Ik zeg en hoor van tijd tot tijd ook janet (hier is dat ook niet echt super zwaarwichtig) in mijn vriendengroep. Het woord neger valt al eens bij oudere mensen in mijn kennissenkring, en daar wordt dan niets van gezegd tenzij dat echt een racistische tirade is (maar zulke mensen reken ik niet tot mijn kringen).
Als ik echter op het werk iemand een janet noem, of een collega begint over 'die neger op het verdiep boven ons' dan wordt daar wel iets van gezegd, en ik zal het woord janet ook nooit gebruiken om een vreemde aan te spreken. Dat heet dan toch gewoon context? Hier mag het ook niet. Big deal.
Er zijn geen bans uitgedeeld, er is niemand gecanceld, er is enkel gezegd 'gelieve dat woord niet te gebruiken'. Is dat nu zo een gigantische ramp?
Voorts wordt er op dit forum gewoon algemeen Nederlands gepraat, dus ik zie niet in wat dat geneuzel over dialecten hier komt doen. En opnieuw: ik had zelf geen problemen met die anekdote waarmee het hier allemaal begonnen is, maar nu is het toch wel erg ver aan het afwijken hoor.
Dit is nog altijd een forum gerund door bepaalde mensen, en als die bepalen dat bepaalde woorden niet kunnen dan is dat zo. Als je ergens aan de toog over negers en janetten bezig bent en de barman zegt op een gegeven moment 'stop er maar mee of je mag beschikken' is dat toch ook de normaalste zaak van de wereld? Als je dan per se die woorden wil blijven gebruiken dan zoek je maar een bar waar dat wel mag. Freedom of speech wil niet zeggen dat je zomaar alles mag zeggen wat je wilt zonder consequenties.
En nogmaals: er werd gewoon gevraagd om dat woord niet te gebruiken, dat is toch echt geen ramp?