Apenpokkenuitbraak in delen v. Europa

Ik moet zeggen dat ik niet per se heb opgemerkt dat de berichtgeving potjes wilde dichthouden mbt apenpokken?

Het epicentrum werd aangeduid als Darklands, maar er werd niet echt een goede conclusie aan toegedicht in het algemeen. De losbandigheid van de gemiddelde homoseksueel doet er ook niet meteen toe imo? Want dat neemt wel aandacht weg van het feit dat iedereen de ziekte KAN krijgen. Maar het is wel zo dat het zich voorlopig vooral onder de gay community verspreidt. Er moet echter duidelijk worden gezegd : "Momenteel is het een ziekte die vooral voorkomt bij homoseksuelen, maar het is géén SOA en het is niet enkel voor homoseksuelen. Je kan het ook op de bus krijgen door een (metalen) paal aan te raken."

Maar zwakke of onvolledige berichtgeving is niet exclusief voor dit onderwerp. Er had van de overheid wel sneller wat zichtbare sensibilisatie kunnen komen. Ik weet wel niet of dat veel had uitgemaakt want de gemiddelde dommerik denkt toch sowieso : "Ah bijna enkel homo's hebben het, da's een homoziekte dus ik ben immuuuuuuun!" en gaat dan naar zijn lokale danscafe om daar de matras van het stad te bestuiven.

Discussiëren over het feit dat het een 'homoziekte' is, dat is nutteloos en een kwestie van semantiek en interpretatie. Als je de cijfers bekijkt is het inerdaad wel bijna exclusief een homoziekte of mannenziekte. Maar dat aspect doet er eigenlijk niet toe in het ruimere doel : Duidelijk maken dat het uiteindelijk wel een ziekte is die iedereen kan treffen.

Als je dieper gaat en wilt nagaan waarom het sneller verspreidt in homoseksuele milieus... Mjah dat is dan weer een ander paar mouwen. :unsure:
 
Als je gewoon al kijkt naar die kerel op die volgepakte metro. Rond hem staan mannen, vrouwen, kinderen.
Gewoon been tegen been staan en je hebt het vlaggen ongeacht welke geaardheid of seksuele activiteit je hebt.

Homo's hebben gewoon veel meer events met close contact. Of dat nu seks is of dansen, dat boeit voor apenpokken eigenlijk niet.
In de zomer zijn er overal Prides waar het heel druk is. Ik ga in september bvb 10 dagen naar Bear Week waar er veel volk van over de hele wereld samenkomt.

Maar ik merk dat mijn Engelse en Amerikaanse vrienden vrij vlot aan hun vaccins geraken dus hopelijk valt dat wel mee dan.
 
Maar als dit uitbreekt naar de rest van de samenleving, zal het niet zijn door homoseksueel contact. Ah nee, want dan bleef het binnen de LGBTQI+-gemeenschap. Dus waarom is het dan de schuld van de homo, wat je impliceert door "dan zal het stigma het minste van hun problemen zijn". (wat zou dan hun grotere probleem zijn misschien?)

Als monogame homo zou ik inderdaad momenteel zeer ongelukkig zijn met de situatie. Omdat je ziet dat er een juiste manier is om zoiets te brengen en een foute. En dat verschillende mensen (en nu ook instanties) gaan voor het verkeerde.

Instanties, omdat het WHO eerst dan wel heeft gevochten door de stigmatisatie en de desinformatie over dat het een soa of een homoziekte zou zijn. Maar in de laatste communicatie toch weer de hiv-boodschap bracht die toen ook al niet werkte, dat homo's gewoon minder seks moesten hebben, omdat ze niet klopt en voorbijgaat aan de realiteit. Een heel spijtige wending daar...
Als dit uitbreekt naar de samenleving zal het zijn omdat het aantal besmette mensen waarmee je in contact kan komen te groot wordt. Een kleine kans op overdracht in combinatie met veel contacten geeft evengoed een hoog risico.
Dat groot aantal besmettingen is nog altijd op conto van een bepaalde groep in de lgbtq+ gemeenschap.
Draai het en keer het zoveel keer als je wil. De uitbraak zit daar, hoe het virus zich verder zal zetten zal ook in die groep bepaalt worden.
 
Val je nu echt over dat ik "iedereen-ziekte" schrijf, als vertaling voor "anyone can get it" wanneer anderen het een homoziekte noemen :D Daar is niks politieks aan. 0 vermeldingen trouwens op Google ook ivm apenpokken. Echt, dat noem je al pocoloco? Niet alles is politiek, hoor.

98% uit een studie die zegt dat je daar geen conclusies aan kunt verbinden, omdat de cijfers uit hiv-klinieken komen. Die zegt dat het geen homoziekte is, maar een kwestie van tijd is voor het in andere gemeenschappen begint rond te gaan. En wat doe jij? Er conclusies aan verbinden.

Daarom is longziekte ook een héél slechte vergelijking: Je krijgt geen longkanker door te ademen. Je krijgt het van sigarettenrook. Je krijgt geen apenpokken door homoseksueel contact. Je krijgt het door intensief lichamelijk contact.

Maar ik wacht nog op cijfers voor je conclusie dat homosauna's een brandhaard zijn voor het virus. Want die komen precies niet. Maar de lat voor al de rest ligt een pakje hoger, precies.

@SithCloud wat kan mij het schelen hoeveel mensen geloven dat het een ziekte is die alleen homo's treft? Een poster schrijft hier letterlijk dat, ik reageer van niet, en ik ben PC en een wetenschapsontkenner. Kom.

En daar ben je weer de dingen aan het verdraaien... iedereen-ziekte is gewoon jouw term. Je mag dat een vertaling noemen, maar jij zei dat jij er niet over begonnen was, wél je eigen post spreekt je tegen.

Je krijgt apenpokken inderdaad niet door homoseks, je krijgt het door intensief lichamelijk contact. Wanneer heb je als volwassene intensief lichamelijk contact? Tijdens seks. Wat is dan het grootste risico? Wisselende mensen met wie je dat intensieve contact hebt. In welke groep komt dat onverantwoord véél meer voor, zelfs met wildvreemden? Juist ja.

Homosauna's zijn al meermaals gelinkt aan de verspreiding van apenpokken, zowel in het V.K. als in Spanje:



Het zal op termijn waarschijnlijk nog meer en in andere gemeenschappen beginnen rondgaan, maar zoals ik eerder al zei: als je exponentiële groei wilt vermijden dan is nu het moment om het in de kiem smoren, niet later en we hebben al heel wat tijd verloren.
Bovendien heb ik ook al elders gelezen, vind het artikel helaas niet meteen terug, dat de kans dat het volop zou gaan circuleren in de heterogemeenschap louter en alleen door seks klein is, omdat het aantal wisselende seksuele contacten daar mogelijks te klein is, wat ons bij de R-waarde brengt die velen vroeger enkel kenden van hun cursussen immunlogie aan hogeschool of universiteit, maar die nu dankzij corona breed ingeburgerd is...

Het is gewoon gek hoe jullie beweren dat men het niet durft benoemen dat homos en losbandige sex de oorzaak zijn, wat natuurlijk al behoorlijk stigmatiserend is aangezien die gemeenschap gewoon een van de eerste grote clusters buiten afrika was, terwijl net alle kranten vol stonden over homo sexfeestje op waagnatie met puppymaskers als ground zero en weet ik wat nog allemaal. Zowat iedereen denkt ondertussen dat het een homoziekte is die enkel via sex kan worden doorgegeven. Sensibilisering moet juist dringend de bredere bevolking duidelijk maken dat het GEEN homoziekte is en dat iedereen risico loopt en niet enkel door sex.

De media deden dat inderdaad, en dat is gewoon de waarheid benoemen. Maar dan nog is men er omzichtig mee omgesprongen en kwamen al meteen de eerste "nuances" dat iedereen het kan krijgen, net zoals jij en Loser hier doen, meteen opiniestukken dat we moesten opletten met het stigmatiseren van de homogemeenschap, benadrukken dat het "geen homoziekte is" terwijl het overgrote deel van de besmettingen daar plaatsvindt, terwijl daar duidelijk wél de motor van de epidemie zit.

De WHO? Drie maanden gewacht met het advies dat homo's en bi's best eens erover zouden nadenken minder wisselende contacten te hebben... 3 maanden tijd verloren dus, omwille van het niet mogen benoemen op niveaus die er meer toe doen dan kranten.

Ja, iedereen kan het krijgen, je kan iedereen sensibiliseren voor de gevallen waarbij de ziekte ook opduikt buiten de homogemeenschap, maar ondanks dat iedereen risico loopt, loopt iedereen duidelijk niet evenveel risico, en dat brengt ons terug bij risico gedrag dat in de homogemeenschap genormaliseerd is, wat elders veel, veel minder speelt (met dank aan vrouwelijke heteroseksuelen die iets kieskeuriger zijn waarschijnlijk).
 
Als je gewoon al kijkt naar die kerel op die volgepakte metro. Rond hem staan mannen, vrouwen, kinderen.
Gewoon been tegen been staan en je hebt het vlaggen ongeacht welke geaardheid of seksuele activiteit je hebt.

Homo's hebben gewoon veel meer events met close contact. Of dat nu seks is of dansen, dat boeit voor apenpokken eigenlijk niet.
In de zomer zijn er overal Prides waar het heel druk is. Ik ga in september bvb 10 dagen naar Bear Week waar er veel volk van over de hele wereld samenkomt.

Maar ik merk dat mijn Engelse en Amerikaanse vrienden vrij vlot aan hun vaccins geraken dus hopelijk valt dat wel mee dan.
Dat is het resultaat uiteindelijk om dat je de groep waarin het uitgebroken is niet hebt kunt sensibiliseren of handhaven.

Dat is zoals in het ziekenhuis vuile naalden gebruiken om dan achteraf bij hepc/hiv tegen de besmette te zeggen: "zo zie je maar, iedereen kan het krijgen".
 
Dat is het resultaat uiteindelijk om dat je de groep waarin het uitgebroken is niet hebt kunt sensibiliseren of handhaven.

Dat is zoals in het ziekenhuis vuile naalden gebruiken om dan achteraf bij hepc/hiv tegen de besmette te zeggen: "zo zie je maar, iedereen kan het krijgen".
Dit is volgens elke studie onjuist.
 
Dat is het resultaat uiteindelijk om dat je de groep waarin het uitgebroken is niet hebt kunt sensibiliseren of handhaven.
Dat is zoals in het ziekenhuis vuile naalden gebruiken om dan achteraf bij hepc/hiv tegen de besmette te zeggen: "zo zie je maar, iedereen kan het krijgen".
Klopt toch totaal niet wat je nu zegt?
Je moet echt weg uit die denkwijze waar het een homoziekte is die uitgebroken is onder homo's.

Had die persoon op scoutskamp geweest ipv Darklands had het de schuld van de scouts geweest ofzo?
 
Klopt toch totaal niet wat je nu zegt?
Je moet echt weg uit die denkwijze waar het een homoziekte is die uitgebroken is onder homo's.

Had die persoon op scoutskamp geweest ipv Darklands had het de schuld van de scouts geweest ofzo?
Wel, mocht het nu gaan om enkel Darklands. Maar in uw analogie zou het dan vooral op scoutskampen moeten rondgaan. Ik zie dat wel gebeuren dat men dat dan "de scoutsziekte" zou noemen.
 
Klopt toch totaal niet wat je nu zegt?
Je moet echt weg uit die denkwijze waar het een homoziekte is die uitgebroken is onder homo's.

Had die persoon op scoutskamp geweest ipv Darklands had het de schuld van de scouts geweest ofzo?
Niemand zegt dat het een homoziekte is. Stop met sematiek gebruiken alsof het iets veranderd aan de werkelijkheid.
Het is NU een virus dat rondgaat in de homogemeenschap. Als je dat virus NU wil isoleren moet je de besmette groep isoleren van de niet-besmette groep.
Dat is even goed besmette homo scheiden van de niet-besmette homo.
 
Niemand zegt dat het een homoziekte is. Stop met sematiek gebruiken alsof het iets veranderd aan de werkelijkheid.
Het is NU een virus dat rondgaat in de homogemeenschap. Als je dat virus NU wil isoleren moet je de besmette groep isoleren van de niet-besmette groep.
Dat is even goed besmette homo scheiden van de niet-besmette homo.
Wel ja, mensen doen dat wel. Maar zoals ik al eerder zei: voor sommigen is homoziekte blijkbaar de betekenis "alleen homo's kunnen het krijgen", wat natuurlijk belachelijk is en voor andere mensen is dat de betekenis "vooral homo's krijgen het". Wat op dit moment dichter bij de waarheid zit.
 
Ik zal naar de Van Dale bellen om te melden dat Loser niet akkoord gaat met definitie van een besmet persoon.
Daar gaat het niet over? Ik vraag me ook af sinds wanneer het bon ton is om zo op de man te spelen...
Het gaat over de rest van je post. De LGBTQI+-groep is niet de groep waarin het uitgebroken is. De sprong is in West- en Midden-Afrika gebeurd. Heb jij cijfers van die mensen hun geaardheid?

Volgens de studie die hier al 10x gelinkt is en waarvan al 10x gezegd is dat in de conclusie staat dat je geen conclusies over de geaardheid kunt maken op dit moment, laat staan bij het ontstaan, kun je dat dus niet zomaar zeggen.

Volgens jouw beschrijving is hiv ook de schuld van de homo's, en ondertussen is de wetenschap ver genoeg om te weten dat daar niks van klopt. Ook de "hou hem even in je broek, homo's" van toen, was een strategie die nooit zou gelukt zijn. Straf dat iedereen nu weer een expert is van deze ziekte, hoor... In plaats van eens een beetje te volgen wat de experts erover zeggen? De wetenschappelijke studies?

Als deze ziekte nu ook in andere gemeenschappen de ronde gaat doen (geen 'als', maar 'wanneer' als er niet snel campagnes worden opgezet, volgens die studie), is dat niet omdat homo's hem niet in de broek kunnen houden. Dan is dat omdat die andere gemeenschappen precies hetzelfde doen, wat mensen nu eenmaal doen: contact hebben. Dan is dat omdat zij ook contact hebben gehad met besmette personen (en was het dus geen homoziekte). En dan is het omdat zij onderling ook contact (blijven) hebben.

Maar dan zal het wel "de schuld van de homo's" blijven, zoals dat nu al is bij hiv, terwijl iedereen weet dat dat fout is.

Edit: En stop eens met zeggen dat "niemand zegt X". Jawel, de posts staan hier, ik heb ze gelinkt. En jijzelf zegt niet dat het een homoziekte is, maar legt de uitbraak en de verspreiding wel sowieso al bij de homo's. Qua desinformatie misschien minder gevaarlijk, maar qua stigmatisatie echt geen vooruitgang.
 
Wanneer zijn mogelijke stigma's erger dan de verspreiding van een besmettelijk, erg pijnlijk virus dat ook nog eens dodelijk kan zijn?

Toen een vorig virus erg courant in de maatschappij voorkwam, ging men ook kijken waar de motor van verspreiding zich bevond om dan daar beleidsmaatregelen op toe te passen. (daarmee niet gezegd zijnde dat dat daarom erg succesvol/goed/adequaat gebeurd is)
 
Niet vergeten dat het wellicht bij mensen die het pokkenvaccin in de jaren '70 hebben gekregen minder of niet voorkomt. Dat vaccin zorgt nog altijd voor wat bescherming. Dus die groep kan al niet getroffen worden (of in dezelfde mate), want ze zijn beschermd.
 
Dat verandert niets aan wat Sheldon zei, hè: Hoeveel zouden er denken dat dat een homoziekte is?
Het feit dat we daar zelfs nu nog tegen moeten strijden, bewijst al waarom het fout is om datzelfde straatje voor apenpokken te doorlopen. Waarom zou je het weer foutief labelen? Bij hiv wisten we dat niet. Nu weten we beter en zouden we het weer fout doen...
Denk je nu echt dat het probleem hier de naamgeving is waardoor onvoldoende mensen zouden weten dat in 2% van de gevallen apenpokken ook heteroseksuele mensen treft? Voor veel mensen gaat het echt geen moer schelen dat 2% van de besmetten hetero's zijn.
Het is niet het label dat fout is, wel de interpretaties en de daaraan verbonden gevaren die jij in dat label ziet.

Ik vind het fascinerend hoe een discussie over apenpokken op de spits gedreven wordt in de zoveelste 'sociale rechtvaardigheid' discussie omdat het breed sensibiliseren 'dat het niet enkel homo's treft want we mogen vooral niet stigmatiseren' voor sommigen belangrijker lijkt dan een pandemie uitbraak te vermijden door bij die specifieke bevolkingsgroep te sensibiliseren dat ze best opletten met intiem contact met vreemden.
 
Daar gaat het niet over? Ik vraag me ook af sinds wanneer het bon ton is om zo op de man te spelen...
Het gaat over de rest van je post. De LGBTQI+-groep is niet de groep waarin het uitgebroken is. De sprong is in West- en Midden-Afrika gebeurd. Heb jij cijfers van die mensen hun geaardheid?

Volgens de studie die hier al 10x gelinkt is en waarvan al 10x gezegd is dat in de conclusie staat dat je geen conclusies over de geaardheid kunt maken op dit moment, laat staan bij het ontstaan, kun je dat dus niet zomaar zeggen.

Volgens jouw beschrijving is hiv ook de schuld van de homo's, en ondertussen is de wetenschap ver genoeg om te weten dat daar niks van klopt. Ook de "hou hem even in je broek, homo's" van toen, was een strategie die nooit zou gelukt zijn. Straf dat iedereen nu weer een expert is van deze ziekte, hoor... In plaats van eens een beetje te volgen wat de experts erover zeggen? De wetenschappelijke studies?

Als deze ziekte nu ook in andere gemeenschappen de ronde gaat doen (geen 'als', maar 'wanneer' als er niet snel campagnes worden opgezet, volgens die studie), is dat niet omdat homo's hem niet in de broek kunnen houden. Dan is dat omdat die andere gemeenschappen precies hetzelfde doen, wat mensen nu eenmaal doen: contact hebben. Dan is dat omdat zij ook contact hebben gehad met besmette personen (en was het dus geen homoziekte). En dan is het omdat zij onderling ook contact (blijven) hebben.

Maar dan zal het wel "de schuld van de homo's" blijven, zoals dat nu al is bij hiv, terwijl iedereen weet dat dat fout is.

Edit: En stop eens met zeggen dat "niemand zegt X". Jawel, de posts staan hier, ik heb ze gelinkt. En jijzelf zegt niet dat het een homoziekte is, maar legt de uitbraak en de verspreiding wel sowieso al bij de homo's. Qua desinformatie misschien minder gevaarlijk, maar qua stigmatisatie echt geen vooruitgang.
Uw interpretatie van die studies op de huidige situatie is verkeerd en oneerlijk.
Er zijn al uitbraken in Afrika sinds de jaren '90. Appenpokken op zich zijn geen probleem. Uitbraken eigenlijk ook niet.
Op de site van WHO staat dat er in 2003 een uitbraak was in de VS. 70 besmettingen omwille van besmette dieren. De uitbraak is onder controle gebleven omdat besmetting tussen mensen klein tot onbestaande was en men iedereen heeft kunnen opsporen.

Nu zitten we met een uitbraak in een groep waar heel veel fysiek contact is waardoor de overdracht zeer snel gaat en dit is geen probleem voor u?
Wat is de kans dat je straks besmet geraakt door een besmet dier?
Wat is de kans dat je straks besmet geraakt in de metro?
Wat is de kans dat je besmet geraakt als wekelijks homoclubs aandoet?

Als je nu de kans gaat berekenen voor de huidige situatie aan de hand van gegevens van uitbraken op een ander continent en in andere omstandigheden. Hopeloos.
 
Wanneer zijn mogelijke stigma's erger dan de verspreiding van een besmettelijk, erg pijnlijk virus dat ook nog eens dodelijk kan zijn?

Toen een vorig virus erg courant in de maatschappij voorkwam, ging men ook kijken waar de motor van verspreiding zich bevond om dan daar beleidsmaatregelen op toe te passen. (daarmee niet gezegd zijnde dat dat daarom erg succesvol/goed/adequaat gebeurd is)
En wat als ik je nu eens zeg dat je niet hoeft te kiezen tussen de twee?
Ook dàt hebben we van hiv geleerd. Dat je niet hoeft te kiezen tussen stigmatiseren of informeren. Integendeel, dat correct informeren net die stigmatisatie tegengaat.

Ik heb dan ook geen probleem met gerichte informatie- en vaccinatiecampagnes, sensibilisering en maatregelen bij specifieke gemeenschappen, zoals de LGBTQI+-gemeenschap. Maar net als bij dat "vorige virus" kun je wel zeggen dat het vooral het vingerwijzen is dat dan opflakkert, hè. Toen was het "die voetbalsupporters in Italië" en later "die mama met haar skireis" etc. Alles om te kunnen wijzen naar een schuldige of een zondebok. Terecht of onterecht.

Maar voor er daar maatregelen zijn toegepast om die motor stil te leggen, was er wel een aantoonbare link, hè.

Denk je nu echt dat het probleem hier de naamgeving is waardoor onvoldoende mensen zouden weten dat in 2% van de gevallen apenpokken ook heteroseksuele mensen treft?
Nee, dat denk ik niet echt. Dat zeg ik dus ook al herhaaldelijk, maar je wilt het niet lezen.
Echter denk ik wel dat desinformatie (zoals hier in het begin van dit topic, waarop ik dus reageerde) voor grote problemen kan zorgen. Nu en later.

Die bewijzen zijn er al:
“Hoe kan ik het krijgen als ik geen homo ben? De overheid heeft gezegd dat het alleen de homo's zijn die besmet raken.”
 
Uw interpretatie van die studies op de huidige situatie is verkeerd en oneerlijk.
Er zijn al uitbraken in Afrika sinds de jaren '90. Appenpokken op zich zijn geen probleem. Uitbraken eigenlijk ook niet.
Op de site van WHO staat dat er in 2003 een uitbraak was in de VS. 70 besmettingen omwille van besmette dieren. De uitbraak is onder controle gebleven omdat besmetting tussen mensen klein tot onbestaande was en men iedereen heeft kunnen opsporen.

Nu zitten we met een uitbraak in een groep waar heel veel fysiek contact is waardoor de overdracht zeer snel gaat en dit is geen probleem voor u?
Wat is de kans dat je straks besmet geraakt door een besmet dier?
Wat is de kans dat je straks besmet geraakt in de metro?
Wat is de kans dat je besmet geraakt als wekelijks homoclubs aandoet?

Als je nu de kans gaat berekenen voor de huidige situatie aan de hand van gegevens van uitbraken op een ander continent en in andere omstandigheden. Hopeloos.
Ik heb de stukken geciteerd. Mijn letterlijke citaten zijn fout en oneerlijk? Misschien eens toegeven dat je het niet beter weet dan die wetenschappers. Die het zelf zeggen. Of je komt met duidelijke bronnen die je claims steunen.


En ik weet niet of je het door hebt, maar deze versie van de apenpokken, die wel de zoönose heeft doorgaan, is ook ontstaan in Afrika voor hij naar de rest van de wereld ging. Dus nee, ik heb het niet over de jaren 70, maar over nu. Inderdaad, hopeloos :D
 
Ik heb de stukken geciteerd. Mijn letterlijke citaten zijn fout en oneerlijk? Misschien eens toegeven dat je het niet beter weet dan die wetenschappers. Die het zelf zeggen. Of je komt met duidelijke bronnen die je claims steunen.


En ik weet niet of je het door hebt, maar deze versie van de apenpokken, die wel de zoönose heeft doorgaan, is ook ontstaan in Afrika voor hij naar de rest van de wereld ging. Dus nee, ik heb het niet over de jaren 70, maar over nu. Inderdaad, hopeloos :D
Blijkbaar zelfs al van 2017
 
Ik heb de stukken geciteerd. Mijn letterlijke citaten zijn fout en oneerlijk? Misschien eens toegeven dat je het niet beter weet dan die wetenschappers. Die het zelf zeggen. Of je komt met duidelijke bronnen die je claims steunen.


En ik weet niet of je het door hebt, maar deze versie van de apenpokken, die wel de zoönose heeft doorgaan, is ook ontstaan in Afrika voor hij naar de rest van de wereld ging. Dus nee, ik heb het niet over de jaren 70, maar over nu. Inderdaad, hopeloos :D
Uw citaat en studie zegt exact wat ik u vertel.
De traditionele overdracht bij voorgaande uitbraken was vnl door contact met dieren.
De huidige uitbraak spreekt men over cases outside traditional area's. De huidige uitbraak in Europa zet zich voort op een andere manier dan contact met dieren.
Tot op heden zijn 98% van de onderzochte gevallen homo of bi.
Wat probeer je nu te bewijzen? Dat er mogelijk een geheime groep van besmette hetero vrouwen is die we nog niet hebben gevonden?
 
Terug
Bovenaan