‘Annulatiefactuur’ Engie?

Timothy

Active member
Misschien zit er hier iemand met wat raad?

Ik kreeg zopas een ‘annulatiefactuur’ van Engie, wat dat ook mag betekenen.

Ik werd klant bij Engie in oktober 2021.

In mei was er een meteropname, ik kreeg €393,85 terug. In juni werd dit bedrag aan me gestort.

Nu krijg ik (niet via mail, maar zichtbaar in het klantenportaal) een ‘annulatiefactuur’ van hen. Ik ben nog steeds klant bij hen dus heb niets geannuleerd (mijn vast contract loopt nog tot november dit jaar, waarom zou ik…). Het bedrag van die ‘annulatiefactuur’ is… €393,85. Het lijkt dus alsof ze die terugbetaling van juni terug willen…?

Ik probeer hen via telefoon te bereiken (uurtje wacht, niks, of de lijn wordt meteen verbroken wegens drukte). Ik probeer via het contactformulier en de online chat, maar geen antwoord…

Iemand?
 
Ik heb net hetzelfde voorgehad met Mega.
Meteen domiciliering stopgezet.
Ik vermoed dat het is omdat ik gekozen heb om voorschot niet te verhogen (ik ken mijn verbruik) en dat ze op die manier een buffer willen maken voor volgende eindafrekening
 
Heb geen domiciliëring, betaal m’n voorschotten manueel.

Inderdaad zeer laag voorschot ingesteld (€50 elektriciteit, heb geen gas), omdat ik zonnepanelen gelegd heb (correct aangemeld, wacht nu op plaatsing digitale meter).

Die €50 moet zeker dekkend zijn voor prosumententarief tot de digitale meter er is, en meter staat negatief sinds plaatsing dus elektriciteit moet ik niet betalen.

Wat verder raar is:
Van mijn voorschotfacturen krijg ik een e-mail met vraag om ze te betalen voor datum x. Van deze ‘annulatiefactuur’ geen enkele mail gehad, ik zie ze enkel in mijn klantenportaal.
 
Ik heb gisteren ook allemaal annulatiefacturen van Engie doorgestuurd gekregen.

Ik werd klant, maar verkeerdelijk werden 2 contracten aangegaan.
De annulatiefacturen zijn bij mij dus wel allemaal correct.
Ik moet mijn rekening nummer bevestigen voor terugbetaling, maar ik heb deze facturen nooit betaald.

De omgekeerde situatie van jou dus veronderstel ik...
 
Ik het verleden als ik daar klant was ook gehad, werd dan weer rechtgezet met een andere factuur. Weet ook niet wat ze daar allemaal uitsteken en verkeerd doen.
 
Hier ook net een annulatiefactuur én een herzieningsfactuur van Ecopower van mijn meterstanden vóór februari (dan is de meteropnemer langs geweest): annulatie: u krijgt 81 cent terug.
Herziening: u moet 81 euro betalen.

Okee dan... :unsure:
 
Bizar, hier ook Ecopower klant en geen rare dingen gezien. Wel in juni een creditnota gekregen i.v.m. die federale verwarmingspremie. De afrekeningsfactuur hier is in mei, dat was gewoon zoals anders.

Gas zit bij Engie, daar is het ook allemaal normaal verlopen.
 
Zouden ze met die 'annulatiefactuur' niet gewoon 'creditnota' of 'negatieve factuur' bedoelen, en dat het dus gewoon een document is waarop nog eens gemeld wordt dat jij die € 393,85 hebt teruggekregen?
 
Misschien zit er hier iemand met wat raad?

Ik kreeg zopas een ‘annulatiefactuur’ van Engie, wat dat ook mag betekenen.

Ik werd klant bij Engie in oktober 2021.

In mei was er een meteropname, ik kreeg €393,85 terug. In juni werd dit bedrag aan me gestort.

Nu krijg ik (niet via mail, maar zichtbaar in het klantenportaal) een ‘annulatiefactuur’ van hen. Ik ben nog steeds klant bij hen dus heb niets geannuleerd (mijn vast contract loopt nog tot november dit jaar, waarom zou ik…). Het bedrag van die ‘annulatiefactuur’ is… €393,85. Het lijkt dus alsof ze die terugbetaling van juni terug willen…?

Ik probeer hen via telefoon te bereiken (uurtje wacht, niks, of de lijn wordt meteen verbroken wegens drukte). Ik probeer via het contactformulier en de online chat, maar geen antwoord…

Iemand?
Ook voorgehad. gebeld, gemailed, geen bevredigend antwoord. Klacht via testaankoop gedaan en na maandje toch geld terug gekregen. (ik had het betaald zonder de facturen iets te grondig te bekijken. Was op verlof)
Heel toevallig he dat die annulatiefactuur net hetzelfde bedrag is dat je eerder gekregen hebt... :unsure:
 
Ik heb de vraag via het contactformulier aan Engie gesteld. Ik ga die factuur niet betalen. Ik ben Engie geen geld verschuldigd, in mijn ogen. M’n vorige afrekening is gebeurd na meteropname ter plaatste, en was correct. Op basis daarvan is die afrekening opgemaakt. Sindsdien betaal ik correct mijn voorschotten. Als ze binnen de twee weken geen deftig antwoord voorzien ga ik misschien ook eens via test aankoop een klacht opmaken (moet je daarvoor lid zijn?).
 
Ik heb de vraag via het contactformulier aan Engie gesteld. Ik ga die factuur niet betalen. Ik ben Engie geen geld verschuldigd, in mijn ogen. M’n vorige afrekening is gebeurd na meteropname ter plaatste, en was correct. Op basis daarvan is die afrekening opgemaakt. Sindsdien betaal ik correct mijn voorschotten. Als ze binnen de twee weken geen deftig antwoord voorzien ga ik misschien ook eens via test aankoop een klacht opmaken (moet je daarvoor lid zijn?).
Nee je kan gewoon een account aanmaken en die klacht indienen. Na twee weken had ik al antwoord dan.
 
ik heb iets gelijkaardigs meegemaakt in het verleden.

volgens mij ligt de sleutel in je (recente) zonnepanelen.

Ik had die in het verleden ook geinstalleerd en met wat onnavolgbare beweginen te analyseren tot het besef gekomen dat ze wat hocus pocus gedaan hebben met mijn prosumententarief. Twas niet de meest logische weg maar het bleek toen wel te kloppen.
 
ik heb iets gelijkaardigs meegemaakt in het verleden.

volgens mij ligt de sleutel in je (recente) zonnepanelen.

Ik had die in het verleden ook geinstalleerd en met wat onnavolgbare beweginen te analyseren tot het besef gekomen dat ze wat hocus pocus gedaan hebben met mijn prosumententarief. Twas niet de meest logische weg maar het bleek toen wel te kloppen.
Dat is den draai die ze er aan geven. Tot je ziet in je vorige facturen dat je toch wel die prosumenten wel betaald hebt. Nee ze hebben echt hun zaakjes niet op orde bij engie. Toen ik betaald had was de factuur magisch verdwenen onder mijn klantenzone... :unsure:
Mijn annulatiefactuur was ook voor de installatie van mijn zonnepanelen.
 
Ik ben inmiddels opgebeld door Engie en er is duidelijkheid.

Inderdaad de zonnepanelen. Ik betaalde geen prosumententarief, en de zonnepanelen werden begin april in gebruik genomen. Eind mei kwam de afrekening.

Ik ga (zelf uitgerekend op basis van vermogen omvormer) zo’n €60 moeten betalen voor die (iets minder dan) twee maand.

Op de vraag of ze me dan geen factuur voor dat bedrag konden storten, bleef het wat stil. Hun boekhoudprogramma ‘wil’ eerst de €393,xx euro teruggestort zien, en zal daarvan dan zo’n €330 opnieuw aan mij uitbetalen.

Gezien ik zelf in een grote firma werk waar tools en programma’s niet altijd logisch zijn (en hun eigen logica volgen) kan ik het ergens begrijpen. Heb het intussen overgeschreven.

Wel top dat ze me effectief opbellen en tijd nemen om de uitleg te doen.
 
Ik heb exact hetzelfde meegemaakt (en hier ook al ergens een neergepend), maar dan voor iets meer dan 700 euro. Het geld was via domiciliering zelfs voor de vermelde datum van mijn rekening gehaald, en pas na het inschakelen van Testaankoop kreeg ik respons. Blijkbaar vinden zij dat een gangbare praktijk ipv gewoon eerst een verrekening te doen...
 
Op de vraag of ze me dan geen factuur voor dat bedrag konden storten, bleef het wat stil. Hun boekhoudprogramma ‘wil’ eerst de €393,xx euro teruggestort zien, en zal daarvan dan zo’n €330 opnieuw aan mij uitbetalen.

Gezien ik zelf in een grote firma werk waar tools en programma’s niet altijd logisch zijn (en hun eigen logica volgen) kan ik het ergens begrijpen. Heb het intussen overgeschreven.
Alle gekheid op een stokje, twee facturen verrekenen kan zelfs de brakste boekhoudsoftware. Ik persoonlijk ga geen geld storten als ik weet dat hen dat niet zwart op wit toebehoort. Noem dat principieel, ik noem dat elementaire klantgerichtheid.
Wel top dat ze me effectief opbellen en tijd nemen om de uitleg te doen.
Da's echt het minste.
Ik vraag me dan altijd af of het niet gewoon goedkoper voor hen als bedrijf had geweest om effectief het probleem op te lossen in plaats van erover te palaveren over nog extra werk dat er dan nadien moet gebeuren.
 
Alle gekheid op een stokje, twee facturen verrekenen kan zelfs de brakste boekhoudsoftware. Ik persoonlijk ga geen geld storten als ik weet dat hen dat niet zwart op wit toebehoort. Noem dat principieel, ik noem dat elementaire klantgerichtheid.

Da's echt het minste.
Ik vraag me dan altijd af of het niet gewoon goedkoper voor hen als bedrijf had geweest om effectief het probleem op te lossen in plaats van erover te palaveren over nog extra werk dat er dan nadien moet gebeuren.
Principes zijn niet aan mij besteed. Principiële mensen verwijder ik ook uit mijn kennisenkring, laat staan vriendenkring. Als ik hier schrijf wat ik daar van vind ben ik 6 maanden geband denk ik :D

Niet te veel nadenken is mijn standpunt. Betalen, mondje houden en voortwerken/doen met uw leven. De terugbetaling zal wel in orde komen. Zoniet, dan ga ik daar binnen een maandje of twee nog wel eens voor mailen.

Geen zin in tijdsverlies en gedoe door de principiële klojo uit te hangen hier. Heb andere dingen te doen…
 
@Timothy is dit dan effectief goedgekomen met een correcte terugbetaling van Engie min het prosumententarief?

Ik heb ook plots een annulatiefactuur ontvangen dus vermoed met dezelfde reden als van jou.

Thanks
 
Terug
Bovenaan