Andermans zaken

ÉÉN Andermans zaken

De slagerij heeft toch enorm veel hulp gehad. Gelukkig een goede afloop zagen er lieve mensen uit.
Goede afloop? Ik denk dat ze hopen dat het nu net begint. Ok, hun webshop was al hun winkelverkoop aan het evenaren maar die winkelverkoop was nu niet immens.
Wel goede zet met die webshop, ik ben van een deelgemeente en zal het wel eens proberen. Maar naar die winkel gaan is echt niet evident (er zoveel andere mogelijkheden) met circulatieplan en parkeergelegenheid en dat is effectief jammer.
 
Dit is nu echt wel eens een voorbeeld van een zaak die slecht draait omwille van de locatie.

Ik ken die straat (Koolstraat) door en door. Tot midden jaren 90 was dat een zeer drukke en levendige straat met tal van handelszaken (twee kruideniers, zuivelwinkel, bloemenwinkel, kapper, twee bakkers, slager, schoenmaker, vier café's, frituur, krantenwinkel, kledingwinkels, sportwinkels, ...) en een eigen dekenij en braderij.

De teloorgang is daar begonnen toen de stad besliste van betalend parkeren in te voeren, gevolgd door eenrichtingsverkeer. Ik heb daar sinds half jaren 90 zo goed als bijna alle zaken zien verdwijnen. Die straat is ook enorm verloederd en er is redelijk wat leegstand gekomen.
In het pand van slagerij Heirbaut zat vroeger zeer lang een andere slager, die zijn er dan mee gestopt maar ik weet niet om welke reden. Pensioenleeftijd zou mij verbazen want die waren nog niet zo oud, dus vermoedelijk zal de dalende klandizie door de veranderingen in de straat er iets mee te maken gehad hebben. Ik denk dat de mensen van slagerij Heirbaut daar misschien ook niet goed over nagedacht hebben toen ze dat pand kochten?

Ook te voet is er nog weinig passage in die straat, en al zeker niet door het publiek dat bij hen zou kopen. In het begin van die straat zit een Turkse kruidenierswinkel met een halal slagerij, en daar is het wél de hele tijd druk. Het publiek uit die ruime buurt dat potentieel klant zou zijn van slagerij Heirbaut gaat nu eenmaal bij die halal slager, en daar is nu eens niets aan te doen.

Je had daar vroeger in een straal van 500 meter nog minstens drie andere slagers, maar die zijn er de laatste twintig jaar ook allemaal mee gestopt en die zaken zijn omgebouwd tot goedkope huurwoningen. De enige slagerij in de buurt die daar nog zéér goed draait is slagerij D'haens, een grote slagerij die al generaties lang mee gaat en die zeer gekend is.

Dus als de locatie niet goed zit, mag je volgens mij doen wat je wil, het zal moeilijk worden.

Dit is de streetview vanaf het begin van die straat. Je ziet duidelijk welke panden vroeger handelszaken waren en nu leegstaan of omgebouwd zijn tot goedkoop woonhuis. Sommige beelden zijn uit 2009, dus veel zaken die je daar ziet zijn anno 2022 ook al verdwenen. Dit is echt een typevoorbeeld van een verloederde straat.

 
Laatst bewerkt:
Goede afloop? Ik denk dat ze hopen dat het nu net begint. Ok, hun webshop was al hun winkelverkoop aan het evenaren maar die winkelverkoop was nu niet immens.
Wel goede zet met die webshop, ik ben van een deelgemeente en zal het wel eens proberen. Maar naar die winkel gaan is echt niet evident (er zoveel andere mogelijkheden) met circulatieplan en parkeergelegenheid en dat is effectief jammer.
Hoe hebben ze die betaling nog kunnen doen van € 8600? Dat werd plots stilgezwegen.

Verder, wie in godsnaam zou de boekhouder van die 2 geweest zijn?

Volgens mij zijn er toch ook een hoop die gewoon de factuurtjes inboeken en voor de rest weinig of niets meedenken met de klanten.
 
Hoe hebben ze die betaling nog kunnen doen van € 8600? Dat werd plots stilgezwegen.

Verder, wie in godsnaam zou de boekhouder van die 2 geweest zijn?

Volgens mij zijn er toch ook een hoop die gewoon de factuurtjes inboeken en voor de rest weinig of niets meedenken met de klanten.

De vraag is natuurlijk ook of de klant van alles wel facturen heeft.
 
De slagerij heeft toch enorm veel hulp gehad. Gelukkig een goede afloop zagen er lieve mensen uit.
De aflevering van gisteren rammelde langs alle kanten imo. Zóveel dingen die tegenstrijdig zijn of zowat weggemoffeld worden.

* Vollen toog. Verkopen jullie dat allemaal? "Jaja, das bijna allemaal op."
* Man werkt al 14u/dag.

Hoe kunnen ze meer winst maken? De omzet moet omhoog EN de kosten naar beneden. Dat klinkt logisch maar hoe ga je de omzet opdrijven als je nu alles verkoopt en eigenlijk geen vrije uren meer hebt om meer te produceren :confused:
Vervolgens zegt Kamal dan "ge zou beter hele dieren binnen trekken ipv stukken van". Ok, ook dat klinkt opnieuw héél logisch voor een beenhouwer, maar welke beenhouwer gaat dat vlees in stukken snijden? Die beenhouwer die nu al 14u/dag werkt?

En die 5000 worsten doen ze zo wreed over maar wat zou de marge zijn op die dingen? Wat zou zone worst mogen kosten? €2-3? Reken daar u grondstoffen nog af, stukske marge voor den brouwer en u eigen marge is niet om over naar huis te schrijven. Tis ook allemaal handwerk dus het is niet alsof je dat zomaar en massa kan produceren. Of zie ik dat helemaal verkeerd?

Eigenlijk vond ik dit een aflevering met slechte afloop:
* Ik heb in de hele aflevering geen enkele manier gezien om het aantal uren dat die man werkt af te bouwen. In tegendeel, het enige wat er gebeurd is, is die gast NOG meer werk geven. (Daar klopt ergens iets niet volgens mij)
* Aangezien omzet verhogen niet kan omdat ze toch al alles verkochten en er geen tijd is om meer te produceren zijn de enige maatregelen die financieel voordeel geven eigenlijk het goedkoper inkopen van de grondstoffen. Dat moest volgens de berekeningen om en bij de €20k opleveren. Ik wil opnieuw niet lastig doen maar €20k/12 maand is €1666/maand extra. Aangezien ze zichzelf nu met 2 €1500/maand uitkeren zouden ze zichzelf dus eigenlijk laat ons zeggen €3k/maand loon kunnen geven. €3k brut met 2 kinderen! Das is flirten met de armoedegrens hé, voor wat in feite minstens 3 voltijdse jobs zijn... sorry maar dat is voor mij geen happy end, integendeel. Doe die zaak dicht en zoek een voltijdse job en doe er een flexi-job bij. Hij zou meer verdienen op zijn eigen dan ze nu samen verdienen en dan nog zonder zorgen.

Ik heb een flauw vermoeden dat de "reality mensen" hier links en rechts dat spel sérieus aangedikt hebben.
OF
Die zaak draait binnenkort evengoed nog failliet...
 
De aflevering van gisteren rammelde langs alle kanten imo. Zóveel dingen die tegenstrijdig zijn of zowat weggemoffeld worden.

* Vollen toog. Verkopen jullie dat allemaal? "Jaja, das bijna allemaal op."
* Man werkt al 14u/dag.

Hoe kunnen ze meer winst maken? De omzet moet omhoog EN de kosten naar beneden. Dat klinkt logisch maar hoe ga je de omzet opdrijven als je nu alles verkoopt en eigenlijk geen vrije uren meer hebt om meer te produceren :confused:

Door onder andere de verspilling aan te pakken en meer in te zetten op producten met hoge marges. Wat ze ook gedaan hebben.

Voor de rest zeker eens met je post. Ik vond het vooral heel erg dat die mensen blijkbaar niet echt wisten hoe slecht het ging. Ik heb nu zelf geen zaak noch ben ik boekhouder, maar ik zou toch denken dat een boekhouder dat er toch echt inpepert als je na drie jaar nog steeds de verliezen opstapelt?

Ik denk trouwens, @Reverz , dat de situatie het simpelweg niet toe liet om een manier te vinden om minder te werken. Er moest overduidelijk constant een cashflow gegenereerd worden om de kortetermijnschulden weg te werken. In eerste instantie was het enige relevante doel dus om geld binnen te halen. De situatie liet absoluut niet toe om én meer geld te verdienen én intussen minder te werken.
Al ben ik het wel eens dat dat absoluut geen leven is. Het zou me dus niet verbazen mochten ze nu nog enkele jaren hard werken om de schulden af te lossen om er uiteindelijk de brui aan te geven.
 
De opmerking over het circulatieplan heb ik ook al her en der gezien. In het programma werd het helemaal niet vermeld, een flyercampagne zal het locatieprobleem niet oplossen.

Het transformatieverhaal was eigenlijk nog bezig maar werd op zich als succes gepresenteerd, terwijl meer geld in het laatje toch de bedoeling was. Heel kort werd gemeld dat de webshop de omzet van de fysieke winkel evenaarde. Ik denk dat de aflevering vooral een boost moet geven aan die verkoop. Op FB zetten ze expliciet die optie gisterenavond met nog "we hebben jullie nodig" dus denk dat ze de uitgebreide reclame van het programma aan een miljoen kijkers willen verzilveren.

Zoals ik gisteren al vermeldde hebben de middenstandsorganisaties een grote pap te brokken in het geheel dus als die winkel niet overkop gaat zullen ze het zo rooskleurig mogelijk proberen voor te stellen. Als je idd verder kijkt dan de beelden ziet het er nog somber uit maar hopelijk helpt de webshop hen overeind en kunnen ze een nieuw hoofdstuk beginnen.

Als ik de rest van de kandidaten bekeek is er een fruit en groentenwinkel die ondertussen is opgedoekt, ik ben benieuwd hoe ze die gaan voorstellen als succes of toch toegeven dat het niet altijd lukt.
 
Door onder andere de verspilling aan te pakken en meer in te zetten op producten met hoge marges. Wat ze ook gedaan hebben.
Die verspilling zat al mee in die €20k als ik mij niet vergis. Ik geloof dat het ~€10k was door goedkoper aan te kopen en ~€10k door geen 20kg/week meer weg te gooien. Maar inderdaad, meer inzetten op producten met hogere marges keek ik even over het hoofd.

Aan de andere kant maak ik mij ook daar de bedenking. 14u/dag + extra tijd om vlees in stukken te snijden. Waar halen ze de tijd nog om pasta salades etc te maken?

Ik denk trouwens, @Reverz , dat de situatie het simpelweg niet toe liet om een manier te vinden om minder te werken. Er moest overduidelijk constant een cashflow gegenereerd worden om de kortetermijnschulden weg te werken. In eerste instantie was het enige relevante doel dus om geld binnen te halen. De situatie liet absoluut niet toe om én meer geld te verdienen én intussen minder te werken.
Al ben ik het wel eens dat dat absoluut geen leven is. Het zou me dus niet verbazen mochten ze nu nog enkele jaren hard werken om de schulden af te lossen om er uiteindelijk de brui aan te geven.
Ik denk vooral dit. Als je €200k ? :unsure: in het rood staat heb je idd niet de luxe om veel af te bouwen.
 
Goede afloop? Ik denk dat ze hopen dat het nu net begint. Ok, hun webshop was al hun winkelverkoop aan het evenaren maar die winkelverkoop was nu niet immens.
Wel goede zet met die webshop, ik ben van een deelgemeente en zal het wel eens proberen. Maar naar die winkel gaan is echt niet evident (er zoveel andere mogelijkheden) met circulatieplan en parkeergelegenheid en dat is effectief jammer.
Ind, ben zelf ook van groot aalst. Wij gaan bewust wekelijks 2 maal naar de slager, zit zoveel meer smaak in het vlees/charcuterie dan in de supermarkt. Je krijgt waar voor uw geld bij de slager. Zelf gemerkt dat het vaak net goedkoper is dan de supermarkt omdat niet alles oververpakt is.

Sympathieke mensen maar zou de parkeerellende en ellende om er te geraken met het circulatieplan niet voor over hebben. Is goed om eens en passant te proberen als je in het stad bent. Voor zo’n zaken is parking en bereikbaarheid alles.
Hier zijn verschillende wegenwerken gestart, lokale slager zet nu bewust in op webshop met thuisleveringen omdat hij weet dat die wegenwerken hem anders zijn omzet kosten.
 
Ind, ben zelf ook van groot aalst. Wij gaan bewust wekelijks 2 maal naar de slager, zit zoveel meer smaak in het vlees/charcuterie dan in de supermarkt. Je krijgt waar voor uw geld bij de slager. Zelf gemerkt dat het vaak net goedkoper is dan de supermarkt omdat niet alles oververpakt is.

Sympathieke mensen maar zou de parkeerellende en ellende om er te geraken met het circulatieplan niet voor over hebben. Is goed om eens en passant te proberen als je in het stad bent. Voor zo’n zaken is parking en bereikbaarheid alles.
Hier zijn verschillende wegenwerken gestart, lokale slager zet nu bewust in op webshop met thuisleveringen omdat hij weet dat die wegenwerken hem anders zijn omzet kosten.
Is dat de Wiezeslager? Slagers 'op den buiten' en in deelgemeenten doen het wel vaak nog beter dan die in de stad, net omwille van die bereikbaarheid en vlotter parkeren.
 
Is dat de Wiezeslager? Slagers 'op den buiten' en in deelgemeenten doen het wel vaak nog beter dan die in de stad, net omwille van die bereikbaarheid en vlotter parkeren.
Ja de Wiezeslager. Die vrezen cliënteel te verliezen door de werken richting Herdersem en Denderbelle. Slim opgevangen door online/telefonische bestellingen met thuislevering.
Al gaan wij bewust naar het vleeshuisje in Gijzegem 😅, daar is ook voldoende parking en ruime keuze aan vlees en kazen. Wiezeslager is eerder last minute als we iets te kort hebben (wandelafstand).
 
Ik denk vooral dit. Als je €200k ? :unsure: in het rood staat heb je idd niet de luxe om veel af te bouwen.

Laat staan er gewoon de stekker uit te trekken en iets anders gaan doen. Die mensen zaten echt helemaal vast.
Wel mooi om te zien dat hun huwelijk/relatie er niet onder leed. Toch ook verre van evident als het water je constant aan de lippen staat.
 
Laat staan er gewoon de stekker uit te trekken en iets anders gaan doen. Die mensen zaten echt helemaal vast.
Wel mooi om te zien dat hun huwelijk/relatie er niet onder leed. Toch ook verre van evident als het water je constant aan de lippen staat.

Die kunnen onmiddellijk beginnen bij Bon'Ap/Buurtslagers in Aalst als ze willen.
 
Die kunnen onmiddellijk beginnen bij Bon'Ap/Buurtslagers in Aalst als ze willen.
Bij de meat&more (buurtslagers/bon'ap) zoeken ze enorm veel mensen.
Die hebben over heel vlaanderen een 250-300 vacatures openstaan voor van alles en nog wat.

Er is altijd werk , als je wilt , inderdaad vrij zot dat mensen zich persoonlijk in de kou willen zetten om hun "droomzaak" te redden.
Terwijl ze beide bij Meat en more bvb het dubbele kunnen verdienen met minder uren te kloppen.
 
Laatst bewerkt:
Bij de meat&more (buurtslagers/bon'ap) zoeken ze enorm veel mensen.
Die hebben over heel vlaanderen een 250-300 vacatures openstaan voor van alles en nog wat.

Er is altijd werk , als je wilt , inderdaad vrij zot dat mensen zich persoonlijk in de kou willen zetten om hun "droomzaak" te redden.
Terwijl ze beide bij Meat en more bvb het dubbele kunnen verdienen met minder uren te kloppen.
Maar die schulden verdwijnen niet als sneeuw voor de zon door elder te gaan werken hé. :)
 
20 kg vlees per week wegsmijten is niet alles verkopen dat in je toonbank ligt hé.
Die andere beenhouwer heeft nog nooit iets weggesmeten zei hij.
Je kan 14u werken en minder doen dan iemand die 8u werkt. Aantal uur werken zegt niet altijd alles.

Dit was klassiek voorbeeld van veel werken voor weinig geld door te veel te willen doen zonder de nodige marges.

Brood verkopen en kaas en melk en ......... : dit zijn ook allemaal aankoopkosten zonder dat het iets bijbrengt aan je zaak.
Als je gemiddeld 2€ per kilo kan besparen door je vlees zelf te versnijden dan haal je daar ook meer winst uit.
Ja er is meerwerk aan zelf versnijden maar blijkbaar hebben ze z'n werk kunnen optimaliseren aangezien hij meer tijd had voor z'n gezin volgens de filmpjes.

Volgens wat ik zag moesten de mensen de worsten komen ophalen in z'n slager. Ik ga er vanuit dat meeste dan wel nog meer dingen kopen en sowieso goeie reclame voor hen.
Voordeel van dit programma want anders ging die brouwerij nooit bij hen terechtkomen.
 
@Reverz

Ze smeten 20 kg vlees per week weg. Dat was volgens diene Rondou heel veel, zelf smeet die niks weg. De inzichten van diene Rondou over de inkoop waren er wel spot on vond ik.

Nu Rondou is een slager die een merk heeft kunnen uitbouwen. Naast zijn winkel levert die ook aan tal van horeca zaken, waaronder Couvert Couvert en het productiehuis van Meus. En diene Meus laat regelmatig in DK vallen dat zijn vlees van bij Rondou komt.
 
20 kg vlees per week wegsmijten is niet alles verkopen dat in je toonbank ligt hé.
Die andere beenhouwer heeft nog nooit iets weggesmeten zei hij.
Je kan 14u werken en minder doen dan iemand die 8u werkt. Aantal uur werken zegt niet altijd alles.
Dat statement klopt niet. Als ik 1 bakje prepare in mijnen toog zet, ik verkoop dat, en dan smijt ik een hele koe weg heb ik nog steeds alles in mijnen toog verkocht toch? (Maar ik snap wat je wil zeggen)

Zoals ik in mijn eerdere post al aanhaalde, die 20kg verspilling zat al mee in de €20k die ze konden uitsparen, samen met gewoon goedkoper inkopen. Die verspilling koste hen €10k en te duur aankopen ook nog eens €10k. €20k dat lijkt een gigantisch bedrag, en dat is het ook voor zo'n kleine zaak maar ze moeten gewoon nog véél meer extra marge genereren om dit echt de moeite waard te maken.
Ik zei het hierboven al: nu keerden ze zichzelf €750/man/maand uit, zelfs als die extra €20k volledig als bijkomend loon wordt uitgekeerd (wat niet kan wat ze draaiden verlies, dat moeten ze eerst dempen) komen ze aan €1.583/maand, het minimumloon wordt dit jaar nog opgetrokken naar €1.800 hé en das voor 38u, niet voor 70u. En dat is risk free en gtd op u rekening op het einde van de maand. Als den beenhouwer een slechte maand draait hebben ze misschien niks...

Ik geef u wel 100% gelijk dat je op 8u meer kan doen dan sommigen op 14u.
Waar ik een 'probleem' mee heb is dat ik in heel die aflevering geen enkel moment gezien heb waar ze Karl de handvaten geven om zijn huidige workload sneller/efficienter af te werken. Dan ga ik er ook vanuit dat ze daar geen quick wins konden vinden, anders hadden ze dat wel duidelijk laten zien denk ik. Als ze effectief een manier hadden gevonden waar hij zijn huidige werk op 10u kon doen in plaats van 14u hadden ze dat wel in beeld gebracht. Dat is namelijk uiteindelijk waar het om draait: "kijk eens wat we die mensen kunnen bijbrengen om hun zaak wél/terug succesvol te maken"

Dit was imo gewoon een triestig/pijnlijk verhaal van iemand die zicht met zéér goede bedoelingen maar zonder voldoende kennis van zakendoen (of zelfs het product dat hij verwerkt) zichzelf (en zijn gezin) eigenlijk in het ongeluk stort. Met mijn excuses voor mijn zeer pessimistische beeld hierover.
 
Terug
Bovenaan