Alcoholconsumptie op/tijdens/na het werk

Wacht maar tot de jonge garde de oude garde is 😉
En kinderen heeft.

Ik heb nog les gehad van een (briljante) functionerede alcoholicus. Die gaf dan les van bv. 8u-10u, en om 9u gaf hij 20 min pauze waarin hij naar een café op de campus stapte om een Duvel binnen te gieten.

Dat soort zaken zijn er nu denk ik wel uit, al zal het gewoon in het geniep ook nog wel gebeuren.
Vroeger ook les gehad van een zwaar functionerende alcoholieker. Die mens kon verdomme goed les geven ook. Die stond daar met een gigantische smile op zijn gezicht coherent en consistent de moeilijkste zaken uit te leggen die ge in den IT kon vinden.

Achteraf gezien wel logische signalen; zware paarse alcholiekers neus. Maar op die moment staat ge daar niet bij stil. Die mens kwam 's morgends al compleet dronken binnen.

Bij ons is het oppassen met alcohol voor de officiële werkuren gedaan zijn, daarna zijn er die de hele frigo konden leeg zuipen. Het is fel gebeterd maar op restaurant met klanten wordt er af en toe nog wel eens stevig door getutterd met de nodige intrekkingen van rijbewijzen als gevolg (meestal altijd dezelfde). De dronken accidenten met de wagens zijn er wel stilaan tussenuit. 't Is wat het is, mijn sollicitatie was ook met een pintje in den tijd en niemand kijkt raar als ge na 17:00 met een pint in uw handen staat. Na 17:00 durft het ook voorvallen dat mensen gewoon nog blijven doorwerken, zaken afronden en met elkaar "informeel meeten" dan meestal wel met pinten die op den bureau staan. Baas zegt er niks van want de mensen zijn feitelijk dan nog onbetaald aan het doorwerken.

Enfin het is een voordeel en ook een nadeel, veel bedrijven spenderen ettelijke sommen geld aan peperdure teambuildings om de mensen toch een beetje bij elkaar te krijgen zodat ze niet constant op elkaars kap moeten zitten. Hier is een bak Stella Artois van € 13.39 in de Colruyt al genoeg. Spijtig dat het zo moet zijn maar ik kan er wel de voordelen van inzien.

Laatst bewerkt:
En kinderen heeft.

Vroeger ook les gehad van een zwaar functionerende alcoholieker. Die mens kon verdomme goed les geven ook. Die stond daar met een gigantische smile op zijn gezicht coherent en consistent de moeilijkste zaken uit te leggen die ge in den IT kon vinden.

Achteraf gezien wel logische signalen; zware paarse alcholiekers neus. Maar op die moment staat ge daar niet bij stil. Die mens kwam 's morgends al compleet dronken binnen.

Bij ons is het oppassen met alcohol voor de officiële werkuren gedaan zijn, daarna zijn er die de hele frigo konden leeg zuipen. Het is fel gebeterd maar op restaurant met klanten wordt er af en toe nog wel eens stevig door getutterd met de nodige intrekkingen van rijbewijzen als gevolg (meestal altijd dezelfde). De dronken accidenten met de wagens zijn er wel stilaan tussenuit. 't Is wat het is, mijn sollicitatie was ook met een pintje in den tijd.

Enfin het is een voordeel en ook een nadeel, veel bedrijven spenderen ettelijke sommen geld aan peperdure teambuildings om de mensen toch een beetje bij elkaar te krijgen zodat ze niet constant op elkaars kap moeten zitten. Hier is een bak Stella Artois van € 13.39 in de Colruyt al genoeg. Spijtig dat het zo moet zijn maar ik kan er wel de voordelen van inzien.
Ik denk zelfs dat 1 pintje geen negatief effect zou hebben op je werk. Ge zou alles wat lichter oppakken en misschien zelfs meer gedaan krijgen. Maar dan bestaat het risico om er nog te drinken, of om er op termijn verslaafd te geraken. Zo'n zware alcoholieker geraakt misschien niet zatter dan iemand anders die 2 pinten drinkt op een avond.
Misschien was diene mens daar zelf gelukkig mee, tot zijn lever kapot was. Of misschien helemaal niet en was het allemaal een facade.

Hier is officieel een nultolerantie. Er staat alleen in het reglement dat het met een receptie of een pensioen mag. Dat is meestal om 16 uur in de namiddag en dan worden er enkele glazen gedronken.

Ik denk ook niet dat ze er een probleem van maken als ge 1 of 2 glazen drinkt tussen de middag, maar natuurlijk moet het binnen de perken blijven. Tijdens zo een receptie drink ik dan meestal 2 glaasjes ofzo. Tijdens de lunch drink ik zo goed als nooit. Alleen laatst met het warm weer eens een pintje bij de frieten op een vrijdag, maar daar blijft het bij.

Ik werk in een organisatie waar alcoholmisbruik heel lang verankerd zat in de cultuur. Met een nieuwe generatie is er op dat vlak een hele nieuwe mentaliteit gekomen. De voorbije 10 jaar is die oude garde geleidelijk op pensioen gegaan en vervangen door een jonge garde die helemaal anders tegen alcoholmisbruik op het werk aankijkt.
Ik ben op mijn huidige dienst begonnen in 2018 en toen was dat echt wel een sluimerend conflict tussen een aantal oudere en jongere teamleden. en waren er af en toe nog uitspattingen die niet ok waren in professionele context. Maar vorig jaar is de laatste half-literke-in-de-kast-voor-tussendoor op pensioen gegaan en sindsdien is dat echt volledig gedaan. De laatste receptie die we hadden waren er 2 glaasjes per persoon voorzien en hebben ze de helft van de alcoholische dranken terug mee kunnen nemen. In de late shift wordt er al eens bij een Thais restaurant besteld die gratis een flesje wijn mee geven. Daar wordt dan iets van gedronken, maar de meeste keren, moet daar nog een halve fles van weggegoten worden, omdat die daar een week later nog staat in de frigo.

Dirk Gay (56) is na 34 jaar dienst ontslagen bij AB Inbev. Omdat hij één pintje van de band nam. Vroeger mochten arbeiders er Stella drinken zoveel ze wilden.

Ben wel verbaasd dat dit vroeger mocht.
Arbeiders aan een band en drinken op het werk lijkt me toch vragen om problemen, iemand een idee hoe dit werkte?
Er zullen wel controlemechanismen geweest zijn want anders heb je binnen de kortste keren een arbeidsongeval :confused:

Vroeger dronk men vrijdag namiddag al op het werk, samen met enkele lekkere sigaretjes. Tegen 16u30 waren er al veel dronken (meestal ambtenaren)

Arbeiders aan een band en drinken op het werk lijkt me toch vragen om problemen, iemand een idee hoe dit werkte?
Er zullen wel controlemechanismen geweest zijn want anders heb je binnen de kortste keren een arbeidsongeval
:confused:
Bij Palm was dat vroeger ook. Gewoon een grote frigo waar men iets kon uitnemen. Ik denk dat men 30 jaar geleden wel anders naar zulke zaken keek en er losser mee omging. Ik vermoed dat de fabriek van 30 jaar geleden ook nog heel anders was dan degene die er nu staat.

Vroeger dronk men vrijdag namiddag al op het werk, samen met enkele lekkere sigaretjes. Tegen 16u30 waren er al veel dronken (meestal ambtenaren)
Bron voor die veralgemening?

Bij Palm was dat vroeger ook. Gewoon een grote frigo waar men iets kon uitnemen. Ik denk dat men 30 jaar geleden wel anders naar zulke zaken keek en er losser mee omging. Ik vermoed dat de fabriek van 30 jaar geleden ook nog heel anders was dan degene die er nu staat.

Bron voor die veralgemening?
vraag maar eens aan de oudere mensen die nog bij RTT werkten of zoveel anderen in Brussel :D

ik spreek wel over de tijd toen roken aan bureau doodnormaal was (stel je voor)

Als ploegbaas kan ik mij niet voorstellen dat in deze tijd, dat ge zelf niet door hebt dat dit eigenlijk not done is (in deze tijden), hoort ook bij leiderschap. De jeugd in het algemeen is daar toch meer plichtsbewuster opgeworden.

Ik vind het eigenlijk de omgekeerde wereld dat geklaag. Hij heeft gewoon bedrijfsgoed gestolen, klaar punt. Daar houd heel die discussie gewoon op. Overigens mag ik toch hopen dat 'den Dirk' met het openbaar vervoer/fiets naar het werk komt?

Ik vind het eigenlijk de omgekeerde wereld dat geklaag. Hij heeft gewoon bedrijfsgoed gestolen, klaar punt. Daar houd heel die discussie gewoon op. Overigens mag ik toch hopen dat 'den Dirk' met het openbaar vervoer/fiets naar het werk komt?
Ik snap deze opmerking wel. Maar langs de andere kant, ik wil de mensen in België niet de kost geven die al voor een groter bedrag dan 1 blikje bier (en dan nog niet retail prijs) aan pennen, latten, stiften en schrijfblokken mee naar huis hebben genomen voor zichzelf / zoon-dochter.

Laatst bewerkt:
Ik snap deze opmerking wel. Maar langs de andere kant, ik wel de mensen in België niet de kost geven die al voor een groter bedrag dan 1 blikje bier (en dan nog niet retail prijs) aan pennen, latten, stiften en schrijfblokken mee naar huis hebben genomen voor zichzelf / zoon-dochter.
Dat is ook zoiets grijs waar vroeger veel minder streng over werd geredeneerd. Toen ik op school zat nog geweten hoe mensen tonnen kopies van het een of ander hadden bijvoorbeeld omdat vader dit wel op het werk rap kon doen.

Nu print ik hier ook wel eens iets privé af, maar geen hele cursussen voor de ene of de andere kennis :unsure:

Vroeger nog job gedaan bij de brouwerij van Jupiler .
Het eerste dat ze u vertelden was waar het bier stond dat ge mocht nemen moest ge dorst hebben …of ge nu een bak meenam of een blik maakte niet uit .
Alleen mocht ge niet voorbij de portier gaan met die bak of het was diefstal . ;)

(Was zelfs zo erg dat ze op den duur een portier bij de arbeiders gezet hadden die het werk moesten uitvoeren , want die waren meer dronken dan dat ze werkten . ;) )

Vroeger bij Umicore stonden de kasten met bier ook naast elkaar in de refter …een hele muur vol kasten waar ge goedkoop (echt zelfs voor die tijd ) blikken bier uit kon halen en dan langs den andere kant een paar kasten met frisdrank . ;)

(Is wel al + 30 jaar geleden héé . ;) )

Er zullen wel controlemechanismen geweest zijn want anders heb je binnen de kortste keren een arbeidsongeval :confused:

Als iemand die er in de nillies nog gewerkt heeft:

In de refters kon je bier krijgen bij het middageten, en in de frigo's stond het bier klaar naast het water. Dat bier was toen al wel vooral bedoeld voor bezoek, en drinken in het magazijn/aan den band was toen al verboden, maar gaandeweg is zelfs het bier in de refter of in de frigo's verdwenen en vervangen door NA/Zero/gelijkaardige toestanden.

De anciens vertelden echter wel vaak nog over "vroeger", waar het inderdaad bon ton was om direct van den band iets te pakken en waar op de bureau's tegen zowat 11h de garcon met de kar langs kwam en pinten op ieders bureau achter liet. Die verwezen dan wel nog naar de tijd van de Stella of net na de fusie naar Interbrew, dus dat zijn verhalen van de vroege 90s en zelfs nog eerder.

En ja, uiteraard gaf dat issues met zich mee, inclusief verslavingsproblematieken.

Ik ken wel een paar personen die daar werkten en sindsdien toch ook wel met een alcoholprobleem zitten (dagelijks drinken is problematisch is mijn ogen).

Vroeger werden de pinten daar idd gewoon van de band gehaald en mochten ze drinken wat ze wouden. Enkele jaren geleden is dit aangepast naar een beleid van maximum 2 Stella´s bij de pauze. Daar is toen staking voor geweest (gene zever).

Nu weet ik dat er streng wordt toegekeken op drank nemen ´van den band´. De truc nu is om blijkbaar uw fleske bij te houden en vlug te vullen aan den band ipv er een nieuw af te halen.

Wacht maar tot de jonge garde de oude garde is 😉
En waar ik werk kan er gerust gesproken worden over drinken tijdens het werk. Vroeger wel veel meer dan nu.
Ik ben bijna 40 en vind dat alcohol geen plaats heeft op de werkvloer.

Beetje principe kwestie. Enige uitzondering, misschien: een receptie met een glaasje cava ofzo. Maar bier drinken op lunch vind ik... beetje marginaal.

Al genoeg vragen gehoord van oudere collega's die blijkbaar een barkast in hun bureau hadden die vrijdag middag openging.

Een kennis die op haar sociale (paar jaar geleden) elke vrijdag liet zien dat ze een glas Cava kreeg om de week mee af te sluiten (interimbureau)

Als arbeider een 20 jaar geleden in een magazijn gewerkt van een klein kmo, waar elke middagpauze op café werd gegaan en er voor mijn komst er vrijdag namiddag niet meer werd gewerkt omdat iedereen te dronken was

Mijn vader werkte vroeger als onderhoudstechnieker op Alken Maes in Waarloos.
Daar was blijkbaar het de gewoonte dat men elke dag lazarus naar huis ging.

Ik heb 10j een arbeidersjob gehad en dan was het heel normaal om na het werk snel pinten te pakken. Afhankelijk van hoelaat we gedaan hadden werd er gedronken want om 17u was de vrouw/vriendin thuis. Allemaal marginaal natuurlijk maar in ons dorp was dat allemaal oke. Zelfs de politie kneep een oogje dicht.

We hebben ook jobs gehad waarbij er gesponsord werd door een biermerk en na de afbouw dronken we dan een laag van de pallet op.

Uiteindelijk hebben we globaal wel de marginaliteit ingezien.

Terug
Bovenaan