Airco (multi unit)

Even een vraag i.v.m. airco op de slaapkamers: worden de units meestal op de slaapkamers zelf of in de hal gehangen?
 
Hangt er vanaf wat ge wilt en wat het mag kosten. Airco in de hal hangen werkt op zich wel, als iederen zijn deur open laat staan. Ik ben daar op zich geen grote fan van. Met een unit in de kamer zelf te hangen kunt ge perfect het binnenklimaat regelen waar en wanneer het nodig is.
Omdat ons huis zeer open is hebben wij beneden dat principe van 1 unit voor de hele verdieping toegepast en hoewel dat best ok werkt kan dat de bureau niet even goed koelen als de rest (zit nog een hal tussen en de lucht moet eerst 180 graden draaien).
 
Afzonderlijk kunnen regelen per ruimte is inderdaad een groot voordeel. Ik ben alleen wat bang voor geluidsoverlast als ze in de slaapkamer zelf hangen.
Heeft iemand goede referenties voor installateurs in de Kempen?
 
Daar moet ge nu is echt niet van wakker liggen, elk fatsoenlijk merk (Daikin, General, Mitsubishi, etc..) heeft tegenwoordig een sleep/quiet mode die quasi onhoorbaar is.
Onze Daikin in whisper mode bv hoort ge niet meer draaien op de ionizer na. Samsung Windfree is ook compleet geluidsloos, het enige nadeel is dat Windfree een vrij korte range heeft én enkel werkt om de temperatuur stabiel te houden. Als je bv putteke zomer uw kamer op 18° wilt krijgen en het is buiten 30+ dan werkt WindFree gewoon niet.

Maes, Claes, Frigo Noel, Van Opstal Koeltechniek. Die hebben een goede reputatie en werken in uw regio.
 
Maes is wel enorm duur en stelde hier voor om vlak boven onze slaapkamerplafonds condens pompjes te installeren.
AVS uit Westerlo is naar 't schijnt wel goed.
 
Gisteren ook iemand offerte laten maken voor airco/warmtepomp lucht-lucht

De sanitairman had bij de ruwbouw al leidingen voorzien enzo maar op de muur tegenover het bed. Was deze van gisteren niet echt tevreden van.
Wat ik ben vergeten vragen. zo'n bak weeg toch al wel wat. Blijft dat hangen aan muurkes van 9 ?
 
Iemand ervaring met Verisol?
Net offerte gekregen voor 1 buitenunit en 4 binnenunits. Kennis van me is daar toch heel content van. Maar had toch gehoopt op wat goedkoper 😝 7100€ excl. btw. Toestellen van Mitsubishi.
 
Maes is idd niet goedkoop, tis wel goed uitgevoerd normaal.

Mitsubishi Heavy of Mitsubishi Electric?
Heavy is goed he, maar redelijk lelijk. Electric is meer design en verfijnd, kost een stuk meer.

Zonder de toestellen en de situatie te kennen is dat natuurlijk wel moeilijk om te zeggen.
Als het een 4kw buiten en 4x een 2kW binnen is met elke keer maar 3m leiding in Heavy dan is 7100 EUR vrij duur
Als het een 10kW buiten is met binnen een 5kW, en 3x een 3kW in Electric met 2 leidingen van 15m in meerdere bochten dan is 7100 EUR goedkoop.
 
De toestellen zijn inderdaad 1x 5kW en 3 2,5kW. Zie niets staan van heavy of electric.

Binnenunits:
1x MSZ-EF50VGK W (Premium design wandunit - Wit)
3x MSZ-AP25VGK (Compacte wandunit )

Buitenunit is MXZ-4F83VF (Multisplit buitenunit - R32). - 8kW

18 meter leidingen en 15 meter voedingskabel staat in de offerte.
 
Laatst bewerkt:
Afzonderlijk kunnen regelen per ruimte is inderdaad een groot voordeel. Ik ben alleen wat bang voor geluidsoverlast als ze in de slaapkamer zelf hangen.
Heeft iemand goede referenties voor installateurs in de Kempen?
Ik heb de voorzieningen ook zitten in muurkes van 9, met de juiste pluggen en vijzen zal dat wel geen probleem zijn.
Naar geluid toe ben ik ook wel gevoelig voor te slapen maar ik zou toch het principe toepassen van overdag te koelen als de zon schijnt dus als er een overschot aan elektriciteit is en dan tegen de avond afzetten. Dan zal het wel koel genoeg zijn, moet voor mij ook geen frigo zijn om te slapen.
 
Wij hebben vorig jaar tijdens 1e lockdown voor de zomer laten doen:

- Living: 50m2 --> Daikin FTXM50N € 892,00
- Slaapkamer: 16m2 --> Daikin FTXM25N € 445,00
- Slaapkamer 2: 20m2 --> Daikin FVXM25F € 661,00

Op ons klein plat dak staat dan: Daikin 3MXM68N multisplit buitenunit € 2 310,00
Amper iets te zien qua buizen en enorm veel comfort binnen tijdens de zomer. We hebben wel zonnepanelen dus dat komt in dit geval ook goed uit. Denk wel na: als je huis niet goed geïsoleerd is dan heeft dit eigenlijk niet veel nut. Ons groot dak is witte EPDM (scheelt toch serieus) en ge-esoleerd op de oude roofing met 16cm.

Plaatsing was in 1 dag gedaan, ik heb nog kunnen profiteren van Batibouw kortingen en cashback (y)
Nu, je moet niet persé Daikin kiezen, wij hebben 3 leveranciers aangesproken en deze was eerlijk, vriendelijk maar niet de goedkoopste.
Totaal prijs all in (BTW, werkuren, materiaal, etc...) mag je ook gerust weten: € 5 238,50

Beste investering van 2020 iMHO!:love:

Ik denk dat aangezien je met 2 units zal werken en 1 buitenunit dat voor jou je tussen de € 3000 - €4000 zal mogen rekenen.
Ik heb ongeveer dezelfde. Zelfde buiten unit , living unit. Enkel maar 1 slaapkamer en daar de 20n voor ipv 25n 😅.
Ook serieus content van . Prijs was 4550 eur. Ongeveer dezelfde prijzen als bij jou
 
Ja, zien er me wel goede toestellen uit voor de rest. Heel stil, WiFi dan maar dat zal wel vrij standaard zijn en die buitenunit is A+++ gelabeld zelfs. Hij heeft me gezegd dat we een goedkopere buitenunit kunnen nemen maar die is dan minder energiezuinig. Vermits we deze gaan gebruiken om in de winter de zolderkamers te verwarmen ook is dit toch mooi meegenomen.

Als ik hier boven met Mikkel vergelijk lijkt het me toch vergelijkbaar kwa prijs (heb 2 toestellen meer dus toch wat duurder).
 
De toestellen zijn inderdaad 1x 5kW en 3 2,5kW. Zie niets staan van heavy of electric.

Binnenunits:
1x MSZ-EF50VGK W (Premium design wandunit - Wit)
3x MSZ-AP25VGK (Compacte wandunit )

Buitenunit is MXZ-4F83VF (Multisplit buitenunit - R32). - 8kW

18 meter leidingen en 15 meter voedingskabel staat in de offerte.
Ik heb vandaag een gelijkaardige offerte binnen gekregen
Binnenunits:
1x MSZ-EF50VGK (Premium) 5000w
1x MSZ-AP25VGK 2500w
1x MSZ-AP20VG 2000w

Buitenunit:
MXZ-4F80VF3 8000w

Ik zit op 5500€ excl Btw excl elektrische voeding
Eventueel die van 2000w nog weg laten en kijken wat het dan geeft, al is het vooral de buitenunit die het duurder maakt volgens mij
 
Ik zal mijn offerte eens opzoeken.

4 binnenunits en een buitenunit. Plaatsing is op 22 maart.

Omdat we nu nog niet weten welke in de toekomst de kamers worden, gaan we die van de slaapkamers in de twee buitenste kamers installeren waarschijnlijk. Deze zijn verbonden door de gang waarvan de middelste kamer sowieso de koelste is.
 
Ik heb vandaag een gelijkaardige offerte binnen gekregen
Binnenunits:
1x MSZ-EF50VGK (Premium) 5000w
1x MSZ-AP25VGK 2500w
1x MSZ-AP20VG 2000w

Buitenunit:
MXZ-4F80VF3 8000w

Ik zit op 5500€ excl Btw excl elektrische voeding
Eventueel die van 2000w nog weg laten en kijken wat het dan geeft, al is het vooral de buitenunit die het duurder maakt volgens mij

Lijkt me dat dan vergelijkbaar kwa prijs. Denk dat de standaard binnenunits rond de 500€ zitten en die premium paar 100€ hoger wss. De buitenunit lijkt me inderdaad het duurste.

Ik had gedacht om het in 2x te doen maar hij heeft me dat toch afgeraden omdat een 2de keer units aansluiten op de buitenunit veel werk is (zit bepaald product in die buitenunit dat er moet uitgehaald worden).

Toch duur voor misschien 4 weken per jaar, pakt 2 weken dat het echt niet uit te houden is hier binnen. In de winter wat voor verwarmen gebruiken ook maar dat is niet voor de eerste jaar.
 
Maes is idd niet goedkoop, tis wel goed uitgevoerd normaal.

Mitsubishi Heavy of Mitsubishi Electric?
Heavy is goed he, maar redelijk lelijk. Electric is meer design en verfijnd, kost een stuk meer.

Zonder de toestellen en de situatie te kennen is dat natuurlijk wel moeilijk om te zeggen.
Als het een 4kw buiten en 4x een 2kW binnen is met elke keer maar 3m leiding in Heavy dan is 7100 EUR vrij duur
Als het een 10kW buiten is met binnen een 5kW, en 3x een 3kW in Electric met 2 leidingen van 15m in meerdere bochten dan is 7100 EUR goedkoop.
Wij hebben een Mitsubishi Heavy in onze slaapkamer en vind daar niets mis mee eigenlijk, maar smaken verschillen en voor sommigen mag/moet dat wel design zijn idd, dus let zeker op welke toestellen er geplaatst worden volgens de offerte.
 
Terug
Bovenaan