepokken. Vaccinus in latijn betekent letterlijk... Van de koe.
Het is onmogelijk om tweemaal besmet te geraken met de pokken of hun variantes.
Ik zie de logica niet tussen "voor er iemand komt nuanceren" en "het werd gemaakt van koepokken".

Het lijkt wel een symptoom van long-Covid, vanaf de woorden vaccin of virus vallen begint men cryptische berichten te posten. :unsure:
 
Laatst bewerkt:
Ik zie de logica niet tussen "voor er iemand komt nuanceren" en "het werd gemaakt van koepokken".
De unsure smiley (deze :unsure: ) was gewoon om eens te lachen met onze vaccinatieperikelen de afgelopen jaren. Voor de meeste mensen als ze het woord 'vaccin' horen wou dat voor corona zeggen... je werd gevaccineerd en je was levenslang (pokken / rubela) of toch decennialang (tetanus, polio) beschermd. Niet 6 maandelijks prikken voor godweet welke periode toen.

Dus ik had enkel eerst die zin getypt.
Idd.. Dat waren nog al eens vaccins toen he. 50 jaar geleden, nog steeds effectief. 1 prik en done. :unsure:
Maar toen dacht ik... Ja dat gaat hier weer een hoop pro vax/ antivax mensen uit hun donkere holen halen dus wou ik dan even nuanceren. (zie ook de edit notificatie)
Sommige ziektes zoals pokken (variola) en hun varianten zijn niet zo onderhevig aan de genetische veranderingen en als je gevaccineerd of besmet wordt ben je dus levenslang beschermd.
Dit was eerst ontdekt door Edward Jenner die de eerste vaccinatie uitvond. Het was reeds langer gekend dat je nooit tweemaal de pokken kon krijgen en door mensen bewust te besmetten met het "koepokken" virus die ook deel uitmaakte van de variola familie werd de 'vaccinatie' uitgevonden. Wel grappig dat die in vele gevallen, maar niet altijd :unsure: , een mild ziekteverloop kende. Zouden die in die tijd ook een antivax crew gehad hebben?
Uiteraard...
The_cow_pock.jpg



Ik had miss wat doordachter moeten editen.. Mijn excuses.

Ma toch een leuk weetje... Vaccinus... Van de koe...
 
Laatst bewerkt:
De unsure smiley (deze :unsure: ) was gewoon om eens te lachen met onze vaccinatieperikelen de afgelopen jaren. Voor de meeste mensen als ze het woord 'vaccin' horen wou dat voor corona zeggen... je werd gevaccineerd en je was levenslang (pokken / rubela) of toch decennialang (tetanus, polio) beschermd. Niet 6 maandelijks prikken voor godweet welke periode toen.

Dus ik had enkel eerst die zin getypt.

Maar toen dacht ik... Ja dat gaat hier weer een pro vax/ antivax mensen uit hun donkere holen halen dus wou ik dan even nuanceren. (zie ook de edit notificatie)
Sommige ziektes zoals pokken (varelio) en hun varianten zijn niet zo onderhevig aan de genetische veranderingen en als je gevaccineerd wordt ben je dus levenslang gevaccineerd.
Dit was eerst ontdekt door Edward Jenner die de eerste vaccinatie uitvond. Het was reeds langer gekend dat je nooit tweemaal de pokken kon krijgen en door mensen bewust te besmetten met het "koepokken" virus die ook deel uitmaakte van de varelio familie werd de 'vaccinatie' uitgevonden. Wel grappig dat die in vele gevallen, maar niet altijd :unsure: , een mild ziekteverloop kende. Zouden die in die tijd ook een antivax crew gehad hebben?
Uiteraard...
The_cow_pock.jpg



Ik had miss wat doordachter moeten editen.. Mijn excuses.

Ma toch een leuk weetje... Vaccinus... Van de koe...
Het is ook interessant dat de oudere garde van de huidige vaccinsceptici gewoon gevaccineerd is tegen de pokken. Daar staan ze dan met hun argumenten natuurlijk.
 
Dank @zwarten; voor de interessante weetjes

Bij pokken is smallpox ook uitgeroeid. Het wordt enkel nog in labs bewaard, vandaar dat er een evt. dreiging is dat smallpox (dus gewone pokken) als bioterrorisme / biologisch wapen kan ingezet worden.

Pure sensatie momenteel imo en we zijn letterlijk al 2j lang vol gebombardeerd me “nieuws” omtrent Corona. Laat een scheet en het verschijnt in de “krant”.

Bij dat soort zaken denk ik dat dit wel nieuwswaardig is, zelfs al zou je gelijk hebben mocht het sensationeel zijn, voorlichting over een nieuwe opkomende ziekte waarover weinig geweten is nooit geen slecht idee, zeker als je de verspreiding wilt stopzetten.

Qua corona is er inderdaad wat coronamoeheid opgetreden, dat is ook waarom zaken als corona of Oekraïne niet altijd het eerste puntje in het nieuws zijn, en daarom vind ik discussies van wat is erger: de slag van Smith of de oorlog onzinnig. Het is niet dat dat soort zaken ook geen aandacht krijgen, en de media hebben ook wel nog het recht om hun journaal te vullen, denk ik.

Hierover berichten is zeker en vast nodig, en heeft niets met sensatie te maken.
 
Eerste link op google zegt (ik heb betrouwbaarheid niet nagekeken):



De oudere generatie heeft ook nog zo'n litteken op de schouder daarvan dacht ik.

Oké, ja dan is het duidelijk dat ik het niet gehad heb, en dat het verward is met een ander vaccin dat frequent gegeven wordt aan kinderen.

Wel gelezen dat bepaalde landen al vaccins hebben aangekocht of gekeken hebben om de productie ervan opnieuw op te starten (vooral uit de VS en Spanje heb ik die berichten gelezen)




Ik ben van 1982 en ik kan bevestigen dat ik dat pokken vaccin niet gehad heb.
Dus waarschijnlijk is dat dan ongeveer de periode dat ze daarmee gestopt zijn?
 
Terug
Bovenaan