Nou kwantiteit. Er is geen enkele ploeg die meer monumenten won dan de ploeg van Lefevere.
Evenepoel was in vorm in San Sebastian 3 weken voor de Vuelta. Is 3 weken lang in topvorm geweest in de Vuelta zijn dipje middendoor kwam door een val. Reed een week na de Vuelta zijn beste waarden ooit in een TT om dan nog een week later de verzamelde wereldtop te kloppen in de weg wedstrijd. Dus moeten we nu toch ook niet doen alsof ze bij QS geen idee hebben hoe ze iemand moeten klaarstomen voor een GT van 3 weken.
Trouwens met Mas 2e in de Vuelta, Uran 2e in de Giro en Alaphilippe 5e in de Tour hadden ze ook al voor Evenepoel wel af en toe mannen die echt wel 3 weken lang in orde waren.
Ik ga niet zeggen dat Jumbo en Ineos niet nog wat verder staan in het ronde werk maar nu moeten we toch ook niet doen alsof QS niet weet langs welke kant van de fiets het stuur hoort.
Wie won het eerste WK TTT? QS! Wonnen het nadien nog 3 keer, 4x in totaal. Ze leren daar dus wel snel.
Ik zeg niet dat er geen kwaliteit in zit. Maar kwantiteit is altijd super belangrijk geweest voor PatLef. Een goed vlaams voorjaar aangevuld met een hele reeks kleinere koersen was een goed jaar. Als je 60+ koersen wil winnen is dat ook de enige manier om het doen natuurlijk. Dat kan je niet op de WT kalender alleen, dan moet je ook een ronde van Luxemburg of Slovakije... gaan opkuisen.
Evenepoel die de Vuelta wint is trouwens geen bewijs dat Quick-Step weet wat ze doen op ronde gebied, das puur anekdotisch. Das een beetje als de gast die in u toeristenclub iedereen het snot voor ogen rijdt en dan 5 trappisten drinkt. Dus ja: 5 trappisten drinken is kei goed! Het werkt voor diej gast... nee, je weet nooit hoeveel beter die kerel zou zijn als hij geen 5 trappisten dronk.
Ik zeg niet dat ze niet weten wat doen voor alle duidelijkheid (zó dramatisch kan het niet zijn) maar Remco is intrinsiek gewoon zoveel beter dan al die andere renners dat 1-2% verlies er zelfs niet toe doet. Iemand heeft het deze week nog gezegd: bergop rijden als je de sterkste bent dat kan iedereen... maar als je op het vlakke wil wegrijden dan moet je gvd een PAK sterker zijn dan de rest.
En bij dat WK TTT wil ik toch even een kleine kanttekening maken. Daar waren uiteindelijk maar 3 ploegen écht mee bezig: Quick-Step, BMC & Orica. Als Team Sky daar ooit écht nen effort voor zou gedaan hebben dan zouden ze op zen minst op die 7 jaar tijd wel eens in de buurt geweest zijn maar dat intereseerde hen gewoon niet. Ook bij die ploeg draait het op het einde van het seizoen maar om exact 1 wedstrijd: de Tour de France. Al de rest is bijzaak.
En net dát is wat PatLef altijd met succes heeft uitgebuit: profiteren van het vacuum dat de grote teams lieten in de wedstrijden die ze niet of minder belangrijk vonden. Niet concureren op koersen die het hoofddoel zijn van die ploegen (GC in Tour) maar concentreren op andere zaken: monumenten, (semi-)klassiekers, GT ritten en nen hoop filler om zo aan het eind van het seizoen toch te kunnen claimen van de beste ploeg te zijn.
Dat lijken mij allemaal net argumenten om wel voor ineos te gaan rijden.
Daar heb je zo goed als de beste omkadering, topmateriaal, topknechten.
Eigenlijk is voor een ronderenner zo goed als alles beter bij ineos.
Laat ons ook niet flauw doen, QS hun vueltaploeg was goed. Maar valt in het niks met een ploeg die ineos rond hem zou kunnen bouwen. Daar heeft hij helpers die hem in diepe finale kunnen bijstaan, en die in feite qua niveau niet zo heel veel moeten onderdoen voor hemzelf. Bij QS is het toch op dat vlak een heel pak minder.
En het is ook niet dat PatLef officieel al de ploeg rond hem gaat versterken, hij moet dus hopen dat ze nog zullen groeien.
Een project is leuk en aardig. Maar daar win je vaak geen koersen mee.
Zijn loon is zeker goed, en 1,2mi die hij misschien nu verdient is zeer mooi.
Maar als je elders 5mi pakt dat is wel equivalent aan 5 jaarlonen eh. Rekening houden met dat een carrière niet eeuwig duurt en je daarna ook graag nog in uw villa en met uw Porsche wilt blijven rijden kan je daar toch al eens over nadenken.
Ik heb in het voetbal al zottere dingen gezien: mannen die hier €1,5M/jaar verdienen en dan naar Rusland gaan spelen voor €2,5M/jaar... dan kan je je al serieus afvragen of het dat allemaal waard is, dat is een serieuze impact op u leven.
Maar in het wielrennen is dat toch nog net iets anders. Er veranderd toch betrekkelijk weinig aan u leven als je van ploeg veranderd. Ok, je gaat tussen andere mensen zitten waarmee het misschien minder goed klikt, misschien ook niet. Je kan wonen en trainen waar je wil, je rijdt dezelfde wedstrijden als je dat wil (toch als kopman)... de ploegstage is misschien ergens anders... maar voor de rest? Als je dan 4x (tzal der niet zo zot ver af zitten) zoveel kan verdienen elders voor eigenlijk quasi exact hetzelfde leven...