Apenpokkenuitbraak in delen v. Europa

Ik heb in de krant ook gelezen dat het voorlopig vooral om blaasjes op de geslachtsdelen gaat. Er is al een discussie gaande of het niet eerder als een SOA moet geclassificeerd worden


It has not previously been described as a sexually transmitted infection, but it can be passed on by direct contact during sex.

Het debat daarover is wel nog gaande, er zijn wel wat vragen die opgedoken zijn omdat het bepaalde kenmerken heeft waar apenpokken niet eerder voor gekend stonden. Dus verder onderzoek zal daar nog uitsluitsel over geven. In het begin van "iets nieuws" is het altijd zo dat er nog veel vragen zijn, dat was bij covid-19 ook zo, meer zelfs dan nu nog, omdat het toen over iets heel nieuws ging.


Anyone with unusual rashes or lesions on any part of their body, especially their genitalia, should contact NHS 111 or call a sexual health service if they have concerns.

Bij de site van de Britse overheid waarschuwen ze specifiek om waakzaam te zijn bij uitslag bij vooral de genitaliën.

Van wat ik lees gaat het om de West-Afrikaanse clade die al milder is dan de Oost-Afrikaanse clade, en door de goede kwaliteit van onze gezondheidszorg (en mogelijke mutaties?) lijkt het wel om zeer milde symptomen te gaan verder in veel gevallen, en lijkt het dus niet om iets heel dodelijks te gaan, en al zeker niet de 10% CFR van vroeger. Maar natuurlijk kan zoiets blijven evolueren en is ook niet echt duidelijk wat het met je doet in de toekomst.

Je moet ook drie weken in isolatie zijn tot de uitslag weg is, en het gaat ook al rond blijkbaar zonder dat bepaalden door hebben. Zoiets kan ook wel stigmatiserend is. Ik kan me voorstellen dat er een gevoel van schaamte optreedt, en dat je het daarom voor jezelf zou houden, of er eventueel niet te veel bij voorstelt (als het niet om die vieze beelden gaat dan). En voor de holebigemeenschap lijkt dit ook wel stigmatiserend. Bij covid19 werd het ook al snel het Chinavirus genoemd. AIDS heeft ook een gelijkaardig parcours gelegd, en juist door dat stigma is het eigenlijk veel ernstiger geworden dan als er eerder had kunnen ingegrepen geworden omdat het geframed werd als een homoziekte. Ik vrees dat homofoben dit wel gaan gebruiken. Zoiets lijkt mij onvermijdelijk, dus daar zal sterk tegen gereageerd moeten worden.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nog eens verder gekeken. Ik stel mij echt serieuze vragen bij bepaalde dingen.

Het eerste dat ik mij afvraag: is er eigenlijk al van één vrouw geweten dat ze besmet is. Het gaat toch om al heel wat gevallen, en nergens voor zover bekend heb ik gelezen dat er al één vrouw besmet is. In België gaat het om drie mannen. In de VS gaat het om mannen. In Australië gaat het om mannen. Je moet soms wel wat zoeken, want veel bronnen vermijden het om het gender te vermelden, wellicht om stigmatisering te vermijden. Maar mijn punt is: tot nu toe is van geen enkele van de gevallen bekend of er een vrouw bijzit, wat ik vreemd vind, zeker als het virus zich ook via luchtdeeltjes zou kunnen overdragen (of intens contact). Biseksuele mannen kunnen ook met vrouwen gemeenschap hebben. Ik begrijp het niet helemaal.

In early May 2022, the case was reported of a British resident who travelled to Lagos and Delta State in Nigeria,[20] in areas where monkeypox is considered to be an endemic disease. The patient developed symptoms of monkeypox, including a rash, on 29 April while still in Nigeria. They subsequently flew back to the United Kingdom, arriving on 4 May. They presented to hospital later the same day; monkeypox infection was immediately suspected, and the patient was hospitalised at Guy's Hospital[15] and isolated, then tested positive for the virus on 6 May.

Over de eerste patiënt. 2 patiënten hebben nadien op 12 mei positief getest. Buiten de VK is het eerste geval pas gerapporteerd op 18 mei, terwijl het vandaag om 91 bevestigde gevallen gaan, waarvan "maar" 20 in het VK. Dus 71 gevallen buiten het VK op 4 dagen tijd, en het is nog niet zo lang 21 mei, en al zeker niet in de VS of Canada.

Die man kan het trouwens niet (verder) verspreid hebben, want heeft juist gehandeld, en merkte de symptomen al op in Nigeria zelf.


De patiënt wordt behandeld in een speciale afdeling van een Londens ziekenhuis. De Britse gezondheidsautoriteiten benadrukken dat apenpokken niet makkelijk worden overgedragen tussen mensen onderling en dat het risico voor het brede publiek dan ook erg gering is.

Uit voorzorg wordt wel iedereen gecontacteerd die mogelijk in contact is geweest met de besmette patiënt, zoals de passagiers die in de buurt van de patiënt zaten op het vliegtuig van Nigeria naar Engeland.

Bij apenpokken heeft men griepsymptomen en kenmerkende huiduitslag die meestal in het gezicht begint en zich uitbreidt naar andere delen van het lichaam.

Veel van wat gekend is van het virus klopt niet (meer). Hier is de berichtgeving nog dat het niet makkelijker wordt overgedragen. Sterker nog buiten Afrika is het zelfs nog nooit voor dit jaar ooit (voor zover geweten) overgedragen geweest. Een uitbraak in de VS in 2003 was in alle gevallen van dier tot mens overgedragen.

En uit voorzorg is iedereen toen gecontacteerd geweest, dus de medepassagiers bijvoorbeeld kenden wel de informatie. De Britten hebben ook al aangegeven dat er eigenlijk geen link is tussen deze man en de andere besmettingen, met name dat ze zich onafhankelijk hebben voorgedaan. Niemand is naar Afrika geweest. Niemand is in contact geweest met deze man. Ze doen zich zelfs voor daar in vooral Noordoost Engeland bij Manchester en de regio van Londen, en vooral in Londen heeft men het over "community spread". En hoe dan plots in zoveel andere landen het voorkomt. Bij minstens één van de gevallen in de VS (de man uit Boston) komt het uit Canada, en van Israël en Australië gaat het om mannen die gereisd hebben naar Europa.

Een mogelijke verklaring is dan dat er meerderen patiënt zero zijn, en dat een eventuele uitbraak in Nigeria onopgemerkt blijft (of relatief onopgemerkt), en dat dus meerdere mensen (of een enkel iemand maar een ander dus) die terugkeren uit Nigeria of die regio het niet heeft/hebben opgemerkt en het zo verspreid heeft, en wellicht nog steeds niet weet dat hij/zij het heeft/gehad heeft.

Men zegt ook dat je het niet kan verspreiden als je het al niet zou hebben, maar het gaat toch om iets anders of iets dat geëvolueerd/gemuteerd is. Ik weet niet of je dat met zoveel zekerheid kan zeggen. Van covid heeft men ook in de eerste fase dingen gezegd die dan niet bleken te kloppen. En het mag zelfs nog kloppen maar als het voornamelijk gaat op blaasjes op de genitaliën, kan ik me voorstellen dat sommigen het niet eens zouden opmerken.

Mijn punt: het is nog vroeg dag en er zijn toch wel wat vraagtekens. Waakzaam zijn is dan toch wel de boodschap.
 
Laatst bewerkt:
Tja, de homogemeenschap moet dringend terug wat sensibiliteit ingestampt worden. Barebacking is gewoon de standaard geworden nu, men voelt zich veilig omdat in het Westen de HIV-pandemie over is dankzij het preventieve PREP. Maar ondertussen verspreidt men tal van andere ziektes en SOA's waar nog geen preventieve behandeling of vaccin voor mogelijk is.

Op het beruchte darklands festival was een berg condooms aanwezig, die worden gewoon niet gebruikt. En geloof me, op zo'n festival wordt héél veel gesekst. Waar overigens niks mis mee is, maar neem in godsnaam een condoom.
 
Wat ik mij nu wel bedenk, als een vrouw uitslag zal hebben en het gaat bij mannen specifiek om vooral uitslag bij de genitaliën, dan zit een deel van de verklaring volgens mij daar. Voor een vrouw zal het: 1. misschien moeilijker te detecteren zijn 2. het virus kan zich misschien niet presenteren in vrouwen en heeft het specifiek voor het geslachtsdeel van de man. Als er wel een besmetting kan doorgegeven aan een vrouw is de uitslag misschien niet duidelijk of niet aanwezig en met een andere pandemie nog gaande zal bij ziekte eerst aan iets anders gedacht wordt, zeker ziekte zonder uitslag.

Alleen zouden dan ook heteroseksuele mannen ook de besmetting moeten beginnen krijgen, omdat vrouwen die met een biseksuele man seksuele gemeenschap hebben dat wellicht ook met heteroseksuele mannen doen.

Dat zou logisch zijn in waarom het lijkt dat er op dit moment nog geen vrouw getroffen is.
 

Dat zal helaas moeilijk worden voor sommige mensen met dit nieuws. Niet perse tegen de homogemeenschap (ook hetero's hebben zo een festivals en feesten en niet elke homo gaat naar zo een festivals), maar we moeten echt eens beseffen dat zo een festivals een serieus gevaar voor de volksgezondheid inhouden en niet zo ongevaarlijk zijn als ze lijken... .
Of aanvaarden dat de rit ernaartoe ook gevaarlijk is en we sowieso allemaal sterven.

Bij HIV welk stigma? Moeten we nu echt doen alsof hiv likely is bij heteroseksueel contact?
Hiv komt effeectief overweldigend veel vaker voor bij homoseksuelen en druggebruikers. Niks tegen die mensen, enjoy life!
 
Laatst bewerkt:
Op het beruchte darklands festival was een berg condooms aanwezig, die worden gewoon niet gebruikt. En geloof me, op zo'n festival wordt héél veel gesekst. Waar overigens niks mis mee is, maar neem in godsnaam een condoom.

Ah, precies iemand die ook van het festival genoten heeft. 😎🥳

Tja, de homogemeenschap moet dringend terug wat sensibiliteit ingestampt worden. Barebacking is gewoon de standaard geworden nu, men voelt zich veilig omdat in het Westen de HIV-pandemie over is dankzij het preventieve PREP. Maar ondertussen verspreidt men tal van andere ziektes en SOA's waar nog geen preventieve behandeling of vaccin voor mogelijk is.

De gemiddelde homo is niet minder promiscue dan de gemiddelde heteroman. Het verschil is dat je bij homo's langs beide kanten met testosteronbommen zit, en de zin in sex bij heteromannen sterk getemperd wordt door vrouwen die in vergelijking redelijk libidoloos zijn.
Het grote verschil is dat het héél sex-minded gedeelte van de MSM gemeenschap een kleine groep is, en als je dan nog eens anale sex hebt (wat sws risicovoller is dan vaginale sex), dan is het logisch dat SOA's en ziektes heel snel rond gaan in die bijzonder kleine groep.

Maar de zwarte piet weer doorschuiven naar de homogemeenschap is heel stereotype. Monkeypox wordt, net zoals schurft (dat hier in Antwerpen duchtig de ronde doet onder hetero's fyi), doorgegeven door huid-huid contact. Nogal logisch dat monkeypox (voorlopig) hier enkel nog maar onder homo's voorkomt, ik kan me moeilijk voorstellen dat de gemiddelde gay met een vrouw de pijp in kruipt en het dus zo 'introduceert' in de heterogemeenschap.
 
Laatst bewerkt:
Ah, precies iemand die ook van het festival genoten heeft. 😎🥳



De gemiddelde homo is niet minder promiscue dan de gemiddelde heteroman. Het verschil is dat je bij homo's langs beide kanten met testosteronbommen zit, en de zin in sex bij heteromannen sterk getemperd wordt door vrouwen die in vergelijking redelijk libidoloos zijn.
Het grote verschil is dat het héél sex-minded gedeelte van de MSM gemeenschap een kleine groep is, en als je dan nog eens anale sex hebt (wat sws risicovoller is dan vaginale sex), dan is het logisch dat SOA's en ziektes heel snel rond gaan in die bijzonder kleine groep.

Maar daarbij, de schurft hier in Antwerpen wordt duchtig verspreid door niet-homo's.

Haha, ik was er ja. Maar in alle eerlijkheid ben ik er over die 4 dagen misschien 3 uur geweest. Het was uiteindelijk niet zo m'n ding en heb meer genoten van dat nieuw 5* Superior hotel <3.
En helaas heb ik dus op darklands het met eigen ogen moeten zien dat er gewoon quasi nergens nog condooms gebruikt worden. Best erg hoe snel de homogemeenschap de slachtpartij vergeten is die HIV aangericht heeft. Men voelt zich veilig door Prep...
 
Haha, ik was er ja. Maar in alle eerlijkheid ben ik er over die 4 dagen misschien 3 uur geweest. Het was uiteindelijk niet zo m'n ding en heb meer genoten van dat nieuw 5* Superior hotel <3.
En helaas heb ik dus op darklands het met eigen ogen moeten zien dat er gewoon quasi nergens nog condooms gebruikt worden. Best erg hoe snel de homogemeenschap de slachtpartij vergeten is die HIV aangericht heeft. Men voelt zich veilig door Prep...

Alleen gays met grijs haar hebben de aidspandemie nog zeer actief meegemaakt... Denk niet dat de gemiddelde leeftijd op zo'n feestje 50 ofzo is.
 
Wat mij nu ook nog te binnen schiet van waarom het relatief zou kunnen onopgemerkt gebleven zijn. Stel dat er zich inderdaad veel meer gevallen voordoen van waar de uitslag zich enkel op de geslachtsdelen voordoen, en je merkt het bijvoorbeeld wel op. Ik weet niet wat een man doet dan, maar je zou dan het vermoeden hebben van: "ik heb een SOA", dan zou een dokter tot voor kort toch niet eerst denken aan "apenpokken", zeker als het om een zeldzame tropische ziekte gaat waarvan niet specifiek vermeld was dat het seksueel overdraagbaar was. Dan zou men kunnen denken dat het om een andere SOA gaat (ik ken niet elke SOA, maar dat lijkt mij logisch). Ik weet niet of er bij een SOA getest wordt op een specifiek virus of op iets of wat de procedure is. Dus er zijn duidelijk gevallen bekend zoals Van Gucht in de krant zegt waarbij de symptomen zich enkel voordoen op het geslachtsdeel. Dan lijkt mij daar de verklaring te zitten van waarom het zo onder de radar lijkt en er niet altijd een duidelijke link is, en het zich dan nu plots aan alle kanten v/d wereld voordoet op een paar dagen tijd, ook al zou overdracht eigenlijk moeilijk gaan (seksuele overdracht is bvb. al heel specifiek).
 
Of aanvaarden dat de rit ernaartoe ook gevaarlijk is en we sowieso allemaal sterven.

Bij HIV welk stigma? Moeten we nu echt doen alsof hiv likely is bij heteroseksueel contact?
Hiv komt effeectief overweldigend veel vaker voor bij homoseksuelen en druggebruikers. Niks tegen die mensen, enjoy life!
In België en vele westerse landen is HIV een ziekte die vooral voorkomt onder homopopulaties. In andere landen niet echt noodzakelijk.

De zwarte piet mag gerust doorgeschoven worden naar extreem promiscue mensen. Nu als het een SOA is kunnen ze ons in elk geval niet in lockdown plaatsen.
 
In België en vele westerse landen is HIV een ziekte die vooral voorkomt onder homopopulaties. In andere landen niet echt noodzakelijk.
Niet om de wij-zij richting in te gaan, maar HIV wordt tegenwoordig meer gespot bij hetero's dan homo's FYI (Of toch in het Westen omdat PreP een geweldig iets, best goed beschikbaar is) :)

Kan niet wachten op de "Niets tegen homo's MAAR ...." posts 🤭🤭
 
Niet om de wij-zij richting in te gaan, maar HIV wordt tegenwoordig meer gespot bij hetero's dan homo's FYI (Of toch in het Westen omdat PreP een geweldig iets, best goed beschikbaar is) :)

Kan niet wachten op de "Niets tegen homo's MAAR ...." posts 🤭🤭
Prep is awesome dat haalt veel anxiety weg he. Nu we een injectable prep hebben die langdurig werkt is het nog beter.
 
In België en vele westerse landen is HIV een ziekte die vooral voorkomt onder homopopulaties. In andere landen niet echt noodzakelijk.
Ik ben nu in Thailand en ook hier zijn de hoge cijfers vooral bij mannen. Subgroepen zoals sekswerkers zie je ook grote verschillen tussen mannen, trans en vrouwen.
 

Vierde besmetting.

Nederland een 2e geval. In Griekenland en Noorwegen ook een vermoedelijk geval. In Zwitserland ook een eerste bevestigd geval. Italië, Frankrijk en Duitsland kennen nu ook al meerdere gevallen. In Spanje voorlopig al 40 gevallen met nog eens 51 vermoedelijke gevallen.
 
Terug
Bovenaan