Aircohaat

De onze is ook 38m2 😅 maar er staat een vrij grote dressing in.

Hier koelen wij tot de panelen niet genoeg meer leveren. Tegen de ochtend is het 24 graden en vooral veel vochtiger (Waarschijnlijk van de vochtige uitgeademende lucht).

We hebben eens de airco snachts laten aanstaan, maar dat wordt onaangenaam fris (ook al staat die op 22 graden).
Als mijn vrouw onder een dons begint te kruipen snachts.... Dan wordt het nut van de airco teniet gedaan.

"ook al staat die op 22 graden"? Bedoel je daarmee dat 22 graden een hoge temperatuur is om uw airco op in te stellen?

Hier staat de airco gewoon op 25 graden. Nooit begrepen waarom je het binnen 20 graden (of minder) zou willen hebben terwijl het buiten bijna 40 graden is.
 
"ook al staat die op 22 graden"? Bedoel je daarmee dat 22 graden een hoge temperatuur is om uw airco op in te stellen?

Hier staat de airco gewoon op 25 graden. Nooit begrepen waarom je het binnen 20 graden (of minder) zou willen hebben terwijl het buiten bijna 40 graden is.
Inderdaad. Als 22 te koud is, dan kan je de airco toch gewoon op 23, 24 of 25 graden zetten? :unsure:

De hoge luchtvochtigheid zal dan ook aangepakt worden.
 
Maar dan gaat het tegen de ochtend nog warmer zijn. Hoe we het nu doen is ok. Koelen tot 22 overdag in de slaapkamers en de leefruimte 24. Alles uit snachts en tegen de ochtend alles terug aan.
 
Maar dan gaat het tegen de ochtend nog warmer zijn. Hoe we het nu doen is ok. Koelen tot 22 overdag in de slaapkamers en de leefruimte 24. Alles uit snachts en tegen de ochtend alles terug aan.
Laten doordraaien in het geval van 24°C. Veel verbruik ga je niet hebben in zo'n geval vermoed ik.
 
Meer dan 60.000 hitte-gerelateerde doden in Europa in zowel 2022 als 2024.
Het ziet ernaar uit dat het voor dit jaar ook gemakkelijk bereikt zal worden.

Ter vergelijking: alle gun violence doden in de volledige USA: 40 a 50.000 per jaar.
En dat vinden we zo extreem en onbegrijpelijk.
Hitte gerelateerde doden: minder dan 2000.

Belangrijkste oorzaak van de discrepantie: het gebrek aan airco in Europa.

Dat anti-airco sentiment en de hele reeks ridicule artikels die je overal in de Vlaamse pers leest zijn niet gewoon dwaas, het is ronduit misdadig.
Ik las deze week nog een betalend artikel hierover. In oa de VS en Japan heeft 90% airco. In de EU is dat hooguit 20%. (!)
In die streken zijn er inderdaad véél minder hittedoden dan in de EU en de temperaturen zijn daar op hun piek ook helemaal niet lager als in de EU.

Dan lees ik inderdaad artikels in de Belgische media dat airco slecht is en zorgt voor MEER hittedoden. Zoals jij zelf zegt is het correcte antwoord: "Neen".
 
Laten doordraaien in het geval van 24°C. Veel verbruik ga je niet hebben in zo'n geval vermoed ik.
Klopt, hier staat die continu op 24 graden. 'S nachts verbruikt die dan 100 watt.
Soms slaat de compressor zelfs uit omdat er niet meer koelvraag is, dan loopt het verbruik terug naar 20 watt.

Nu is er een verbruik van 420 watt. Zowat het meeste dat ik in de afgelopen dagen gezien heb. Als ik de airco niet continu laat draaien en de temperatuur een aantal graden wil laten zakken, dan gaat het verbruik vlot naar 800 tot max 1000 watt.

Dus continu koelen lijkt het beste wel.

Heerlijk om te kunnen verkoelen in een koel huis.
 
Ik las deze week nog een betalend artikel hierover. In oa de VS en Japan heeft 90% airco. In de EU is dat hooguit 20%. (!)
In die streken zijn er inderdaad véél minder hittedoden dan in de EU en de temperaturen zijn daar op hun piek ook helemaal niet lager als in de EU.

Dan lees ik inderdaad artikels in de Belgische media dat airco slecht is en zorgt voor MEER hittedoden. Zoals jij zelf zegt is het correcte antwoord: "Neen".
Gisteren op het werk gepraat met iemand van India die ook aan het klagen was over de warmte. Mijn reactie was dat de temperaturen in India toch nog veel extremer zijn. Ja kopt, maar daar hebben we wel overal airco was zijn antwoord.
 
Maar jouw stelling was toch dat je niet gelooft dat een binnenklimaat van 24° met deze hitte buiten "aangenaam" is. Dat is idd een heel bizarre discussie, want compleet persoonlijk. Voor de meeste mensen zal 24° perfect aanvoelen en kouder gewoon te koud. Dus uw stelling dat het met airco beter is, is louter persoonlijk. En er is niemand die beweert dat je met airco niet beter of meer zou kunnen koelen dan met vloerkoeling en andere maatregelen.

Wel ja ik spreek inderdaad alleen uit eigen ervaring. Maar ik had even niet het idee dat jij dat ook deed.

Het is lucht/water bij mij, geen geothermie. De koeling met lucht/water werkt performanter dan deze met grond/water.

Dit is ook een vraagteken voor mij. Kan je eens uitleggen hoe een lucht/water combinatie beter koelt als een grondbron?
 
Gisteren op het werk gepraat met iemand van India die ook aan het klagen was over de warmte. Mijn reactie was dat de temperaturen in India toch nog veel extremer zijn. Ja kopt, maar daar hebben we wel overal airco was zijn antwoord.

Je mag het psychologische effect van toegang tot koele lucht niet onderschatten. Vroeger voor ik airco had, was buiten iets doen in de hitte een grote opoffering, omdat je weet dat eens je te warm hebt, het uren duurt voor je terug afkoelt. Een koude douche helpt uiteindelijk ook niet lang. Na airco geinstalleerd te hebben gaat dat zoveel beter. Ik kan zonder problemen een uurtje of 2 buiten werken tot ik uitgeput ben door de hitte, dan 10 minuten in de koelte zitten en meteen alle energie terugkrijgen. Dat is echt niet te onderschatten. Het gaat over meer dan enkel comfort.
 
Dit is ook een vraagteken voor mij. Kan je eens uitleggen hoe een lucht/water combinatie beter koelt als een grondbron?
Bij geothermie is het passief ben je beperkt tot het koelwater in uw bron. Bij lucht/water is het op de compressor en kun je zelfs water van 7°C door uw leidingen pompen als je dat zou willen.
 
Je mag het psychologische effect van toegang tot koele lucht niet onderschatten. Vroeger voor ik airco had, was buiten iets doen in de hitte een grote opoffering, omdat je weet dat eens je te warm hebt, het uren duurt voor je terug afkoelt. Een koude douche helpt uiteindelijk ook niet lang. Na airco geinstalleerd te hebben gaat dat zoveel beter. Ik kan zonder problemen een uurtje of 2 buiten werken tot ik uitgeput ben door de hitte, dan 10 minuten in de koelte zitten en meteen alle energie terugkrijgen. Dat is echt niet te onderschatten. Het gaat over meer dan enkel comfort.
Wij hebben ook airco en dat is exact wat ik ook ervaar. Het geeft gewoon enorm veel gemoedsrust wetende dat je altijd kunt terugvallen op een koele ruimte. Je moet ook niet constant bezig zijn met wanneer je welke screens/gordijnen/ramen je op welk moment van de dag open of dicht doet om de warmte buiten te houden. We vergeten zelfs soms om savonds het raam van onze slaapkamer terug open te zetten, gewoon omdat je er niet mee bezig bent omdat je toch weet dat je met die airco totale controle hebt. Deze middag ben ik ook een uur gaan fietsen wat helemaal geen probleem is aangezien je voor en achteraf gewoon terug de koelte kunt opzoeken. Zonder airco zou ik dit wss nooit doen.
 
Bij geothermie is het passief ben je beperkt tot het koelwater in uw bron. Bij lucht/water is het op de compressor en kun je zelfs water van 7°C door uw leidingen pompen als je dat zou willen.

Actief/passief koelen is toch gewoon een optie van het toestel en niet de warmtebron. Koeling via geothermie wordt meestal passief gedaan omdat dat al ruim voldoende is. Luchtwater heeft die optie niet. Maar je zou ook een actieve geothermische koeling kunnen doen als je dat wil. Het is alleen hier niet zinvol.

Ik snap niet hoe luchtwater performanter koelt. Qua EER kan het volgens mij sowieso niet. En je bent dauwpunt gelimiteerd op je vloer, in een traag werkend systeem. Maar misschien mis ik dingen?
 
Gisteren op het werk gepraat met iemand van India die ook aan het klagen was over de warmte. Mijn reactie was dat de temperaturen in India toch nog veel extremer zijn. Ja kopt, maar daar hebben we wel overal airco was zijn antwoord.
Toch vreemd, ik hoor net op de radio dat amper 8% van de bevolking in India thuis een airco heeft.

Ik vrees dat die persoon dus ook niet echt een goed beeld heeft van de realiteit.
 
Dan lees ik inderdaad artikels in de Belgische media dat airco slecht is en zorgt voor MEER hittedoden. Zoals jij zelf zegt is het correcte antwoord: "Neen".
Inderdaad redelijk wat bewijs van oversterfte door hitte specifiek voor België. Bijvoorbeeld
 
amper 100 miljoen mensen met een airco, mssn allemaal in de vriendenkring van die collega?
Is toch niet abnormaal? Armoede in India is enorm. Logisch dat de armste lagen van de bevolking geen airco hebben. Iemand die zich een vliegtuigticket naar Belgie kan veroorloven behoort waarschijnlijk tot de rijkere klasse. Veel meer kans dat men daar dan in airco gebouwen terecht komt.
 
amper 100 miljoen mensen met een airco, mssn allemaal in de vriendenkring van die collega?
Zo lijkt dat natuurlijk veel en wellicht zal voor die persoon, zeker in een land met het sociale systeem als India, idd wellicht iedereen die hij kent en er overal waar hij komt airco hebben of zijn, maar het geeft wel vertekend beeld natuurlijk.
 
Zo lijkt dat natuurlijk veel en wellicht zal voor die persoon, zeker in een land met het sociale systeem als India, idd wellicht iedereen die hij kent en er overal waar hij komt airco hebben of zijn, maar het geeft wel vertekend beeld natuurlijk.
En wat is dat vertekend beeld?

Zelfs in India waar mensen "gewoon zijn aan de warmte" installeert de meerderheid van wie het kan betalen, een airco.
 
Toch vreemd, ik hoor net op de radio dat amper 8% van de bevolking in India thuis een airco heeft.

Ik vrees dat die persoon dus ook niet echt een goed beeld heeft van de realiteit.

Het vertekend beeld "we hebben overal airco in India". Terwijl blijkbaar maar 8% van de bevolking thuis airco heeft.


Al genoeg met Indiers samengewerkt om ondertussen te weten dat 90% van wie naar Europa of Amerika vliegt pedante, arrogante en wereldvreemde figuren zijn die uit de bovenste kasten komen.

Die zal wsch oprecht niet weten dat er armoede is en achtergestelde regio's zijn in India waar ze nog in een hut wonen zonder airco...


Nog lang met een Indier samengewerkt die maar semi weird was. Telkens hij naar India terugging en remote werkte zat hij in 1 of andere compound met zwembaden en zo te werken. 'het familie buitenverblijf'...
 
Terug
Bovenaan