Airco (multi unit)

Lijkt me dat dan vergelijkbaar kwa prijs. Denk dat de standaard binnenunits rond de 500€ zitten en die premium paar 100€ hoger wss. De buitenunit lijkt me inderdaad het duurste.

Ik had gedacht om het in 2x te doen maar hij heeft me dat toch afgeraden omdat een 2de keer units aansluiten op de buitenunit veel werk is (zit bepaald product in die buitenunit dat er moet uitgehaald worden).

Toch duur voor misschien 4 weken per jaar, pakt 2 weken dat het echt niet uit te houden is hier binnen. In de winter wat voor verwarmen gebruiken ook maar dat is niet voor de eerste jaar.
Als ik het goed zie is het inderdaad een goeie 500-600€ dat ik er mss nog kan vanaf krijgen
Over de units in 2x aansluiten heeft hij niet gesproken, moet toch nog terug contact opnemen dus kan ik dat wel eens vragen
In 1x gaan wel sowieso gebeuren, die 2 andere kamers zijn momenteel amper in gebruik dus daar ga ik die investering nog niet doen :)

Inderdaad wel een stevig prijskaartje voor wat het is, maar afgelopen zomer liep het hier ook naar de 28-29° en dat is niet doenbaar om te werken.
 
Als ik het goed zie is het inderdaad een goeie 500-600€ dat ik er mss nog kan vanaf krijgen
Over de units in 2x aansluiten heeft hij niet gesproken, moet toch nog terug contact opnemen dus kan ik dat wel eens vragen
In 1x gaan wel sowieso gebeuren, die 2 andere kamers zijn momenteel amper in gebruik dus daar ga ik die investering nog niet doen :)

Inderdaad wel een stevig prijskaartje voor wat het is, maar afgelopen zomer liep het hier ook naar de 28-29° en dat is niet doenbaar om te werken.

Ik had het zelf voorgesteld om de kosten nu wat te drukken. Maar als we het uiteindelijk toch gaan doen , wat gaat gebeuren want moet in die zolderkamers kunnen verwarmen door als de jongens wat ouder zijn, dan is het beter de korte pijn zeker..

Ja hier is het ook niet te doen, allemaal glas op de zuidkant en geen screens.
 
Wij hebben er (budgettaire redenen) voor gekozen om vorig jaar een single split te laten plaatsen voor onze slaapkamer. De buitenunit staat op het plat dak van onze aanbouw.
Als er terug wat budget voor is komt er misschien nog een 2de buitenunit (multi split) voor de living/slaapkamers.

Voordeel is dat onze boven nogal klein is, dus de deuren van de slaapkamers open zetten en dan die ene unit serieus laten werken haalt de warmte er toch wat af op de andere kamers.

Ik weet dat dat naar verbruik en uiteindelijke kost misschien niet de beste optie is geweest, maar voor ons was dat de beste oplossing.
 
Zit er ook een bepaalde marge op waar je mee moet rekening houden ?
Ik zie nu living/keuken is +-70m²
Toestel dat zij voorstellen is voor 150m², maar er is een maatje kleiner voor 100m²

Als ik het aan een verkoper vraagt zegt hij sowieso dat je beter teveel dan te weinig neemt maar moet natuurlijk geen overkill zijn :)
 
Marge weet ik niet, maar de installateur bij mij zei, hoe nipter ge neemt, hoe meer dat den airco moet werken, en dus mogelijks ook meer geluid maakt. Als ge iets groter neemt, zou de airco minder hard moeten werken.
Alles hangt ook af van de inrichting van u ruimte. Hebt ge veel direct zonlicht, hebt ge al rolluiken etc. Er speelt meer dan alleen de grootte van u kamer. Het kan zijn dat die keuze voor 150m2 gebaseerd is op de hoeveelheid zonlicht etc dat binnenkomt.
 
Ik heb het vorig jaar laten doen door iemand vant vorige 9lives forum,
Mitsubishi heavy
6kw buitenunit
2 binnenunits 2kw srk20zs
1 binnenunit 3,5kw srk35zs
Prijs was 4300 euro excl btw

Zeer tevreden van en goeie prijs!
 
Wij hebben een Mitsubishi Heavy in onze slaapkamer en vind daar niets mis mee eigenlijk, maar smaken verschillen en voor sommigen mag/moet dat wel design zijn idd, dus let zeker op welke toestellen er geplaatst worden volgens de offerte.
Technisch is zo een Heavy een prima toestel hoor, die zien er gewoon meer uit als de klassieke highwall.
Electric is wat verfijnder, zeker de Diamond. Die kan je in een scala aan kleuren hebben en is een rechthoekige design unit met een chroom lijntje in. Daarnaast hebben die bv Hyper Heating om extra snel te kunnen verwarmen.

Ge betaalt echt veel voor die premium he. Onze Daikin Stylish modellen kosten voor de binnenunits rap het dubbel tov de "gewone", dat is bij Mitsubishi niet anders. Wij hebben een 5kW en een 3,5kW op een 6.8kW buitenunit (kan nog een derde bij). Kwam op 4200 EUR ex BTW (heb zelf de kabelgoten tegen de gevel gehangen voor de leidingen en stroom naar de buitenunit gelegd).
Met de basic Perfera was dat bijna 1000 EUR minder.
 
Hier ook offerte ontvangen voor:

MXZ-3F68VF3 multi-split R32
MSZ-LN50VG2W Diamond beneden in leefruimte
MSZ-AP20VGK Compact op slaapkamer

4500 EUR excl. BTW.

Ik moet wel zelf mijn muren terug dichtplamuren, en sokkeltje buiten gieten om buitenunit op te plaatsen.

Iets zegt me dat dit misschien ietsje te duur is wanneer ik dit hier allemaal lees. Maar dit zou wel een goeie aannemer zijn.

Natuurlijk wanneer je deze types opzoekt op google zie je veel goedkopere prijzen. Echter hangen ze daarmee nog niet aan de muur en zijn er nog geen leidingen inbegrepen hé :)
 
Volgende week dinsdag komt hier de eerste langs voor een offerte.
De bedoeling was eigenlijk hoofdzakelijk airco voorzien.
Onze gasketel is nu 10 jaar oud. De gemiddelde levensduur hiervan zou ongeveer 12 à 15 jaar zijn.
Ik begin me echter meer en meer af te vragen of het niet beter is om de installatie zwaar genoeg uit te voeren, zodat we er ook het huis mee kunnen verwarmen.
In dit geval zouden we dus kunnen afkoppelen van de gas indien de condensatieketel het binnen een paar jaar zou begeven.
Of zou het toch interessanter zijn om dan gewoon terug een nieuwe ketel te kopen?
Moeilijke oefening.
We hebben al voor 4.4 kW zonnepanelen liggen.
 
Ik zou mijn huis toch niet willen verwarmen enkel met lucht lucht, zeker niet als der nog zo eens een koude week is
 
  • Leuk
Waarderingen: SIO
Volgende week dinsdag komt hier de eerste langs voor een offerte.
De bedoeling was eigenlijk hoofdzakelijk airco voorzien.
Onze gasketel is nu 10 jaar oud. De gemiddelde levensduur hiervan zou ongeveer 12 à 15 jaar zijn.
Ik begin me echter meer en meer af te vragen of het niet beter is om de installatie zwaar genoeg uit te voeren, zodat we er ook het huis mee kunnen verwarmen.
In dit geval zouden we dus kunnen afkoppelen van de gas indien de condensatieketel het binnen een paar jaar zou begeven.
Of zou het toch interessanter zijn om dan gewoon terug een nieuwe ketel te kopen?
Moeilijke oefening.
We hebben al voor 4.4 kW zonnepanelen liggen.
Dat hangt van uw verbruik af hé. Als je zoveel warmteverliezen hebt dat je 10000kwh gaat verbruiken, dan is het interessanter om een gasketel te zetten.

Kom je toe met 500kwh omdat uw woning zo goed geïsoleerd is dan zet je geen gasketel he, dan doet de verwarmibgsfunctie van de airco zijn ding.
 
Hier gekozen voor een split systeem van Fujitsu met roosters in iedere kamer, dus niet met een unit per slaapkamer. Voor 3 slaapkamers komt dit hetzelfde uit qua prijs als een unit per slaapkamer.
 
Schoonouders hebben ene laten plaatsen. 1 buitenunit, 1 binnenunit. Maar vanaf den binnenunit (die in een technische ruimte staat) vertrekken allemaal 'slangen' die dan in de slaapkamers uitkomen. In de slaapkamer zie je dus enkel een kapje (zoals afzuiging douche maar kleiner).

Iemand die dat systeem kent? Als ze er tevreden van zijn komende zomer laat ik dat ook installeren. Geen bakken aan de plafond en ik kan overal aan via de zolder.

Denk dat ze een 4k betaald hebben.
 
Schoonouders hebben ene laten plaatsen. 1 buitenunit, 1 binnenunit. Maar vanaf den binnenunit (die in een technische ruimte staat) vertrekken allemaal 'slangen' die dan in de slaapkamers uitkomen. In de slaapkamer zie je dus enkel een kapje (zoals afzuiging douche maar kleiner).

Iemand die dat systeem kent? Als ze er tevreden van zijn komende zomer laat ik dat ook installeren. Geen bakken aan de plafond en ik kan overal aan via de zolder.

Denk dat ze een 4k betaald hebben.
Ik vraag mij alleen af hoe je de temperatuur dan stuurt.
 
Ik vraag mij alleen af hoe je de temperatuur dan stuurt.
In ons geval komt er een thermostaat in 1 van de slaapkamers die de temperatuur regelt, "nadeel" is dus dat alle slaapkamers zelfde temperatuur zullen hebben. Je kan dit ook regelen met kleppen maar kost wel wat extra.
 
Inderdaad, ik zal dat eens navragen hoe dat werkt.
Ik heb er nog mijn twijfels bij, daarom dat ik afwacht hoe tevreden zij ervan zijn.

Ik zie nu al op tegen de zomer, gewoon omdat het 's nachts niet afkoelt. Ik haat dat.
 
Ik vraag mij alleen af hoe je de temperatuur dan stuurt.
Normaal met een kleppensysteem die het inblaasdebiet per ventiel regelt: https://www.novaya.be/nl_be/producten/lucht-luchtwarmtepompen/shogun/247/
Die kleppen worden dan gestuurd met een thermostaat per zone/kamer. Het kleppensysteem stuurt de compressor aan van uw buitenunit.

Als je dat niet hebt dan gaat die gewoon op de interne sensor van uw binnenunit regelen en dan krijgt ge het nooit per kamer exact zoals ge het wilt, die meet namelijk op de retourtemperatuur of het goed is. Dit kan iet of wat werken als je bv 3 slaapkamers van gelijke grootte wilt koelen, omdat dan het volume vrij gelijk wordt geklimatiseerd. Het zal echter nooit helemaal correct zijn.
 
Volgende offerte is ook binnen:

Buitenunit: Mitsubishi Electric MXZ-4F72VF
Binnenunit: 1x Mitsubishi Electric WANDUNIT MSZ-EF18VG
1x Mitsubishi Electric WANDUNIT MSZ-LN50VG B ONYX BLACK

Prijs incl plaatsing is dan 4850€ excl btw (gaat ook nog 100€ cashback vanaf)

Indien we nu de multisplit zetten voor de 2 toestellen en dan later voor de 2 andere zou het nu op 4200€ komen, misschien nu toch maar door de duurdere appel bijten, want later gaat het enkel nog duurder zijn :)
 
Vandaag ook offerte binnengekregen voor een airco van het merk General.
1 buitenunit, en 3 binnenunits

Buitenunit: MSAO18RIX3
Living (47m²): AS12RIX
Slaapkamer (21m²): AS07RIX
Hobbykamer (12m²) AS07RIX

Prijs incl BTW + plaatsing + boringen + kabelgoten en bekabeling: €6220
 
Terug
Bovenaan