Kleine nieuwtjes

“Hallo, ik ben de ouder van...”.
Welp, so obvious. :)

Ik wou vooral zeggen, dat ik er niets op tegen heb als er nieuwe woorden worden uitgevonden voor nieuwe situaties. Zoveel te uitgebreider de woordenschat, zoveel te beter kunnen we communiceren en zaken definiëren. Taal is niet iets wat vaststaat. Of het dan op een dergelijke manier gelijk hierboven moet worden "uitgevonden en/of opgelegd", dat is dan ook iets anders.

En als er inderdaad al woorden bestaan die eigenlijk hetzelfde zeggen, dan is de meerwaarde inderdaad een stuk beperkter.
 
De enige echte use-case die ik zie voor dergelijk jargon zijn academische papers die pakweg verschillen in post-natale depressies tussen zwangere vrouwen en zwangere trans-mannen en hun partners te bespreken. Al kan je ze dan ook gewoon vrouwen en trans-mannen en hun partners noemen. :thinking:

Maar dat je dan als universiteit durft ijveren om termen als moeder en vader gewoon totaal te schrappen omdat een marginale minderheid zich er niet door aangesproken voelt, hahahahahaha.

Het doet de inclusieve zaak echt geen goed als je de rest van de maatschappij van je vervreemdt met dit soort onzin.
 
Het zijn een beetje onnozele termen maar er zijn hier weer die er weer serieus moeten overdrijven ..

HBPY4E4UOBLPKF4V5GBVK5GIQM.png


This non-gendered language is particularly important in clinical or abstract academic discussions of childbirth and parenthood, both to recognise the identities of students in the class, and to model inclusive behaviour for students entering clinical practice?

Het is niet dat ze hier zeggen dat willen dat uwe huisdokter tegen uw zwangere vrouw over mensenmelk ipv moedermelk gaat praten eh. Het is trouwens een klein onderdeeltje in het 'Gender inclusive handbook', dat veeeeeeel ruimer gaat dan wat nieuwe termen. Na te kijken hier:

 
Wat is de schade aan anderen? Ik denk dat een aangenamere samenleving voor zo veel mogelijk mensen toch een reden kan zijn.
Ga je zeggen tegen de zwangere transgender: "de mama mag daar gaan zitten, en de papa hier"? Of ga je het eerst vragen? Of is het handiger om dan gewoon een genderneutrale term te hebben, zodat je het niet hoeft te vragen, of voor als je het door de situatie niet kunt/wilt vragen? Dan mag een universitair ziekenhuis daar toch over nadenken?
Het is niet handiger om elk woordje in het woordenboek te gaan veranderen gewoon omdat 0.01% van de bevolking zich ongemakkelijk kan voelen bij dat woordje. Daar moet die 0.01% zich maar aan aanpassen.
 
Het zijn een beetje onnozele termen maar er zijn hier weer die er weer serieus moeten overdrijven ..

HBPY4E4UOBLPKF4V5GBVK5GIQM.png




Het is niet dat ze hier zeggen dat willen dat uwe huisdokter tegen uw zwangere vrouw over mensenmelk ipv moedermelk gaat praten eh. Het is trouwens een klein onderdeeltje in het 'Gender inclusive handbook', dat veeeeeeel ruimer gaat dan wat nieuwe termen. Na te kijken hier:


En zo komt dat allemaal mondjesmaat hier binnen. Wat zo gaat het met al dat soort zaken.
Nu lachen we daar mee en is het "zo ver komt dat niet", "het is maar..", "dat is alleen ginds één universiteit",...
En binnen een paar jaar kunnen we onze woorden hier ook gaan vervangen, mark my words. Zo gaat dat nu eenmaal met al dat soort zaken de laatste zaken.
 
Het is natuurlijk wel makkelijk om ermee te lachen. Maar op zich snap ik ook dat er misschien wel eens over nagedacht mag worden. Op hoeveel manieren kun je aan twee papa's aangeven dat hun kind iets ontbreekt? Geef het 'moedermelk', hupla. Twee vrouwen in de verloskamer, dan is er een birthing parent en een non-birthing parent ipv een moeder en een vader. Of een zwangere transgender, die zich kleedt als man, eruitziet als man en zelfs volgens het paspoort een man is, moet plots daar luisteren naar "de moeder"?

Sommige dingen kan je ook gewoon moeilijk geslachtsloos maken zonder dat het begint te botsen met de medische wetenschap.

Die transgender mag zichzelf vader (of eender welk ander woord) noemen nadat het kind geboren is, maar tijdens de bevalling zal hij in de hoedanigheid van vrouw behandeld worden omdat zij nu eenmaal degene zijn die kinderen produceren. Met dat eerste heeft niemand een probleem, dat tweede is tussen jou en je dokter en dus niet relevant voor de buitenwereld, dus wat zou er dan juist veranderen met die nieuwe termen?
 
Trouwens denk dat er ook wat belangrijkere hangijzers zijn in de acceptatie van holebis in deze maatschappij.
Stuit net op dit berichtje. Voor mensen die in bepaalde wijken in bijv Brussel komen weet je dat dit dagelijkse kost is.

 
En zo komt dat allemaal mondjesmaat hier binnen. Wat zo gaat het met al dat soort zaken.
Nu lachen we daar mee en is het "zo ver komt dat niet", "het is maar..", "dat is alleen ginds één universiteit",...
En binnen een paar jaar kunnen we onze woorden hier ook gaan vervangen, mark my words. Zo gaat dat nu eenmaal met al dat soort zaken de laatste zaken.

De rest van de alinea die ik quotte:
When working with student parents, defer to non-gendered language until the student volunteers their prefered nomenclature.

Opnieuw: er wordt niet gelobbyd om de termen te vervangen. Enkel om ze te gebruiken voor mensen die niet conformeren of als je het nog niet weet. Als jij dan een stropop opzet a la "Zo ver komt dat niet" Zo ver komt wat niet? Dat we binnenkort het woord 'moeder' niet meer gebruiken ofzo? Wat is het juist dat je probeert aan te klagen? Het met genderneutrale termen dingen proberen te beschrijven an-sich?
 
De rest van de alinea die ik quotte:


Opnieuw: er wordt niet gelobbyd om de termen te vervangen. Enkel om ze te gebruiken voor mensen die niet conformeren of als je het nog niet weet. Als jij dan een stropop opzet a la "Zo ver komt dat niet" Zo ver komt wat niet? Dat we binnenkort het woord 'moeder' niet meer gebruiken ofzo? Wat is het juist dat je probeert aan te klagen? Het met genderneutrale termen dingen proberen te beschrijven an-sich?

Er wordt nog niet gelobbyd. Dat is geen stropop.
Dat is exact dezelfde discussie die ik hier al eens 5-10 jaar geleden heb gevoerd maar dan over dit soort onzin. En toen verklaarde mensen mij ook gek.
Mark my words, geef het nog een paar jaar.
 
Als je over 5-10 jaar vrouwen met een kind niet meer moeder mag noemen maar alleen nog maar 'gestatie-ouder' dan geef ik je persoonlijk een bak Jupiler.
 
21-jarige inbreker sterft na aanrijding door goederentrein tijdens vlucht


Zou coolblue aangeklaagd kunnen worden dat hun alarm deze arme man in de dood gejaagd heeft?

Live meegemaakt op het werk gisteren..

Blijkbaar was die persoon op de rijweg gekatapulteerd en daar nog eens aangereden door een camionette..
 
Er wordt nog niet gelobbyd. Dat is geen stropop.
Dat is exact dezelfde discussie die ik hier al eens 5-10 jaar geleden heb gevoerd maar dan over dit soort onzin. En toen verklaarde mensen mij ook gek.
Mark my words, geef het nog een paar jaar.
Ja, exact dezelfde discussie. 5-10 jaar geleden was het nog niet. Nu is het ook nog niet. Dat maakt het niet bepaald geloofwaardiger, als je zegt "geef het nog een paar jaar". En dan 5-10j geleden nog eens, zeker?

Sommige dingen kan je ook gewoon moeilijk geslachtsloos maken zonder dat het begint te botsen met de medische wetenschap.

Die transgender mag zichzelf vader (of eender welk ander woord) noemen nadat het kind geboren is, maar tijdens de bevalling zal hij in de hoedanigheid van vrouw behandeld worden omdat zij nu eenmaal degene zijn die kinderen produceren. Met dat eerste heeft niemand een probleem, dat tweede is tussen jou en je dokter en dus niet relevant voor de buitenwereld, dus wat zou er dan juist veranderen met die nieuwe termen?
Ik zou het artikel eens lezen, dat kan helpen.
 
Het zijn veertienjarigen. Dat zijn kinderen. Een fikse boete voor de ouders is niet meer dan terecht. Die kinderen een nacht in de bak draaien is gewoon weer een toonvoorbeeld van disproportionaliteit.
mee eens hoor, je kan je wel afvragen of iedereen ook over kinderen zou bezig zijn, mocht dit in Molenbeek gebeuren. Ik denk dat hangjongeren dan een meergebruikte term zou zijn, hier.
 
Live meegemaakt op het werk gisteren..

Blijkbaar was die persoon op de rijweg gekatapulteerd en daar nog eens aangereden door een camionette..
Gij komt toch ook wel shit tegen op u werk ze.
I know want nen maat van mij doet hetzelfde werk :p De verhalen zijn soms wel hallucinant.
 
Terug
Bovenaan