Feedback Algemene fora

Ik heb echter wel een pm naar Loser gestuurd ivm het gebruik van dergelijke artikels, ik veronderstel dat hij het niet erg vindt als ik deze hier zet aangezien er niets speciaal in staat:
Dat is een punt om over na te denken. Gisteren werd in dezelfde thread ook een post gemaakt "lees dit artikel en alles wordt duidelijk" zonder verder enige commentaar. Die post had er evengoed niet kunnen staan want het artikel zal achter een paywall.
 
Mja, er tout court niet naar linken is wel een moeilijke, want dat soort artikels bevat vaak wel heel erg relevante en waardevolle informatie. Als abonnee ga je het ook niet altijd doorhebben wanneer iets wel of niet achter de paywall zit.

Binnen het citaatrecht kan je wel een stukje citeren uit een artikel. En als we het verder van duiding (en bronvermelding) voorzien, zie ik niet in waarom we die zaken niet zouden kunnen delen?
 
Mag ik hier ook gewoon zeggen dat ik vind dat er goed werk geleverd wordt?

Het is niet altijd gemakkelijk, het modereren, maar als ik bv. kijk naar de corona topic vandaag. Hier ontstaat een side-thread over thuiswerk, is al vaker gepasseerd dus zeker geen probleem. Er wordt deze keer wat dieper op in gegaan en deze wordt heel vlot en netjes afgesplitst. (Gedeeltelijk op verzoek.) Is toch altijd een hele karwei om deze opsplitsingen te maken.

Chapeau voor het moderatie-team. :)
 
Mja, er tout court niet naar linken is wel een moeilijke, want dat soort artikels bevat vaak wel heel erg relevante en waardevolle informatie. Als abonnee ga je het ook niet altijd doorhebben wanneer iets wel of niet achter de paywall zit.

Binnen het citaatrecht kan je wel een stukje citeren uit een artikel. En als we het verder van duiding (en bronvermelding) voorzien, zie ik niet in waarom we die zaken niet zouden kunnen delen?
Update in de regels ivm delen van (betaal)artikels:

Ook het delen van volledige nieuwsartikels of (delen) van artikels achter een paywall valt hieronder [onder schending van auteursrecht]. Daarbij volgen we de bepalingen opgesomd in het citaatrecht. Een korte citaat uit een (betaal)artikel mag, als het relevant is voor de discussie en gevolgd wordt door een reactie, opinie of duiding, EN proportioneel is. Alleen een citaat of een link is geen goeie basis voor een discussie en dus niet toegelaten. Vragen naar een volledig artikel is dus ook verboden.

Verder spreekt het voor zich dat als je je punt zo duidelijk mogelijk wilt maken, een hoop betaalartikels waar een korte quote te weinig context zou geven, geen ideale keuze is en beschouwd kan worden als een afwezigheid van bronnen. De kritiek dat niet iedereen alle mogelijke krantenabonnementen kan hebben, is heel terecht.
 
Hallo,

Mijn topic is verplaatst naar Vrije Tijd en Lifestyle: https://www.beyondgaming.be/threads...kelijkheid-hoe-minder-plezier-en-waarde.3318/

Terwijl ik dit meer in Algemene Discussies vind te horen.

Ik had deze thread verplaatst omdat ik dacht dat het vooral over vrijetijdsbestedingen ging, maar bij nader inzien heb je gelijk dat het ook voor een ruimere bespreking van koopgedrag in het algemeen kan dienen. Ik heb de thread terug gezet naar algemene discussies.
 
Wil toch even wat opmerkingen delen met sommige crewleden hier, in het bijzonder JPV, Loser en Coldplayke.
Kunnen jullie even onderling afspreken wat gepast en ongepast taalgebruik is? Want leden krijgen hier warns en bans voor die zaken, waar ze hetzelfde taalgebruik hanteren als enkele crewleden. Ik heb het dan over zaken zoals:

-Leer lezen
-DiT Is nIeT sErIeuS

Blijkbaar is het ok om als crewlid zulk taalgebruik te gebruiken tegen forumgebruikers, maar is het niet ok wanneer een forumgebruiker dat met dezelfde taal gebruikt tegen posts van jullie.

Dus via deze weg, graag even met coldplayke afstemmen of ze te ijverig is bij het uitdelen van strafpunten of dat ze jullie posts vergeten is, wil gerust helpen zoeken dan kan ze jullie nog een warn of 2 geven.

Jullie mogen je ook gerust wat meer inhouden in discussies, scheidsrechter en speler zijn tegelijkertijd is niet echt bevorderlijk.
 
Wil toch even wat opmerkingen delen met sommige crewleden hier, in het bijzonder JPV, Loser en Coldplayke.
Kunnen jullie even onderling afspreken wat gepast en ongepast taalgebruik is? Want leden krijgen hier warns en bans voor die zaken, waar ze hetzelfde taalgebruik hanteren als enkele crewleden. Ik heb het dan over zaken zoals:

-Leer lezen
-DiT Is nIeT sErIeuS

Blijkbaar is het ok om als crewlid zulk taalgebruik te gebruiken tegen forumgebruikers, maar is het niet ok wanneer een forumgebruiker dat met dezelfde taal gebruikt tegen posts van jullie.

Dus via deze weg, graag even met coldplayke afstemmen of ze te ijverig is bij het uitdelen van strafpunten of dat ze jullie posts vergeten is, wil gerust helpen zoeken dan kan ze jullie nog een warn of 2 geven.

Jullie mogen je ook gerust wat meer inhouden in discussies, scheidsrechter en speler zijn tegelijkertijd is niet echt bevorderlijk.
Even vooropstellen dat je niet weet wie waar strafpunten voor krijgt, laat staan bans. Het is niet omdat er een publiek verzoek van de moderatie komt, een "dienstmededeling", dat daar ook strafpunten aan vasthangen. En het is ook absoluut niet oké als een crewlid in dezelfde context hetzelfde taalgebruik hanteert. Verder is JPV geen moderator in het forumonderdeel Algemeen. Hij speelt daar dus op geen enkele manier scheidsrechter en speler tegelijk.

Maar in de coronathread kunnen de gemoederen al eens hoog oplopen. We willen die thread nog altijd graag in Algemeen houden, omdat het veel mensen aanbelangt. Maar dat kan alleen als we de moderatie wat aantrekken, om niet te verzanden in oeverloos gescheld van links naar rechts en terug.
Daarom, en omdat het ook in een topic is waar mensen zitten die het echt makkelijk hebben op dit moment, vragen we -en hebben we al herhaaldelijk gevraagd- om te reageren met het nodige begrip. Vanuit de moderatie naar de gebruikers (hoewel de posts nauwgezet worden opgevolgd, zijn ook wij milder daar), maar ook bij de gebruikers onderling.
 
Even vooropstellen dat je niet weet wie waar strafpunten voor krijgt, laat staan bans. Het is niet omdat er een publiek verzoek van de moderatie komt, een "dienstmededeling", dat daar ook strafpunten aan vasthangen. En het is ook absoluut niet oké als een crewlid in dezelfde context hetzelfde taalgebruik hanteert. Verder is JPV geen moderator in het forumonderdeel Algemeen. Hij speelt daar dus op geen enkele manier scheidsrechter en speler tegelijk.

Maar in de coronathread kunnen de gemoederen al eens hoog oplopen. We willen die thread nog altijd graag in Algemeen houden, omdat het veel mensen aanbelangt. Maar dat kan alleen als we de moderatie wat aantrekken, om niet te verzanden in oeverloos gescheld van links naar rechts en terug.
Daarom, en omdat het ook in een topic is waar mensen zitten die het echt makkelijk hebben op dit moment, vragen we -en hebben we al herhaaldelijk gevraagd- om te reageren met het nodige begrip. Vanuit de moderatie naar de gebruikers (hoewel de posts nauwgezet worden opgevolgd, zijn ook wij milder daar), maar ook bij de gebruikers onderling.
Ik geef je geen ongelijk over de algemene inhoud van wat je hier zegt hoor, maar in de twee gegeven voorbeelden van Kingrotra, zie ik persoonlijk niet hoe context iets kan veranderen aan de intentie:

-Leer lezen => imo sowieso aanvallend, of het zou moeten zijn als men aan het zeveren is.
-DiT Is nIeT sErIeuS => belachelijk maken van de "tegenpartij", opnieuw enkel te negeren als het om te zeveren is.

Aangezien Rotra links wil geven als voorbeeld, ga ik er van uit dat het hier niet enkel om luchtig zeveren ging.
 
Ik geef je geen ongelijk over de algemene inhoud van wat je hier zegt hoor, maar in de twee gegeven voorbeelden van Kingrotra, zie ik persoonlijk niet hoe context iets kan veranderen aan de intentie:

-Leer lezen => imo sowieso aanvallend, of het zou moeten zijn als men aan het zeveren is.
-DiT Is nIeT sErIeuS => belachelijk maken van de "tegenpartij", opnieuw enkel te negeren als het om te zeveren is.

Aangezien Rotra links wil geven als voorbeeld, ga ik er van uit dat het hier niet enkel om luchtig zeveren ging.
Je maakt het punt van de moderator, hè. Zowel "leer lezen" als dat mock-lettertype is inderdaad aanvallend of belachelijk maken (min of meer afhankelijk van de context). Dat is dus ook precies waarvoor we een verzoek van de moderatie in de thread plaatsen om de gevoelens wat te bedaren, in de hoop dat het wat bekoelt. Dus ik ben het helemaal eens met je post.

Edit: En daarmee onderstreep ik nog eens dat er openbare richtlijnen worden gegeven in het topic, maar dat die expliciet niét exclusief van toepassing zijn op de post waarop ze gegeven worden, en niet (altijd) vergezeld gaan van strafpunten.
 
Laatst bewerkt:
Even vooropstellen dat je niet weet wie waar strafpunten voor krijgt, laat staan bans. Het is niet omdat er een publiek verzoek van de moderatie komt, een "dienstmededeling", dat daar ook strafpunten aan vasthangen. En het is ook absoluut niet oké als een crewlid in dezelfde context hetzelfde taalgebruik hanteert. Verder is JPV geen moderator in het forumonderdeel Algemeen. Hij speelt daar dus op geen enkele manier scheidsrechter en speler tegelijk.

Maar in de coronathread kunnen de gemoederen al eens hoog oplopen. We willen die thread nog altijd graag in Algemeen houden, omdat het veel mensen aanbelangt. Maar dat kan alleen als we de moderatie wat aantrekken, om niet te verzanden in oeverloos gescheld van links naar rechts en terug.
Daarom, en omdat het ook in een topic is waar mensen zitten die het echt makkelijk hebben op dit moment, vragen we -en hebben we al herhaaldelijk gevraagd- om te reageren met het nodige begrip. Vanuit de moderatie naar de gebruikers (hoewel de posts nauwgezet worden opgevolgd, zijn ook wij milder daar), maar ook bij de gebruikers onderling.
Ik weet dat niet en hoef dat niet te weten. Wat ik wel weet is dat crewleden zich op bepaalde manieren uitdrukken met bepaalde taal die dan als ongepast wordt gevonden door een ander crewlid en een warn tot gevolg heeft voor de normale forumgebruikers.

Dus het is ofwel een subjectieve regel die weg moet, ofwel overtreden crewleden de regels zelf en worden ze er niet voor gestarft of aangesproken.

Wel vreemd dat uitgerekend jij dat niet oke vindt van zulk taalgebruik te gebruiken, maar je daar wel de grootste overtreden in bent. Een blinde vlek Loser?
 
Je maakt het punt van de moderator, hè. Zowel "leer lezen" als dat mock-lettertype is inderdaad aanvallend of belachelijk maken (min of meer afhankelijk van de context). Dat is dus ook precies waarvoor we een verzoek van de moderatie in de thread plaatsen om de gevoelens wat te bedaren, in de hoop dat het wat bekoelt. Dus ik ben het helemaal eens met je post.

Edit: En daarmee onderstreep ik nog eens dat er openbare richtlijnen worden gegeven in het topic, maar dat die expliciet niét exclusief van toepassing zijn op de post waarop ze gegeven worden, en niet (altijd) vergezeld gaan van strafpunten.

:thinking:
 
Ik weet dat niet en hoef dat niet te weten. Wat ik wel weet is dat crewleden zich op bepaalde manieren uitdrukken met bepaalde taal die dan als ongepast wordt gevonden door een ander crewlid en een warn tot gevolg heeft voor de normale forumgebruikers.

Dus het is ofwel een subjectieve regel die weg moet, ofwel overtreden crewleden de regels zelf en worden ze er niet voor gestarft of aangesproken.

Wel vreemd dat uitgerekend jij dat niet oke vindt van zulk taalgebruik te gebruiken, maar je daar wel de grootste overtreden in bent. Een blinde vlek Loser?

Jouw vraag was "Kunnen jullie even onderling afspreken wat gepast en ongepast taalgebruik is? Want leden krijgen hier warns en bans voor die zaken, waar ze hetzelfde taalgebruik hanteren als enkele crewleden. "

Het tweeledige antwoord is:

Ja, "ongepast taalgebruik" is uiteraard een subjectieve regel. Net zoals zo veel regels. En dan is het aan het team van moderatoren om dat te bekijken. Dan wordt de post en de context beoordeeld. Dan kan je een verzoek van de moderatie krijgen om dat in het vervolg te laten. Of een warn met 1 strafpunt (één, hè), om de grens aan te geven. Dat kan openbaar zijn of privé. Daar zul je toch een beetje vertrouwen in moeten hebben. Daarom zijn we ook met een team van moderatoren, en is het niet soloslim spelen.

En als je merkt dat crewmembers hetzelfde taalgebruik in dezelfde context hanteren, mag je dat altijd laten weten door te reporten. Want nee, dat kan inderdaad niet. Maar dan gaat het natuurlijk over daadwerkelijk hetzelfde taalgebruik en dezelfde problematische context. Want je gooit hier twee dingen op een hoop die totaal anders zijn aangepakt.


:thinking:
Hierboven ging het al de hele tijd om context. Kijk daar nu eens serieus naar. Dan vind je een discussie waarin ik keer op keer inhoudelijke posts maak, mijn kijk op een artikel geef, op jou ook meermaals heb gereageerd, maar waar jij een reactie plaatst die op niets slaat gezien het artikel. En daar reageer ik op dat je het duidelijk eens moet lezen.

En dat noem jij hetzelfde als het voorbeeld van Kingrota, het oneliner antwoord: "Leer lezen!"?? Doe even normaal, hè.

Ik neem aan dat je niet echt wilt dat "ik zou het artikel eens lezen" in dat geval, in die context bestraft gaat worden met punten? Want dat gaat echt niet gebeuren. Hier wordt voor het ene inderdaad een strafpunt gegeven en voor het andere niet. Maar het enige verschil is niet het titeltje onder de naam. De context verschilt zo dat het onvergelijkbaar is.
 
Iedereen weet het nu wel: links van bepaalde kranten en blogs krijgen een DPG Media Gate titel ipv de titel van het artikel.
Mag ik vragen aan de posters om tenminste een regeltje uitleg erbij te zetten?
Het is echt keivervelend om dit te zien:

DPG Media Gate
hahahaha zo waar he!

Nee, sorry, ik klik hier niet op om te weten of het me interesseert. Daar zou de post voor moeten dienen.
 
Laatst bewerkt:
Iedereen weet het nu wel: links van bepaalde kranten en blogs krijgen een DPG Media Gate titel ipv de titel van het artikel.
Mag ik vragen aan de posts om tenminste een regeltje uitleg erbij te zetten?
Het is echt keivervelend om dit te zien:

DPG Media Gate
hahahaha zo waar he!

Nee, sorry, ik klik hier niet op om te weten of het me interesseert. Daar zou de post voor dienen.
Dat staat ook vermeld in de regels, het is ook verplicht. Een link zonder meer (en "haha, dit!" beschouw ik zo) is niet toegelaten.
 
Even hoveren over de link, dan zie je de volledige url. Een knutseloplossing, maar het kan maar helpen :)
Ja zo doe ik het nu. Maar dan ziet ge de slug alleen en waarom moet ik moeite doen om iemand's post te ontcijferen terwijl die persoon eigenlijk de moeite moet doen om even te verduidelijken wat er in de post staat?
 
Dat staat ook vermeld in de regels, het is ook verplicht. Een link zonder meer (en "haha, dit!" beschouw ik zo) is niet toegelaten.
Even om het voorbeeld te nemen waardoor ik deze post maakte:

Die horloge op die tafel is wel lachen :)
(no offense naar Pan, ik wil hem hiermee zeker niet viseren)
Is dit genoeg uitleg om deze post, als mod, ongewijzigd te aanvaarden?
 
Eigenlijk zou het makkelijker op te lossen zijn als je geen directe links meer kan posten maar als je een script krijgt waar je zelf eerst de naam moet innvullen en dan de link. Maar dat katapulteert ons dan wel direct terug in de tijd natuurlijk
 
Terug
Bovenaan