Apenpokkenuitbraak in delen v. Europa

Je moet helemaal niets hoor.
Iemand zegt dat iets niet dodelijk is. Jij zegt dat het wel dodelijk kan zijn. Waarom zeg je dan niet direct dat het voor ongeveer 1% van de besmettingen dodelijk kan zijn?

Als iemand zegt dat de trap nemen gezond is, ga je toch dat niet weerleggen door te stellen dat de trap nemen dodelijk is? (omdat er ooit wel iemand gestorven is door een val op de trap). Als je ergens verkondigt dat iets dodelijk is, dan vind ik dat dat de nuance verdient om op zijn minst een inschatting te krijgen van de kans.
Maar ok, misschien bedoelde je het anders.
De trap nemen is niet dodelijk. De trap nemen met onderliggende aandoeningen en niet luisteren naar je lichaam kàn dodelijk zijn door die onderliggende aandoeningen.

De pokken kunnen wél dodelijk zijn, ook zonder onderliggende aandoeningen. Dat ìs de aandoening, de trap nemen niet. En ik kwam niet met de foute desinformatie dat apenpokken niet dodelijk zijn, dus het is niet aan mij om die onzin te nuanceren.

Gelieve geen woorden in mijn mond te leggen die ik niet gezegd heb, of dergelijke insinutaties te maken.

En ja, medisch gezien zal iedereen het kunnen krijgen, maar zowel van de besmette personen in de studie die jij aanhaalt, als van alle besmettingen in België, zit er geenenkele vrouw tussen.
Je geen woorden in de mond leggen, maar "medisch gezien zal iedereen het kunnen krijgen", maar er zit geen enkele vrouw tussen... wat leg ik je dan precies nog in de mond :D Lees de studie van hierboven nu eens. Daar staat het in. Het tegendeel van wat @math beweert, dus: dat we waakzaam moeten zijn voor de verspreiding naar alle communities.
 
De trap nemen is niet dodelijk. De trap nemen met onderliggende aandoeningen en niet luisteren naar je lichaam kàn dodelijk zijn door die onderliggende aandoeningen.

De pokken kunnen wél dodelijk zijn, ook zonder onderliggende aandoeningen. Dat ìs de aandoening, de trap nemen niet. En ik kwam niet met de foute desinformatie dat apenpokken niet dodelijk zijn, dus het is niet aan mij om die onzin te nuanceren.
Ok, daar verschillen we over in mening.
Je geen woorden in de mond leggen, maar "medisch gezien zal iedereen het kunnen krijgen", maar er zit geen enkele vrouw tussen... wat leg ik je dan precies nog in de mond :D Lees de studie van hierboven nu eens. Daar staat het in. Het tegendeel van wat @math beweert, dus: dat we waakzaam moeten zijn voor de verspreiding naar alle communities.
Jij bent degene die de zaken binair als JUIST/FOUT voorstelt en niets wil nuanceren.

Jij stelt dat ik wil horen dat het een homo-ziekte is, waarop baseer je je dan? Waar zeg ik dat?
Omdat ik feiten herhaal dat tot op heden het (quasi?) enkel mannen zijn die de ziekte oplopen, of omdat de overgrote meerderheid van de besmettingen opduiken bij homoseksuele mannen? Volgens jouw binaire manier van oordelen, is die uitspraak van jou over mij dan gewoon FOUT. Want ik leg wel nuance. Teleurstellende reactie van jou.
 
  • Leuk
Waarderingen: math
Ok, daar verschillen we over in mening.
Dat is geen mening, dat is een feit.
Jij bent degene die de zaken binair als JUIST/FOUT voorstelt en niets wil nuanceren.

Jij stelt dat ik wil horen dat het een homo-ziekte is, waarop baseer je je dan? Waar zeg ik dat?
Omdat ik feiten herhaal dat tot op heden het (quasi?) enkel mannen zijn die de ziekte oplopen, of omdat de overgrote meerderheid van de besmettingen opduiken bij homoseksuele mannen? Volgens jouw binaire manier van oordelen, is die uitspraak van jou over mij dan gewoon FOUT. Want ik leg wel nuance. Teleurstellende reactie van jou.
Waarop baseer ik dat jij alleen maar oren hebt naar "het is een homoziekte"?
1. Omdat je niet reageert op de posts die zeggen dat het een homoziekte is, door te zeggen dat ze ongenuanceerd zijn.
2. Omdat ik nuance aanbreng bij die posts door te zeggen dat het niet "een homoziekte" is, maar een "iedereen-ziekte". En daarop reageer je wel dat het ongenuanceerd zou zijn.
3. Omdat je alle nuance negeert die ik wel degelijk aangeef, en die de aangehaalde studie ook aangeeft: dat de cijfers komen van HIV-centra.
4. Omdat je zelf zegt dat het geen homoziekte is "maar geen enkele vrouw volgens die studie". Terwijl dat letterlijk volgens die studie geen conclusie is die je kunt trekken, integendeel.
5. Omdat je zegt: Als je het niet zo zwart/wit voorstelt, dan zal de uiteindelijke oorsprong van de besmettingen voor waarschijnlijk 90-98% opduiken door seksuele contacten tussen homoseksuele mannen.

Dat laatste klopt niet en is een statistiek die je uit je duim gezogen hebt. Dus nee, je hebt het niet letterlijk gezegd. En het kan best dat je het ook zo niet bedoelt. Maar door wat je zegt en wat je niet zegt, geef je wel aan dat het een homoziekte zou zijn. En dat past wel érg in de posts hierboven à la "door als homo twee weken je broek aan te houden ben je veilig".

Waarmee ik trouwens op geen enkele manier zeg dat het iets is waarvoor het land lamgelegd moet worden, hè. Maar desinformatie vind ik nu eenmaal redelijk ernstig, zeker als het gepaard gaat met een overduidelijke stigmatisatie.
 
Het is vooral een ziekte van een veel te losbandig leven te hebben. Niet in se homo ziekte. Ik denk dat de meeste mensen gewoon geen meerdere partners per weekend hebben.
 
Dat is geen mening, dat is een feit.
Neen. Ook als gezond persoon kan je van de trap vallen en sterven, zonder andere onderliggende aandoeningen te hebben. Net zoals je van de pokken kan sterven, zonder andere onderliggende aandoeningen te hebben.

Waarop baseer ik dat jij alleen maar oren hebt naar "het is een homoziekte"?
1. Omdat je niet reageert op de posts die zeggen dat het een homoziekte is, door te zeggen dat ze ongenuanceerd zijn.
2. Omdat ik nuance aanbreng bij die posts door te zeggen dat het niet "een homoziekte" is, maar een "iedereen-ziekte". En daarop reageer je wel dat het ongenuanceerd zou zijn.
3. Omdat je alle nuance negeert die ik wel degelijk aangeef, en die de aangehaalde studie ook aangeeft: dat de cijfers komen van HIV-centra.
4. Omdat je zelf zegt dat het geen homoziekte is "maar geen enkele vrouw volgens die studie". Terwijl dat letterlijk volgens die studie geen conclusie is die je kunt trekken, integendeel.
5. Omdat je zegt: Als je het niet zo zwart/wit voorstelt, dan zal de uiteindelijke oorsprong van de besmettingen voor waarschijnlijk 90-98% opduiken door seksuele contacten tussen homoseksuele mannen.

Dat laatste klopt niet en is een statistiek die je uit je duim gezogen hebt. Dus nee, je hebt het niet letterlijk gezegd. En het kan best dat je het ook zo niet bedoelt. Maar door wat je zegt en wat je niet zegt, geef je wel aan dat het een homoziekte zou zijn. En dat past wel érg in de posts hierboven à la "door als homo twee weken je broek aan te houden ben je veilig".

Waarmee ik trouwens op geen enkele manier zeg dat het iets is waarvoor het land lamgelegd moet worden, hè. Maar desinformatie vind ik nu eenmaal redelijk ernstig, zeker als het gepaard gaat met een overduidelijke stigmatisatie.
Vreemd om mij van zo'n zaken te beschuldigen omdat ik bijvoorbeeld iets niet doe. Ik kom hier ook maar eens kijken naar de laatste paar posts, ik ga heus niet op alles reageren. Zeker niet op posts die te catalogeren zijn als halve toogpraat. Maar omdat ik enkel op de jouwe reageer, hang jij daar vanalle overtrokken conclusies aan vast.

Ik vind dat de media er tot op heden relatief goed en genuanceerd over communiceert. En dat er inderdaad getracht moet worden om verspreiding naar andere bevolkingsgroepen te vermijden.
 
Neen. Ook als gezond persoon kan je van de trap vallen en sterven, zonder andere onderliggende aandoeningen te hebben. Net zoals je van de pokken kan sterven, zonder andere onderliggende aandoeningen te hebben.
Nee, dan sterf je van interne bloedingen, of van een gebroken nek. Of van een hartstilstand. Niet van de trap. Dat is net het punt, en dat is niet gewoon semantisch. Dat is wel degelijk de manier waarop gekeken wordt of een ziekte dodelijk is of niet.

In de rest van je post kan ik me zeker wel vinden, hoor. Ik snap het wel dat je niet op alles kunt reageren, en ik doe dat ook niet. Maar je kwam middenin een discussie waarbij je een paar posters ongemoeid ongenuanceerde prietpraat liet verkopen, vandaar mijn reactie.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3334840/

We zien wel binnen een half jaar tot een jaar.
Mij lijkt het verspreidingsgewijs HIV light (gelukkig maar dat het geen dodelijke ziekte is) en ik blijf bij mijn mening dat het sexuele exhuberante gedrag een grote factor is bij de verspreiding. Ongeacht het geen soa is…
Het kan dus wél een dodelijke ziekte zijn.

En het feit dat seksueel gedrag een grote factor is bij de verspreiding, is ook geen mening, maar een feit. Maar het is geen soa en je broek aanhouden zal je niet beschermen. Als dat de informatie is die we zouden verspreiden als maatschappij, zou je nogal rap met een outbreak zitten.
 
Dit topic is 2 maanden geleden aangemaakt. En op wat initiele berichten na, heb ik het gevoel dat er dan een periode aankwam waar dit weinig actie en media-aandacht kreeg, en dat vind ik eigenlijk onbegrijpelijk. Wat is er gebeurd in juni en begin juli?

Er had toch op zijn minst meer voorlichting en raadgevingen gegeven kunnen worden, en nu heb ik het gevoel dat we twee kostbare maanden verloren zijn, en dat is erg veel, te veel. Blijkbaar hebben we uit het coronavirus nog niet veel geleerd, ook al is dit geen vergelijkbare situatie met corona.
 
Lijkt mij overduidelijk, men heeft nagelaten streng te ageren vanuit politiek correcte angst om de LGBT-gemeenschap niet voor het hoofd te stoten en te "stigmatiseren" (zie o.a. hier, hier en hier) terwijl reality check wetenschappelijke studie:

For the new study, a consortium of scores of researchers pooled data on 528 cases of monkeypox that were diagnosed between April 27 and June 24 at 43 sites in 16 countries. These cases included 84 people (16%) in the Americas and 444 (84%) in Europe, Israel and Australia.

All the cases were among men, including one transgender man, 98% of whom identified as gay or bisexual. This stark demographic finding is in keeping with data on the outbreak from around the world, such as a recent report from the British Health Security Agency finding that of the 699 monkeypox cases for which there was available information, 97% were in gay, bisexual or other men who have sex with men. New York City, the U.S. epicenter, has seen only one woman diagnosed with the virus out of 639 cases confirmed through July 19.

Maar ondertussen heb je ook hier op het forum mensen als Loser die toch steevast benadrukken dat het een " "iedereen"-ziekte" is,
terwijl de realiteit eerder is dat iedereen het wel kan krijgen maar de motor van de pandemie de losbandigheid in de homogemeenschap is, en dat moet je kunnen benoemen zonder het verwijt van stigmatiseren te kunnen krijgen. Tijdens corona werd van de hele wereld grote opofferingen gevraagd, is het dan zoveel gevraag dat bepaalde mensen niet eens per se hun broek moeten aanhouden, maar zich een tijdje beperken tot deftige, monogame relaties? Het moet niet eens levenslange monogamie zijn, seriële monogamie met wat tijd tussen de partners, zal ook volstaan, want dat volstaat voorlopig toch om dit virus niet te laten rondgaan bij heteroseksuelen.

Dan kan je nog zoveel seks hebben als je wilt, maar inderdaad met een "beperking" tot dit probleem is gaan liggen of er meer vaccins beschikbaar zijn (want je hebt zoals ik op dit forum heb geleerd nu immers ook homomannen die om hun lusten bot te vieren en toch geen condoom te gebruiken, gewoon op antivirale therapie gaan en geen andere voorzorgen nemen).

Men stelt dat we onvoldoende geleerd hebben uit het stigmatiseren rond de HIV-epidemie/pandemie, maar mij lijkt het evenzeer dat de LGBT/homo-gemeenschap onvoldoende geleerd heeft. Er is geen wet die stelt dat je altijd maar al je lusten moet kunnen botvieren zonder beperkingen.

Ik zou zelfs zover durven gaan als van die homo-sauna's te sluiten, maar goed, realiteit zal wel zijn dat het probleem zich dan naar elders verplaatst. Zelfs tijdens corona waren er van die mensen die per se hun orgieën moesten hebben, er waren zelfs Europarlementariërs bij betrokken.
 
Maar ondertussen heb je ook hier op het forum mensen als Loser die toch steevast benadrukken dat het een " "iedereen"-ziekte" is,
terwijl de realiteit eerder is dat iedereen het wel kan krijgen maar de motor van de pandemie de losbandigheid in de homogemeenschap is, en dat moet je kunnen benoemen zonder het verwijt van stigmatiseren te kunnen krijgen.
Ja mee akkoord, maar als je dan uitspraken zoals deze dame doet, dan ben je ook niet goed bezig. :tongue:
Arts spot man met apenpokken op drukke metro in Madrid

Als er vroeg of laat, ooit een vrouw, besmet zal geraken in België, dan zal dat iemand zoals deze dame zijn.

Het is vooral een ziekte van een veel te losbandig leven te hebben. Niet in se homo ziekte. Ik denk dat de meeste mensen gewoon geen meerdere partners per weekend hebben.
Ik ga evenwel nooit iemand veroordelen of geruchten verspreiden over iemand die apenpokken krijgt. ;)

Voor hetzelfde geld krijg ik apenpokken (Amper 1 kans op een miljoen maar het IS mogelijk).
Dan hoor ik de mensen al roddelen: "Makila dat is 100% zeker ne homo en hij bedriegt zijn vrouw, want alleen homo's krijgen apenpokken"
Die conclusie is dan gewoon 'fout'.
 
Laatst bewerkt:
Ik wil(de) u niet beledigen hé Sheldon ;) (Flauw grapje) Ik heb helemaal niks tegen homo's. Ne goeie maat van mij is homo, ne goeie maat van ons moeder is ook homo. :tongue:

Maar sommige mensen zijn echt gewoon dom, zoals deze dame. :headshake:
 
Ja mee akkoord, maar als je dan uitspraken zoals deze dame doet, dan ben je ook niet goed bezig. :tongue:
Arts spot man met apenpokken op drukke metro in Madrid

Als er vroeg of laat, ooit een vrouw, besmet zal geraken in België, dan zal dat iemand zoals deze dame zijn.

De ene soort idiotie vergoelijkt nog niet de andere soort.
Je moet helemaal niets tegen homo's hebben als je zegt dat in tijden dat er een "nieuw" - nu ja, eigenlijk is dit niet nieuw - circuleert/opmars maakt dat zich vooral verspreidt via nauw contact, dat je misschien seksueel iets minder losbandig moet zijn.

De verklaring waarom dergelijke losbandigheid bij homo's meer voorkomt is hier ook al gegeven, die is in wezen niet eens verbazend of beledigend: je hebt mannen met de seksdrive van mannen die op mannen vallen... Maar dat neemt niet weg dat je soms iets meer verantwoordelijkheid zou moeten kunnen tonen in plaats van verontwaardigd te zijn over zogenaamde stigmatisering.
 

Kunnen heel wat mensen in deze thread ook wat van leren. Iedereen denkt reeds dat het een geslachtsziekte is die enkel onder homos rondgaat en dan nog hoor je hier dat men dat extra moet benadrukken en "durven benoemen" terwijl het grote gevaar net schuilt in die misinformatie dat het een geslachtsziekte is die enkel onder homos voorkomt.
 
Maar sommige mensen zijn echt gewoon dom, zoals deze dame. :headshake:
Volgens mij ligt het probleem niet bij die dame, maar bij de slechte berichtgeving in Spanje (en misschien ook wel op andere plaatsen), waardoor de mensen de verkeerde conclusies trekken zoals die dame deed.
Het is uit dat artikel toch ook duidelijk dat de rest van de mensen in die metro ook niks deden of zeiden, duidelijk dus dat die allemaal hetzelfde erover denken als die dame.
 
Volgens mij ligt het probleem niet bij die dame, maar bij de slechte berichtgeving in Spanje (en misschien ook wel op andere plaatsen), waardoor de mensen de verkeerde conclusies trekken zoals die dame deed.
Het is uit dat artikel toch ook duidelijk dat de rest van de mensen in die metro ook niks deden of zeiden, duidelijk dus dat die allemaal hetzelfde erover denken als die dame.
Misschien denken ze dat je het alleen krijgt door seks, dankzij berichten zoals die van math, zwarten en KOC hierboven.

Echt, waarom zou je ooit halve informatie verkiezen boven correcte als het gaat om een pandemie.
 
Lijkt mij overduidelijk, men heeft nagelaten streng te ageren vanuit politiek correcte angst om de LGBT-gemeenschap niet voor het hoofd te stoten en te "stigmatiseren" (zie o.a. hier, hier en hier) terwijl reality check wetenschappelijke studie:



Maar ondertussen heb je ook hier op het forum mensen als Loser die toch steevast benadrukken dat het een " "iedereen"-ziekte" is,
terwijl de realiteit eerder is dat iedereen het wel kan krijgen maar de motor van de pandemie de losbandigheid in de homogemeenschap is, en dat moet je kunnen benoemen zonder het verwijt van stigmatiseren te kunnen krijgen. Tijdens corona werd van de hele wereld grote opofferingen gevraagd, is het dan zoveel gevraag dat bepaalde mensen niet eens per se hun broek moeten aanhouden, maar zich een tijdje beperken tot deftige, monogame relaties? Het moet niet eens levenslange monogamie zijn, seriële monogamie met wat tijd tussen de partners, zal ook volstaan, want dat volstaat voorlopig toch om dit virus niet te laten rondgaan bij heteroseksuelen.

Dan kan je nog zoveel seks hebben als je wilt, maar inderdaad met een "beperking" tot dit probleem is gaan liggen of er meer vaccins beschikbaar zijn (want je hebt zoals ik op dit forum heb geleerd nu immers ook homomannen die om hun lusten bot te vieren en toch geen condoom te gebruiken, gewoon op antivirale therapie gaan en geen andere voorzorgen nemen).

Men stelt dat we onvoldoende geleerd hebben uit het stigmatiseren rond de HIV-epidemie/pandemie, maar mij lijkt het evenzeer dat de LGBT/homo-gemeenschap onvoldoende geleerd heeft. Er is geen wet die stelt dat je altijd maar al je lusten moet kunnen botvieren zonder beperkingen.

Ik zou zelfs zover durven gaan als van die homo-sauna's te sluiten, maar goed, realiteit zal wel zijn dat het probleem zich dan naar elders verplaatst. Zelfs tijdens corona waren er van die mensen die per se hun orgieën moesten hebben, er waren zelfs Europarlementariërs bij betrokken.
En om hier nog even over verder te gaan, jouw wetenschappelijke studie zegt exact wat ik ook zei:
"Dit is evenmin een homoziekte als dat het een Afrikaanse ziekte zou zijn, en het is gewoon wachten tot het in andere middens ook gaat circuleren"

Door misinformatie, door te doen alsof het niet dodelijk zou zijn, of je alleen "je broek moet aanhouden" en dus gewoon "geen seks hebben", leg je de nadruk op de foute dingen. Ja, met seks kun je het doorgeven. Door met de handpalm te wrijven over een pok ook. Je gaat toch bij corona niet zeggen dat je het alleen kunt krijgen op festivals als je elkaar muilt? Ja, dat kan. Maar daar houdt het niet bij op.

Ik zeg dan ook helemaal nergens dat een deel van de tijdelijke oplossing zou kunnen bestaan uit een heel specifieke campagne onder de homogemeenschap van voorlichting en vaccinatie. Maar als je denkt dat daarmee vanzelf alles voor iedereen is opgelost, zit je fout. Volgens je eigen wetenschappelijke artikel.

Door te zeggen dat de homogemeenschap onvoldoende geleerd heeft uit de hiv-epidemie, stigmatiseer je gewoon, hoor. Het gaat om twee bedpartners binnen de 5 weken, dus zooo "losbandig" en "lusten botvieren" is het allemaal niet, hoor. Homosauna's sluiten... Ben je op je kop gevallen.

Dan zijn ze dom, want dat is echt niet wat math, zwarten en KOC zeggen.
Ben je daar zeker van? Dus van die drie zegt niemand dat het niet dodelijk is?
niet dodelijk. Logisch dat er weinig aandacht voor is.

Een homoziekte is, die je kunt vermijden door geen seks te hebben en dat niet iedereen het kan krijgen?
Het is een homoziekte (komt enkel voor in 1 bepaalde groep)

de verspreiding is gemakkelijk te stoppen als ze hun broek aanhouden

Twee of drie weken de broek toehouden en apenpokken sterven uit. :unsure:

Beter meer de focus leggen op corona, want dat kan iedereen krijgen.

KOC wil zelfs homosauna's sluiten zonder enige basis. Maar het grotere punt is dat ik niet snap dat je desinformatie verkiest boven informatie. En doen alsof dit een homoziekte is, en een studie linken die zegt dat het dat expliciet niét is, is desinformatie.
 
Terug
Bovenaan