Kleine nieuwtjes

Het zijn veertienjarigen. Dat zijn kinderen. Een boete voor de ouders is niet meer dan terecht. Die kinderen een nacht in de bak draaien is gewoon weer een toonvoorbeeld van disproportionaliteit.
Zodat ze er zich nog minder van gaan aantrekken dan? Die jongeren werden ook niet zomaar meegenomen, je moet echt niet meteen mee naar het politiebureau. Normaal gezien noteren ze toch gewoon de gegevens en krijg je een boete of moet je later nog voorkomen. Hier zullen nog wel wat andere zaken meespelen...

Het artikel geeft trouwens enkel het beeld van de ouders weer, benieuwd hoe ver alles uit verband wordt getrokken. :rolleyes:

De vraag is natuurlijk of 7 jaar beter is? Wat zijn de aanwijzingen daarvoor? Voor het slachtoffer zal het nooit genoeg zijn, dan kom je op wraakneming ipv rechtstpraak, en dat is ook geen rechtvaardigheid. Als je kijkt naar rehabilitatie, is het idee dat 7 jaar beter zou zijn? 15 jaar? Waarom?

Ik denk dat een slachtoffer véél geruster is het moment dat iemand minstens voor 15 jaar achter de tralies zit dan het moment dat je weet dat die man na dik 1.5 jaar terug vrij kan lopen.
Er moet toch enigszins sprake zijn van rechtvaardigheid, ook voor het slachtoffer denk ik dan. Verkrachting van 2 kinderen, gewelddadige verkrachting van 2 vrouwen en dat kan na een paar jaar terug vrij lopen.

Dus ja, wat mij betreft loopt daar echt iets mank.

Het zijn veertienjarigen. Dat zijn kinderen. Een fikse boete voor de ouders is niet meer dan terecht. Die kinderen een nacht in de bak draaien is gewoon weer een toonvoorbeeld van disproportionaliteit.
Dit zou disproportioneel geweest zijn in het begin.

We zijn nu zoveel maand later. De satijnen handschoenen zijn al 1000 keer gebruikt. De regels zijn gekend.

Voor hetzelfde geld waren deze kinderen zat /dronken en was dat gewoon om te ontnuchteren.

Daarnaast is er niets mis met die wachtcellen. Ze zijn niet vuil/vies.Ze zijn gewoon geleefd.. .

Dit zou disproportioneel geweest zijn in het begin.

We zijn nu zoveel maand later. De satijnen handschoenen zijn al 1000 keer gebruikt. De regels zijn gekend.

Voor hetzelfde geld waren deze kinderen zat /dronken en was dat gewoon om te ontnuchteren.

Daarnaast is er niets mis met die wachtcellen. Ze zijn niet vuil/vies.Ze zijn gewoon geleefd.. .
Het zijn kinderen. Die draai je niet de bak in omwille van een feestje en een beetje dronkenschap.

Het zijn kinderen. Die draai je niet de bak in omwille van een feestje en een beetje dronkenschap.
Hebben ook niet "in de bak" gezeten he. Dat vind ik, persoonlijk, dan weer het overroepen van de situatie. Alsof ze effectief tussen anderen gevangenen ergens een tijd hebben moeten zitten. Het is voor enkele uren geweest. Geen dagen, weken, ...

Nu, ik ga in feite akkoord met wat je nu zegt, daarmee ga ik er ook vanuit dat er meer aan de hand is dan enkel "een feestje en een beetje dronkenschap". Als dat de enige basis is, dan volg ik je volledig. Ik kan jammer genoeg het artikel niet lezen om wat meer context te bekomen.

Het toppunt is dat het duidelijk is dat de meeste ouders, zo niet allemaal goed wisten dat hun kinderen een lockdown-feestje gingen houden...
toen ik eerst hierover las dacht ik bovendien nog dat het oudere tieners waren, maar het zijn dan ook nog eens 14/15-jarigen... als ouder hoor je sowieso te weten waar je 14-jarige uithangt 's avonds/'s nachts.

Maar ho maar toch maar even de verontwaardigde gaan uithangen in de media... dat ze eerst maar eens naar zichzelf kijken en hun falen als ouders. Justitie heeft hun kinderen een dienst bewezen: een stevige les in gevolgen van ongepaste daden. De jongeren zaten ook niet in een gevangenis, ze zaten in een cel in afwachting van het verschijnen voor de jeugdrechter, waar ze overigens redelijke straffen gekregen hebben: huisarrest en gemeenschapsdienst. Enige punt van kritiek waar ik nog in mee ga, is dat iets te drinken/eten 's ochtends wel welkom geweest was, maar op die tijd ga je nu ook weer niet dood van dorst/honger. Geef die ouders ook maar een fikse boete in plaats van een mediaplatform.

Het toppunt is dat het duidelijk is dat de meeste ouders, zo niet allemaal goed wisten dat hun kinderen een lockdown-feestje gingen houden...
toen ik eerst hierover las dacht ik bovendien nog dat het oudere tieners waren, maar het zijn dan ook nog eens 14/15-jarigen... als ouder hoor je sowieso te weten waar je 14-jarige uithangt 's avonds/'s nachts.

Maar ho maar toch maar even de verontwaardigde gaan uithangen in de media... dat ze eerst maar eens naar zichzelf kijken en hun falen als ouders. Justitie heeft hun kinderen een dienst bewezen: een stevige les in gevolgen van ongepaste daden. De jongeren zaten ook niet in een gevangenis, ze zaten in een cel in afwachting van het verschijnen voor de jeugdrechter, waar ze overigens redelijke straffen gekregen hebben: huisarrest en gemeenschapsdienst. Enige punt van kritiek waar ik nog in mee ga, is dat iets te drinken/eten 's ochtends wel welkom geweest was, maar op die tijd ga je nu ook weer niet dood van dorst/honger. Geef die ouders ook maar een fikse boete in plaats van een mediaplatform.
Plus de boete voor het aanbieden van alcohol aan min 16 jarigen. Topouders in ieder geval.

De vraag is natuurlijk of 7 jaar beter is? Wat zijn de aanwijzingen daarvoor? Voor het slachtoffer zal het nooit genoeg zijn, dan kom je op wraakneming ipv rechtstpraak, en dat is ook geen rechtvaardigheid. Als je kijkt naar rehabilitatie, is het idee dat 7 jaar beter zou zijn? 15 jaar? Waarom?

Vergelding is wel degelijk één van de functies van rechtspraak.
Rechtvaardigheid is dan ook een evenwicht zoeken tussen enerzijds die vergelding, anderzijds het ontmoedigen van het plegen van vergelijkbare feiten, de maatschappij beschermen en ten slotte de dader te rehabiliteren.

Welk van die functies van rechtspraak je het belangrijkste vindt is natuurlijk een ideologische keuze. Wat mij betreft is de slinger in onze samenleving al véél te lang doorgeslagen naar die rehabilitatie, waarbij de dader te veel rechten krijgt toebedeeld ten opzichte van de échte slachtoffers, en wordt de bescherming van de samenleving zwaar verwaarloosd: bv. Syrië-strijders zouden stuk voor stuk levenslang opgesloten moeten worden, niet slechts voor 5 jaar opgesloten worden.

5 jaar als vergelding voor verkrachting vind ik al behoorlijk. Bij recidivisten zouden zaken als verkrachting in mijn visie op rechtspraak wel onherroepelijk leiden tot levenslang achter de tralies van een vergeetput verdwijnen of gecastreerd worden.

Naar mijn gevoel zouden eerder de ouders een nachtje in de cel mogen doorgebracht hebben, en het mogen uitleggen hebben aan de rechter.

Vergelding is wel degelijk één van de functies van rechtspraak.
Rechtvaardigheid is dan ook een evenwicht zoeken tussen enerzijds die vergelding, anderzijds het ontmoedigen van het plegen van vergelijkbare feiten, de maatschappij beschermen en ten slotte de dader te rehabiliteren.

Welk van die functies van rechtspraak je het belangrijkste vindt is natuurlijk een ideologische keuze. Wat mij betreft is de slinger in onze samenleving al véél te lang doorgeslagen naar die rehabilitatie, waarbij de dader te veel rechten krijgt toebedeeld ten opzichte van de échte slachtoffers, en wordt de bescherming van de samenleving zwaar verwaarloosd: bv. Syrië-strijders zouden stuk voor stuk levenslang opgesloten moeten worden, niet slechts voor 5 jaar opgesloten worden.

5 jaar als vergelding voor verkrachting vind ik al behoorlijk. Bij recidivisten zouden zaken als verkrachting in mijn visie op rechtspraak wel onherroepelijk leiden tot levenslang achter de tralies van een vergeetput verdwijnen of gecastreerd worden.
Eén van de functies, dat spreek ik ook niet tegen. Ik vraag echter of 7 jaar beter zou zijn dan 5 jaar. Of 10 jaar. Zou er dan afdoende vergelding zijn voor het slachtoffer?

Hebben ook niet "in de bak" gezeten he. Dat vind ik, persoonlijk, dan weer het overroepen van de situatie. Alsof ze effectief tussen anderen gevangenen ergens een tijd hebben moeten zitten. Het is voor enkele uren geweest. Geen dagen, weken, ...

Nu, ik ga in feite akkoord met wat je nu zegt, daarmee ga ik er ook vanuit dat er meer aan de hand is dan enkel "een feestje en een beetje dronkenschap". Als dat de enige basis is, dan volg ik je volledig. Ik kan jammer genoeg het artikel niet lezen om wat meer context te bekomen.
Het blijft de vrijheidsberoving van kinderen. Tenzij die kinderen een gegrond gevaar vormden, is er geen enkele reden om die van hun vrijheid te beroven. Al is het tijdelijk. Al is het in een wachtcel. Ik vind dat echt disproportioneel hoor.

Het blijft de vrijheidsberoving van kinderen. Tenzij die kinderen een gegrond gevaar vormden, is er geen enkele reden om die van hun vrijheid te beroven. Al is het tijdelijk. Al is het in een wachtcel. Ik vind dat echt disproportioneel hoor.
Er is geen verschil tussen minderjarigen en meerderjarigen in het wettelijk kader wat betreft de arrestatie/bestuurlijke aanhouding.

Ik noem 14 - 15 jarigen geen kinderen meer hé. Je kunt dan al redelijk wat uitsteken waarvoor het perfect op zijn plaats is dat je ze confronteert met de straffen voor volwassenen (desnoods in een aangepaste vorm) waar ze eigenlijk binnen dit en 3 - 4 jaar gegarandeerd in vallen. En mij lijkt het gewoon logischer dat er meer aan de hand is dan een feestje en het drinken van 1 breezertje. Zelfs volwassenen worden daarvoor niet in de cel gegooid... ik zie dan echt niet in waarom men dan als het enkel dat is, men dit zou doen voor kinderen.

Maar stel dan nog dat het gebeurd is, dan zou ik het nog niet overdramatiseren. T'is maar een wachtcel hé... het zijn geen kinderen van 6 jaar of zo die niet de mentale capaciteit hebben om dit te kaderen hé. Het zijn pubers... en daar kun je etters tussen hebben zitten die het perfect verdienen hoor...

Daarnaast, als dat niet mag, dan moeten ze dat maar in een wet steken. Al zou ik dat een verkeerd signaal vinden indien het volledig afgeschaft zou worden, differentiatie moet mogelijk zijn. Maar voor een habbekrats zou je dat nu ook weer niet moeten doen.

Eén van de functies, dat spreek ik ook niet tegen. Ik vraag echter of 7 jaar beter zou zijn dan 5 jaar. Of 10 jaar. Zou er dan afdoende vergelding zijn voor het slachtoffer?

Akkoord, dat is een zéér subjectieve discussie. Maar je moet dit wél correct kaderen: 5 jaar celstraf in België is géén 5 jaar effectief in de gevangenis, en dat vind ik verkeerd. Erger nog: korte gevangenisstraffen worden zelfs niet uitgevoerd. 5 jaar cel zal realistisch eerder nog net geen 2 jaar (20 maanden) zijn. Dat vind ik - opnieuw subjectief - wél echt te weinig. Toch zeker wanneer het gaat om gewelddadige misdrijven als verkrachting.

Aangezien het artikel achter een paywall zit moet ik gokken, maar ik vermoed dat zij zijn opgepakt omdat er op dat moment geen meerderjarige aanwezig was? Dat lijkt me perfect verantwoord tbh, en dan zit je eigenlijk vooral met een infrastructuurprobleem. Geef die een cel met een degelijke stoel en een tafel, een fles water en eventueel wat kleurpotloden en een paar stripverhalen en er kraait geen haan meer naar denk ik.

Bon, zuivere gok zoals gezegd.

5 jaar cel voor verkrachting, 5 jaar cel voor deel te nemen aan terroristische organisaties in syrie allez ja.... proportioneel allemaal eh :D
Maar pas op als je een spandoek maakt met "sto pde islamisering van het onderwijs"
of een peperspray busje meeneemt naar de tv studdio om te provoceren

Dan weten ze u wel te vinden!

21-jarige inbreker sterft na aanrijding door goederentrein tijdens vlucht

Zou coolblue aangeklaagd kunnen worden dat hun alarm deze arme man in de dood gejaagd heeft?

Maar pas op als je een spandoek maakt met "sto pde islamisering van het onderwijs"
of een peperspray busje meeneemt naar de tv studdio om te provoceren

Dan weten ze u wel te vinden!
Dan krijg je een langere gevangenisstraf dan 5 jaar wil je zeggen?
Of ben je weer gewoon wat one-liners zonder inhoud aan het spuien?

Hoe is deze reactie inhoudelijk relevant?

Terug
Bovenaan