Advies consultancy naar interne vacature bij andere werkgever

TuLA

Active member
Hallo allemaal

Ik heb wat advies nodig of wat inzichten. Momenteel werk ik bij een consultancy bureau. Ik werk daar graag maar het is redelijk hectisch omdat het consultancy bedrijf van mij veel verwacht maar ook de klant waar ik werk. Met andere woorden ik moet zowel zaken doen voor het consultancy bedrijf als ook mijn consultancy job bij de klant. Dat zorgt soms voor veel frustratie en ook hectische dagen zoals kinderen naar de crèche brengen, job doen, tussendoor iets voor het consultancy bureau doen, kinderen terug gaan halen (op een fatsoenlijk uur). En dan soms nog in de avond dingen doen. Nu zag ik dat er onlangs bij mij in de buurt een vacature is waardoor ik op een half uur op mijn werk ben ipv een uur.

De reden waarom ik zou solliciteren bij het ander bedrijf is omdat het een interessante job is en nog eens dichtbij.... wat voorwaarden betreft zal het ongeveer hetzelfde zijn. De reden om te blijven zou zijn omdat ik er al even werk, fijn collegas en omdat ooit zou gepromoveerd worden maar nog steeds consultant zou zijn. Dus ja die promo is voor mij redelijk twijfelachtig ...

Wat denken jullie hiervan? Langs de ene kant lijkt het zooo duidelijk maar langs de andere kant ...

Ik ben een tweetal jaar geleden overgestapt van consulting naar een interne functie. Ik had toen 5,5 jaar gewerkt als consultant (4 jaar bij Big 4 consultancy, 1,5 bij kleinere speler) en was het helemaal beu, ondanks leuke collega's en leuk bedrijf an sich.
Maar inderdaad, de druk en verwachtingen waren eigenlijk niet in lijn met de vergoeding. Ja, die zag er in theorie best goed uit, maar het aantal uren werk en verplaatsing waren niet in verhouding.
Ik ben qua loon hetzelfde gebleven bij mijn overstap, maar ipv een 40 uren week (in theorie hé) heb ik nu één van 36uren. En ik mag elke dag thuiswerken en moet ook helemaal geen overuren presteren.

Het is belangrijk voor jezelf uit te maken wat je verwacht in een functie. Ik kan enkel zeggen dat het de beste beslissing geweest is uit mijn carrière.

Inderdaad, afwegen wat je belangrijkst vindt in je job... en buiten je job. Is je job al die extra stress waard, zeker als het misschien te vaak in conflict komt met je gezinsleven?

Promotiekansen zal je buiten consulting ook nog hebben hoor, het zal misschien wat minder volgens een "voorgeschreven" ritme zijn maar het is niet omdat je naar een andere sector overstapt dat daar niet minstens even goede kansen zouden zijn, nu en in de toekomst. Hetzelfde met toffe collega's.
Ik weet niet of het bij jou het geval is, maar promotie wordt in consulting trouwens iets te vaak bewust als een wortel voorgehouden om mensen te pushen om extra hooi op hun vork te nemen, dus dat kan je inderdaad best met een korrel zout nemen.

Ik heb 12 jaar in consulting gewerkt, maar een 5-tal jaar terug toch bewust voor "de industrie" gekozen, vooral omwille van een betere balans met mijn privé leven. Absoluut geen spijt van gehad... al heb ik ook geen spijt gehad van de meeste van die 12 jaar :)

Je kan ook iets zoeken bij een ander consulting bedrijf. Niet bij elk consultancy bedrijf zit je met een hoge werkdruk.
Ik werk nu ook al een tijdje als consultant en ben al eens gejobhopt, zowel bij mijn huidig als bij mijn vorige bedrijf heb ik geen hoge druk gehad.
Dat hing echt van jezelf af of je de extra mile wilt gaan (en werd ook correct verloond als je dat wilt doen).

wat voorwaarden betreft zal het ongeveer hetzelfde zijn. De reden om te blijven zou zijn omdat ik er al even werk, fijn collegas en omdat ooit zou gepromoveerd worden maar nog steeds consultant zou zijn. Dus ja die promo is voor mij redelijk twijfelachtig ...

De interne scaling dat bepaalde (grote) consultancy bedrijven hanteren, heeft weinig betekenis voor een ander bedrijf.
Wanneer je pakweg na 10 jaar ergens anders zou aankloppen, gaan ze echt geen waarde schenken of je daar nu niveau B.1, B.2 of B.3 was.
Ze zullen eerder kijken naar uw reële werkervaring, uw kennis en en uw aantal jaren ervaring, maar meer ook niet. Al de rest is niet relevant.

Dus blijven bij uw huidige werkgever omdat je daar misschien binnenkort een niveautje zou kunnen stijgen, lijkt mij totaal niet interessant.

Terug
Bovenaan