Airco (multi unit)

DEN_DWOAZN

Active member
We zouden graag een airco willen voor in de woon/eetkamer/keuken (1 open ruimte) en voor de slaapkamer.
De oppervlaktes zijn respectievelijk 45 & 12 m2. (Grosso modo)
Nu ben ik absoluut geen fan van een mobiele airco maar aangezien we binnen enkele jaren zoeken te verhuizen hoeft het ook niet het duurste systeem te zijn.

Wat zijn de meer dan degelijke merken en naar welke kost kijk ik gemiddeld?
 
Wij hebben vorig jaar tijdens 1e lockdown voor de zomer laten doen:

- Living: 50m2 --> Daikin FTXM50N € 892,00
- Slaapkamer: 16m2 --> Daikin FTXM25N € 445,00
- Slaapkamer 2: 20m2 --> Daikin FVXM25F € 661,00

Op ons klein plat dak staat dan: Daikin 3MXM68N multisplit buitenunit € 2 310,00
Amper iets te zien qua buizen en enorm veel comfort binnen tijdens de zomer. We hebben wel zonnepanelen dus dat komt in dit geval ook goed uit. Denk wel na: als je huis niet goed geïsoleerd is dan heeft dit eigenlijk niet veel nut. Ons groot dak is witte EPDM (scheelt toch serieus) en ge-esoleerd op de oude roofing met 16cm.

Plaatsing was in 1 dag gedaan, ik heb nog kunnen profiteren van Batibouw kortingen en cashback (y)
Nu, je moet niet persé Daikin kiezen, wij hebben 3 leveranciers aangesproken en deze was eerlijk, vriendelijk maar niet de goedkoopste.
Totaal prijs all in (BTW, werkuren, materiaal, etc...) mag je ook gerust weten: € 5 238,50

Beste investering van 2020 iMHO!:love:

Ik denk dat aangezien je met 2 units zal werken en 1 buitenunit dat voor jou je tussen de € 3000 - €4000 zal mogen rekenen.
 
Wij hebben vorig jaar tijdens 1e lockdown voor de zomer laten doen:

- Living: 50m2 --> Daikin FTXM50N € 892,00
- Slaapkamer: 16m2 --> Daikin FTXM25N € 445,00
- Slaapkamer 2: 20m2 --> Daikin FVXM25F € 661,00

Op ons klein plat dak staat dan: Daikin 3MXM68N multisplit buitenunit € 2 310,00
Amper iets te zien qua buizen en enorm veel comfort binnen tijdens de zomer. We hebben wel zonnepanelen dus dat komt in dit geval ook goed uit. Denk wel na: als je huis niet goed geïsoleerd is dan heeft dit eigenlijk niet veel nut. Ons groot dak is witte EPDM (scheelt toch serieus) en ge-esoleerd op de oude roofing met 16cm.

Plaatsing was in 1 dag gedaan, ik heb nog kunnen profiteren van Batibouw kortingen en cashback (y)
Nu, je moet niet persé Daikin kiezen, wij hebben 3 leveranciers aangesproken en deze was eerlijk, vriendelijk maar niet de goedkoopste.
Totaal prijs all in (BTW, werkuren, materiaal, etc...) mag je ook gerust weten: € 5 238,50

Beste investering van 2020 iMHO!:love:

Ik denk dat aangezien je met 2 units zal werken en 1 buitenunit dat voor jou je tussen de € 3000 - €4000 zal mogen rekenen.

Kan je zeggen wie dat bij jou komen plaatsen is? Dat is eigenlijk ongeveer dezelfde setup die wou zouden willen en had het eigelek veel duurder verwacht.
 
Iemand ervaring met Airwell, ik ga dit jaar ook airco plaatsen - installatie en dimensionering zou ik zelf doen. Opstart kan via Van Marcke gebeuren. Ik zou ook gebruik maken van een geïntegreerde cassette in combinatie met de klassieke units.

Airwell kan ik vrij goedkoop aankopen maar geen idee hoe de kwaliteit te beoordelen, wat trouwens ook geld voor de andere fabrikanten.
 
Kan je zeggen wie dat bij jou komen plaatsen is? Dat is eigenlijk ongeveer dezelfde setup die wou zouden willen en had het eigelek veel duurder verwacht.
Sure thing, dit was gedaan door Koeltechniek Verrecas:

Enorm vriendelijk en geduldige gast en goede dienst na verkoop (tips voor cash back en verven buizen in RAL kleur PVC ramen zodat de buizen niet opvallen)
 
Mocht je het als doe het zelver willen doen, dan verkoopt een kennis van mij online airco's. Persoonlijke hulp bij het kiezen en werkt uitsluitend met LG. Het is een gedreven jonge gast die tevreden klanten hoger inschat dan veel winst maken.

Kan je een hoop op besparen en hij is gecertificeerd om de opstart te doen, dus enkel zelf de buizen leggen en aansluiten (valt heel goed mee qua moeilijkheid).

Www.aircozelfplaatsen.be

Mocht je meer informatie willen, laat gerust weten!
 
Ik heb een BEKO. (staan ook op de truitjes van FC Barcelona. )

zeer content van. in slaapkamer van 18 m²

al bij al nog geen 1000 euro betaald. zelf geinstalleerd samen met iemand die er iets van kent . (dus 1 buiten unit en 1 binnen unit)
is een nieuw model van 2021 (en ik had die als early bird kunnen kopen in zomer 2020, dus nog voor die officieel op de markt kwamen).

kan ook verwarmen. zeer handig, nu ik zonnepanelen heb, dus in de winter hoef ik geen aardgas verbruiken op mn slaapkamer, gebruik ik gewoon de airco.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wij hebben vorig jaar tijdens 1e lockdown voor de zomer laten doen:

- Living: 50m2 --> Daikin FTXM50N € 892,00
- Slaapkamer: 16m2 --> Daikin FTXM25N € 445,00
- Slaapkamer 2: 20m2 --> Daikin FVXM25F € 661,00

Op ons klein plat dak staat dan: Daikin 3MXM68N multisplit buitenunit € 2 310,00
Amper iets te zien qua buizen en enorm veel comfort binnen tijdens de zomer. We hebben wel zonnepanelen dus dat komt in dit geval ook goed uit. Denk wel na: als je huis niet goed geïsoleerd is dan heeft dit eigenlijk niet veel nut. Ons groot dak is witte EPDM (scheelt toch serieus) en ge-esoleerd op de oude roofing met 16cm.

Plaatsing was in 1 dag gedaan, ik heb nog kunnen profiteren van Batibouw kortingen en cashback (y)
Nu, je moet niet persé Daikin kiezen, wij hebben 3 leveranciers aangesproken en deze was eerlijk, vriendelijk maar niet de goedkoopste.
Totaal prijs all in (BTW, werkuren, materiaal, etc...) mag je ook gerust weten: € 5 238,50

Beste investering van 2020 iMHO!:love:

Ik denk dat aangezien je met 2 units zal werken en 1 buitenunit dat voor jou je tussen de € 3000 - €4000 zal mogen rekenen.
veel te duur imho . ik denk dat je voor daikin vooral de naam betaalt...

en heb er zelf 10 jaar gewerkt (zandvoorde - oostende), dus ik kon ze nog met korting krijgen, en toch vriendelijk bedankt..
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb een BEKO. (staan ook op de truitjes van FC Barcelona. )

zeer content van. in slaapkamer van 18 m²

al bij al nog geen 1000 euro betaald. zelf geinstalleerd samen met iemand die er iets van kent . (dus 1 buiten unit en 1 binnen unit)
is een nieuw model van 2021 (en ik had die als early bird kunnen kopen in zomer 2020, dus nog voor die officieel op de markt kwamen).

kan ook verwarmen. zeer handig, nu ik zonnepanelen heb, dus in de winter hoef ik geen aardgas verbruiken op mn slaapkamer, gebruik ik gewoon de airco.

Buitenunit en binnenunit voor minder dan €1000 en nog voor het op de markt was? Waar heb ge dat op de kop kunnen tikken? Welke modellen zijn dit juist?
 
Die BEKO is gewoon een OEM chinees. 9/10 Midea of Gree. Daarom niet slecht per se, maar qua prestaties en afwerking veel minder dan een Japanner zoals Daikin, General of Fujitsu. Zeker om te verwarmen moet ge die Chinezen niet kopen, dan stuiken hun prestaties los in elkaar en zuipen ze stroom.

Als prijs/kwaliteit belangrijk is dan is Samsung op zich geen slechte keuze. De Koreanen doen het best goed op technisch vlak en de prijs is aantrekkelijk.

Hier is het een Daikin Stylish geworden. Duur, maar fluisterstil en zeer compact. En het ziet er mooier uit dan de klassieke glanzende aircobak, dus dat was ook een bepalende factor.

Zo een pakket kopen als je geen bevriende koeltechnieker hebt is ook geen realistische optie. Je moet bij indienststelling nog altijd het systeem vacumeren. Zo een pakket kost op zich maar een goeie 200 EUR, maar als dat maar voor eenmalig gebruik is smijt ge toch al een groot deel van uw winst weg.

Daarnaast wil de TS een multi-split en geen single split, dus gaan vergelijken met single splits is ronduit belachelijk.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
stroomverbruik, geen idee van eigenlijk, maar de meeste airco gebruikers hebben toch zonnepanelen (mag ik toch hopen);
en aangezien we nu toch mooi te kakken zijn gezet geweest door belgische regering, moet je daar toch totaal niet naar kijken?

ik heb amper 8 zonnepanelen liggen, goed voor een 3500 kwu per jaar, en krijg nu nog mn stroom niet opgebruikt...

dus als je daardoor een toestel kan kopen van de helft van de prijs, maar met meer stroomverbruik die u uitendelijk toch niets kost, dan zou ik toch voor een goedkoper toestel gaan.
 
Die BEKO is gewoon een OEM chinees. 9/10 Midea of Gree. Daarom niet slecht per se, maar qua prestaties en afwerking veel minder dan een Japanner zoals Daikin, General of Fujitsu. Zeker om te verwarmen moet ge die Chinezen niet kopen, dan stuiken hun prestaties los in elkaar en zuipen ze stroom.

Als prijs/kwaliteit belangrijk is dan is Samsung op zich geen slechte keuze. De Koreanen doen het best goed op technisch vlak en de prijs is aantrekkelijk.

Hier is het een Daikin Stylish geworden. Duur, maar fluisterstil en zeer compact. En het ziet er mooier uit dan de klassieke glanzende aircobak, dus dat was ook een bepalende factor.

Toevallig ook een idee waar Airwell valt te situeren? Ook m.b.t. een plafond -cassette
 
Orgineel een Frans bedrijf, ondertussen ook een Chinees sinds 1998. Wordt geproduceerd in Shenzen.
Was vroeger echt een groot bedrijf, maakten ook bv industriele chillers.

@TRUMP: gezien uw teller niet meer terug draait is het rendement bij verwarmen wel degelijk belangrijk. En eigenlijk ook nog steeds bij koelen, want als je het in de slaapkamer hangt is dat om 's nachts te koelen en niet wanneer de zon schijnt. Om u een idee te geven: een nachtje koelen met onze Daikin als het buiten 30+ is verbruikt in de slaapkamer ongeveer 0,5kWh. Een nachtje verwarmen als het buiten -5 tot -10 is verbruikt richting de 1,5kWh. Daarnaast kunnen die Chinezen het zelden nog aan als het kwik zo diep zakt, tenzij uw huis heel goed geisoleerd krijgen die het gewoon niet warm omdat de compressor hiervoor niet gedimensioneerd is.

Niet dat Daikin het enige goede merk is he, zoals gezegd, General, Fujitsu, Mitsubishi Electric, Samsung, Panasonic, etc... zijn allemaal degelijke merken.
Service & support is ook niet te onderschatten. Als binnen 10j er een defect is aan mijn Daikin dan weet ik dat die hersteld kan worden, als ge binnen 5j stukken vraagt voor uw BEKO dan kunt ge hem afbreken want de chinezen wisselen sneller van model & onderdelen dan gij van onderbroek.
 
Iemand ervaring met de MSZ-LN of MSZ-EF lijn van Mitsubishi

Deze zien er iets beter uit dan de gewone witte bak. Voor in de slaapkamers zijn die oké maar in de woonkamer liever iets dat en goed werkt en er oké uitziet :)
 
Mijn schoonouders hebben die, zijn absolute top toestellen. Wel vrij prijzig en ge moet voor het rechthoekige en glanzend ontwerp te vinden zijn.
 
Niet dat Daikin het enige goede merk is he, zoals gezegd, General, Fujitsu, Mitsubishi Electric, Samsung, Panasonic, etc... zijn allemaal degelijke merken.
Service & support is ook niet te onderschatten. Als binnen 10j er een defect is aan mijn Daikin dan weet ik dat die hersteld kan worden, als ge binnen 5j stukken vraagt voor uw BEKO dan kunt ge hem afbreken want de chinezen wisselen sneller van model & onderdelen dan gij van onderbroek.
als als...

dast zelfde als mensen die afgeven op een dacia auto... "als er iets aan komt na 5 of 10 jaar dan....".
ja dan koop ik mij gewoon een nieuwe beko. ik dacht dat ik nog geen 700 euro gegeven heb.
als die maar 7 jaar ZOU mee gaan, is dat nog maar 100 euro per jaar afschrijving.

trouwens als jij uw daikin na 10 jaar een herstelling moet laten uit voeren door een erkend koel technieker, zit ge ook rap aan 500 euro denk ik. ewel daarvoor heb ik alweer een nieuw toestel dan.

en dat ze niet kunnen heaten? alléé alléé, vorige week was het makkelijk -7 graden snachts, ik stak mn BEKO een half uurtje volle bak aan aan 30° heating, en hop de hele kamer was opgewarmd gelijk een oven. en dan doe ik het systeem volledig uit. ik gebruik die sleep functie niet.

en of het een chinees merk is weet ik niet meteen, m'n maat / koeltechnieker, kocht een heel lot aan in roemenië/turkije, één van die landen, daar heeft hij connecties met een fabriek ginds. waren brand new & factory sealed.
 
Het probleem is dat uw uwe case niet klopt. Zoals ik al zei: ge hebt chance dat uw maar koeltechnieker is en dat voor u komt aansluiten en opstarten.
Elke andere koeltechnieker steekt eens schoon zijn middenvinger op als hij een nieuw systeem moet komen in dienst stellen dat niet bij hem gekocht is.

los daarvan: wat gij betaald hebt voor die BEKO is ook niet zo speciaal hé. Op de site die ge zelf post hebt ge voor een kleine meerprijs al een LG. Fujitsu/General hebt ge ook voor dat budget een kleine single split.
Het plaatsen en opstarten is echter nooit gratis, daarom dat ge quasi nooit voor minder dan 1000€ rond zijt.
 
Wij hebben nu een offerte ontvangen voor Samsung Windfree Comfort binnenunits (2 van 2,5 kw en één van 5 kw, aangesloten op een splitunit van 8 kw omdat de aircos niet allemaal tegelijk zullen bollen). Heeft iemand hier ervaring mee en is het aan te raden?
 
Terug
Bovenaan