Kleine nieuwtjes

MVR was ook al jaren een narcist. Hoeveel andere universiteitsprofessoren/dokters kende jij pre-corona met zo'n provocerend Twitter-profiel?
In feite is hij niet veel beter dan een Bracke, gewoon het links equivalent en een misschien iets zeldzamere expertise (viroloog versus journalist).
Maar het is toch niet omdat hij niet op zijn mond is gevallen en buiten zijn expertisedomein inderdaad met momenten de Bracke van links is, dat dat een vrijgeleide geeft om hem op zijn expertise te pakken? Om hem letterlijk al het leed van de gemeenschap veroorzaakt door corona in de schoenen te schuiven?
 
Maar het is toch niet omdat hij niet op zijn mond is gevallen en buiten zijn expertisedomein inderdaad met momenten de Bracke van links is, dat dat een vrijgeleide geeft om hem op zijn expertise te pakken? Om hem letterlijk al het leed van de gemeenschap veroorzaakt door corona in de schoenen te schuiven?

Neen, maar ik ben hier ook niet om Bracke te verdedigen. Wel om te stellen dat MVR niet veel beter is dan Bracke, en dat ik perfect begrijp waarom veel mensen MVR niet graag hebben. Alle zonden van Israël moet je hem niet beladen, maar om een andere Bijbelse uitdrukking te gebruiken: als iemand er niet de eerste steen mag gooien, dan zal het wel MVR zijn.
 
Maar het is toch niet omdat hij niet op zijn mond is gevallen en buiten zijn expertisedomein inderdaad met momenten de Bracke van links is, dat dat een vrijgeleide geeft om hem op zijn expertise te pakken? Om hem letterlijk al het leed van de gemeenschap veroorzaakt door corona in de schoenen te schuiven?
Ik denk dat dat dan weer gewoon aan zijn stijl van communiceren ligt. Zoals KoC zegt, er is een reden waarom Van Ranst wel die gevoelens bij veel mensen naar boven brengt en Van Gucht niet. Hij heeft een vrij botte manier van communiceren, iets dat hij zelf hoogstwaarschijnlijk ook wel weet. Op zich is het vrij menselijk om een zondebok aan te wijzen, en als je jezelf dan continu profileert in de media moet je er ook niet van verschieten dat op een gegeven moment sommige mensen u als zondebok gaan viseren.

Vooral omdat zijn uitspraken uit het verleden nog niet vergeten zijn door de mensen. Als je weken aanhaalt dat het "maar een griepje is" en "mondmaskers hebben geen nut" om maanden later uw kar 180° te draaien is het normaal dat daar kritiek op komt. Dat is zo'n beetje als mac-bc met zijn bedrijfswagen hier. Die werd ook gepakt op hypocrisie terwijl hij, gebaseerd op cijfers, de voor hem beste keuze maakte. Nu pas op, uiteraard is het goed dat een wetenschapper zijn mening wijzigt naar gelang de cijfers en bewijzen eh. Maar zo denken de meeste mensen nu eenmaal niet. Die denken "Dieje Van Rans, eerst wat zeveren dat het een griepke was en mondmaskers geen nut hadden. En nu continu alles verbieden, hij kan de pot op", of je het nu wilt of niet, dat is nu eenmaal de gedachtegang van veel mensen.
 
Maar het is toch niet omdat hij niet op zijn mond is gevallen en buiten zijn expertisedomein inderdaad met momenten de Bracke van links is, dat dat een vrijgeleide geeft om hem op zijn expertise te pakken? Om hem letterlijk al het leed van de gemeenschap veroorzaakt door corona in de schoenen te schuiven?

Nee, dat klopt.
Maar het feit dat specifiek MVR uit rechterse milieus tegenkanting krijgt is omdat hij zich ook ook erg links opstelt op het bitsige af.

Ik heb dat al 100 keer gezegd maar het blijft waar. MVR heeft het recht om dat te doen, maar als hij echt met de mensen in zat dan zorgde hij voor een zo groot mogelijk draagvlak voor zijn advies.
Mede door zijn straffe politieke uitspraken heeft hij al een heel deel van dat draagvlak voor zichzelf ondergraven.

Dat is het enige, maar toch wel belangrijke, dat ik MVR verwijt. Dat hij zelf vaak de politieke kar trekt en zo ook tot een bepaalde hoogte de steun voor de maatregelen onderuit haalt.
Als viroloog had hij zich daar beter boven gezet, als mens kan je hem dat natuurlijk niet verwijten.

Edit: ocharme, 3 keer gequote op dezelfde minuut :tongue::crazy:
 
Want anno 2021 zijn enkel mooie, vriendelijke reacties welkom? Er is sowieso al totaal niets mis met die reactie.

Nu, het is enkel het zoveelste bewijs dat politiekers (en in crisis tijd ook misschien de virologen) gewoon van Twitter moeten afblijven. Er is nog niet veel goeds uit dat platform ontstaan.

Inderdaad. Ik snap niet dat daar zoveel volk op zit. Ik ga daar af en toe eens kijken voor informatie over een aantal hobby-gerelateerde kanalen die ik volg. Maar naar mensen die daar onder eigen naam (en zonder in de politiek te zitten vaak nog) de actualiteit bespreken... ik bekijk dat als varkens in een modderpoel, fascinerend om naar te kijken, maar niemand komt daar proper uit...
 
Ik denk dat dat dan weer gewoon aan zijn stijl van communiceren ligt. Zoals KoC zegt, er is een reden waarom Van Ranst wel die gevoelens bij veel mensen naar boven brengt en Van Gucht niet. Hij heeft een vrij botte manier van communiceren, iets dat hij zelf hoogstwaarschijnlijk ook wel weet. Op zich is het vrij menselijk om een zondebok aan te wijzen, en als je jezelf dan continu profileert in de media moet je er ook niet van verschieten dat op een gegeven moment sommige mensen u als zondebok gaan viseren.
Misschien niet, maar wat Bracke zegt heeft wel impact. Door MVR onderuit te halen (op zijn expertise), haal je heel het coronabeleid onderuit. Als dat komt van politici, dan heeft dat gevolgen. Het scepticisme van Bracke e.d. heeft naar mijn gevoel meer doden en miserie tot gevolg dan al dan niet slechte keuzes en beslissingen van de virologen. Dus ik snap zeker dat Van Ranst daar genoeg van heeft.
 
Overschat jij de impact van Siegfried Bracke nu niet enorm? Dat is op dit moment geen actief politicus meer hé, maar een oude brompot die op Twitter nog een megafoon krijgt, maar die zelfs binnen de N-VA niet echt (en volgens mij nooit) een supergraag gezien figuur is.

Als je op die manier (doden op het geweten wegens slechte communicatie) gaat redeneren, dan zou ik toch eerder eens een spotlight zetten op Maggie De Block: beloond voor haar gebrekig ministerschap met een postje als fractieleider in de Kamer voor de blauwen, Sophie Wilmes: beloond voor haar premierschap en zwakzinnige communicatie met een postje als minister van Buitenlandse zaken, en ten slotte Wouter Beke: nog steeds goed en wel op post in een post waar als hij enig eergevoel had, hij al lang ontslag uit zou hebben mogen nemen.

Mocht dit nu een Theo Francken (die zou ook beter wat minder tweeten) of een Ben Weyts zijn die zo op MVR gereageerd zou hebben, was dit een héél ander verhaal.
 
Misschien niet, maar wat Bracke zegt heeft wel impact. Door MVR onderuit te halen (op zijn expertise), haal je heel het coronabeleid onderuit. Als dat komt van politici, dan heeft dat gevolgen. Het scepticisme van Bracke e.d. heeft naar mijn gevoel meer doden en miserie tot gevolg dan al dan niet slechte keuzes en beslissingen van de virologen. Dus ik snap zeker dat Van Ranst daar genoeg van heeft.

Eerlijk gezegd denk ik niet dat kritiek geven op MVR genoeg is om een beleid onderuit te halen bij de mensen. Net zomin er veel mensen naar Bracke gaan luisteren. Het enige dat mensen nu weer zien is het zoveelste opgeblazen twitterrelletje. Het is uiteraard maar een buikgevoel aangezien er geen cijfers voor zijn, maar als ik mensen hun reacties lees en hoor zijn het vooral mensen zoals Van Gucht, Meyfroidt, Van Damme, Vlieghe die momenteel de grootste credibiliteit hebben. Van Ranst is ondertussen al vrij hard gezakt in het lijstje van experten die mensen serieus nemen, en dat heeft hij enkel en alleen aan zichzelf te danken.

Daarmee stel ik zijn expertise natuurlijk niet in twijfel, die zal hij meer dan genoeg denken. Maar goh, dat er nu werkelijk niemand hem eens 5 minuten opzij heeft genomen om te zeggen "Mark, efkes kalm eh. Misschien is een week of 2 thuis blijven en van uwe twitter blijven", dat snap ik echt niet. Laat die mens zijn werk doen als viroloog in zijn labo, want van communicatie snapt hij duidelijk de ballen.
 
Overschat jij de impact van Siegfried Bracke nu niet enorm? Dat is op dit moment geen actief politicus meer hé, maar een oude brompot die op Twitter nog een megafoon krijgt, maar die zelfs binnen de N-VA niet echt (en volgens mij nooit) een supergraag gezien figuur is.

Als je op die manier (doden op het geweten wegens slechte communicatie) gaat redeneren, dan zou ik toch eerder eens een spotlight zetten op Maggie De Block: beloond voor haar gebrekig ministerschap met een postje als fractieleider in de Kamer voor de blauwen, Sophie Wilmes: beloond voor haar premierschap en zwakzinnige communicatie met een postje als minister van Buitenlandse zaken, en ten slotte Wouter Beke: nog steeds goed en wel op post in een post waar als hij enig eergevoel had, hij al lang ontslag uit zou hebben mogen nemen.

Mocht dit nu een Theo Francken (die zou ook beter wat minder tweeten) of een Ben Weyts zijn die zo op MVR gereageerd zou hebben, was dit een héél ander verhaal.
Ik begrijp heel goed wat je wilt zeggen en ik ga er ook voor een groot stuk mee akkoord. Maar bracke blijft wel een prominent politiek figuur. Het is niet omdat de impact groter zou zijn door nog prominentere, nog actieve, figuren, dat er in dit geval sprake is van 'geen impact'.

De manier waarop Sir.Killalot het zegt, kan misschien overkomen als "overroepen/overschat". Maar zeggen dat er geen mogelijke impact is (niet dat je dat doet), is dan ook weer te sterk. Het zal ergens tussenin zitten.
 
Overschat jij de impact van Siegfried Bracke nu niet enorm? Dat is op dit moment geen actief politicus meer hé, maar een oude brompot die op Twitter nog een megafoon krijgt, maar die zelfs binnen de N-VA niet echt (en volgens mij nooit) een supergraag gezien figuur is.

Als je op die manier (doden op het geweten wegens slechte communicatie) gaat redeneren, dan zou ik toch eerder eens een spotlight zetten op Maggie De Block: beloond voor haar gebrekig ministerschap met een postje als fractieleider in de Kamer voor de blauwen, Sophie Wilmes: beloond voor haar premierschap en zwakzinnige communicatie met een postje als minister van Buitenlandse zaken, en ten slotte Wouter Beke: nog steeds goed en wel op post in een post waar als hij enig eergevoel had, hij al lang ontslag uit zou hebben mogen nemen.

Mocht dit nu een Theo Francken (die zou ook beter wat minder tweeten) of een Ben Weyts zijn die zo op MVR gereageerd zou hebben, was dit een héél ander verhaal.
Hoh nee, was minder naar Bracke in het specifiek gericht. Ik hoop uit de grond van mijn hart dat er niemand die zijn meningen nog serieus neemt. Maar hij is niet de enige politicus of bv met een groot bereik die voortdurend Van Ranst op de korrel neemt he. Bij de rest van N-VA is dat fel geminderd, zeker nadat Jambon daar had geprobeerd om Vlieghe te discrediteren en dat De Wever en co daar uiteindelijk ook wel door de coronarealiteit zijn ingehaald. Ik heb het dus meer over het geheel van 'oppositiestemmen' ten opzichte van Van Ranst en co, die hebben wel gewicht bij de mensen he. VB vertegenwoordigd bijna een derde van de Vlamingen, en die stellen zich voortdurend zeer kritisch (en onwetenschappelijk) op tegenover corona en het coronabeleid. We weten allemaal dat het coronabeleid niet optimaal was, en in sommige gevallen gewoon crimineel slecht was en dat sommige verantwoordelijken eigenlijk opgesloten zouden mogen worden omwille van schuldig verzuim ... Maar we weten ook allemaal dat alle maatregelen die het beleid kan nemen, enkel maar zin hebben als de bevolking de maatregelen serieus neemt en er zich aan houdt. Een paar berichten van Bracke gaan weinig kwaad kunnen, maar tel alles op en dat heeft wel een gigantische impact. Vlaams Belang en aanvankelijk ook N-VA (maar bijvoorbeeld ook Bouchez zijn MR gedurende een bepaalde periode) dragen op dat vlak echt ook een enorme verantwoordelijkheid.
Daarmee stel ik zijn expertise natuurlijk niet in twijfel, die zal hij meer dan genoeg denken. Maar goh, dat er nu werkelijk niemand hem eens 5 minuten opzij heeft genomen om te zeggen "Mark, efkes kalm eh. Misschien is een week of 2 thuis blijven en van uwe twitter blijven", dat snap ik echt niet. Laat die mens zijn werk doen als viroloog in zijn labo, want van communicatie snapt hij duidelijk de ballen.
Ik weet dat eerlijk gezegd niet hoor. Ja, bij een bepaald deel van de bevolking werkt hij inderdaad als een lap op een stier, maar het is ook niet voor niets dat hij door elk mediaplatform wordt gevraagd, er liedjes over hem gemaakt worden en hij man van het jaar was bij Humo (en weliswaar ook tweedes op lul van het jaar :unsure:). Ik denk dat zijn communicatie zeker in het begin echt wel een succes was hoor.

En op vlak van dat hij zijn standpunten heel de tijd wijzigt. Ik vind dat hij redelijk consequent is gebleven. Hij is mee geschoven met de voortschrijdende wetenschappelijke inzichten, ik vind dat bezwaarlijk een verwijt te noemen voor een wetenschapper. Als mensen het daar moeilijk mee hebben, zegt dat vooral iets over hunzelf.
 
Het is alvast geen reactie beneden pijl. Is het omdat hij "kerel" erachter toevoegt of zo?
Los van de inhoud, staat zijn reactie niet in verhouding tot de uitspraak van Braecke.

Laat ik het anders stellen: moest dergelijke reactie van Braecke hier op het forum geplaatst worden zou deze blijven staan terwijl deze van MVR grote kans heeft om gemod te worden en terecht ook.

Nu goed, als je aan politiek doet kan je dus ook politieke reacties verwachten, ongeacht of je nu viroloog bent of niet. Maar best niet teveel tijd verspillen aan dergelijke twitterrellen. Er zijn belangrijkere dingen in het leven dan dat...
 
Ik begrijp heel goed wat je wilt zeggen en ik ga er ook voor een groot stuk mee akkoord. Maar bracke blijft wel een prominent politiek figuur. Het is niet omdat de impact groter zou zijn door nog prominentere, nog actieve, figuren, dat er in dit geval sprake is van 'geen impact'.

De manier waarop Sir.Killalot het zegt, kan misschien overkomen als "overroepen/overschat". Maar zeggen dat er geen mogelijke impact is (niet dat je dat doet), is dan ook weer te sterk. Het zal ergens tussenin zitten.

Fair enough, op dat vlak wil ik je gerust gelijk geven. Maar het zal toch een selecte groep van bijzondere idioten zijn, die enerzijds geen of onvoldoende aandacht geeft aan wél geloofwaardige experts, bijvoorbeeld een Steven Van Gucht of een Geert Meyfroidt, maar wel denkt dat Siegfried Bracke de waarheid in pacht heeft... dat lijken mij toch mensen te zijn die al in een bepaalde echokamer zitten.

Ik vind veel actieve politici al idiote roeptoeters, laat staan dat ik de wijsheid nog zou gaan zoeken bij politici die intussen op non-actief staan.
Eigenlijk hebben we een soort Thanos nodig die Infinity War gewijs de helft van onze parlementen uitdunt... en integenstelling tot Endgame, zou géén enkele normale burger in ons land daarom rouwen.
 
Los van de inhoud, staat zijn reactie niet in verhouding tot de uitspraak van Braecke.

Laat ik het anders stellen: moest dergelijke reactie van Braecke hier op het forum geplaatst worden zou deze blijven staan terwijl deze van MVR grote kans heeft om gemod te worden en terecht ook.

Nu goed, als je aan politiek doet kan je dus ook politieke reacties verwachten, ongeacht of je nu viroloog bent of niet. Maar best niet teveel tijd verspillen aan dergelijke twitterrellen. Er zijn belangrijkere dingen in het leven dan dat...
Het is inderdaad niet in verhouding, ik vind ook dat MVR nog heel rustig reageert naargelang wat hij verweten wordt.

Fair enough, op dat vlak wil ik je gerust gelijk geven. Maar het zal toch een selecte groep van bijzondere idioten zijn, die enerzijds geen of onvoldoende aandacht geeft aan wél geloofwaardige experts, bijvoorbeeld een Steven Van Gucht of een Geert Meyfroidt, maar wel denkt dat Siegfried Bracke de waarheid in pacht heeft... dat lijken mij toch mensen te zijn die al in een bepaalde echokamer zitten.

Ik vind veel actieve politici al idiote roeptoeters, laat staan dat ik de wijsheid nog zou gaan zoeken bij politici die intussen op non-actief staan.
Eigenlijk hebben we een soort Thanos nodig die Infinity War gewijs de helft van onze parlementen uitdunt... en integenstelling tot Endgame, zou géén enkele normale burger in ons land daarom rouwen.
Heeft wellicht wat te maken met de insteek dat, hoewel ik heel positief mensbeeld heb (mensen hebben over het algemeen wel altijd het beste voor (voor wie/wat is misschien iets anders)), dat ik tegelijkertijd ook besef dat er heel veel minder intelligente of slecht geïnformeerde mensen rondlopen. Zo vraag ik me zelfs af hoeveel mensen zouden weten dat Bracke niet meer actief is in de politiek, als je dit aan random mensen op straat zou vragen.

(Edit: Akkoord trouwens he. ;) )
 
Hoh nee, was minder naar Bracke in het specifiek gericht. Ik hoop uit de grond van mijn hart dat er niemand die zijn meningen nog serieus neemt. Maar hij is niet de enige politicus of bv met een groot bereik die voortdurend Van Ranst op de korrel neemt he. Bij de rest van N-VA is dat fel geminderd, zeker nadat Jambon daar had geprobeerd om Vlieghe te discrediteren en dat De Wever en co daar uiteindelijk ook wel door de coronarealiteit zijn ingehaald. Ik heb het dus meer over het geheel van 'oppositiestemmen' ten opzichte van Van Ranst en co, die hebben wel gewicht bij de mensen he. VB vertegenwoordigd bijna een derde van de Vlamingen, en die stellen zich voortdurend zeer kritisch (en onwetenschappelijk) op tegenover corona en het coronabeleid. We weten allemaal dat het coronabeleid niet optimaal was, en in sommige gevallen gewoon crimineel slecht was en dat sommige verantwoordelijken eigenlijk opgesloten zouden mogen worden omwille van schuldig verzuim ... Maar we weten ook allemaal dat alle maatregelen die het beleid kan nemen, enkel maar zin hebben als de bevolking de maatregelen serieus neemt en er zich aan houdt. Een paar berichten van Bracke gaan weinig kwaad kunnen, maar tel alles op en dat heeft wel een gigantische impact. Vlaams Belang en aanvankelijk ook N-VA (maar bijvoorbeeld ook Bouchez zijn MR gedurende een bepaalde periode) dragen op dat vlak echt ook een enorme verantwoordelijkheid.

Fair enough, met die analyse ben ik het praktisch volledig eens eens. Net zoals ik hier niet was om Bracke te verdedigen, ga ik VB ook niet verdedigen. Je hebt gelijk dat N-VA inderdaad min of meer zijn kar heeft moeten keren van het eerste discours van Jan Jambon. Anderzijds zitten er ook nog iets te veel liberalen met boter op het hoofd op een mooi postje (De Block en Wilmes) en ook één welbepaalde tjeef uit Leopoldsburg...

Ik denk alleen dat onze oplossing niet hetzelfde zou zijn: ik zou MVR een stevige stap terug laten zetten, en inzetten op experten die niet de neiging hebben tot zelfontbranding. Virologen, epidemiologen en vaccinologen zijn misschien zeldzame expertises, maar intussen kan bijna iedereen hier op het forum een lijstje maken van experten waar die liever naar luistert dan Van Ranst.

Als er morgen een Antarctische variant van het corona-virus opduikt die vereist dat we ons allemaal 2 weken opsluiten zonder buiten te komen, dan hoor ook ik dat tien keer liever van een Van Gucht, Vlieghe, Meyfroidt, Van Damme, Vandenbroucke... dan van Marc Van Ranst.

Fucking hell, ik zou het nog liever horen van Klaasje van K3 dan van MVR.
 
Terug
Bovenaan