Andermans zaken

ÉÉN Andermans zaken

Deze was wel een non-aflevering. Raar dat deze de uitzending gehaald heeft.
Gewoon zeggen dat het fijn zou zijn dat mensen binnen kunnen wandelen en niet in een stort moeten gaan testen, prijzen moet ophangen en misschien niet aan de prijzen van de goedkoopste webshop moet verkopen.
Wel feel-good natuurlijk maar het concept van het programma was deze keer wel niet te vinden. Ze konden even goed Bockie erop af gestuurd hebben.
 
Deze was wel een non-aflevering. Raar dat deze de uitzending gehaald heeft.
Gewoon zeggen dat het fijn zou zijn dat mensen binnen kunnen wandelen en niet in een stort moeten gaan testen, prijzen moet ophangen en misschien niet aan de prijzen van de goedkoopste webshop moet verkopen.
Wel feel-good natuurlijk maar het concept van het programma was deze keer wel niet te vinden. Ze konden even goed Bockie erop af gestuurd hebben.
Je krijgt bijna het gevoel dat ze deze er snel hebben bijgesleurd om de shit show die vorige week was te compenseren...

Maar cru gezegd, er was toch wel iets nodig, misschien alleen genen boekhouder. Zo'n winkel waar alles volledig volgestoempt zit en dan nog nergens prijzen op hangen, wie koopt daar uberhaupt iets? Dat wil dus zeggen dat je iemand moet halen om te vragen wat kost da spel hier... dat doe ik persoonlijk al niet want ik denk dan "die prijzen zijn hier zo belachelijk dat ze het er niet bij durven zetten".

Dat van die webshop prijzen was dan weer niet slecht dat ze dat lieten zien imo. Er zullen nog wel handelaars zijn met gelijkaardige producten die denken dat ze niet mee kunnen omdat ze prijzen van webshops niet 1op1 kunnen matchen maar dat hoeft toch echt geen probleem te zijn. Een lokale dealer MAG meer vragen. Je moet gewoon zien dat je geen 20-30% meer gaat vragen, maar zelfs 10% meer maakt voor de winkel toch een groot verschil op grotere aankopen (waar het meestal over ging). Als je ipv 7-9% marge op die Yamaha items richting de 20% gaat dan is je marge nog relatief dun maar daar heeft hij wel voordeel dat zijn kosten relatief beperkt zijn met die winkel met weinig personeel.
 
Echte muziekliefhebbers en muzikanten zullen hun instrumenten toch nog steeds in een winkel kopen, want zoals gezegd moeten die toch eerst eens uitgetest worden.
Mijn broer speelt drum, gitaar en piano. Hij leeft daar gedeeltelijk van. Dwz hij werkt via een vennootschap en factureert als hij speelt, naast andere activiteiten want met muziek spelen alleen zou hij niet rondkomen.

Nu, die koopt zijn instrumenten voornamelijk in een winkel of op de zeer levendige tweedehandsmarkt. Echte pro muzikanten zijn vaak op zoek naar die parel die niet meer in productie is. Hij heeft wel een vaste winkel maar zal ook makkelijk honderden kilometers rijden voor een bepaald soort instrument.

Anderzijds heeft hij ook veel verbruiksmateriaal: stokken, vellen, cimbalen, materiaal om instrumenten te stockeren of te vervoeren... Dat soort zaken koopt die wel online en aan de beste prijs.

Nu er zijn verschillende profielen he. De thuismuzikant zal minder verbruiksmateriaal hebben. Mijn broer is (enfin, was want nu is dat allemaal een heel pak minder) vaak onderweg (optredens, repetities, opnames) met zijn instrumenten en dan zal er al 's sneller iets kwijtraken of stuk geraken. Een cimbaal dat op de grond valt tijdens de verhuis van zijn drumkit...

Los daarvan, Kamal laat al voor de tweede maal iemand opdraven die succesvol is door de piggy-back strategie. Vorige keer die slager van Jeroen Meus en deze keer die accordeonist van Bart Peeters. Die mannen zijn ongetwijfeld harde werkers en getalenteerd maar hebben hun succes ook gedeeltelijk te danken aan hun partnership met iemand succesvol. Ze hebben het geluk gehad van de juiste mens tegen het lijf te lopen. Die werken met mensen die hun eigen als merk hebben ontwikkeld en hebben dat zelf ook gedaan in de schaduw van die beroemdheid. Dat is imo een groot commercieel voordeel tov de slager en muzikant uit de reeks.
 
Dat van die webshop prijzen was dan weer niet slecht dat ze dat lieten zien imo. Er zullen nog wel handelaars zijn met gelijkaardige producten die denken dat ze niet mee kunnen omdat ze prijzen van webshops niet 1op1 kunnen matchen maar dat hoeft toch echt geen probleem te zijn. Een lokale dealer MAG meer vragen. Je moet gewoon zien dat je geen 20-30% meer gaat vragen, maar zelfs 10% meer maakt voor de winkel toch een groot verschil op grotere aankopen (waar het meestal over ging). Als je ipv 7-9% marge op die Yamaha items richting de 20% gaat dan is je marge nog relatief dun maar daar heeft hij wel voordeel dat zijn kosten relatief beperkt zijn met die winkel met weinig personeel.
De verdeler van Yamaha zal dan weer niet zo tevreden zijn nu die marges publiek zijn gemaakt. Die winkel was dan nog een geautoriseerde Yamaha verdeler...
 
De verdeler van Yamaha zal dan weer niet zo tevreden zijn nu die marges publiek zijn gemaakt. Die winkel was dan nog een geautoriseerde Yamaha verdeler...
Ik vond het persoonlijk sowieso niet heel handig van marges wereldkundig te maken. En al helemaal niet om duidelijk te zien waar er heel veel marge op gepakt wordt... ik snap het, het was belangrijk voor dit verhaal maar toch. Los van op de tenen van Yamaha te trappen is ook de andere kant een lastige zaak. Wat pakte hij op zo'n kindergitaar? 70%? Tot zelfs 200% op sommige dingen als ik me niet vergis... ik weet nu niet of dat dingen zijn die je echt wil weten als klant...
 
Ik vond het persoonlijk sowieso niet heel handig van marges wereldkundig te maken. En al helemaal niet om duidelijk te zien waar er heel veel marge op gepakt wordt... ik snap het, het was belangrijk voor dit verhaal maar toch. Los van op de tenen van Yamaha te trappen is ook de andere kant een lastige zaak. Wat pakte hij op zo'n kindergitaar? 70%? Tot zelfs 200% op sommige dingen als ik me niet vergis... ik weet nu niet of dat dingen zijn die je echt wil weten als klant...
Langs een kant zou iedere consument toch moeten weten dat er op elk artikel genoeg winst gemaakt moet worden om enerzijds de (vaste) kosten te betalen en anderzijds om er (comfortabel) te kunnen van leven.
 
Zo'n winkel waar alles volledig volgestoempt zit en dan nog nergens prijzen op hangen, wie koopt daar uberhaupt iets?
In de jaren '90, toen ik als kind ook actief muziek speelde, was dit ergens wel de norm...
Ik herinner mij veel van die muziekwinkels toen, waarbij je gewoon de kartonnen dozen zag staan in de "showroom"...
Dus ergens wordt dat een beetje verwacht dat het niet te "afgelikt" is, want dan schrikt dat op één of andere manier muzikanten af...

Anderzijds: die muziekwinkels van toen zijn allemaal overkop gegaan intussen...
(of gestopt wegens genoeg verdiend, dat kan ook...)
 
Net de muziekwinkel aflevering gezien. Feelgood tv, maar die mens had het naar mijn gevoel niet nodig daar hij wist waar het fout zat. Ne flinke schop onder zijn gat tout court, maar er zijn er gerust wel die het beter kunnen gebruiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Net de muziekwinkel aflevering gezien. Feelgood tv, maar die mens had het naar mijn gevoel niet nodig daar hij wist waar het fout zat. Ne flinke schop onder zijn gat tout court, maar er zijn er gerust wel die het beter kunnen gebruiken.

Dit programma is natuurlijk een gezond evenwicht zoeken tussen enerzijds mensen die het deels nodig hebben en de hulp kunnen gebruiken, waarbij soms alleen al het uur televisie een enorme boost is voor terug op het juiste spoor te geraken, maar ook die die hulp willen aanvaarden.

Ik vermoed dat VRT/UNIZO hier wel een serieuze screening doen en heel wat hopeloze gevallen die misschien ook een flinke schop onder hun gat kunnen gebruiken, maar waarbij dat helemaal niet het beoogde effect zou opleveren.
 
Wat een zweverig type was dat, ik was het al lang afgetrapt toen ze plots met haar impulsieve plannen afkwam in dieje platenwinkel. Curieus hoe dat verder afloopt.
 
't Is precies meer "Kamal helpt mensen aan werk" dan iets anders in sommige gevallen :p
Op basis van de trailer had ik wel het idee dat Kikt een speciaal afleveringske ging worden, maar dit had ik toch niet verwacht.

Ik vond het vooral héél grappig dat ze nooit veel gaf om "prijzen" of wat ze er aan verdiende, tot ze hoorde wat de plantenwinkel er aan zou overhouden. Toen was het plots erg belangrijk voor haar dat ze er genoeg marge op kon pakken :')

Benieuwd of het over een paar jaar nog bestaat alleszins.
 
Ik vond het vooral héél grappig dat ze nooit veel gaf om "prijzen" of wat ze er aan verdiende, tot ze hoorde wat de plantenwinkel er aan zou overhouden. Toen was het plots erg belangrijk voor haar dat ze er genoeg marge op kon pakken :')

Benieuwd of het over een paar jaar nog bestaat alleszins.

En tegelijkertijd weigeren om in te zien dat die marge ook zo hoog moet zijn om andere kosten te dekken.. Enorme cringe.

Succesverhaal kan je dit moeilijk noemen. Natuurlijk wel leuk om te mogen pitchen voor zo'n publiek en dus meteen een mooi netwerk in je schoot geworpen krijgen.. Laat dat nu net één van de moeilijkste zaken zijn om te bereiken voor dergelijke type ondernemers.
 
Terug
Bovenaan