Kleine nieuwtjes

Oh man, dat soort lobby's slaan toch elke keer helemaal door he. Er is nog een groot probleem rond gender-identiteit etc. Het feit dat quasi iedereen "die homo" bij 1 jaar gratis irritant vind (ik ook trouwens), toont dat aan. Maar dit soort maatregelen schiet hun doel zo hopeloos voorbij, dat ze vergeten te focussen op de echte problemen.

Ik zou eerder voorstellen dat potentiële moeders die problemen hebben met termen als moeder/vader, borstvoeding of moedermelk, gewoon niet aan kinderen beginnen. Vergt minder idioot bochtenwerk én de menselijke genenpool vaart er wel bij dat dergelijke dwazen zich niet voortplanten, win-win.

Also, universiteiten die zich met dergelijke B.S. bezighouden zouden we wél beter een andere naam geven. Ik stel alvast niet-grappige-clownschool voor.

Er zakken geld tegenaan gooien en hopen dat dan de problemen oplossen is niet de manier. Keiharde repressie mag ook niet, want diep in hun hart zijn het allemaal lieverdjes...

Hebben mannen trouwens ook niet gewoon borsten? Ik vind het niet slecht om gender-neutrale termen te gebruiken waar mogelijk, zeker in medische/wetenschappelijke context, maar dit is toch een beetje silly ..

Hebben mannen trouwens ook niet gewoon borsten? Ik vind het niet slecht om gender-neutrale termen te gebruiken waar mogelijk, zeker in medische/wetenschappelijke context, maar dit is toch een beetje silly ..
Met al die prille vader- en coronakilo's begint dat hier helaas wel te komen ja :(

Bij de kinderarts:
"Hallo, ik ben de niet-geboortegevende ouder. Ons kind kan niet goed tegen de mensenmelk van de geboortegevende ouder. Kan u een alternatief aanraden?"
Het is natuurlijk wel makkelijk om ermee te lachen. Maar op zich snap ik ook dat er misschien wel eens over nagedacht mag worden. Op hoeveel manieren kun je aan twee papa's aangeven dat hun kind iets ontbreekt? Geef het 'moedermelk', hupla. Twee vrouwen in de verloskamer, dan is er een birthing parent en een non-birthing parent ipv een moeder en een vader. Of een zwangere transgender, die zich kleedt als man, eruitziet als man en zelfs volgens het paspoort een man is, moet plots daar luisteren naar "de moeder"?

Het is natuurlijk wel makkelijk om ermee te lachen. Maar op zich snap ik ook dat er misschien wel eens over nagedacht mag worden. Op hoeveel manieren kun je aan twee papa's aangeven dat hun kind iets ontbreekt? Geef het 'moedermelk', hupla. Twee vrouwen in de verloskamer, dan is er een birthing parent en een non-birthing parent ipv een moeder en een vader. Of een zwangere transgender, die zich kleedt als man, eruitziet als man en zelfs volgens het paspoort een man is, moet plots daar luisteren naar "de moeder"?
Ja kom, moeten we voor elke zot die een edge case vormt speciale termen verzinnen. Ben je een vrouw? Proficiat je bent moeder. Ben je een man? Proficiat, je bent vader. Ben je een lesbisch koppel? Proficiat je bent allebei moeder. Ben je een homo koppel? Proficiat je bent allebei vader.

Daar moet nu toch totaal geen verandering in komen.

Ja kom, moeten we voor elke zot die een edge case vormt speciale termen verzinnen. Ben je een vrouw? Proficiat je bent moeder. Ben je een man? Proficiat, je bent vader. Ben je een lesbisch koppel? Proficiat je bent allebei moeder. Ben je een homo koppel? Proficiat je bent allebei vader.

Daar moet nu toch totaal geen verandering in komen.
Maar je wilt wel zo "ver" gaan om te zeggen dat mensen allebei moeder kunnen zijn of allebei vader, maar niet dat ze geen van beiden zijn? Of dat zelfs iets als een voorwerp geslachteloos mag worden, dat gaat te ver? Ik zou niet weten waarom?

Waarom moeten er speciaal nieuwe termen komen voor woorden waar we reeds perfect werkende termen voor hebben? Ik zie totaal niet ik waar dit nodig is speciaal voor een extreme minderheidsgroep te bedienen.

Waarom moeten er speciaal nieuwe termen komen voor woorden waar we reeds perfect werkende termen voor hebben? Ik zie totaal niet ik waar dit nodig is speciaal voor een extreme minderheidsgroep te bedienen.
Hoe wil je deze termen gebruiken voor intersex personen?

Wat is de schade aan anderen? Ik denk dat een aangenamere samenleving voor zo veel mogelijk mensen toch een reden kan zijn.
Ga je zeggen tegen de zwangere transgender: "de mama mag daar gaan zitten, en de papa hier"? Of ga je het eerst vragen? Of is het handiger om dan gewoon een genderneutrale term te hebben, zodat je het niet hoeft te vragen, of voor als je het door de situatie niet kunt/wilt vragen? Dan mag een universitair ziekenhuis daar toch over nadenken?

Het is natuurlijk wel makkelijk om ermee te lachen. Maar op zich snap ik ook dat er misschien wel eens over nagedacht mag worden.
Aangezien het document termen wil vervangen eerder dan termen toevoegen voor zeer specifieke randgevallen, is de vraag toch veeleer "waarom wel?" dan "waarom niet?"

Op hoeveel manieren kun je aan twee papa's aangeven dat hun kind iets ontbreekt? Geef het 'moedermelk', hupla.
Aangezien vaders niet lacteren zie ik hier geen probleem in. Truth hurts, roarrrrr.

Twee vrouwen in de verloskamer, dan is er een birthing parent en een non-birthing parent ipv een moeder en een vader.
De patiënt en de partner.

Of een zwangere transgender, die zich kleedt als man, eruitziet als man en zelfs volgens het paspoort een man is, moet plots daar luisteren naar "de moeder"?
De patiënt.

Allemaal handige oplossingen voor die marginale groep randgevallen. Ik stel dan ook voor dat we in alle andere niet-randgevallen gewoon over moeders, vaders, en borstvoeding blijven spreken. Al kan ik tettenmelk à la limite ook nog goedkeuren.

Nee sorry, ik vind dit bullshit. Exact het soort bullshit waarvan veel mensen bij hoog en bij laag beweren dat het wel niet zo 'n vaart gaat lopen telkens als er weer één of ander idioot voorstel gelanceerd wordt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat is de schade aan anderen? Ik denk dat een aangenamere samenleving voor zo veel mogelijk mensen toch een reden kan zijn.
Ga je zeggen tegen de zwangere transgender: "de mama mag daar gaan zitten, en de papa hier"? Of ga je het eerst vragen? Of is het handiger om dan gewoon een genderneutrale term te hebben, zodat je het niet hoeft te vragen, of voor als je het door de situatie niet kunt/wilt vragen? Dan mag een universitair ziekenhuis daar toch over nadenken?
Nee, diegene die het kind eruit perst zal voor mij de moeder zijn en de partner is vader/moeder naar gelang het om een man of vrouw gaat.

Terug
Bovenaan