Airco (multi unit)

Buitenunit General Multi MSAO18RIX 1 € 1.972,00 € 414,12 21 % € 2.386,12
Binnenunit slaapkamers Standaard model AS07RIX 2 € 304,00 € 127,68 21 % € 735,68
Binnenunit leefruimte Standaard model AS14RIX 1 € 581,00 € 122,01 21 % € 703,01
installatie materiaal Plaatsing Opstart met nodig attest 1 € 1.234,70 € 259,29 21 % € 1.493,99

Totaal: € 5.318,80 inc

Plaatsing 19 april
 
Die AS zou niet meteen mijn voorkeur hebben, is echt hun low budget toestel. ASD kost maar marginaal meer maar is A+++ ipv A++ én stiller.
 
Iemand ervaring met toestellen van Toshiba?
Ik heb een offerte gekregen voor volgende toestellen:
-binnenunit beneden: Kazumi RAS-B16J2KVSG
-binnenunit slaapkamers: 2x RAS-B10J2KVSG
-binnenunit zolder: RAS-B13J2KVSG
-buitenunit: RAS-4M27U2AVG

Prijs: 7467 excl. BTW

Ik stoor mij wel enorm aan de kabelgoten die tegen de gevel gemonteerd moeten worden. Wij hebben een HOB, dus de mogelijkheden om leidingen weg te werken zijn vrij beperkt. Zijn er nog andere mogelijkheden om de leidingen proper weg te werken?
Ik heb al gelezen dat er soms een extra regenpijp voorzien wordt tegen de gevel om kabels door te laten gaan. Verticaal kan dit een oplossing zijn, maar voor de horizontale stukken natuurlijk niet.
 
Wij hebben het uiteindelijk ook in een kabelgoot gedaan, maar wel een spierwitte en rechthoekige die quasi matchte met onze gevel.
In een regenpijp heb ik het ook al vaak gezien maar dat is veel duurder in uitvoering.

Als je het proper weg wilt: kabelgoten laten plaatsen en leidingen laten door trekken, draadstrangen voor de muurbeugels al voorzien en er dan XPS met crepi over.
 
Offerte gehad voor een diakin toestellen:

1 x FTXA50AW - stylish wandmodel
1 x FTXM20R
2 x FTXM25R

Die 2 op de zolder gaan gebruikt worden voor ook te verwarmen dus die zijn wat zwaarder als de unit op onze slaapkamer

Prijs: 7142,70€ excl.

Is dus ongeveer dezelfde prijs als de Mitsubishi’s. Heb eens gevraagd wat de daikin onderscheid van de Mitsubishi en de verkoper zei stilte en energieverbruik. Maar heb zo het gevoel dat die van Mitsubishi hetzelfde zou zeggen 😅
 
Ik kan alleszins bevestigen dat die Daikin Stylish het waar maakt. Energieverbruik is bij ons verbazend weinig in koelen.

Ik snap dan weer niet dat ze voor bv uw slaapkamer geen Stylish voorzien maar het budgetmodel, het is net daar dat ge die stilte wilt.

Welke buitenunit voorzien ze hiervoor?
 
Ik kan alleszins bevestigen dat die Daikin Stylish het waar maakt. Energieverbruik is bij ons verbazend weinig in koelen.

Ik snap dan weer niet dat ze voor bv uw slaapkamer geen Stylish voorzien maar het budgetmodel, het is net daar dat ge die stilte wilt.

Welke buitenunit voorzien ze hiervoor?

Ik wou gewoon standaard modellen in de slaapkamers, die moeten geen mooi design hebben. Heeft dat dan ook een invloed op het geluid dat ze maken? Als ik kijk naar de info is de stylish min stand 24db en de standaard min stand 18db. Lijkt me dus ok.

Een 4MXM80 - R32 multisplit is de buitenunit.
 
Ik snap dan weer niet dat ze voor bv uw slaapkamer geen Stylish voorzien maar het budgetmodel, het is net daar dat ge die stilte wilt.
Is het nodig om die s'nachts ook nog aan te laten? (nieuwbouw)
Zou denken dat overdag wanneer de zon schijnt deze nodig is en wanneer de zon weg is je de koelte wel kunt bewaren? Dan heeft de airco toch al lang kunnen draaien om de warmte uit te kamer te halen en heeft de warmte niet echt de kans om in de "massa" te trekken.

Of zie ik het compleet verkeerd? :)
 
Is het nodig om die s'nachts ook nog aan te laten? (nieuwbouw)
Zou denken dat overdag wanneer de zon schijnt deze nodig is en wanneer de zon weg is je de koelte wel kunt bewaren? Dan heeft de airco toch al lang kunnen draaien om de warmte uit te kamer te halen en heeft de warmte niet echt de kans om in de "massa" te trekken.

Of zie ik het compleet verkeerd? :)

Zo denk ik hem ook te gebruiken
 
Is het nodig om die s'nachts ook nog aan te laten? (nieuwbouw)
Zou denken dat overdag wanneer de zon schijnt deze nodig is en wanneer de zon weg is je de koelte wel kunt bewaren? Dan heeft de airco toch al lang kunnen draaien om de warmte uit te kamer te halen en heeft de warmte niet echt de kans om in de "massa" te trekken.

Of zie ik het compleet verkeerd? :)
Hangt af van uw woning. Als wij hem 's nachts uit zetten dan warmt de kamer toch nog redelijk terug op puur door ons D-systeem. Draai of keer hoe ge het wilt, als die van buiten lucht van 26-27 graden binnen trekt dan wordt het in een kleine ruimte vrij snel terug warm, bypass of niet.
Daarnaast moet ge niet onderschatten hoeveel warmte ge vasthoud in de massa.
Hem in de slaapkamer heel de dag laten draaien is ook vrij absurd, die moet dan veel harder werken en zal dus ook meer verbruiken dan wanneer die 's nachts wanneer de zon onder is gewoon uw kamer koel moet houden.

Wij zetten hem een uurtje voor we gaan slapen op en tegen dat we gaan slapen draait die in whisper modus de nacht door.
Om u een idee te geven: wij hebben op onze grote slaapkamer (24m2) 166kWh verbruikt op heel 2020 (koelen en verwarmen in het tussenseizoen).
 
Is het nodig om die s'nachts ook nog aan te laten? (nieuwbouw)
Zou denken dat overdag wanneer de zon schijnt deze nodig is en wanneer de zon weg is je de koelte wel kunt bewaren? Dan heeft de airco toch al lang kunnen draaien om de warmte uit te kamer te halen en heeft de warmte niet echt de kans om in de "massa" te trekken.

Of zie ik het compleet verkeerd? :)
In een nieuwbouw is het voldoende om savonds 2u de airco aan te zetten in de slaapkamer om de temperatuur te behouden snachts, mits je dit iedere dag doet natuurlijk.
 
Hangt af van uw woning. Als wij hem 's nachts uit zetten dan warmt de kamer toch nog redelijk terug op puur door ons D-systeem. Draai of keer hoe ge het wilt, als die van buiten lucht van 26-27 graden binnen trekt dan wordt het in een kleine ruimte vrij snel terug warm, bypass of niet.
Daarnaast moet ge niet onderschatten hoeveel warmte ge vasthoud in de massa.
Hem in de slaapkamer heel de dag laten draaien is ook vrij absurd, die moet dan veel harder werken en zal dus ook meer verbruiken dan wanneer die 's nachts wanneer de zon onder is gewoon uw kamer koel moet houden.

Wij zetten hem een uurtje voor we gaan slapen op en tegen dat we gaan slapen draait die in whisper modus de nacht door.
Om u een idee te geven: wij hebben op onze grote slaapkamer (24m2) 166kWh verbruikt op heel 2020 (koelen en verwarmen in het tussenseizoen).

Idee om hem overdag te laten draaien is voor de zonnepanelen en zelfconsumptie.
Als ik die heel overdag opzet, dan gaat die uiteraard ook niet heel de dag liggen draaien. Dus veel harder werken betwijfel ik. Bij de laatste hittegolf is het hier binnen max 26°C geworden, toen het buiten +40°C was. Als ik dan een airco heb en stel die in op 22°C (wat al zeer fris is als het buiten 40°C is), dan gaat die denk ik niet veel moeite moeten doen om loop van die dag dat op peil te houden. Zal denk ik meer van de tijd stil liggen.

D-systeem ben ik niet echt mee akkoord, maar die disscusie hebben wel al eens gevoerd. :D Zelf merk ik daar eigenlijk geen verschil in, temperatuurverschil en debiet is daarvoor veel te klein.
Als u ruimte echt zou opwarmen door u ventilatie zou ik ook eerder opteren om dan via die weg te koelen. Als een kleinen ruimte dan snel opwarmt door lucht van buiten te trekken van 26-27°C, Terwijl in de zomer u slaapkamer dan misschien 21°C is. Zal die ook snel dalen of gelijk blijven als je u lucht dan koelt in diezelfde maten koelt.
 
Bij ons moet die wel echt veel harder werken, maar bon, niet iedereen heeft in zijn slaapkamer een plafondhoge glaswand :p (gelukkig op het noorden)

We hebben daar inderdaad al over gedebatteerd. Het D-systeem zal uw kamer niet van 22 graden naar 30 graden brengen, maar als de airco hier 's nachts niet op staat gaat het wel van 22 naar 24-25 graden, wat te warm is voor als comfortabel te ervaren.
Koelen via ventilatie is niet zinvol, zelfs op vol debiet, gewoon omdat het te traag gaat. Net zoals de opwarming traag gaat, zou uw gebouw ook traag afkoelen. Dat wordt niet als comfortabel ervaren.
 
Bij ons moet die wel echt veel harder werken, maar bon, niet iedereen heeft in zijn slaapkamer een plafondhoge glaswand :p (gelukkig op het noorden)

We hebben daar inderdaad al over gedebatteerd. Het D-systeem zal uw kamer niet van 22 graden naar 30 graden brengen, maar als de airco hier 's nachts niet op staat gaat het wel van 22 naar 24-25 graden, wat te warm is voor als comfortabel te ervaren.
Koelen via ventilatie is niet zinvol, zelfs op vol debiet, gewoon omdat het te traag gaat. Net zoals de opwarming traag gaat, zou uw gebouw ook traag afkoelen. Dat wordt niet als comfortabel ervaren.
Koelen met ventilatie is inderdaad veeel te traag, door het laag debiet en beperkt koelen. Daarom dat ik het ook wou aantonen dat het andersom ook is, als het zeer traag koelt, warmt het ook zeer traag op. Zo traag dat je het verschil niet merkt, omdat er veel andere zaken een veel groter doorslag geven.

Reden waarom het bij u opwarmt van 22 naar 24-25 graden is omdat je er zelf in slaapt en jullie warmte afgeven. (wat opzich ook nog wel veel is). Ik heb hier testjes gedaan met en zonder ventilatie en kwam tot conclusie dat je geen enkel verschil zag. Het enige dat ik opmerkte was dat luchtvochtigheid steeg, toen ik ventilatie afzetten (wat logisch is).
Als wij gingen slapen met of zonder ventilatie stijg de temperatuur gewoon gelijk. Op de bureau ook van hetzelfde. Je kunt hier dan ook zeer goed zien aan de temperatuur waar er zich een persoon bevind, want dat zie je direct. Je ziet heel goed wanneer mijn vriendin begint met werken en wanneer ze haar pauze neemt en wanneer ze stopt met werken, puur door de temperatuur. Zelfde met de slaapkamer zie je goed wanneer we gaan slapen en opstaan, zelfs wanneer er iemand later bij kruipt. :)

Voor de duidelijkheid ik heb geen arico, maar heb zo'n mobiele airco eens geleend om te testen (wat uiteraard totaal iets anders is als een deftige airco installatie). Als je overdag toe laat om de ruimte op te warmen, dan zul je die avond ook meer energie moeten insteken om de temperatuur terug te doen dalen op een kortere tijdspannen. Je geeft dan ook meer de tijd om de vloer en de muren mee te laten opwarmen.

Mobiele airco had dan ook veel meer moeite om de ruimte te koelen voor het slapen gaan, dan terwijl je die in loop van de dag opzet. Qua verbruik kwam dat overeen, omdat uiteindelijk de massa en ruimte identiek zijn. Met een deftige installatie valt dat niet op, omdat die voldoende vermogen heeft om goed te koelen. Het viel me dan ook op als ik die overdag opzetten en s'avonds afzetten dat de ruimte langer koeler bleef, omdat de rest niet zo was mee opgewarmd.

Nu met de voglende woning ben ik wel van plan om ook koelen mee te pakken. Dus ben het hier ook wat mee aan het opvolgen. :)
 
Nu met de voglende woning ben ik wel van plan om ook koelen mee te pakken. Dus ben het hier ook wat mee aan het opvolgen. :)
Ik kan een split unit enkel maar aanbevelen, vorig jaar een binnenunit op mijn bureau + slaapkamer laten zetten en nu heel content van. Mijn slaapkamer van 18 m² krijgt hij gemakkelijk gekoeld en ook verwarmen gaat heel goed. Een paar weken terug nog toen het buiten -9° was, kreeg mijn airco de kamer vrijwel onmiddellijk warm. Ik heb er ook een gewone chauffage staan en die heeft uren nodig voor wat die airco op een dik kwartier-half uur krijgt klaargespeeld.
 
Inderdaad, ik zal dat eens navragen hoe dat werkt.
Ik heb er nog mijn twijfels bij, daarom dat ik afwacht hoe tevreden zij ervan zijn.

Ik zie nu al op tegen de zomer, gewoon omdat het 's nachts niet afkoelt. Ik haat dat.
Meet de aangezogen lucht.
 
Ik kan een split unit enkel maar aanbevelen, vorig jaar een binnenunit op mijn bureau + slaapkamer laten zetten en nu heel content van. Mijn slaapkamer van 18 m² krijgt hij gemakkelijk gekoeld en ook verwarmen gaat heel goed. Een paar weken terug nog toen het buiten -9° was, kreeg mijn airco de kamer vrijwel onmiddellijk warm. Ik heb er ook een gewone chauffage staan en die heeft uren nodig voor wat die airco op een dik kwartier-half uur krijgt klaargespeeld.
Wat ik me nog wel afvraag, kun je de luchtvochtigheid ook mee regelen (als eventuele optie)? Ik ben iemand die best wel gevoelig is voor een laag luchtvochtigheid.
Dat is ook een punt dat ik deze keer mee pak.
 
Hier ook een Daikin Stylish (zwart wel, omwille van esthetica) in de woonkamer/keuken/leefruimte hangen beneden sinds november, benieuwd wat het zal geven deze zomer. Op mijn zolderbureau hangt een vloermodel (Perfera denk ik?).

In november nog laten installeren omdat ik op bureau koud begon te krijgen en het ook als verwarming moet dienen. Stil en warmt bureau snel op en afgaande op de tellerstanden lijkt het energieverbruik goed mee te vallen.

Dus op basis van de warmcapaciteiten al heel tevreden over, de grootste test volgt deze zomer.
 
Hier ook een Daikin Stylish (zwart wel, omwille van esthetica) in de woonkamer/keuken/leefruimte hangen beneden sinds november, benieuwd wat het zal geven deze zomer. Op mijn zolderbureau hangt een vloermodel (Perfera denk ik?).

In november nog laten installeren omdat ik op bureau koud begon te krijgen en het ook als verwarming moet dienen. Stil en warmt bureau snel op en afgaande op de tellerstanden lijkt het energieverbruik goed mee te vallen.

Dus op basis van de warmcapaciteiten al heel tevreden over, de grootste test volgt deze zomer.

Heb je ervaring met vloermodel vs die ze ophangen voor te verwarmen? Heb ook offerte voor die in de zolder een vloermodel te nemen, maar vind dat zo zonde van de plek die je dan verliest. Hij zei me wel dat vloermodellen iets beter zijn voor verwarmen.
 
Heb je ervaring met vloermodel vs die ze ophangen voor te verwarmen? Heb ook offerte voor die in de zolder een vloermodel te nemen, maar vind dat zo zonde van de plek die je dan verliest. Hij zei me wel dat vloermodellen iets beter zijn voor verwarmen.
Welja die Perfera hangt hier tegen de muur op zolderbureau en de Stylish hangt in de leefruimte omhoog.

Perfera vloermodel hangt op stuk muur onder dakvenster en valt op zich wel mee hoeveel plaats je verliest, beetje gelijk een radiator die tegen de muur hangt. Vind het wel goed opgelost zo.
 
Terug
Bovenaan