De verdeeldheid bereikt nieuwe trieste hoogtepunten.
Een 41 jarige man rijdt een 18-jarige republikein dood na een politieke discussie.
 
Omdat het thema blijft terugkomen en we andere topics in deze thread niet willen laten ondersneeuwen, kan alle discussie over twijfels bij de mentale gezondheid van de president nu hier: https://www.beyondgaming.be/threads...t-beelden-en-context.18030/page-2#post-777351.

Als iemand in deze algemene nieuwsthread een ander nieuwsitem uit de VS wil bespreken, zal dat moeten zonder terugverwijzing naar Bidens gezondheid als tegenargumentatie. Daar dient de aparte thread voor.
 
Eigenlijk een belachelijke thread. Zou zomaar een telegram post kunnen zijn. Kritiek op zijn oude leeftijd en de oude leeftijd van de Amerikaanse politici begrijp ik en is terecht, maar als dit de enige vorm v. kritiek is dat je kan geven op Biden, dan is het omdat je niet in staat bent om op de inhoud kritiek te leveren. Ik vind het een aanval op de man, triest.

Ik vind het ook niet zorgwekkend. Bij dat soort "publieke/sociale events" kom ik ook altijd dat soort awkward dingen tegen. Betekent daarmee niet dat ik seniel zou zijn. In zo een job zit je in dat soort situaties 24 op 24 uur, zonder breaks buiten misschien in uw bed, en word je overal gevolgd. Dan zal je gemiddeld 1 keer per dag een blunder maken.
 
Niets dat de GOP vandaag beter samenvat dan dit.


"Fuck you, got mine."
 

Als je dit soort dingen ziet en hoort, begrijp je waarom zoveel Amerikanen er zo een houding of views op nahouden. Wat een gezever zeg. Dat dit soort praat gewoon op TV mag komen, vind ik zorgwekkend.

Misschien is een meer eenvoudige verklaring klimaatverandering voor het frequenter voorkomen van die orkanen of extreme weerevents? En dat ze toevallig voorkomen vlak voor een verkiezing, heeft te maken met dat het orkaanseizoen zijn piek kent in september.

Meest belachelijke van allemaal is dat de mensen die geloven in "weather manipulation technology" niet willen geloven in "human made climate change". Als je het weer kan manipuleren dan staat dat gelijk met mensen die impact kunnen hebben op weer en klimaat hé. Het wordt dan nog eens geframed als een "straf van de Democraten", terwijl het links is die al jaren voor klimaatverandering waarschuwt.

Elke vorm van media mag echt dringend een kwaliteitsstandaard hebben vooraleer het een recht heeft om uit te zenden of informatie te verspreiden. Ik denk dat dit echt wel een vereiste moet worden in een wereld die evolueert als dit. Anders gaat de onzin en de bucht het winnen van al de rest, of het nieuws dat mensen willen horen. Er zijn meer sectoren die gecontroleerd worden, en we hebben hier ook zaken als voedingsinspectie. Een voedingsproductiebedrijf mag ook geen vergif op de markt zetten. Een horecazaak moet zich ook houden aan de coronaregels. Er mogen best wel meer normen, waarden en regels komen voor journalistiek en media.
 
Laatst bewerkt:
Herschel Walker, the football legend now running for Senate in Georgia, says he wants to completely ban abortion, likening it to murder and claiming there should be “no exception” for rape, incest, or the life of the mother.

But the Republican candidate has supported at least one exception—for himself.

A woman who asked not to be identified out of privacy concerns told The Daily Beast that after she and Walker conceived a child while they were dating in 2009 he urged her to get an abortion. The woman said she had the procedure and that Walker reimbursed her for it.

She supported these claims with a $575 receipt from the abortion clinic, a “get well” card from Walker, and a bank deposit receipt that included an image of a signed $700 personal check from Walker.

Hoeveel van deze anti-abortie absolutisten zouden zelf nog een abortie laten uitvoeren indien het hen goed uitkwam? Ik vind het enorm cynisch allemaal en in de praktijk zal het erop neer komen dat enkel de arme mensen geen toegang meer hebben tot abortie.
 
@DaFreak Ik post even hier omdat ik het Oekraïne topic niet wil kapen met mijn kritiek op het buitenlandse beleid van de V.S.

Wanneer heeft de US het laatst grondgebied geannexeerd? (in 1947, en ze hebben dit gewoon gekocht en nadien zelf onafhankelijkheid gegeven)
Machtsprojectie van de V.S. gebeurt typisch niet via annexatie, wel via (pogingen tot) het installeren van gunstige regimes. Zie Cuba, Iran, Guatemala, Chili, Vietnam, Nicaragua, Afghanistan, Irak en doe maar voort. En de manier waarop is ook niet je dat. Tot 2020 hanteerde de V.S. nog doodseskaders in Afghanistan die het op burgers gemunt hadden.

Of denk aan hoe ze Syrie hebben platgegooid en er niet voor terugdeinzden chemische wapens te gebruiken. En waarom dan nog? Tegen de wil van het volk in om wederom een bevolkingsopstand te onderdrukken en hun poppetje in het zadel te houden.
In Irak (meer bepaald Fallujah) maakte de V.S. gebruik van witte fosfor en napalm alsook thermobarische wapens. Die ingreep daar was ook tegen de wil van het volk in en ook daar wilde men hun eigen poppetje installeren. Net zoals al hun ingrepen in Zuid-Amerika.

Nee hetzelfde laken een broek? Rusland's Dr Evil levels of villainy zouden komisch zijn moest het je geloof in de mensheid niet doen verliezen.
Rusland presenteert zich openlijk als een schurkenstaat, de V.S. niet. Andere manier van presentatie, inhoudelijk is het verschil in buitenlands beleid beperkt gebleven de afgelopen decennia. Het enige dat je kan hopen is dat de V.S. geleerd heeft uit haar recente vernederingen in Afghanistan en Irak. Maar ik steek allesbehalve mijn hand in het vuur daarvoor.

Dat de V.S. onze bondgenoot is met gedeelde normen, waarden en media zorgt er natuurlijk ook voor dat we al sneller onbewust een oogje dichtknijpen.
 
Ik ga nooit beweren dat de US geen vuile streken uithaalt maar dat is gewoon van een heel ander niveau dan wat Rusland allemaal uitsteekt. Zoals je zelf aanhaalt verloopt US statecrafting veel subtieler en niet via militaire annexatie. Ze laten meestal interne groepen het vuile werk opknappen. Dat wil dus zeker niet zeggen dat hun manier van werken proper is, verre van, maar de US zou nooit ofte nooit een land als oekraine aanvallen. Er wordt wel mee gelachen maar de US heeft echt geprobeerd democratieën in landen te installeren en was nooit van plan landen in te lijven. Was dat misguided en heeft het vaak meer leed veroorzaakt dan iets anders zelfs met burgeroorlogen tot gevolg? ja. Waren er andere motieven naast het verdrijven van dictators? natuurlijk. Neemt niet weg dat Ruslands manier van werken gewoon een pak bloeddorstiger en kwaadaardiger is.

De Russen hebben in Afghanistan meer dan 2 miljoen mensen vermoord. Ze hebben de bevolking van heelder steden geboeid doodgeschoten. In feite wat ze dus vandaag nog altijd aant doen zijn. Wat heeft de US in Afghanistan proberen doen? Een democratie lanceren en het geweld van de taliban terugdringen. Nu de US er vertrokken is het land zichzelf weer aant kapot maken. Rusland werkt juist tegenovergesteld, die vallen relatief goed functionerende landen binnen die ietwat in de lift zitten en proberen de klok terug te draaien naar hun geliefde repressief regime. Als Rusland uit een land vertrekt wordt het er steevast beter op (zie bijvoorbeeld de ex soviet landen) maar natuurlijk ook Oekraine zelf zou er beter van worden moesten de Russen er vandaag vertrekken. 😅

Een land is nooit compleet goed of slecht maar nogmaals er zijn gradaties. Rusland respecteert niet eens zijn eigen bevolking. Laat staan anderen. Dat land is een en al corruptie, geleid door KGB en maffiabazen die voor niets terugdeinzen en is idd openlijk een schurkenstaat. Kijk naar de mate van repressie intern, persvrijheid, internet vrijheid, vrijheid te protesteren, ...


Nee de US is geen engeltje, helemaal niet, maar Rusland heeft bokkenpoten.
 
maar de US zou nooit ofte nooit een land als oekraine aanvallen

die vallen relatief goed functionerende landen binnen die ietwat in de lift zitten en proberen de klok terug te draaien naar hun geliefde repressief regime
Waarom is Irak geen land als Oekraïne?

Irak had een goede infrastructuur, goed onderwijs en natuurlijk oliereserves. Voor het slachtoffer werd van de imperialistische ambities van de V.S. in 1990 en later in 2002 was dat óók een functionerend land. Geen democratie natuurlijk maar is dat dan de rode lijn die bepaalt of we een jota moeten om zo'n conflict? Acties van de V.S. worden telkens voorgesteld als nobele intenties die hoogstens misplaatst zijn. Terwijl mensen als Rumsfeld, Cheney en Bush al lang voor het tribunaal in Den Haag verschenen zouden moeten zijn.


Wat heeft de US in Afghanistan proberen doen? Een democratie lanceren en het geweld van de taliban terugdringen. Nu de US er vertrokken is het land zichzelf weer aant kapot maken.
De Afghaanse economie is aan het instorten omdat ze quasi volledig afhankelijk was van buitenlandse hulp die door economische sancties volledig opgedroogd is. De strategie die hier wordt toegepast is aid conditionality, i.e. Afghanistan krijgt pas voorzieningen als de Taliban zijn beleid modereert.

Een land is nooit compleet goed of slecht maar nogmaals er zijn gradaties. Rusland respecteert niet eens zijn eigen bevolking. Laat staan anderen. Dat land is een en al corruptie, geleid door KGB en maffiabazen die voor niets terugdeinzen en is idd openlijk een schurkenstaat. Kijk naar de mate van repressie intern, persvrijheid, internet vrijheid, vrijheid te protesteren, ...
Of oorlogsmisdaden nu gepleegd worden door een democratisch of een autocratisch land, daar heeft de bevolking van het bezette gebied weinig boodschap aan.

Nogmaals, ik snap dat mensen meer sympathie hebben voor een land als Oekraïne dan Irak. En meer sympathie voor de V.S. dan voor Rusland. Maar schrap dat vernis weg en wat overblijft zijn twee landen die de wereld als hun persoonlijke speeltuin beschouwen en daarbij geen grove middelen schuwen.
 
Die sympathie komt ergens vandaan en ja natuurlijk speelt het feit dat Oekraine in onze achtertuin ligt maar als je kijkt hoe Oekraine zijn burgers behandelt tov Irak... Saddam was effectief een dictator die alle oppositie uit de weg ruimde. Hij heeft meermaals chemische wapens gebruikt en heeft meerder keren WMDs proberen te ontwikkelen. Die had ook meer dan 1 genocide op zijn naam. Dat kan je bijvoorbeeld van Zelensky al niet zeggen.

Nogmaals is de US heilig, nee zeker niet, en die inval was wel degelijk illegaal maar dat neemt niet weg dat er wezenlijke verschillen zijn in hun handelingen.

Nog een voorbeeld, de US wou daar helemaal niet zo lang blijven maar ze beseften goed genoeg dat ze er een puinhoop van gemaakt hadden en hebben geprobeerd dat recht te trekken (denk aan democratisering, de hearts and minds campagnes, steden stabiel proberen te houden door geweld tussen moslims onderling proberen te stoppen, steden beveiligen tegen aanslagen, ...)

Zie je Rusland bijvoorbeeld geld doneren aan de families waarvan leden in collateral damage gestorven zijn? Ik weet het, ze zijn er vet mee maar ze erkennen daarmee wel hun fouten. Iets wat Rusland nooit zou doen.
 
Laatst bewerkt:
Die sympathie komt ergens vandaan en ja natuurlijk speelt het feit dat Oekraine in onze achtertuin ligt maar als je kijkt hoe Oekraine zijn burgers behandelt tov Irak... Saddam heeft meermaals chemische wapens gebruikt en heeft effectief een aantal keren WMDs proberen te ontwikkelen. Die had ook meer dan 1 genocide op zijn naam. Dat kan je bijvoorbeeld van Zelensky al niet zeggen.

Nogmaals is de US heilig, nee zeker niet, en die inval was wel degelijk illegaal maar dat neemt niet weg dat er wezenlijke verschillen zijn in hun handelingen.

Nog een voorbeeld, de US wou daar helemaal niet zo lang blijven maar ze beseften goed genoeg dat ze er een puinhoop van gemaakt hadden en hebben geprobeerd dat recht te trekken (denk aan democratisering, de hearts and minds campagnes, steden stabiel proberen te houden door geweld tussen moslims onderling proberen te stoppen, steden beveiligen tegen aanslagen, ...)

Zie je Rusland bijvoorbeeld geld doneren aan de families waarvan leden in collateral damage gestorven zijn? Ik weet het, ze zijn er vet mee maar ze erkennen daarmee wel hun fouten. Iets wat Rusland nooit zou doen.
Saddam werd nochtans gesteund door de VS in de jaren '80 in de uitzichtloze oorlog tegen Iran. Een buitenlands beleid kan aan de "voorkant" (naar het publiek toe) wel een moreel karakter hebben van 'we gaan de goei steunen', maar daarachter zitten berekende handelingen waarvan het neveneffect niet altijd geweten is. De steun aan de moehajedeen in Afghanistan in de jaren '80 of de Vietminh in de jaren '40 zijn twee markante voorbeelden hoe het tij kan keren. Vrij recent is het Maduro aardig gelukt om zijn tegenstrever Guaido te framen als een marionet van de VS.

"Geld doneren" is ook weer in een context te zetten: Tsjetjenië is ook heropgebouwd met miljarden vanuit Rusland. Wat is erkennen van de fouten en wat is de toegedane miserie toedekken met geld in de hoop dat niemand zijn mond opentrekt? Is dat geen subjectief oordeel om een bepaald narratief te ondersteunen? Voor niets gaat de zon op en voor de schone schijn trekt men de portefeuille graag open.
 
Maar dan moet je al terug naar de jaren 80 en zit je weer in een helemaal andere context waar je wederom evengoed Rusland met amerika kan vergelijken en dan komt Rusland er wederom slechter uit. Zij hadden immers gehoop van zowel iran als Iraq een puppet state te maken maar hebben uiteindlijk toch volop Iraq militair en economisch gesteund uit angst dat de islamische revolutie naar centraal azie zou overwaaien.

Tsjetjenië is zogezegd Rusland. Het zou maar erg zijn als ze niet in zichzelf investeren. Een van de grootste straten in Grozny noemt de Vladimir Putin Avenue. Dat is wederom die "komische" levels of villainy.

Nee je kan eindeloos hun warcrimes gaan vergelijken maar Rusland zal altijd veel verder gaan dan de US.
 
Maar dan moet je al terug naar de jaren 80 en zit je weer in een helemaal andere context waar je wederom evengoed Rusland met amerika kan vergelijken en dan komt Rusland er wederom slechter uit. Zij hadden immers gehoop van zowel iran als Iraq een puppet state te maken maar hebben uiteindlijk toch volop Iraq militair en economisch gesteund uit angst dat de islamische revolutie naar centraal azie zou overwaaien.

Tsjetjenië is zogezegd Rusland. Het zou maar erg zijn als ze niet in zichzelf investeren. Een van de grootste straten in Grozny noemt de Vladimir Putin Avenue. Dat is wederom die "komische" levels of villainy.

Nee je kan eindeloos hun warcrimes gaan vergelijken maar Rusland zal altijd veel verder gaan dan de US.
Dat is het verschil tussen een democratie en een autocratie: de eerste moet verantwoording afleggen aan zijn kiezers omdat het om een transparante "open society" gaat (in theorie, althans - elke staat heeft geheimen en stinkende rioolputtekes). Een autocratie hoeft die verantwoording niet af te leggen en het Kremlin is al meer dan een eeuw zeer goed bedreven in misinformatie en propaganda.

Dat betekent niet dat je de impact van de illegale Irakoorlog (2003) moet onderschatten: dat heeft de ganse regio gedestabiliseerd met onrechtstreeks honderdduizenden doden tot gevolg (burgeroorlog, opstanden, terreurbewegingen, ...). Buiten wat verontwaardiging heeft geen enkele Westerse staat opgeroepen om de VS te sanctioneren. Afghanistan was achteraf bekeken een shitshow: een bodemloos gat waarin miljarden dollars in zijn gevlogen om dan na 20 jaar af te druipen en een zo mogelijk grotere failed state achter te laten na een verkwanselde poging tot democratisering.

Oekraïne kan je naast de Irakoorlog zetten, maar op vele vlakken loopt die vergelijking ook weer mank.
 
Nog een voorbeeld, de US wou daar helemaal niet zo lang blijven maar ze beseften goed genoeg dat ze er een puinhoop van gemaakt hadden en hebben geprobeerd dat recht te trekken (denk aan democratisering, de hearts and minds campagnes, steden stabiel proberen te houden door geweld tussen moslims onderling proberen te stoppen, steden beveiligen tegen aanslagen, ...)
Dat is toch allemaal PR? Wat logisch is want de V.S. is nog altijd een democratie waarbij de president verantwoording moet afleggen aan de bevolking. Maar met genoeg propaganda en oppervlakkige gestes krijg je alles verkocht.

Neem dat laagje vernis weg en de feiten zijn: Soevereine staat binnengevallen. Een gefabriceerde casus belli. De volledige infrastructuur van dat land verwoest. Talloze doden veroorzaakt. Gebruik van chemische wapens. Verkrachtingen. Martelingen. Onschuldige vrouwen en kinderen gedood.


Dat Rusland ter verantwoording wordt geroepen, kan ik enkel toejuichen. Het is echter de dubbele standaard die me stoort. Zolang de façade maar proper is, mag je achter de schermen doen wat je wil met hoogstens een verbale tik op de vingers.
 
Ik denk nu wel dat er eigenlijk geen "goede" landen zijn, zeker als je oneindig mag teruggaan in de geschiedenis, tenzij misschien landen die nooit een rol van betekenis hebben gespeeld in de (regionale) geschiedenis.

Lijkt me dat je hele boeken kan schrijven over de realpolitik van de VS als grootmacht, en dat het eigenbelang wel bij elke grote beslissing een serieuze rol zal spelen of gespeeld zal hebben. Los daarvan moet ik wel zeggen dat ik als Europeaan positiever aankijk tegen de gevolgen daarvan dan o.a. tegenover de gevolgen van dezelfde manoeuvers door Rusland. En dat is zeker een bias hoor.

Uiteindelijk is er geen kosmische balans waarbij land X nu een derde land mag binnenvallen omdat het 200 jaar "braaf" is geweest, terwijl we land Y scheef moeten bekijken voor een humanitaire missie omdat ze 50 jaar geleden zelf het begin van de crisis hebben gezaaid. Wij zijn als Belgen, en dus West-Europeanen, ook gewoon betrokken partij uiteindelijk; liever de VS, die met al zijn gebreken en absurditeiten wel nog redelijk onze waarden deelt, dan bv. Rusland of China.
 
Het probleem is wel dat bij die handelingen van de VS nooit dieper op wordt ingegaan of er een oogje dichtgedaan wordt en al de gebeurtenissen dan vergeten worden door het gewone publiek. Ik denk dat de media daar ook voor een deel schuldig aan is. Ik ken bijvoorbeeld "het Haditha massacre" bijvoorbeeld niet eens. Het is ook maar via Wikipedia dat ik geleerd heb over de Indonesische genocides en vervolgingen. Als een ander land iets dergelijks doet, dan blijven we daar maar over doorleuteren, zoals de Armeense genocide. Blijkbaar geldt voor iedereen een andere standaard, en behandelen we niet elk land gelijk. En is de ene genocide minder waard dan de andere. Of gelden andere regels voor verschillende dictaturen, zoals bijvoorbeeld enkele op het Arabische schiereiland of bijvoorbeeld Azerbeidzjan. Als voorvechter en als missie het inzetten op democratie elders is men gewoon niet consistent. Uiteraard primeert eigen belang, en in redelijk wat gevallen heeft een democratie plaatsgemaakt voor een dictatuur, vooral dan op het Latijns-Amerikaanse continent. Maar ook in de eerste veertig jaar van Zuid-Korea bijvoorbeeld. Zelfs de dictaturen in Spanje en Portugal werden getolereerd.

Qua Irakoorlog die regio is al langer stabiel, en Amerika is niet de énige schuldige daarin. Eigenlijk gaat dat al tot ver in de geschiedenis terug, vooral naar het motief dat wij geen machtig verenigd Arabisch rijk wilden zien of een neo-Ottomaans rijk. En dat wij wilden verhinderen dat zo een sterke natiestaten gevormd zouden worden, daarom zijn toenmalige grenzen lukraak ingetekend. Zeker staten als Irak, Syrië waren al vanaf dag 1 gedoemd om te falen. En veel landen zijn eigenlijk onstabiel of zullen altijd onrust kennen omdat wij dit zo gewild of gedesigned hebben. Die regio is opgedeeld met imperialistische motieven. Het vernederen van de Turken of het opzetten van een Joodse natiestaat zonder de oorspronkelijke bewoners te consulteren dragen bij aan die tragedie. Anti-westers sentiment daar, kan ik meer dan volkomen begrijpen en is zelfs gewoon terecht. Wat wij daar gedaan hebben, is onmenselijk. En nooit één excuus of één vorm v. erkenning voor die daden.

Ik denk dat westers kolonialisme en imperialisme één van de meest tragische hoofdstukken is uit onze wereldgeschiedenis.

Los daarvan, niet vergelijkbaar met Oekraïne, en dat heeft ook geen zin. Verder moet je individueel van event naar event kijken. Whataboutism heeft weinig zin, want zelfs al is wat wij gedaan hebben erg, dan nog rechtvaardigt dat deze inval niet. Drogargument. Maar de discussie moet wel zeker nog meer gehouden worden, maar dan in een andere context.
 
Het probleem is wel dat bij die handelingen van de VS nooit dieper op wordt ingegaan of er een oogje dichtgedaan wordt en al de gebeurtenissen dan vergeten worden door het gewone publiek. Ik denk dat de media daar ook voor een deel schuldig aan is. Ik ken bijvoorbeeld "het Haditha massacre" bijvoorbeeld niet eens. Het is ook maar via Wikipedia dat ik geleerd heb over de Indonesische genocides en vervolgingen. Als een ander land iets dergelijks doet, dan blijven we daar maar over doorleuteren, zoals de Armeense genocide.
Dat lijkt me pertinent onwaar eerlijk gezegd. Er zijn bakken inkt gevloeid over zaken zoals My Lai, Abu Graib, ... Neen, niet elke slachtpartij zal even hard in de media gekomen zijn hier, aan de andere kant van de oceaan, maar dat lijkt me eerder logisch. Hoeveel oorlogsmisdaden van dat type kan je opnoemen van bv. Rusland of China? Hoeveel inkt is er gevloeid over de gevolgen van kernwapentesten in centraal Rusland, om maar iets te noemen? Lijkt me toch echt een geval van "availability bias": ondanks tegenkanting van het leger wordt het naar buiten gebracht door een relatief vrije pers en ook verspreid naar andere landen omdat het "de VS" is.

Jij sprak hier in een andere thread nog over "Oekraïnemoeheid", beetje ironisch dan toch deze post hoor. Alsof de brede bevolking zich Bucha, laat staan latere drama's, nog gaat herinneren binnen enkele jaren.

Ik zou ook toch wel reality-check-gewijs, even het punt willen maken dat een oorlogsmisdaad waar 24 burgers worden vermoord nog altijd verschilt van een genocide hé. Een genocide die trouwens door Turkije nog altijd wordt ontkent.
 
Laatst bewerkt:
Dat lijkt me pertinent onwaar eerlijk gezegd. Er zijn bakken inkt gevloeid over zaken zoals My Lai, Abu Graib, ... Neen, niet elke slachtpartij zal even hard in de media gekomen zijn hier, aan de andere kant van de oceaan, maar dat lijkt me eerder logisch. Hoeveel oorlogsmisdaden van dat type kan je opnoemen van bv. Rusland of China? Hoeveel inkt is er gevloeid over de gevolgen van kernwapentesten in centraal Rusland, om maar iets te noemen? Lijkt me toch echt een geval van "availability bias".

Jij sprak hier in een andere thread nog over "Oekraïnemoeheid", beetje ironisch dan toch deze post hoor. Alsof de brede bevolking zich Bucha, laat staan latere drama's, nog gaat herinneren binnen enkele jaren.

Ik zou ook toch wel reality-check-gewijs, even het punt willen maken dat een oorlogsmisdaad waar 24 burgers worden vermoord nog altijd verschilt van een genocide hé. Een genocide die trouwens door Turkije nog altijd wordt ontkent.
Er wordt daar nooit over gepraat. Ik kende "My Lai en Abu Graib" niet eens. Maar onze partijen hebben dan wel een standpunt over of Turkije de Armeense genocide moet veroordelen of niet. Maar als "het westen" iets doet, dan is het ofwel verzwijgen, ofwel via via toegeven dat er iets is verkeerd gelopen, maar zijn er daar verder geen consequenties aan verbonden. De VS heeft zich bijvoorbeeld nooit voor één gruweldaad op deze aardbol moeten verantwoorden, tenzij dan voor slavernij en segregatie intern in het land (en dan nog niet genoeg, maar nu pas retro-actief door één kant v/h politieke spectrum).

Je kan toch niet ontkennen dat wij voor al onze gruweldaden er goedkoop van afgekomen zijn, maar dat van andere landen dit altijd uitvergroot moet worden? Niet dat ik ontken dat zij ook gruweldaden hebben gedaan. Bijna iedereen heeft dat wel al eens gedaan, en het maakt deel uit van ons collectief verleden, wellicht al vanuit de prehistorie. Veel oude culturen zijn letterlijk (grotendeels) uitgemoord of verdwenen (Kelten, Carthage, Zoroastriërs om maar eens heel ver in het verleden terug te gaan). Daar kan je niets aan veranderen, dat is gebeurd. Ik heb liever dat we focussen op wat we nog kunnen veranderen en waar we invloed op hebben en dat is de toekomst. Maar je kunt het verleden ook niet ontkennen, en er zijn duidelijk enorme informatiecampagnes en propagandacampagnes waar niet alles als even erg wordt gezien. Ik vind dat bepaalde landen anders behandeld worden voor soortgelijke daden. Bij de Indonesische genocide zijn meer dan 1 miljoen mensen gestorven, en dat is maar een voetnoot in de geschiedenis. En de VS heeft zich bijvoorbeeld nooit verantwoord voor hun rol in die genocide die deel uitmaakte van de Koude Oorlog, en dat is maar één voorbeeld van de zoveel zaken die gebeurd zijn, en waar eigenlijk geen aandacht meer aan wordt besteedt. Ons beeld is er één van het goede westen en het goede Amerika dat ons beschermd heeft van het communisme, fascisme en totalitarianisme, en ik vind dat een verkeerd beeld. Persoonlijk zie ik het US-USSR conflict er als één van een machtsconfrontatie tussen de twee grootste wereldmachten toen, niet één van het goed tegen het kwaad. Het beeld van goed tegen kwaad is propaganda.

En het gaat niet over "maar 24 doden", daarmee minimaliseer je al hé, en bewijs je gewoon mijn punt. Ik ben hier niet enkel over het bloedbad van Haditha aan het praten hé.
 
Terug
Bovenaan