Aanslag in Brussel op avond van voetbalmatch België-Zweden

Die extreme uitspraken hoeven inderdaad niet. Wij als blanke Belgen zijn niet veel beter (zie reportage Godvergeten)
Ofwel moeten we terug naar 1542 waar we iedere crimineel zondagmiddag stenigen op de Grote Markt.

Blank
Niet-blank.
Dief.
Pedofiel.
Enzovoort...

Neen, nu even serieus. Als je in onze maatschappij iets fout doet, word je veroordeeld en krijg je een straf. Laat nu net dat laatste iets zijn waar mensen zonder een adres geen last van hebben. En daar ligt het probleem.

Want ja, je kan ze moeilijk een werkstraf geven of een boete. En de cellen zitten vol.
Case closed (voorlopig) als men dit niet verandert.
 
Mag ik je vragen hoeveel moslims je persoonlijk kent? Je komt echter over als een wereldvreemd iemand die uit z'n nek lult. Allahu akbar wordt gebruikt in verschillende situaties nl wanneer men geschoqueerd is over een bepaalde situatie (bijvoorbeeld wanneer men een overlijden verneemt van een familielid). Het wordt ook bij een uiting van vreugde bv bij een geboorte of het maken van een doelpunt van een favoriete voetbalteam. Ik hoor het hier regelmatig zeggen ook door vrienden en kenissen (opgegroeid in Vilvoorde en nu wonende in Brussel) en niemand die er hier van opkijkt

Een handvol... een paar als collega, een iemand met roots in de kennissenkring maar niet-praktiserend, maar géén in de familie.
Is dit echter een inhoudelijk argument of op de man spelen?
Het verandert niets aan de betekenis van die woorden/slogan.
Sommigen gebruiken het als uiting van vreugde bij de geboorte of het maken van een voetbalgoal? Wel andere terroristen gebruiken het vlak voor ze een leerkracht doodsteken of zichzelf opblazen op een luchthaven. Gegeven de zwaarwichtige impact van dit laatste, zou ik het persoonlijk niet meer luidop in het openbaar gebruiken mocht ik moslim zijn. Dit dan nog gaan scanderen in de straten van Brussel? Gewoonweg ongepast, en sorry maar wat mij betreft gaat dit verder dan steun betuigen aan het Palestijnse volk, maar neigt het naar een steunbetuiging aan Hamas, wiens terroristen ook "Allahu akbar" riepen
Other militants are busy mashing a dying man's face with their boots. Another pair screams "Allahu akbar" as they use a garden hoe to try to decapitate another man.

Wil je vergelijkingen met andere religies?
Dit is wat mij betreft vergelijkbaar met de controverse die je in India hebt wanneer men "Jai Shri Ram" scandeert in een voetbalstadium, https://www.hindustantimes.com/indi...-ram-chants-in-ahmedabad-101697351596998.html
Ja, je kan die uitdrukking ook zien als een onschuldige religieuze uitdrukking, maar het is OOK een strijdkreet.
Alleen durft men daar in het geval van de Islam hier in België/Europa onvoldoende de vinger op de wonde leggen.
En krijg je mensen die dit vergoelijken.

JPV heeft het kromme nog proberen recht te praten met een absurde vergelijking met "Godd Bless America", maar als je een christelijk analoog wilt van "Allahoe Akbar" als strijdkreet? Dan zou ik eerder richting "Deus vult!" kijken.
 
Als je bent uitgeprocedeerd en uw asielaanvraag is afgewezen (documentje met land verlaten) en je verblijft hier nog steeds en weigert terug te keren. Dan is dat met voorbedachte rade hier blijven met het doel er beter van te worden

Dus een illegaal pleegt wel een crimineel feit en is bijgevolg een crimineel - al klinkt dat natuurlijk wel zwaar.
Ja goed, een illegaal pleegt het criminele feit van hier te verblijven zonder dat dat mag, dat klopt natuurlijk. Ik had het echter (ik denk dat de meesten dat wel begrepen hadden) over mensen die 'enkel' illegaal zijn en verder niks mispeuteren, en ook over mensen die geen meerdere bevelen hebben genegeerd.

Ideaal gezien (wat mij betreft) worden mensen die uitgeprocedeerd zijn onmiddellijk teruggestuurd naar waar ze vandaan komen, eventueel met nog een dag of twee respijt om zaken op orde te stellen indien ze hier al langer blijven, maar dan wel vanuit een gesloten centrum of via een ander systeem waarin men die personen in het oog kan houden. Ik heb het dus niet enkel over mensen die meerdere malen een bevel om het land te verlaten genegeerd hebben, maar ook over mensen die nog maar net te horen hebben gekregen dat ze weg moeten. Wat mij betreft: geen kans geven om te verdwijnen in het systeem.

Dat is misschien hard, maar ik vind dat noodzakelijk. Ik heb helemaal geen problemen met immigratie, maar vanaf het moment dat duidelijk is gebleken dat je niet aanvaard wordt en dat je moet beschikken moet men ook zorgen dat je effectief vertrekt. Dat kost handenvol geld natuurlijk, maar als je nu ziet wat voor geld al die illegalen in bijvoorbeeld Brussel kosten qua manuren bij de politie, het gerecht, schade en overlast, ... dan denk ik dat we uiteindelijk misschien nog beter uitkomen door dat allemaal gerichter op te volgen.

Natuurlijk is het gewoon gezever op een forum: ik weet dat je niet in een vingerknip gesloten centra bijbouwt en heelder diensten op poten zet om dat op te volgen, maar ik vind dat (en dan bedoel ik illegalen, niet migratie in het algemeen) al heel lang een groot probleem.
 
Ik vind dit ook maar een vreemde discussie eigenlijk. Maar Beffer heeft hier helemaal gelijk. Of het nu om feestvreugde of diepe droefheid gaat, "Allahu Akbar" kan op allerlei momenten van geluk, pijn, dankbaarheid, angst, ... worden gebruikt. Of het nu de geboorte van een kind betreft, het overlijden van een familielid, wanneer je wordt opgeschrikt door een spin, of wanneer je slaagt voor je rijbewijs. Het is niet het Arabische “God bless America”, het is het Arabische equivalent van "Oh my God".

Je vergeet strijdkreet (check: Allahu akbar staat ook op Wikipedia in die categorie: https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Battle_cries) van moordenaars en terroristen in dat lijstje, en wanneer één van mijn courante uitdrukkingen één is die overeenstemt daarmee, zou ik mijn eigen taalgebruik toch eens onder de loep nemen.

Symbolen kunnen van betekenis veranderen en het is niet aan één groep alleen om de betekenis van het symbool te definiëren.
In Japan staat op toeristische gidsen een pagode als symbool voor een tempel, omdat buitenlanders aanstoot nemen aan het symbool dat men gebruikt binnen Japan.

Om terug te koppelen naar het begin van deze discussie:
JPV vond dat ik begrip moest tonen voor de (Arabische) gemeenschap die deze uitdrukking gebruikt...
Ik ben het daar niet mee eens: een gemeenschap die migreert is degene die begrip moet tonen en zich aanpassen.
 
Ja goed, een illegaal pleegt het criminele feit van hier te verblijven zonder dat dat mag, dat klopt natuurlijk. Ik had het echter (ik denk dat de meesten dat wel begrepen hadden) over mensen die 'enkel' illegaal zijn en verder niks mispeuteren, en ook over mensen die geen meerdere bevelen hebben genegeerd.

Ideaal gezien (wat mij betreft) worden mensen die uitgeprocedeerd zijn onmiddellijk teruggestuurd naar waar ze vandaan komen, eventueel met nog een dag of twee respijt om zaken op orde te stellen indien ze hier al langer blijven, maar dan wel vanuit een gesloten centrum of via een ander systeem waarin men die personen in het oog kan houden. Ik heb het dus niet enkel over mensen die meerdere malen een bevel om het land te verlaten genegeerd hebben, maar ook over mensen die nog maar net te horen hebben gekregen dat ze weg moeten. Wat mij betreft: geen kans geven om te verdwijnen in het systeem.

Dat is misschien hard, maar ik vind dat noodzakelijk. Ik heb helemaal geen problemen met immigratie, maar vanaf het moment dat duidelijk is gebleken dat je niet aanvaard wordt en dat je moet beschikken moet men ook zorgen dat je effectief vertrekt. Dat kost handenvol geld natuurlijk, maar als je nu ziet wat voor geld al die illegalen in bijvoorbeeld Brussel kosten qua manuren bij de politie, het gerecht, schade en overlast, ... dan denk ik dat we uiteindelijk misschien nog beter uitkomen door dat allemaal gerichter op te volgen.

Natuurlijk is het gewoon gezever op een forum: ik weet dat je niet in een vingerknip gesloten centra bijbouwt en heelder diensten op poten zet om dat op te volgen, maar ik vind dat (en dan bedoel ik illegalen, niet migratie in het algemeen) al heel lang een groot probleem.
10 gesloten centra bouwen kan nu toch ook zoveel niet kosten?
ik denk dat we dat op een jaar hebben terugverdiend naar politiemacht en levenskwaliteit toe.
Als ze mij morgen vragen om een eenmalige donatie te doen van 1000euro te doen aan belastingen om nieuwe gevangenissen, opvangcentra en juridisch systeem te bouwen dan stort ik meteen.
Zelfs om de 5 jaar.
Na de crisis kunnen we deze nog ombouwen naar rusthuizen (want gesloten centra moeten voor mijn part echt niet richting gevangenis gaan)
Uiteraard wenst niemand dat illegalen die weinig of niets mispeuterd hebben (de overgrote meerderheid) in gevangenissen te steken.
Maar ze op straat zonder middelen zetten zal toch niet beter zijn dan een semi gesloten instelling?
De vraag kan men zich eigelijk ook anders stellen.
Eer men aan de vandaag aanwezige problemen begint, moeten we eigenlijk al niet veel strenger optreden aan de grens? dat de massa mensen zonder papieren niet enkel kan groeien?
 
Mag ik je vragen hoeveel moslims je persoonlijk kent? Je komt echter over als een wereldvreemd iemand die uit z'n nek lult. Allahu akbar wordt gebruikt in verschillende situaties nl wanneer men geschoqueerd is over een bepaalde situatie (bijvoorbeeld wanneer men een overlijden verneemt van een familielid). Het wordt ook bij een uiting van vreugde bv bij een geboorte of het maken van een doelpunt van een favoriete voetbalteam. Ik hoor het hier regelmatig zeggen ook door vrienden en kenissen (opgegroeid in Vilvoorde en nu wonende in Brussel) en niemand die er hier van opkijkt

Ik ken wel redelijk wat moslims, via het werk, in de vriendenkring. Ik ben onlangs nog samen met @Tomski naar een babyborrel geweest van een vriend / ex collega die praktiserend moslim is. Waar dan feitelijk nog een hele hoop moslim familieleden aanwezig waren. Buiten het feit dat daar nu geen pintjes in de aanbieding stonden stond niemand daar allahoe akbar te scanderen op de feestelijke gebeurtenis.
Op het werk feitelijk ook nooit Allahoe ackbar mijn deadline is gehaald of het dossier is opgeleverd gehoord... Of allahoe akbar ik heb mijn teen tegen de kast gestoten.

Het is vooral een uiting van de meer fanatiekere aanhangers van het moslimgeloof die willen stipuleren dat hun god de grootste is (is ook de letterlijke betekenis) of in een meer negatievere uiting als strijdkreet.
 
Is dit echter een inhoudelijk argument of op de man spelen?
Het verandert niets aan de betekenis van die woorden/slogan.
Sommigen gebruiken het als uiting van vreugde bij de geboorte of het maken van een voetbalgoal? Wel andere terroristen gebruiken het vlak voor ze een leerkracht doodsteken of zichzelf opblazen op een luchthaven. Gegeven de zwaarwichtige impact van dit laatste, zou ik het persoonlijk niet meer luidop in het openbaar gebruiken mocht ik moslim zijn. Dit dan nog gaan scanderen in de straten van Brussel? Gewoonweg ongepast, en sorry maar wat mij betreft gaat dit verder dan steun betuigen aan het Palestijnse volk, maar neigt het naar een steunbetuiging aan Hamas, wiens terroristen ook "Allahu akbar" riepen
Hoezo op de man spelen?! Ik wijs je op iets omdat hetgeen je zei helemaal nergens op sloeg. Ik spreek de taal en elk jaar ga ik een paar weken naar Marokko. Dit is geen slogan maar een doodnormale uitdrukking gebruikt in de context zoals ik eerder had beschreven. Dit wordt gekaapt door terroristen en natuurlijk zal ik dit niet luidop staan brullen in de Nieuwstraat indien ik iets heftig vind (lijkt me logisch dat men in Europa hier rekening mee houd uit respect voor de samenleving hier). Het wordt tussen vrienden of familie gezegd in een normale gesprek net zoals men godverdomme of putain zegt. Er worden zoveel desinformatie en misverstanden de wereld ingestuurd door een stelletje terroristen en de media die hierop inspeelt
 
Je vergeet strijdkreet (check: Allahu akbar staat ook op Wikipedia in die categorie: https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Battle_cries) van moordenaars en terroristen in dat lijstje, en wanneer één van mijn courante uitdrukkingen één is die overeenstemt daarmee, zou ik mijn eigen taalgebruik toch eens onder de loep nemen.

Symbolen kunnen van betekenis veranderen en het is niet aan één groep alleen om de betekenis van het symbool te definiëren.
In Japan staat op toeristische gidsen een pagode als symbool voor een tempel, omdat buitenlanders aanstoot nemen aan het symbool dat men gebruikt binnen Japan.

Om terug te koppelen naar het begin van deze discussie:
JPV vond dat ik begrip moest tonen voor de (Arabische) gemeenschap die deze uitdrukking gebruikt...
Ik ben het daar niet mee eens: een gemeenschap die migreert is degene die begrip moet tonen en zich aanpassen.

Ik geef u gewoon mee wat de courante betekenis is van deze zinsnede.

Ja het is ook een strijdkreet ja.

Maar in realiteit is het een uitspraak net zoals "thank God" of "oh my God", of in onze taal "Godverdomme".

Ik snap u dat gij dat pejoratief vindt. Maar het is nu eenmaal een arabische uitspraak die in elk arabisch dialect dagelijks wordt gebruikt door de mensen die het spreken. Of jij dat nu leuk vindt of niet :)
 
Ik vind dit ook maar een vreemde discussie eigenlijk. Maar Beffer heeft hier helemaal gelijk. Of het nu om feestvreugde of diepe droefheid gaat, "Allahu Akbar" kan op allerlei momenten van geluk, pijn, dankbaarheid, angst, ... worden gebruikt. Of het nu de geboorte van een kind betreft, het overlijden van een familielid, wanneer je wordt opgeschrikt door een spin, of wanneer je slaagt voor je rijbewijs. Het is niet het Arabische “God bless America”, het is het Arabische equivalent van "Oh my God".
Oh my god is volledig ontdaan van enige religieuze betekenis. Dat lijkt me bij Allahu Akbar toch allerminst het geval. En gegeven de bijklank zou ik persoonlijk die term toch proberen te vermijden als ze geen diepere betekenis heeft.
 
Het is vooral een uiting van de meer fanatiekere aanhangers van het moslimgeloof die willen stipuleren dat hun god de grootste is (is ook de letterlijke betekenis) of in een meer negatievere uiting als strijdkreet.
Dat is dus volledig onwaar! Maar inderdaad op een babyborrel of op het werk waar er een mix is van Europeanen en moslims zal je dat inderdaad niet horen zeggen omdat veel moslims hier beseffen dat deze zin nogal (begrijpelijk aangezien het huidige klimaat waarin we leven) gevoelig ligt.
 
Dat is dus volledig onwaar! Maar inderdaad op een babyborrel of op het werk waar er een mix is van Europeanen en moslims zal je dat inderdaad niet horen zeggen omdat veel moslims hier beseffen dat deze zin nogal (begrijpelijk aangezien het huidige klimaat waarin we leven) gevoelig ligt.

Geeft wel wat extra cachet aan zo een zelfmoord gender reveal party.

Maar soit, ik ken ook redelijk wat moslims in de privé en op het werk. En al vaak in hun persoonlijke leefsfeer uitgenodigd geweest en ik heb dat werkelijk nog NOOIT gehoord dat ze ergens allahu akbar gaan beginnen roepen voor iets.
 
Geeft wel wat extra cachet aan zo een zelfmoord gender reveal party.

Maar soit, ik ken ook redelijk wat moslims in de privé en op het werk. En al vaak in hun persoonlijke leefsfeer uitgenodigd geweest en ik heb dat werkelijk nog NOOIT gehoord dat ze ergens allahu akbar gaan beginnen roepen voor iets.
Aangezien het huidige gepolariseerde klimaat en de desinformatie waarin we leven zou ik het ook niet verstandig vinden om dat hier luidop te roepen
 
Aangezien het huidige gepolariseerde klimaat en de desinformatie waarin we leven zou ik het ook niet verstandig vinden om dat hier luidop te roepen

Maar jij hoort het dan wel vaak in jouw omgeving zoals je aangaf? Hoe kan dat dan?
 
Oh my god is volledig ontdaan van enige religieuze betekenis. Dat lijkt me bij Allahu Akbar toch allerminst het geval. En gegeven de bijklank zou ik persoonlijk die term toch proberen te vermijden als ze geen diepere betekenis heeft.

Maar jij hoort het dan wel vaak in jouw omgeving zoals je aangaf? Hoe kan dat dan?


Ik communiceer bijna dagelijks met arabieren in het arabisch. Zowel in het geschreven woord, als het gesproken woord.

En dat is een uitspraak die ik courant tegenkom, en zelf gebruik, in informele context.

@Tweak37 Wanneer daar een consensus rond komt in de arabische wereld zal ik mij daar zeker aan aanpassen. (Zoals het woord neger bij ons bijvoorbeeld) Maar niet wanneer een klein groepje mensen die de taal niet machtig zijn vinden dat dit een bijklank geeft.
 
Misschien gewoon al eens beginnen dat als ge hier woont-werkt-leeft-opgegroeid zijt en u wilt integreren ge niet begint met arabische leuzes te roepen in het openbaar? Thuis in uw privé doet en zegt ge wat ge wilt voor mijn part.

Ge wilt Belg zijn of ge zijt Belg en wilt dat iedereen u zal behandelen als een Belg dan begin al eens met een landstaal te spreken in het openbaar.
En dan moeten wij ons niet zitten afvragen welke betekenis die zin voor u als arabier heeft en in welke context ge hem roept.
 
@Tomski kleine anekdote: een Algerijnse collega van mij zei deze zin in een volle metrostel bij het vernemen van een overlijden van zijn familielid via gsm waarop de metrostel bij de volgende halte nagenoeg helemaal leeg liep. Die gast had helemaal geen kwade bedoelingen. Van de emotie was hij het effe vergete dat het hier (begrijpelijk) super gevoelig ligt.
 
Misschien gewoon al eens beginnen dat als ge hier woont-werkt-leeft-opgegroeid zijt en u wilt integreren ge niet begint met arabische leuzes te roepen in het openbaar? Thuis in uw privé doet en zegt ge wat ge wilt voor mijn part.

Ge wilt Belg zijn of ge zijt Belg en wilt dat iedereen u zal behandelen als een Belg dan begin al eens met een landstaal te spreken in het openbaar.
En dan moeten wij ons niet zitten afvragen welke betekenis die zin voor u als arabier heeft en in welke context ge hem roept.
Ik spreek heel vaak Engels en Frans in het openbaar. Engels blijkt geen probleem te zijn alhoewel het voor geen reet een officiele taal is in België. Maar o wee als er Arabisch wordt gesproken. Nochtans 1 van de 6 talen van de Verenigde Naties naast het Russisch, Chinees, Engels, Spaans, Frans. Tja
 
Het zijn moslims die meestal van kinds af gebrainwashed zijn.
Als ik hier met moslims praat op m'n werk zeggen ze dat dit niet in de koran staat dat ze ander gelovigen moeten doden...voor hen zijn het geen moslims die dit doen
 
Terug
Bovenaan