Aircohaat

De plafondventilator wordt nu aangeraden:

De airco wordt ook even vermeld met alweer voornamelijk het benadrukken van de negative eigenschappen.
Heerlijk artikel.

"Toch zijn er eenvoudige oplossingen: de warmte buiten houden met schaduwdoeken, 's nachts verluchten en een plafondventilator gebruiken – die kan de gevoelstemperatuur met 3 à 4 graden verlagen en verbruikt nauwelijks energie."

Dat gaat dan over hoe je een huis naar de toekomst toe hittebestendig maakt. We zitten vandaag al met pieken van boven de 36 graden, meerdere dagen na elkaar. Als die warmte binnen zit, en daar zit ze sowieso na enkele dagen, dan wordt het binnenshuis dus ook gemakkelijk boven de 30 graden. De gevoelstemperatuur met 3 à 4 graden verlagen, nog altijd rond de 30 graden dus, vinden ze daar dus een aanvaardbare oplossing. En dat is de situatie vandaag, niet eens kijkend naar de nabije toekomst, wanneer de buitentemperatuur tijdens hittegolven waarschijnlijk nog zal stijgen vergeleken met wat we nu meemaken.

You've done it again, VRT.

Niet enkel VRT. Hier is exact dezelfde info in De standaard:

Haat is misschien wat veel gezegd maar idd ook weer doen alsof airco de globale opwarming veroorzaakt.

Ze herhalen gewoon weer hetzelfde. Die ladder is allemaal goed en wel maar bij 5 dagen 30+ waarbij het ‘s avonds niet afkoelt valt er niet te veel te verlichten. En wij hebben al het onderstaande al:
  • Groen rondom ons huis (bomen en struiken), lichte gevel kleur en witte ramen en deuren.
  • Buiten zonnewering op alle zuidgerichte ramen en rolluiken op de andere ramen. Ook minstens 10 cm pur als isolatie en hr+++ glas.
  • Ventilatie is nutteloos als het pas om 5 u 23 graden wordt terwijl het binnen 24 is.
  • Dus ja dan blijft er airco over.

1782339069714.jpeg

Er stond wel 1 goeie tip in:
“ventilator aan het plafond hangen? Dat zijn vandaag stille, zuinige dingen die heus je haar niet doen wapperen.”

Laatst bewerkt:
Meer dan 60.000 hitte-gerelateerde doden in Europa in zowel 2022 als 2024.
Het ziet ernaar uit dat het voor dit jaar ook gemakkelijk bereikt zal worden.

Ter vergelijking: alle gun violence doden in de volledige USA: 40 a 50.000 per jaar.
En dat vinden we zo extreem en onbegrijpelijk.
Hitte gerelateerde doden: minder dan 2000.

Belangrijkste oorzaak van de discrepantie: het gebrek aan airco in Europa.

Dat anti-airco sentiment en de hele reeks ridicule artikels die je overal in de Vlaamse pers leest zijn niet gewoon dwaas, het is ronduit misdadig.
Dankjewel voor de cijfers. Airco moet gewoon standaard worden in openbare ruimtes, op de werkvloer en uiteindelijk ook in woningen. Laat ons evolueren als maatschappij.

Dat Nederlandse artikel ook: neem de oorzaak aan, de klimaatopwarming ipv airco te installeren. Fantastische suggestie. Het gaat volgende week 35 graden zijn, maar we gaan nu alle uitstoot stoppen zodat het klimaat binnen 40 jaar terug hersteld is, dan gaat het weer lekker koel zijn. Voor 40 jaar heb je toch geen airco nodig?

Deze maand so far: verbruik airco’s opgeteld in alle ruimtes 97kwh, waarvan 100% van PV stroom komt.

Ik zie de nadelen niet buiten de initiële aankoopprijs. (En dat je de andere randvoorwaarden vervuld hebt)
Dat je de nadelen niet ziet, is dan toch ook omdat je selectief leest. Niet iedereen voldoet eerst alle randvoorwaarden voor ze de laatste stap (airco) zetten, dat wordt weerspiegeld door de torenhoge energieprijzen 's avonds en de duidelijk toegenomen energieconsumptie op warme dagen (zie eerdere posts in dit topic). Dat is ook het sentiment dat je hier af en toe leest:
En als je dat allemaal geprobeerd hebt, dan installeer je uit miserie toch een airco.
Ergo, en sorry LSDsmurf, je bedoelt het mogelijk zelf niet zo en ik maak hier dus een sprongetje, maar dat is wel degelijk het sentiment (van toch zeker anderen): "ge kunt beter uw geld niet verkwanselen aan al die randvoorwaarden en van eerste keer een airco zetten".

Meer dan 60.000 hitte-gerelateerde doden in Europa in zowel 2022 als 2024.
Het ziet ernaar uit dat het voor dit jaar ook gemakkelijk bereikt zal worden.

Ter vergelijking: alle gun violence doden in de volledige USA: 40 a 50.000 per jaar.
En dat vinden we zo extreem en onbegrijpelijk.
Hitte gerelateerde doden: minder dan 2000.

Belangrijkste oorzaak van de discrepantie: het gebrek aan airco in Europa.

Dat anti-airco sentiment en de hele reeks ridicule artikels die je overal in de Vlaamse pers leest zijn niet gewoon dwaas, het is ronduit misdadig.
Je kan Vlaanderen en Europa niet op één hoop gooien. In België (noch Nederland) is er nauwelijks of geen oversterfte door hitte, het betrouwbaarheidsinterval in bv. het laatste EU rapport is voor België [-46, 706] doden, ergo, geen bewijs voor oversterfte. https://www.nature.com/articles/s41591-024-03186-1/tables/2
Dan kan je je inderdaad afvragen of een brede uitrol van airco voor gezondheidsredenen te verantwoorden is.
Dat gaat dan over hoe je een huis naar de toekomst toe hittebestendig maakt. We zitten vandaag al met pieken van boven de 36 graden, meerdere dagen na elkaar. Als die warmte binnen zit, en daar zit ze sowieso na enkele dagen, dan wordt het binnenshuis dus ook gemakkelijk boven de 30 graden. De gevoelstemperatuur met 3 à 4 graden verlagen, nog altijd rond de 30 graden dus, vinden ze daar dus een aanvaardbare oplossing. En dat is de situatie vandaag, niet eens kijkend naar de nabije toekomst, wanneer de buitentemperatuur tijdens hittegolven waarschijnlijk nog zal stijgen vergeleken met wat we nu meemaken.

You've done it again, VRT.
De hitte komt na enkele dagen binnen, maar het is niet dat in klimaatbestendige gebouwen het onleefbaar warm wordt binnen. De (oude) manier van bouwen in zuiderse landen werd hier en in de media al aangehaald. Het grootste probleem is slecht ontwerp van gebouwen (en bij uitbreiding, steden), niet het gebrek aan airco. We hadden het er gisteren op het werk ook over, en zelfs de collega's in slecht geïsoleerde appartementen zitten nu nog rond de 30 graden, zeker niet 33-34 graden zoals je insinueert. Al zal de zonderling daar wel aan zitten, maar dat is dan zeker niet met zelfs simpele maatregelen zoals deuren en ramen gesloten houden, schaduwdoeken, etc.

Ik ben voor de duidelijkheid niet tegen het selectief installeren en gebruik van airco in bv. ziekenhuizen en rusthuizen en publiek toegankelijke gebouwen als toevluchtsoord voor de minder bedeelden, al kan daar vaak in eerste instantie ook nog veel verbeterd worden op vlak van isolatie, passieve koeling, zonnewering. Maar het is hier Texas, Singapore of Italië (nog) niet, dat is een klimaat van een totaal andere orde. We hebben nog tijd om ons aan te passen d.m.v. doordachte aanpassingen in de ruimtelijke ordening en (woning)bouw.

De hitte komt na enkele dagen binnen, maar het is niet dat in klimaatbestendige gebouwen het onleefbaar warm wordt binnen. De (oude) manier van bouwen in zuiderse landen werd hier en in de media al aangehaald. Het grootste probleem is slecht ontwerp van gebouwen (en bij uitbreiding, steden), niet het gebrek aan airco. We hadden het er gisteren op het werk ook over, en zelfs de collega's in slecht geïsoleerde appartementen zitten nu nog rond de 30 graden, zeker niet 33-34 graden zoals je insinueert. Al zal de zonderling daar wel aan zitten, maar dat is dan zeker niet met zelfs simpele maatregelen zoals deuren en ramen gesloten houden, schaduwdoeken, etc.

Ik ben voor de duidelijkheid niet tegen het selectief installeren en gebruik van airco in bv. ziekenhuizen en rusthuizen en publiek toegankelijke gebouwen als toevluchtsoord voor de minder bedeelden, al kan daar vaak in eerste instantie ook nog veel verbeterd worden op vlak van isolatie, passieve koeling, zonnewering. Maar het is hier Texas, Singapore of Italië (nog) niet, dat is een klimaat van een totaal andere orde. We hebben nog tijd om ons aan te passen d.m.v. doordachte aanpassingen in de ruimtelijke ordening en (woning)bouw.
Mja we hebben grotendeels gebouwen die als doel hebben in de winter de warmte binnen te houden. Ik heb vrienden met recente nieuwbouwwoningen die als advies kregen om rolluiken of screens in de eerste instantie niet te plaatsen, want dat het 's morgens vroeg klaar is "went wel". Dat je met grote raampartijen dan een serre krijgt in de zomer leek iedereen ontgaan, ook architecten. Misschien is dat de laatste jaren wat beter, maar al die mensen hebben uit zuivere miserie airco geplaatst, terwijl stap 1 toch altijd verduistering is. Dat er aan oververhitting amper aandacht werd besteed terwijl de klimaatverandering toch al eventjes gekend is, vind ik wel onbegrijpelijk.

Mijn vrouw komt uit een warm klimaat, of zoals ze daar zeggen "el puto infierno", waar ze trouwens nu de klimaatverandering ook serieus merken omdat alles nog een pakje ondraagelijker wordt (in mei zaten ze met enkele dagen 53 °C gevoelstemperatuur). Wat haar meteen opviel hier is hoe weinig mensen bomen in de (voor)tuin hebben. Daar is dat standaard om toch iets van schaduw te hebben, en heel haar wijk staat dan ook vol bomen. Als je daar naar een universiteit trekt (ik vergelijk dat omdat ik in een werk, maar neem dan "openbaar gebouw"), is het opvallen hoe al die voorportalen en grote zalen luchtig en open gebouwd zijn. Hier worden veel (les)lokalen al een sauna als het 25 °C is. Ook daar hopen groen.

Ik heb voor de goede orde niets tegen airco, na de zomer ga ik hier zelf eens offertes aanvragen want het gaat er niet op beteren. De opwarming gaat sneller in Europa dan het globaal gemiddelde. Maar mijn eerste investering toen we hier kwamen wonen waren opzetrolluiken. "Eik zo lelijk" zeiden enkele mensen me toen, maar amai blij dat ik die heb hoor. De woonkamer, waar we die niet hebben geplaatst want grote ramen met een boog (huis is van 1930), is de warmste kamer. Ik heb thuis als kind, voor airco een optie was, ook nooit anders geweten dan dat we in het donker zaten wanneer de zon op het raam stond, want anders zou het te warm worden. Die logica is wel een beetje zoek bij veel mensen heb ik de indruk.

Dat je de nadelen niet ziet, is dan toch ook omdat je selectief leest. Niet iedereen voldoet eerst alle randvoorwaarden voor ze de laatste stap (airco) zetten, dat wordt weerspiegeld door de torenhoge energieprijzen 's avonds en de duidelijk toegenomen energieconsumptie op warme dagen (zie eerdere posts in dit topic). Dat is ook het sentiment dat je hier af en toe leest:

Ergo, en sorry LSDsmurf, je bedoelt het mogelijk zelf niet zo en ik maak hier dus een sprongetje, maar dat is wel degelijk het sentiment (van toch zeker anderen): "ge kunt beter uw geld niet verkwanselen aan al die randvoorwaarden en van eerste keer een airco zetten".

Je kan Vlaanderen en Europa niet op één hoop gooien. In België (noch Nederland) is er nauwelijks of geen oversterfte door hitte, het betrouwbaarheidsinterval in bv. het laatste EU rapport is voor België [-46, 706] doden, ergo, geen bewijs voor oversterfte. https://www.nature.com/articles/s41591-024-03186-1/tables/2
Dan kan je je inderdaad afvragen of een brede uitrol van airco voor gezondheidsredenen te verantwoorden is.

De elektriciteitsprijs die stijgt is niet enkel door Airco's.
Mensen zoeken verkoeling op allerlei manier.
Mobiele airco's, EV's die laden, industrie enz..
Waar door de airco die erbij komt dit nog wat extrapoleert.

We moeten dringend iedereen aansturen duurzamer te zijn.
Zonnepanelen, windmolens & batterijen, isoleren enz...
Dit zou ons minder afhankelijk maken van andere landen en is ook een troef in het defensie verhaal.

Airco of L/L warmtepomp is niets mis mee. Geen CO2 bij het draaien of andere verbrandingsstoffen.
In de winter of tussenseizoen kan je er mee verwarmen en hoeven we minder gas te verbruiken.
Is het wondermiddel nee absoluut niet.
Natuurlijk iedere passief manier om u huis niet te hoeven verwarmen of te koelen is mooi meegenomen.
Maar na deze hittegolf zit de hitte werkelijk overal en ben je eraan voor de moeite.
Dus L/L warmtepomp lijkt me ideaal middel in de moderne woningbouw.

Mja we hebben grotendeels gebouwen die als doel hebben in de winter de warmte binnen te houden. Ik heb vrienden met recente nieuwbouwwoningen die als advies kregen om rolluiken of screens in de eerste instantie niet te plaatsen, want dat het 's morgens vroeg klaar is "went wel". Dat je met grote raampartijen dan een serre krijgt in de zomer leek iedereen ontgaan, ook architecten. Misschien is dat de laatste jaren wat beter, maar al die mensen hebben uit zuivere miserie airco geplaatst, terwijl stap 1 toch altijd verduistering is. Dat er aan oververhitting amper aandacht werd besteed terwijl de klimaatverandering toch al eventjes gekend is, vind ik wel onbegrijpelijk.

Mijn vrouw komt uit een warm klimaat, of zoals ze daar zeggen "el puto infierno", waar ze trouwens nu de klimaatverandering ook serieus merken omdat alles nog een pakje ondraagelijker wordt (in mei zaten ze met enkele dagen 53 °C gevoelstemperatuur). Wat haar meteen opviel hier is hoe weinig mensen bomen in de (voor)tuin hebben. Daar is dat standaard om toch iets van schaduw te hebben, en heel haar wijk staat dan ook vol bomen. Als je daar naar een universiteit trekt (ik vergelijk dat omdat ik in een werk, maar neem dan "openbaar gebouw"), is het opvallen hoe al die voorportalen en grote zalen luchtig en open gebouwd zijn. Hier worden veel (les)lokalen al een sauna als het 25 °C is. Ook daar hopen groen.

Ik heb voor de goede orde niets tegen airco, na de zomer ga ik hier zelf eens offertes aanvragen want het gaat er niet op beteren. De opwarming gaat sneller in Europa dan het globaal gemiddelde. Maar mijn eerste investering toen we hier kwamen wonen waren opzetrolluiken. "Eik zo lelijk" zeiden enkele mensen me toen, maar amai blij dat ik die heb hoor. De woonkamer, waar we die niet hebben geplaatst want grote ramen met een boog (huis is van 1930), is de warmste kamer. Ik heb thuis als kind, voor airco een optie was, ook nooit anders geweten dan dat we in het donker zaten wanneer de zon op het raam stond, want anders zou het te warm worden. Die logica is wel een beetje zoek bij veel mensen heb ik de indruk.
Woon nu zelf in nieuwbouw woning waarbij 11meter van boven tot onder glas zuid gericht is & 9meter glas west gericht.
Grote L in glas eigenlijk voor keuken en living.
Triple glas en zonwerend.

Als ik de screen binnenkant dicht deed & onze vloerkoeling deed zijn ding dan was het bij 40graden buiten, 25-26 graden binnen.
Betreft geothermische koeling, maar was net net niet voldoende voor ons dus hebben toch besloten om L/L warmtepomp aka airco te plaatsen.
Ook bij langere periodes trok die het niet.
Ook als redundantie mocht onze W/W WP de geest geeft.
Als ik de 4 binnen units nu opzet op 23 graden dan verbruikt die 600W en zit die te pruttelen zelfs nu.
Dus is perfect mogelijk.
In de tussen seizoen is het wel warmer, als iedereen zijn gas ketel in gang zwiert moeten wij nog koelen venster open zetten.

Laatst bewerkt:
Om nog maar te zwijgen dat de manier van rapporteren/tellen overal elders is. Zie de hele discussie met covid over oversterfte en wat al dan niet als een coviddode geteld werd. Waardoor sommige conclusies zoals "Belangrijkste oorzaak van de discrepantie: het gebrek aan airco in Europa." gewoon bullshit zijn en hier niet aan gekoppeld kunnen worden.
Die 33~34° zal er voor velen wel zitten aankomen. Het was gisteren nog maar de eerste dag met ~35° en de afkoeling 'nachts was deze nacht al veel minder terwijl de voorspelde temperatuur overdag nog hoger zal zijn. Zeker in stedelijk gebied, zal het de komende dagen nog problematischer worden dan nu. Neem volgend data van een weerstation in Molenbeek (bron: WOW-BE):
xKUfzWH.png

Daar bovenop komt natuurlijk dat heel veel gebouwen niet klimaatbestendig zijn. België bestaat uit heel veel oude huizen, waarvan velen niet klimaatbestendig te maken zijn zonder een totaalrenovatie (wat alles behalve altijd gebeurt als men renoveert). En zelfs nieuwbouw is "klimaatbestendig" als in het feit dat ze vooral ontworpen zijn op de warmte binnenhouden in de winter; zoals hierboven al aangehaald.

Waarom zou je het onder de 24 graden binnen willen brengen?
Zodat je volume kouder is en je op het einde van de dag op een lagere temperatuur uitkomt? Want anders zit je in een constant stijgende lijn, nu is het misschien nog maar 23° maar dat zal niet zo blijven. Ik zie hier ook al een cumulatief effect waardoor ik niet weet wat het gaat geven de komende dagen...

Ik merk dit nu ook nog vaak. Een nieuwbouw met alleen maar kaal gras rondom, niets van groen, of zonnewering. Dat snap ik echt niet bij een nieuwbouw (die geen zonnewering). Een screen neemt echt niet veel plaats in en wij merken nu hoe langer fris het binnen blijft.
Een nicht van mij is architect en heeft letterlijk een glasbokaal in het midden van haar rijhuis geplaatst als 'architecturaal statement'. Het gevolg nu? De zon komt gans de dag midden in haar leefruimte schijnen en die boom dat er zo gezegd ging groeien is al dood. Uit miserie op het dak een doek gelegd om de zon tegen te gaan. Ook aan de tuinkant was een screen niet nodig (stak ze liever in een oversized glas in de slaapkamer).

Ik ben alvast blij dat ik niet in mijn eigen appartement in Brussel zit op dit moment. Ik kan me niet voorstellen hoe belachelijk warm het daar nu moet zijn voor mijn huurder. Misschien toch eens kijken voor ook daar zuignapscreens te kopen voor de volgende zomer.

Woon nu zelf in nieuwbouw woning waarbij 11meter van boven tot onder glas zuid gericht is & 9meter glas west gericht.

Als ik de screen binnenkant dicht deed & onze vloerkoeling deed zijn ding dan was het bij 40graden buiten, 25-26 graden binnen.
Betreft geothermische koeling, maar was net net niet voldoende voor ons dus hebben toch besloten om L/L warmtepomp aka airco te plaatsen.
Ook bij langere periodes trok die het niet.
Ook als redundantie mocht onze W/W WP de geest geeft.
Als ik de 4 binnen units nu opzet op 23 graden dan verbruikt die 600W en zit die te pruttelen zelfs nu.
Dus is perfect mogelijk.
In de tussen seizoen is het wel warmer, als iedereen zijn gas ketel in gang zwiert moeten wij nog koelen venster open zetten.
Maar wat jij nu zegt is voor een nieuwbouw waar daar wel ietwat logisch mee is omgesprongen: screens (aan binnenkant is wel dwaas), + geothermische warmtepomp die koelt. Dat is niet waar ik het over had hé. Dat van jou lijkt me redelijk textbook hoe het moet, al is het wel wat "omgekeerd" om in de eerste plaats zo'n groot glasoppervlak te hebben. Dat is design uiteraard, maar goed.

Ik heb het bv. over een koppel waar de architecte ook grote ramen op het zuiden heeft voorzien van twee verdiepen hoog, en een grote centrale ruimte woonkamer-keuken-trappenhal-kamers zonder binnendeuren met niets van verduistering. Zal ook wel iets van design-logica gevolgd hebben volgens de architecte. Die woning zal ondertussen ook wel al 10 jaar oud zijn, en is gezet toen een goed geïnsoleerde nieuwbouw met condenserende gasketel "ideaal" was naar kostenefficiëntie.

Resultaat was een complete oven, waar al de warmte recht naar de slaapkamers werd getransporteerd. En het was ook nergens donker waardoor hun jong kind, dat enkele jaren later kwam, niet kon slapen. Dus achteraf screens en dan airco geïnstalleerd. Hoe op zoiets niet door een architecte kon geanticipeerd worden, vind ik onbegrijpelijk. En dat is geen alleenstaand geval lijkt me.

Laatst bewerkt:
Niet enkel VRT. Hier is exact dezelfde info in De standaard:

Haat is misschien wat veel gezegd maar idd ook weer doen alsof airco de globale opwarming veroorzaakt.

Ze herhalen gewoon weer hetzelfde. Die ladder is allemaal goed en wel maar bij 5 dagen 30+ waarbij het ‘s avonds niet afkoelt valt er niet te veel te verlichten. En wij hebben al het onderstaande al:
  • Groen rondom ons huis (bomen en struiken), lichte gevel kleur en witte ramen en deuren.
  • Buiten zonnewering op alle zuidgerichte ramen en rolluiken op de andere ramen. Ook minstens 10 cm pur als isolatie en hr+++ glas.
  • Ventilatie is nutteloos als het pas om 5 u 23 graden wordt terwijl het binnen 24 is.
  • Dus ja dan blijft er airco over.

Bekijk bijlage 51206

Er stond wel 1 goeie tip in:
“ventilator aan het plafond hangen? Dat zijn vandaag stille, zuinige dingen die heus je haar niet doen wapperen.”
Wij slapen letterlijk al heel de week met alles open in heel het huis, behalve de garage en voordeur, en het is 26 °C in huis. Van zodra het buiten ook maar iets kouder is dan binnen vliegt hier alles open. En we bekijken dat dan nog per verdiep voor maximale efficiëntie. Het koelt, zoals hier ook staat, gewoon 's nachts niet genoeg meer af.

De elektriciteitsprijs die stijgt is niet enkel door Airco's.
Mensen zoeken verkoeling op allerlei manier.
Mobiele airco's, EV's die laden, industrie enz..
Waar door de airco die erbij komt dit nog wat extrapoleert.

We moeten dringend iedereen aansturen duurzamer te zijn.
Zonnepanelen, windmolens & batterijen, isoleren enz...
Dit zou ons minder afhankelijk maken van andere landen en is ook een troef in het defensie verhaal.
Inderdaad, maar we moeten niet altijd naar technologie willen grijpen om de problemen op te lossen, wanneer een slimme passieve aanpak het probleem al (voor minstens een groot deel) kan oplossen.
Airco of L/L warmtepomp is niets mis mee. Geen CO2 bij het draaien of andere verbrandingsstoffen.
De reden dat de elektriciteitsprijzen 's avonds door het plafond gaan, is omdat de gascentrales moeten bijspringen. Dan is uw airco, als ze niet op eigen zonnepanelen of batterij draaien dus niet meer CO2- noch fossielvrij.
In de winter of tussenseizoen kan je er mee verwarmen en hoeven we minder gas te verbruiken.
Is het wondermiddel nee absoluut niet.
Natuurlijk iedere passief manier om u huis niet te hoeven verwarmen of te koelen is mooi meegenomen.
Maar na deze hittegolf zit de hitte werkelijk overal en ben je eraan voor de moeite.
Toch niet helemaal akkoord hiermee. De hitte zit binnen daar waar er geen doorgedreven passieve aanpak is geïmplementeerd. Dat is dan én isolatie (met hoge faseverschuiving), én zonnewering, én nachtventilatie (behalve tijdens te warme nachten), én ramen en deuren gesloten houden, én dakoverstekken, én slim gebruik van groen, én een doordacht stedelijk ontwerp. Met dergelijke aanpak wordt het binnen echt geen 30 graden.
Dus L/L warmtepomp lijkt me ideaal middel in de moderne woningbouw.

Met wat minder glas en screens buiten was dat mogelijk wel voldoende geweest?

Ik heb in HomeAssistant een automation ziten die een whatsapp stuurt als het buiten frisser is dan binnen (na zonsondergang && binnen > 23 graden). Dan gaan alle deuren en ramen open.

Voor de rest staan hier 2 mobiele airco's te blazen.

Er is niks sympathiek aan in 35 graden puffen, zeker niet met kinderen. Als iemand een truuc heeft om het binnen gezellig te houden met temperaturen van 36 overdag en 25 snachts, let me know. Maar met wat bomen en passieve koeling ga je niet ver schieten. Zeker niet als het een week lang koekenbak is.....

Gisteren ook al artikels over 'airco belasting' en 'de twee-split in de maatschappij' en 'de een zijn verkoeling is de ander zijn opwarming' en weet ik veel welke andere nonsens. Er zijn toch idioten die elk topic in een of andere woke discussie weten te sleuren en er veel poeha over moeten maken.

Anders leggen we de prepare ook niet meer in de frigo, kunnen we chronisch schijterij hebben zoals in de Middeleeuwen, lekker gezellig. :rolleyes:

Ooh, da's nog eens een idee van die automatisatie :) Heb jij afzonderlijke temp sensoren?

Ik heb zo'n weerstation van netatmo. 1 unit in living, 1 unit in een overdekt kot buiten en 1 unit boven in de gang op 1e verdiep. En synchen met HA is gewoon een codetje van op de hoofdunit intikken nadat HA die auto-detecteert.

Maar wat jij nu zegt is voor een nieuwbouw waar daar wel ietwat logisch mee is omgesprongen: screens (aan binnenkant is wel dwaas), + geothermische warmtepomp die koelt. Dat is niet waar ik het over had hé. Dat van jou lijkt me redelijk textbook hoe het moet, al is het wel wat "omgekeerd" om in de eerste plaats zo'n groot glasoppervlak te hebben. Dat is design uiteraard, maar goed.

Ik heb het bv. over een koppel waar de architecte ook grote ramen op het zuiden heeft voorzien van twee verdiepen hoog, en een grote centrale ruimte woonkamer-keuken-trappenhal-kamers zonder binnendeuren met niets van verduistering. Zal ook wel iets van design-logica gevolgd hebben volgens de architecte. Die woning zal ondertussen ook wel al 10 jaar oud zijn, en is gezet toen een goed geïnsoleerde nieuwbouw met condenserende gasketel "ideaal" was naar kostenefficiëntie.

Resultaat was een complete oven, waar al de warmte recht naar de slaapkamers werd getransporteerd. En het was ook nergens donker waardoor hun jong kind, dat enkele jaren later kwam, niet kon slapen. Dus achteraf screens en dan airco geïnstalleerd. Hoe op zoiets niet door een architecte kon geanticipeerd worden, vind ik onbegrijpelijk. En dat is geen alleenstaand geval lijkt me.
Screens binnenkant dient meer voor onze privacy 's avonds. Overdag vind ik het niet erg als iemand me ziet rondlopen in living/keuken.
Maar 's avond wil ik wel graag knus zitten en vandaar de binnenscreens.
Inderdaad, maar we moeten niet altijd naar technologie willen grijpen om de problemen op te lossen, wanneer een slimme passieve aanpak het probleem al (voor minstens een groot deel) kan oplossen.

De reden dat de elektriciteitsprijzen 's avonds door het plafond gaan, is omdat de gascentrales moeten bijspringen. Dan is uw airco, als ze niet op eigen zonnepanelen of batterij draaien dus niet meer CO2- noch fossielvrij.

Toch niet helemaal akkoord hiermee. De hitte zit binnen daar waar er geen doorgedreven passieve aanpak is geïmplementeerd. Dat is dan én isolatie (met hoge faseverschuiving), én zonnewering, én nachtventilatie (behalve tijdens te warme nachten), én ramen en deuren gesloten houden, én dakoverstekken, én slim gebruik van groen, én een doordacht stedelijk ontwerp. Met dergelijke aanpak wordt het binnen echt geen 30 graden.

Met wat minder glas en screens buiten was dat mogelijk wel voldoende geweest?
Beste manier was om 50cm overhang te maken aan de ramen.
Echter door ons woonbeleid en planologische whizzkids wordt dit aanzien als bebouwbare oppervlakte.
Dus hebben we dit moeten laten varen.
Zou mijn S-peil indertijd ook gedaald hebben zonder impact op zicht.
We hadden in de vergunning een limiet van het aantal % dat we van onze bebouwbare oppervlakte mogen gebruiken.
Anders hadden we 50cm overhang dewelke onze ramen in de zomer in de schaduw zou zetten en in de winter binnen laat.
Dat is beter als screens geen onderhoud of niets.

Vloerkoeling helpt enkel in dicht getimmerde huizen met amper natuurlijk licht.
Bvb onze slaapkamer/dressing & badkamer is apart van living beneden en amper ramen.
Daar werkt die vloerkoeling goed en merk ik een verschil.
We wouden graag een open gevoel en connectie met tuin.
Niets zo leuk om 's morgens dubbel schuifraam open te doen en u living door te kunnen trekken naar u terras of u keuken.
En zo te kunnen ontbijten op u terras zonder je veel moet verplaatsen.
Of de seizoensverandering te zien in u tuin.

Wat betreft gascentrale is waar en ben mee in het verhaal van de prijs.
Echter met minimale ingrepen ben je hiervan gevrijwaard.
Heb plugin stekker batterij van 11kWh en heb gisteren niets van het net afgenomen dus airco draaide puur op mijn overschot van de PV.
En Airco was 600W meer load op mijn anders gewone load.
Moraal van het verhaal, bewuster omgaan met energie en zoveel mogelijk PV, batterijen, windmolens enz placeren.
Engie heeft hier beetje verder al een groot batterijpark neergeploft bvb.
Zo'n projecten moeten we aanmoedigen.
En verbruiken wanneer er overschot is, dus overdag u airco goed laten draaien.

Sneaky van jou om de cijfers van 2023 te nemen, een jaar met een zwakke zomer, ipv mijn artikel over 2022 wat een warme zomer was, vooral in Zuid-Europa en Duitsland.
Het aantal doden in Italië, Spanje, en Duitsland liep toen in de 10.000den, direct gecorreleerd met de hoogte van de temperatuur.

Dat jij na afgelopen week kan blijven herhalen dat 'een slimme passieve aanpak' het warmteprobleem 'een groot deel kan oplossen' is hallucinant.
Ok, als je 'opgelost' definieert als in 29 graden zitten in uw living of slaapkamer, dan wel.
Ik denk dat er veel niet akkoord zijn.

Bomen zetten en al die andere zaken? Hoe doe je dat met appartementsblokken? Niet iedereen woont in een alleenstaand huis met ruimte om het rondom vol te zetten met bomen of struiken.
En dan nog, nu nog 10 jaar wachten tot de boom 6 meter groot is om ook het 2de verdiep af te schermen?

En gezondheid is niet de enige valabele reden.
Ook productiviteit en comfort zijn geen details in een ontwikkelde samenleving.

Uit een bepaalde hoek komt altijd dat 'minderen' defaitisme of streven naar minder comfort want klimaat, om dan zowaar nog stellen dat 'we niet naar technologie moeten grijpen'.
Waar is de gouden jaren 90 tijd van 'print deze mail niet af, red een boom' 😄
Opgelost door digitalisering en internet, bam, papierverbruik -90%.
Door de vooruitgangstechnologie van de Amerikanen uiteraard, niet door Europees non-agency defaitisme.

En zo zal het ook moeten met elektriciteitsvoorziening en luchtvaart etc. 'Minderen' is een complete deadend.

Laatst bewerkt:
DS doet niet onder voor de VRT qua klimaatgedram, de laatste jaren is DS helemaal van het objectieve (berichtgevende) pad af om te drammen over global warming.
Bomen zetten en al die andere zaken? Hoe doe je dat met appartementsblokken? Niet iedereen woont in een alleenstaand huis met ruimte om het rondom vol te zetten met bomen of struiken.
En dan nog, nu nog 10 jaar wachten tot de boom 6 meter groot is om ook het 2de verdiep af te schermen?
Mijn thuis is omringd door bomen, het ligt tegen een bos, en dat helpt nog nauwelijks tegen de hitte, s'nachts is het evengoed 26° binnen in huis. De hitte zit nu overal, dat houd je met screens/passieve koeling niet buiten. Enkel een goede split AC kan dat nog gekoeld krijgen, daar moeten we volop op inzetten.

Terug
Bovenaan