zwarten
Well-known member
+ dat spot net een belangrijk iets is in aalst. Een aalstenaar die niet met iemand kan lachen of zelf niet kan verdragen dat er met hem gelachen wordt is geen echte aalstenaar.Als je als buitenstaander iemand foutief probeert te corrigeren over zijn lokaal dialect/lokale spreektaal; moet je zelf toch ook beseffen dat je iets aan het proberen opleggen bent...
We zullen nog een paar voorbeelden geven van verschillende woorden in het dialect die niet overal hetzelfde bedoelen:
Apostel is in Aalst ne slechten, meestal in combinatie met andere woorden gebruikt gelijk "nen traugen apostel". Heeft niks te maken met de christelijke contect wat elders zo wel is.
In Aalst kan je een baby kopen, maar dat betekent gewoon bevallen en niet dat je er voor betaalt
Kop betekent niet overal hetzelfde, daar zijn tal van betekenissen voor die niet overal gebruikt worden. De voornaamste is dat sommige streken het ook gebruiken voor hoofdvlees.
Op sommige plaatsen is een pens enkel een bierbuik, want de worst waar anderen aan denken heet daar bv. nen trip.
Op sommige plaatsen wordt zout niet enkel in de keuken gebruikt maar ook om een situatie te omschrijven, en dan kan de betekenis ook verschillen van saai tot marginaal of ...
Of als we dan zelfs gebruik van woorden in Vlaanderen en Nederland bekijken, zijn er veel ook niet overal hetzelfde. Dan denk ik aan poepen, kleedje, bank, enerveren, ...
En dat zijn allemaal dingen die je als buitenstaander niet weet. Ik heb al genoeg vreemde ogen getrokken als mensen een lokaal woord gebruiken waar dit voor mij (ofwel uit standaardtaal of lokaal dialect) een totaal andere betekenis heeft.
'in malkanders zakken schoiten en iederien verwoiten'