Aircohaat

Ooh, da's nog eens een idee van die automatisatie :) Heb jij afzonderlijke temp sensoren?
Toevallig vandaag ook wat bezig geweest.

Ik wilde de luchtvochtigheid van buiten hebben en dacht ik pak die van de ventilatie unit. Die meet de inkomende luchtvochtigheid. Maar lukte niet direct.
Nadien was ik aan het denken zou leuk zijn dat ik nog meer data heb. Prognose voor de komende dagen, temperatuur, regen, wind, bewolking,...

Uiteindelijk dit gevonden.

Kan ik verschillende gegeven binnen halen.
Waardes komen ook mooi overeen:
Ventilatie zegt dat het buiten 33,7°C is met rv van 45%.
API zegt dat het 33,9°C is met een rv van 45%.

Dus heb weer wat data binnen om zaken te optimaliseren. :D

Laatst bewerkt:
Ooh, da's nog eens een idee van die automatisatie :) Heb jij afzonderlijke temp sensoren?
Ik heb een soortgelijk systeem dat gebruik maakt van de sensoren op onze Vaillant warmtepomp. De thermostaten binnen en de sensor op de buitenunit voor de buitentemperatuur.
Op basis hiervan ga ik overdag trouwens in het voor- en najaar extra warm stoken in huis om zo in de avond/nacht niet te moeten betalen.

Inderdaad, maar we moeten niet altijd naar technologie willen grijpen om de problemen op te lossen, wanneer een slimme passieve aanpak het probleem al (voor minstens een groot deel) kan oplossen.
Het lost het probleem niet op. Het is deel van een oplossing maar de kern van de oplossing is actieve koeling. en als je dan energie wil besparen helpt het zeker om de isoleren en eventueel zonnewering te installeren etc. Maar airco heb je in al die gevallen wel nodig om het fris te houden.
De reden dat de elektriciteitsprijzen 's avonds door het plafond gaan, is omdat de gascentrales moeten bijspringen. Dan is uw airco, als ze niet op eigen zonnepanelen of batterij draaien dus niet meer CO2- noch fossielvrij.
En dan? Waarom wordt dat argument boven gehaald voor aircos maar niet voor droogkasten of elektrische wagens of zelfs verwarming? Wat kan ik hier als burger aan doen? Ik heb geen directe controle over hoe de stroom wordt opgewekt. Het is de taak van de overheid om dit te voorzien. Ik wil niet in de warmte zitten omdat dit misschien een gascentrale zou kunnen uitsparen....
Toch niet helemaal akkoord hiermee. De hitte zit binnen daar waar er geen doorgedreven passieve aanpak is geïmplementeerd. Dat is dan én isolatie (met hoge faseverschuiving), én zonnewering, én nachtventilatie (behalve tijdens te warme nachten), én ramen en deuren gesloten houden, én dakoverstekken, én slim gebruik van groen, én een doordacht stedelijk ontwerp. Met dergelijke aanpak wordt het binnen echt geen 30 graden.
30 graden is nog altijd 8 graden boven wat ik acceptabel vind om comfortabel te leven. Daarentegen ben ik in de winter ook best tevreden met 16 of 18 graden binnen.

Als je bij nieuwbouw rekening houdt met het risico op oververhitting door een slim ontwerp en/of zonnewering, al dan niet natuurlijk én je hebt vloerkoeling via de warmtepomp, kan dit absoluut wel voldoende zijn om een aangename binnentemperatuur te houden bij deze omstandigheden.

En dat zou toch echt wel bij iedereen die nieuw bouwt de insteek moeten zijn. Je quasi niks aantrekken van oververhitting om dan je huis vol met airco's te pompen is echt niet the way to go. Airco is bij nieuwbouw het laatste redmiddel wanneer je na andere maatregelen je huis toch niet op temperatuur houdt in de zomer.

Ik heb een goede oriëntatie en een slim ontworpen woning met passieve koeling, het is nu bij ons binnen 24°. En dat is gewoon de perfecte temperatuur bij deze buitentemperaturen. Koeler dan dat is gewoon niet gezond.

Dus nee, enkel volop inzetten op airco is niet the way to go en ja, je kan zonder airco het toch koel houden binnen.
Technisch gezien is uw warmtepomp met vloerkoeling hetzelfde als een airco (lucht/lucht warmtepomp).
Enkel haalt uw warmtepomp de koeling uit de grond. Terwijl de airco zijn warmte gewoon aan de lucht buiten kwijt speelt.

Onze Lucht/Water warmtepomp is niet voorzien van een koelingsmodule. We hebben screens op het zuiden. Maar enkel die screens zijn niet genoeg gebleken, dus hebben we airco's laten voorzien.
Die trouwens volledig gedekt worden door de zonnepanelen. Dus we belasten eigenlijk het net minder zwaar door alles op te gebruiken ipv alles op het net te gooien.

Ik deel de mening dat er eerst naar het vermijden van oververhitting moet gekeken worden alvorens actief te gaan koelen. Maar daar knelt het schoentje. Menig architect ontwerpt nog steeds naar warmte vasthouden ipv oververhitting tegen te gaan.

Laatst bewerkt:
En het is een nobele gedachte dat je eerst passief zo veel mogelijk warmte moet vermijden en dan kun je later nog wel zien of airco al dan niet, maar mijn bankrekening vindt die gedachte wel een stuk minder leuk.
Hoe bedoel je? Ik denk juist dat deel van het punt is dat dat niet per definitie het geval is, als je er tijdig aan denkt.
Geen grote glaspartijen op het zuiden of bomen (als je ze niet direct volwassen aankoopt/aanplant) zijn toch geen kost?

Daarnaast is airco ook niet zwart-wit. Naargelang de noodzaak, die er in periodes gelijk deze zeker is, zal het naargelang de andere maatregelen ook van afhangen hoeveel en hoe zwaar je airco installatie is.

In een "geoptimaliseerde" woning, onder de bomen, geen grote glaspartijen op het zuiden, enz enz. kan één enkele unit met de deuren open de woning wellicht zeer aangenaam houden.
In een niet geoptimaliseerde woning zal de multisplit die alle kamers voorziet van airco's wellicht nodig zijn voor eenzelfde binnenklimaat.
Buiten dat het gevoel toch ook anders is.

Ik zie airco zeker als deel van de oplossing. Als het zo warm is als nu, dan sluipt het uiteindelijk overal altijd wel binnen. Maar er zijn zeker heel wat (goedkope) mogelijkheden als hier tijdig(!) aangedacht wordt. (Architect)

Waarom zou het niet aangenaam zijn met die 24 graden die hij stelt?

Dus 24° graden bij een buitentemperatuur van +35° is voor u niet aangenaam? Wat moet het dan zijn, 21°? Dat is enerzijds allesbehalve gezond, anderzijds is de koeling via de vloer een veel aangenamere en gelijkmatigere koeling dan die via blazende airco's.

En ik kan ook vergelijken, want in mijn bureau op kantoor heb ik een airco. Ik laat die af en toe draaien zodat de temperatuur ook rond de 24° hangt. Ik kan die ook constant laten draaien om nog lagere temperatuur te hebben en ja, dan is het lekker fris,, maar dan stap ik gegarandeerd met hoofdpijn buiten.

Bizare discussie hoor jongens. Ik heb hetzelfde type huis met een gelijkaardig binnenklimaat voor installatie van airco, en nu een koeler binnenklimaat mét airco. En mijn conclusie is dat na vergelijking het met airco beter is.

Het voelt een beetje aan alsof jullie jezelf wat aan het overtuigen zijn eerlijk gezegd.

Bizare discussie hoor jongens. Ik heb hetzelfde type huis met een gelijkaardig binnenklimaat voor installatie van airco, en nu een koeler binnenklimaat mét airco. En mijn conclusie is dat na vergelijking het met airco beter is.

Het voelt een beetje aan alsof jullie jezelf wat aan het overtuigen zijn eerlijk gezegd.
Is dit niet gewoon gewenning? Hier geen airco, waardoor de temperaturen oplopen. Toen het eergisteren of daarvoor nog afkoelde 's nachts, was 24 °C in de woonkamer ook best wel aangenaam, omdat dit de koudste temperatuur was die ik in enkele dagen had meegemaakt. Als jij natuurlijk je leefruimtes kouder houdt ga je 24 °C wél warm vinden.

Mensen die heel hun leven in een tropisch klimaat leven zonder al te veel koeling vinden het hier bij 25 °C ook fris hoor, terwijl wij dan meestal al zomers rondlopen.

Ah je bedoelt gewoon voor u persoonlijk. Dat verduidelijken had al veel gescheeld. Jij gaf aan "ik geloof niet dat het aangenaam is". Ik ging er dan vanuit dat je dat algemeen bedoelde. Maar ik heb hier airco, ik vind dat ook beter, maar ik vind het niet beter als ik onder de 24 graden ga in de living met deze temperaturen buiten. Ik zet deze bewust hoger.

Ik vind 24 graden hier zeer aangenaam en kouder is gewoon te koud.
En als mijn unit op de benedenverdieping krachtiger was en het niet gewoon voordeliger was om het tijdens de dag goed te laten draaien op de zonnepanelen, dan liet ik het zelfs nog wat warmer worden om dan s'avonds/snachts bij te koelen naar een lagere temperatuur zodat de delta met buiten meer gelijk blijft. Maar dat is niet praktisch en financieel niet interessant.

Dus 24° graden bij een buitentemperatuur van +35° is voor u niet aangenaam? Wat moet het dan zijn, 21°? Dat is enerzijds allesbehalve gezond, anderzijds is de koeling via de vloer een veel aangenamere en gelijkmatigere koeling dan die via blazende airco's.

En ik kan ook vergelijken, want in mijn bureau op kantoor heb ik een airco. Ik laat die af en toe draaien zodat de temperatuur ook rond de 24° hangt. Ik kan die ook constant laten draaien om nog lagere temperatuur te hebben en ja, dan is het lekker fris,, maar dan stap ik gegarandeerd met hoofdpijn buiten.
Bij vloerkoeling dien je wel rekening te houden met het dauwpunt. Gezien het momenteel ook heel vochtig is, zal je vermogen van je vloerkoeling eerder beperkt zijn t.o.v. airco.

Maar dat is toch persoonlijk?

Hij gaf aan dat hij 24°C de perfecte temperatuur vind bij deze buitentemperaturen.
Zelf kan ik hem daar ook in volgen.

Op mijn werk heb ik de voorbije dagen de airco ook op 24°C gezet, omdat lager net voor minder comfort zorgt. Ik ben nu de voorbije 2 dagen niet op het werk geweest, kans is groot dat die de airco nu op 25°C zou zetten als het buiten 35°C is.
Wilt niet zeggen dat jij het bv graag 21°C wilt hebben dat dit voor "ons" aangenaam is, in tegendeel.
Ik ga niet tegen u zeggen ik geloof niet dat het aangenaam is bij u, want dat is te koud voor mij. Alsook loop ik dan heel de dag rond met lichte hoofdpijn en last van mijn sinussen.

Onze woning zet ik iets kouder, omdat luchtvochtigheid hoger ligt en dus gevoelstemperatuur ook. Moest hier airco hangen, dan zou de temperatuur hoger zijn. Omdat ik ook snel last krijg van droge lucht, vind ik ons klimaat thuis beter dan op het werk (airco). Maar dat is ook wederom persoonlijk, andere mensen hebben daar geen last van.

Laatst bewerkt:
ik zit hier dus, ik kan me behelpen met een mobiele airco. Maar voor iedereen zonder airco is het eigenlijk onleefbaar. De hitte ivm mijn ouders in vlaams brabant is hier echt nog een gradatie erger. Hitte-eiland effect to the max.
Ik denk dat hier heel veel mensen echt zwaar afzien deze dagen.

Die zuignappen zouden eigenlijk gesubsidieerd moeten zijn. of uitgerold door de gemeente met massa installaties.
En pasop, bij de bouw had ik echt gevraagd of er niet wat meer nagedacht moesten worden over de steigende temperaturen. Architect van de bouwpromoter zij dat dit niet nodig was voor die paar dagen (in 2018). Tjah. En natuurlijk als je op de VME vraagt of er airco's mogen geplaatst worden al dan niet "verborgen" op het terras (ik heb er twee): "maar denk toch aan uitstraling van het gebouw langs buiten!" M.a.w. neen dus.

Tjah...

Telkens als ik een artikel lees om de hitte buiten te houden, dan denk ik ja kom dat is toch de logica zelve.
Maar toch kom ik tot de vaststelling dat dit niet het geval is bij verschillende mensen.
Dus blijf het dan wel normaal vinden dat zo'n artikels blijven verschijnen.

Bij warmer weer begin ik dan wel eens automatisch op te letten, zeker wanneer er mensen commentaar geven.
Gisteren toevallig met 2 buren gepraat.
Buur1; Amai het is warm binnen 28°C. We hebben zonwering hoor, maar het lukt niet om de hitte buiten te houden.
Buur2; ja bij ons ook, wij hebben rolluiken, maar het is toch moeilijk hoor.

Ik kijk naar de beide woningen en wat zie ik. Ramen staan open en de zonwering/rolluiken waar de zon op staat staan ook open. Op dat moment was het 33°C buiten. Ramen staan open want ze willen toch een "fris" briesje hebben.

Echt waar. Staat hier een verborgen camera.

Paar dagen terug op bezoek bij iemand. Toen was het daar 26°C binnen en alles stond ook wagenwijd open, terwijl het buiten 30°C was. En maar klagen dat het opwarmde binnen.
Haha, wij hebben dezelfde buren. Hoeveel mensen hun ramen gewoon gans de dag laten open staan bij 36°. Pasop, ik heb mijn vrouw ook herhaaldelijk moeten duidelijk maken dat ge GEEN FRISSE LUCHT BINNENHAALT als het buiten nog altijd 30° is en binnen 24.

Het zotste is een gezin in mijn straat dat een verouderde woning met enkel glas, asbest dak en geen isolatie heeft gekocht en er gewoon zijn ingetrokken! Die zitten dus nu gewoon in een sauna. In de winter is het natuurlijk het omgekeerde. Overduidelijk al het geld dat ze konden lenen gebruikt om het huis te kunnen kopen en dan denken dat ze het wel een paar jaar kunnen redden zonder renovatie.

Laatst bewerkt:
Is nochtans zo. Eender wie dat ik hoor die een nieuwbouw heeft of verbouwing met EPB normen die klaagt over hoge temperaturen. Zie ik in mijn eigen huis ook. We hebben allemaal gebouwd voor lagere stookkosten in de winter maar in de zomer blijft het afzien. Zelfs zonder hittegolf. Dakramen met zonnewering die vanaf mei al dicht moet. Gordijnen in huis die vanaf de lente dicht blijven.

Standaardadvies enkele jaren geleden was dan om screens te installeren. Kostprijs torenhoog... Resultaat tegen opwarming... miniem. Nachtkoeling kan helpen, maar niet evident om beneden ramen te laten openstaan door inbraak risico. En nachtkoeling van balansventilatie haalt weinig uit, debiet veel te laag voor. Oriëntatie woning en bouwontwerp hangen in grote mate af van bouwgrond en voorschriften.

Tegenwoordig zijn zonnepanelen, thuisbatterij en airco ideale combinatie. Kost mij niets aan elektriciteit op airco van 's morgens tot 's avonds te laten draaien.

Dit inderdaad, heb een vriendin die sterft van de hitte nu, recent gerenoveerde bel-etage zeer lage EBP en speciaal zonnewerend glas over 2 verdiepingen. (Ook niet eenvoudig om daar dus een screen op te plaatsen )
Ik vertrek straks naar daar om haar honden te halen, de beestjes kunen dan bij mij in de airco zitten, zodat zij enkele dagen op hotel kan .... Het is een groot huurhuis met zonnepanelen en geen airco...

Maar jouw stelling was toch dat je niet gelooft dat een binnenklimaat van 24° met deze hitte buiten "aangenaam" is. Dat is idd een heel bizarre discussie, want compleet persoonlijk. Voor de meeste mensen zal 24° perfect aanvoelen en kouder gewoon te koud. Dus uw stelling dat het met airco beter is, is louter persoonlijk. En er is niemand die beweert dat je met airco niet beter of meer zou kunnen koelen dan met vloerkoeling en andere maatregelen.

Technisch gezien is uw warmtepomp met vloerkoeling hetzelfde als een airco (lucht/lucht warmtepomp).
Enkel haalt uw warmtepomp de koeling uit de grond. Terwijl de airco zijn warmte gewoon aan de lucht buiten kwijt speelt.

Onze Lucht/Water warmtepomp is niet voorzien van een koelingsmodule. We hebben screens op het zuiden. Maar enkel die screens zijn niet genoeg gebleken, dus hebben we airco's laten voorzien.
Die trouwens volledig gedekt worden door de zonnepanelen. Dus we belasten eigenlijk het net minder zwaar door alles op te gebruiken ipv alles op het net te gooien.

Ik deel de mening dat er eerst naar het vermijden van oververhitting moet gekeken worden alvorens actief te gaan koelen. Maar daar knelt het schoentje. Menig architect ontwerpt nog steeds naar warmte vasthouden ipv oververhitting tegen te gaan.

Het is lucht/water bij mij, geen geothermie. De koeling met lucht/water werkt performanter dan deze met grond/water.

Grootste nadeel dat wij wel merken is dat de luchtvochtigheid in huis heel hoog is, zo hoog zelfs dat wanneer je dweilt het water gewoon op de vloer blijft staan ipv op te drogen.

En in theorie heb je gelijk hé, en dat is ook het argument dat de meesten gebruiken, dat je airco vooral nodig hebt wanneer de zon schijnt en dus de PV panelen het meeste opbrengen. Maar met deze temperaturen draaien de airco's ook door 's nachts, en dan coveren die PV panelen uiteraard dat verbruik niet, tenzij in combi met een batterij.

Maar jouw stelling was toch dat je niet gelooft dat een binnenklimaat van 24° met deze hitte buiten "aangenaam" is. Dat is idd een heel bizarre discussie, want compleet persoonlijk. Voor de meeste mensen zal 24° perfect aanvoelen en kouder gewoon te koud. Dus uw stelling dat het met airco beter is, is louter persoonlijk. En er is niemand die beweert dat je met airco niet beter of meer zou kunnen koelen dan met vloerkoeling en andere maatregelen.

Het is lucht/water bij mij, geen geothermie. De koeling met lucht/water werkt performanter dan deze met grond/water.

Grootste nadeel dat wij wel merken is dat de luchtvochtigheid in huis heel hoog is, zo hoog zelfs dat wanneer je dweilt het water gewoon op de vloer blijft staan ipv op te drogen.

En in theorie heb je gelijk hé, en dat is ook het argument dat de meesten gebruiken, dat je airco vooral nodig hebt wanneer de zon schijnt en dus de PV panelen het meeste opbrengen. Maar met deze temperaturen draaien de airco's ook door 's nachts, en dan coveren die PV panelen uiteraard dat verbruik niet, tenzij in combi met een batterij.
Warmt uw kamer dan zo snel terug op wanneer je de airco het ´s nachts uitzet?
Hier koel ik de kamers tot 20/21 uur tot 22 graden, zet de airco af en in de ochtend zijn deze +/- 23/24 graden en gaan de airco´s terug aan, dus kwa elektriciteit een 0 verbruik.
Heb batterijen die het nacht verbruik zouden kunnen coveren, maar vind ik niet aangenaam slapen.

Hier koel ik de kamers tot 20/21 uur tot 22 graden, zet de airco af en in de ochtend zijn deze +/- 23/24 graden en gaan de airco´s terug aan, dus kwa elektriciteit een 0 verbruik.
Heb batterijen die het nacht verbruik zouden kunnen coveren, maar vind ik niet aangenaam slapen.
Heb zelf geen airco thuis. Maar als ik die in mijn bureau uitzet loopt de temperatuur toch vrij snel weer op. Denk toch dat bij deze temperaturen veel mensen de airco's ook 's nachts laten draaien.

Hier gaat het van koelen tot 22 graden tot 1u snachts. Om 3u is het alweer makkelijk 26 graden.

We hebben alles maximaal geisoleerd, muv de muren (jaren 80 7cm isolatie in de spouw). Onze slaapkamer is wel ongeveer 40m2.

Heb zelf geen airco thuis. Maar als ik die in mijn bureau uitzet loopt de temperatuur toch vrij snel weer op. Denk toch dat bij deze temperaturen veel mensen de airco's ook 's nachts laten draaien.
dit, als ik de airco's uitzet rond 22u dan is het 2 uur erna gewoon terug warm. (ik koel enkel de slaapkamer met airco s nachts, beneden en dergelijke staat die uiteraard af)

Ah, performative gedram over airco's; je zou er spontaan de ingestelde temperatuur nog een graadje lager door zetten :oi22:

As if comfort is a crime...

De onze is ook 38m2 😅 maar er staat een vrij grote dressing in.

Hier koelen wij tot de panelen niet genoeg meer leveren. Tegen de ochtend is het 24 graden en vooral veel vochtiger (Waarschijnlijk van de vochtige uitgeademende lucht).

We hebben eens de airco snachts laten aanstaan, maar dat wordt onaangenaam fris (ook al staat die op 22 graden).
Als mijn vrouw onder een dons begint te kruipen snachts.... Dan wordt het nut van de airco teniet gedaan.

Terug
Bovenaan