Algemeen Wielernieuws

Zdenek Stybar verlaat na een eeuwigheid Quick Step en tekent voor een jaar bij BikeExchange

Ergens jammer natuurlijk na 12 seizoenen. Maar is niet meer van de jongste. Zit al 2,5 jaar zonder zege. Dan moeten er keuzes worden gemaakt. Zeker met een Evenepoel die een GT wint dus die heeft meerdere renners nodig om hem te ondersteunen dan worden de plekjes duur.
 
Zdenek Stybar verlaat na een eeuwigheid Quick Step en tekent voor een jaar bij BikeExchange
Het was dat of stoppen met koersen.
Er was geen plaats meer voor hem bij QS, wat jammer is natuurlijk. Beter had hij afgesloten bij PatLef maar het heeft niet mogen zijn.
 
Spijtig dat Stybar zijn carriere niet kan afsluiten bij QS. Heeft in al die jaren altijd alles gegeven voor de ploeg.
 
BikeExchange en Arkea hebben na Movistar het ruime sop gekozen. Zelfs Cofidis is de laatste 2 weken nog verder uit gelopen op Lotto.
Het goeie nieuws is wel dat ze verder zijn uitgelopen op Israel, ondertussen al meer als 1000 punten verschil. We kunnen de degradatiestrijd begraven, wildcards it is.

14 MOVISTAR TEAM 15 880
15 TEAM BIKEEXCHANGE - JAYCO 15 748.5
16 EF EDUCATION - EASYPOST 15 632.65
17 TEAM ARKEA - SAMSIC 15 403
18 COFIDIS 15 348
19 LOTTO SOUDAL 14 540
20 ISRAEL - PREMIER TECH 13 526.66
 
Ben vooral benieuwd wat renners gaan doen met die verplichte UCI clausule dat je een team dat zijn licentie verliest zonder compenasatie of zonder verwittiging zomaar kunt verlaten aan het einde van het jaar. Lotto rijdt natuurlijk nog altijd alle koersen die ze willen volgend jaar. Bij hun zal het wel meevallen. Die kern voor de eendagskoersen gaat altijd mogen rijden wat ze willen, voor een sprinter als Ewan ligt dat natuurlijk anders. Maar welke ploeg waar hij de steun zou krijgen die hij bij Lotto krijgt, heeft in november of december nog het budget vrij om Ewan te betalen? Misschien een paar renners die nog onder contract liggen maar niet echt tevreden zijn daar?

Israel heeft op dat vlak toch een groter probleem aangezien ze enkel de WCs voor eendagskoersen zullen hebben als de trend zich voortzet. Ze staan ondertussen bijna 1000 punten achter op Total en hoewel ze met Woods, Teuns en Fuglsang wel de mannen hebben om goed punten te scoren de komende weken is dat een héél groot gat. Ze rijden wel nog dubbel zo veel wedstrijden als Total, dus wie weet. Fuglsang heeft blijkbaar al laten weten in de Deense pers dat hij er over een vertrek zou nadenken, maar eerlijk voor hem en die andere oudjes daar geldt hetzelfde als voor Ewan. Wie gaat die mannen meer betalen dan Israel?
 
Ben vooral benieuwd wat renners gaan doen met die verplichte UCI clausule dat je een team dat zijn licentie verliest zonder compenasatie of zonder verwittiging zomaar kunt verlaten aan het einde van het jaar.

WAT? Ik neem aan dat zoiets eerder is voor financiele wantoestanden zoals lonen niet betaald of doping perikelen waardoor een ploeg misschien zijn WT statuus verliest maar toch niet voor een gewone sportieve degradatie.
 
WAT? Ik neem aan dat zoiets eerder is voor financiele wantoestanden zoals lonen niet betaald of doping perikelen waardoor een ploeg misschien zijn WT statuus verliest maar toch niet voor een gewone sportieve degradatie.

Gij denkt dat de UCI slim genoeg is om zo vooruit te denken? Oorspronkelijk zal die clausule inderdaad zo bedoeld zijn, maar nu staat die mooi in elk contract tussen renners en een WT ploeg (al die contracten zijn enkel geldig als de ploeg in kwestie WT is, bij het verliezen van die status mag elke renner zonder compensatie/verwittiging dat contract verbreken). Elke renner kan dus gewoon de ploeg verlaten aan het eind van het seizoen.

Eén van de redenen waarom dit systeem natuurlijk compleet BS is, en Adams van Israel dus ook met een rechtszaak dreigt. Degraderen = dood voor vele ploegen.
 
Gij denkt dat de UCI slim genoeg is om zo vooruit te denken? Oorspronkelijk zal die clausule inderdaad zo bedoeld zijn, maar nu staat die mooi in elk contract tussen renners en een WT ploeg (al die contracten zijn enkel geldig als de ploeg in kwestie WT is, bij het verliezen van die status mag elke renner zonder compensatie/verwittiging dat contract verbreken). Elke renner kan dus gewoon de ploeg verlaten aan het eind van het seizoen.

Eén van de redenen waarom dit systeem natuurlijk compleet BS is, en Adams van Israel dus ook met een rechtszaak dreigt. Degraderen = dood voor vele ploegen.

Ik was inderdaad de incompetentie van de UCI even uit het oog verloren. Dat veranderd de zaken wel een beetje natuurlijk.

Nu de renners bij Israel zijn daar vooral voor het geld natuurlijk dus veel renners zullen die wel niet verliezen. Je geeft niet zomaar een miljoen per jaar of zo op omdat je in je laatste jaar WT wil rijden.
 
Ik was inderdaad de incompetentie van de UCI even uit het oog verloren. Dat veranderd de zaken wel een beetje natuurlijk.

Nu de renners bij Israel zijn daar vooral voor het geld natuurlijk dus veel renners zullen die wel niet verliezen. Je geeft niet zomaar een miljoen per jaar of zo op omdat je in je laatste jaar WT wil rijden.

Jep ook mijn gedacht. Die mannen van Israel kunnen nergens zoveel verdienen als bij Israel zelf. Dat je dan misschien een jaar Tour mist, nemen ze daar denk ik wel bij.

En bij Lotto blijf je volgend jaar rijden wat je wilt (wat eigenlijk positief is, moet je geen selecties sturen naar koersen waarvoor je de renners niet hebt). Enkel Ewan heeft misschien wat schrik, want die zijn contract loopt pas af eind 24, en dat jaar de Tour missen zou voor hem wel irritant zijn. Voor de rest hebben daar de meesten pas deze zomer hun contract verlengd (zou dan vreemd zijn om nu te vertrekken als je net verlengd hebt wetende dat degradatie kon gebeuren) of het zijn klassieke mannen (dus grote rondes niet zo heel belangrijk).

Maar die clausule blijft onnozel natuurlijk. Geeft (goede) renners zelfs niet echt een reden om te blijven strijden. Als het echt moet, kunnen ze gewoon weg.
 
Jep ook mijn gedacht. Die mannen van Israel kunnen nergens zoveel verdienen als bij Israel zelf. Dat je dan misschien een jaar Tour mist, nemen ze daar denk ik wel bij.

En bij Lotto blijf je volgend jaar rijden wat je wilt (wat eigenlijk positief is, moet je geen selecties sturen naar koersen waarvoor je de renners niet hebt). Enkel Ewan heeft misschien wat schrik, want die zijn contract loopt pas af eind 24, en dat jaar de Tour missen zou voor hem wel irritant zijn. Voor de rest hebben daar de meesten pas deze zomer hun contract verlengd (zou dan vreemd zijn om nu te vertrekken als je net verlengd hebt wetende dat degradatie kon gebeuren) of het zijn klassieke mannen (dus grote rondes niet zo heel belangrijk).

Maar die clausule blijft onnozel natuurlijk. Geeft (goede) renners zelfs niet echt een reden om te blijven strijden. Als het echt moet, kunnen ze gewoon weg.

Als de clausule gericht is op WT statuut dan heeft Lotto toch ook een probleem. Want Lotto is volgend jaar geen lid meer van de WT morgen wel alle WT koersen rijden maar zijn geen WT ploeg meer dus als die clausule gaat over WT statuut dan heeft ook Lotto een probleem. Er moet maar een andere ploeg met wat geld denken van die willen we wel dan kan die dus ook zomaar weg.
 
Als de clausule gericht is op WT statuut dan heeft Lotto toch ook een probleem. Want Lotto is volgend jaar geen lid meer van de WT morgen wel alle WT koersen rijden maar zijn geen WT ploeg meer dus als die clausule gaat over WT statuut dan heeft ook Lotto een probleem. Er moet maar een andere ploeg met wat geld denken van die willen we wel dan kan die dus ook zomaar weg.

Dat zeg ik toch? Ik bedoel dat renners bij hun niet echt een reden hebben om weg te gaan omdat ze gegarandeerd volgend jaar nog rijden wat ze willen. In november en december zijn de meeste ploegen vol, denk niet dat er veel renners ergens meer kunnen gaan verdienen in een ploeg die hun evenveel kansen kan geven. Een Ewan bijvoorbeeld verdient een pak geld bij Lotto, de enige ploegen die dat contract kunnen evenaren zijn ofwel geen WT (Total bijvoorbeeld) ofwel ploegen met een klassementsrenner waardoor hij nooit met voldoende steun naar de grote rondes zal kunnen gaan.

Het kan natuurlijk dat er iemand vertrekt he. Er zullen zeker ploegen proberen (opvallend bijvoorbeeld hoe Arkea nog maar 15 renners onder contract heeft, Vino heeft ook al gezegd te gaan proberen, DSM bijvoorbeeld zie ik dat ook wel doen, etc.), maar de vraag is wie er echt baat bij heeft om te vertrekken. De langste contracten zijn tot 2024. Je riskeert in het slechtste geval 1 jaar geen grote rondes te kunnen rijden. Voor de renners buiten Ewan is dat niet echt dramatisch.
 
Misschien ook positief voor QS.
Misschien kunnen ze zo toch koopjes doen om hun ploeg rond Remco te versterken.

Het is ook maar af te wachten hoe de budgetten van de degraderende zullen zijn. Een Israël is een goeie betaler. Maar hebben ze die fondsen ook nog volgend jaar. Ik zou er niet van schrikken als hun sponsors nog geen engagementen zijn aangegaan voor het einde van het seizoen.
 
Opnieuw een meer dan geslaagd seizoen voor QS. Na de kasseiklassiekers deed men wat smalend over de ploeg maar het lachen is hen vlug vergaan.

Gij hebt toch echt één of ander complex ofzo?
Hebt gij ergens een folder op uw PC met screenshots van posts die negatief zijn over QS (renners) om ze dan later boven te halen? Het zou me niet verbazen.

Ze waren niet goed in de kasseiklassiekers, zo simpel is het. Daar verandert de rest van hun seizoen niets aan. Deels door ziekte natuurlijk, maar die trend zal zich wel wat doorzetten de komende jaren aangezien ze vol voor die klimploeg rond Remco zullen gaan om die Tour te winnen. Een logisch gevolg.

Misschien ook positief voor QS.
Misschien kunnen ze zo toch koopjes doen om hun ploeg rond Remco te versterken.

Het is ook maar af te wachten hoe de budgetten van de degraderende zullen zijn. Een Israël is een goeie betaler. Maar hebben ze die fondsen ook nog volgend jaar. Ik zou er niet van schrikken als hun sponsors nog geen engagementen zijn aangegaan voor het einde van het seizoen.

QS zit vrij vol voor volgend jaar denk ik.
Factor Bikes heeft al laten weten niet te weten wat ze volgend jaar doen. Die zei ook inderdaad dat het ontzettend problematisch is dat ploegen niet eens weten wat hun budget is voor volgend jaar omdat het gewoon kan dat een sponsor hem bolt. Dus ja qua sponsors is dat ook een probleem. Volgens mij ook de reden waarom Lotto ondanks het weggaan van Gilbert en Wellens geen groot geld investeert (geen garantie dat ze het hebben?).
 
Terug
Bovenaan