Aanslag in Brussel op avond van voetbalmatch België-Zweden

Ik spreek heel vaak Engels en Frans in het openbaar. Engels blijkt geen probleem te zijn alhoewel het voor geen reet een officiele taal is in België. Maar o wee als er Arabisch wordt gesproken. Nochtans 1 van de 6 talen van de Verenigde Naties naast het Russisch, Chinees, Engels, Spaans, Frans. Tja
Als jij als Belg tegen een andere Belg in België spreekt zie ik niet in waarom dat in een andere taal zou zijn dan de 3 landstalen die we hebben.

Allé we hebben het hier toch over Belgen (met een migratie achtergrond) die in de meeste van de gevallen ook gewoon hier geboren zijn en met elkaar op pad zijn?

@Horse als jij naar spanje wil emigreren en daar wilt gaan wonen, werken een leven opbouwen en de spaanse nationaliteit wenst zie ik ook niet in waarom jij in het openbaar geen Spaans zou spreken.
 
Dat is dus volledig onwaar! Maar inderdaad op een babyborrel of op het werk waar er een mix is van Europeanen en moslims zal je dat inderdaad niet horen zeggen omdat veel moslims hier beseffen dat deze zin nogal (begrijpelijk aangezien het huidige klimaat waarin we leven) gevoelig ligt.

Het is niet omdat je veel moslim vrienden hebt dat je hetgeen dat het sociaal wenselijke moet verwarren met het ware:

In algemenere zin wordt het Allahoe akbar gebruikt als een leuze om te bevestigen dat Allah groter is, oftewel: de God van Abraham, Noach, Mozes, Jezus en Mohammed wordt verondersteld groter en belangrijker te zijn dan die van andere (niet-abrahamitische) religies.

Dus neen: dit is volledig waar! Een moslim die "Allahoe akbar" zegt, die drukt daarmee uit dat zijn god groter is dan pakweg Rama.

Maar tof dat je toegeeft dat verstandige moslims deze leuze dus niet zouden moeten scanderen in het openbaar, gegeven het huidige klimaat: je weet wel: de terroristen die zich deze leuze eigen hebben gemaakt en daarbij al honderden onschuldigen in Europa over de kling hebben gejaagd.

@Tomski kleine anekdote: een Algerijnse collega van mij zei deze zin in een volle metrostel bij het vernemen van een overlijden van zijn familielid via gsm waarop de metrostel bij de volgende halte nagenoeg helemaal leeg liep. Die gast had helemaal geen kwade bedoelingen. Van de emotie was hij het effe vergete dat het hier (begrijpelijk) super gevoelig ligt.

En ik zou eerlijk gezegd, ook eens bang over mijn schouder kijken wanneer je in een Brusselse metro dit hoort zeggen, en niet zonder reden.
 
@zarathustra : actief praktiserende moslims (allemaal extremen volgens jouw) drinken niet volgens hun geloof. Dat lijkt me minder extreem als onze door alcohol doordrenkte maatschappij. Waar dan vaak 'zinloos geweld' uit voorkomt. Veel van die extremelingen zijn trouwens Belg en hier geboren hé. Wat wil je doen, de islam afschaffen?
Elke speciale behandeling voor elke religie afschaffen ja. Een religie afschaffen kan je niet uiteraard, mensen mogen denken wat ze willen.
 
@Horse als jij naar spanje wil emigreren en daar wilt gaan wonen, werken een leven opbouwen en de spaanse nationaliteit wenst zie ik ook niet in waarom jij in het openbaar geen Spaans zou spreken.
Omdat je nu eenmaal niet opeens een andere taal gaat gebruiken tegen je vrouw of kinderen. Ook al woon je ergens anders en heb je daar een leven opgebouwd. Elke Belg moet één van de 3 talen kunnen spreken, maar wat iemand onderling spreekt, moeten ze zelf weten. Ik zie daar echt geen problemen in. Ik spreek ook overal dialect tegen de mensen waar ik dat normaal ook zou tegen doen.

Edit: daar wil ik nog aan toe voegen wanneer ik naar Spanje zou verhuizen en daar in een Vlaamse gemeenschap terecht kom, dat ik hoogstwaarschijnlijk ook gewoon Nederlands tegen die mensen zou praten. Zelfs al zouden we vloeiend Spaans spreken. Want dat is natuurlijk een beetje de situatie in Brussel. Veel mensen die vooral in een bepaalde gemeenschap leven met dezelfde taal, religie en gewoontes.
 
Laatst bewerkt:
Omdat je nu eenmaal niet opeens een andere taal gaat gebruiken tegen je vrouw of kinderen. Ook al woon je ergens anders en heb je daar een leven opgebouwd. Elke Belg moet één van de 3 talen kunnen spreken, maar wat iemand onderling spreekt, moeten ze zelf weten. Ik zie daar echt geen problemen in. Ik spreek ook overal dialect tegen de mensen waar ik dat normaal ook zou tegen doen.

Edit: daar wil ik nog aan toe voegen wanneer ik naar Spanje zou verhuizen en daar in een Vlaamse gemeenschap terecht kom, dat ik hoogstwaarschijnlijk ook gewoon Nederlands tegen die mensen zou praten. Zelfs al zouden we vloeiend Spaans spreken. Want dat is natuurlijk een beetje de situatie in Brussel. Veel mensen die vooral in een bepaalde gemeenschap leven met dezelfde taal, religie en gewoontes.
Daarom dat ik zeg, wat je thuis doet daar bemoeien we ons niet mee.

Een ander verschil is dat jij naar Spanje zou verhuizen en misschien hier of daar een Vlaming zou leren kennen. Ik neem aan dat je dan ook niet verbouwereerd gaat zijn als de Spanjaarden jou nog altijd zien als "die Belg" ipv als mede Spanjaard.
Hier spreken we grotendeels over mensen die gewoon hier geboren zijn en Belg zijn en in een Belgische gemeenschap leven.

Net zoals 3e generatie Turken of Italianen op het werk (of op straat) geen Turks of Italiaans horen te spreken onderling.
Of zou jij tegen jou kinderen in Spanje zeggen dat het geen probleem is dat ze Nederlands spreken ipv Spaans tegen de andere kinderen van Vlaamse ouders op school bv. ?

Ze zetten gewoon zichzelf buitenspel.
 
Daarom dat ik zeg, wat je thuis doet daar bemoeien we ons niet mee.

Een ander verschil is dat jij naar Spanje zou verhuizen en misschien hier of daar een Vlaming zou leren kennen. Ik neem aan dat je dan ook niet verbouwereerd gaat zijn als de Spanjaarden jou nog altijd zien als "die Belg" ipv als mede Spanjaard.
Hier spreken we grotendeels over mensen die gewoon hier geboren zijn en Belg zijn en in een Belgische gemeenschap leven.

Net zoals 3e generatie Turken of Italianen op het werk (of op straat) geen Turks of Italiaans horen te spreken onderling.
Of zou jij tegen jou kinderen in Spanje zeggen dat het geen probleem is dat ze Nederlands spreken ipv Spaans tegen de andere kinderen van Vlaamse ouders op school bv. ?

Ze zetten gewoon zichzelf buitenspel.
Dat zou inderdaad voor mij geen probleem zijn. Ik zie niet in waarom. Zolang je maar de taal spreekt en gebruikt tegen mensen uit dat land. Dat is natuurlijk anders wanneer je een gesprek hebt met 4 man (3 Nederlandstalig en 1 Spaanstalig bijvoorbeeld) en dan een andere taal gaat spreken.
 
Maar enfin
De Tunesische terrorist die maandagavond twee Zweedse voetbalsupporters doodschoot, zou anderhalf uur na de aanslag zijn opgemerkt in de buurt van zijn woning in Schaarbeek. Dat schrijft ‘Sudinfo' op basis van “goedingelichte bronnen”. Politieagenten die hadden postgevat aan de woning van de man hadden hem in het vizier, maar kregen naar verluidt geen toestemming om in te grijpen.

De agenten, die maar met zijn tweeën waren, zouden onmiddellijk toestemming hebben gevraagd om in te grijpen, maar die zou geweigerd zijn aangezien ze maar met twee waren en het op dat moment niet zeker was of het wel degelijk om de gezochte terrorist ging


Tot hier begrijpelijk wel

de agenten zagen hoe Lassoued “rommelde in een bosje” in een park in de buurt van zijn appartement. Daar zou later een tas zijn gevonden met daarin zijn gsm, twee handwapens en messen.

Dus die had effectief nog meer wapens :eek:

Toch verloren de agenten de man echter uit het oog, volgens de bronnen van ‘Sudinfo’ omdat ze vreesden dat ze waren gespot en ze dus meer afstand moesten houden

Hoe komt het dat het zolang duurde voor de andere ploegen ter plaatse waren? Iedereen was al on the move?
+ Hoe komt ge erbij om maar 2 agenten naar de woning van die kerel te sturen?
 
Hoe komt het dat het zolang duurde voor de andere ploegen ter plaatse waren? Iedereen was al on the move?
+ Hoe komt ge erbij om maar 2 agenten naar de woning van die kerel te sturen?
ivm die 2 agenten: geen idee, maar zolang voor andere ploegen ter plaatse waren: dat Hamoir park is letterlijk op het einde van zijn straat, zo vreemd is dat niet dat er tussen zijn woning en max enkele honderden meters verder nog niemand anders was, hé.
 
ivm die 2 agenten: geen idee, maar zolang voor andere ploegen ter plaatse waren: dat Hamoir park is letterlijk op het einde van zijn straat, zo vreemd is dat niet dat er tussen zijn woning en max enkele honderden meters verder nog niemand anders was, hé.
Gek om te lezen wel voor mij. Ik woon tussen Parc Hamoir en het café waar hij uiteindelijk is doodgeschoten. Absurd om te beseffen dat die man misschien op het moment dat ik mijn partner belde om toch maar zo snel mogelijk naar huis te komen misschien doodleuk voorbij mijn voordeur wandelde of reed. Godver.
 
Laten we beleefd blijven en elkaar niet reduceren tot een karikatuur.
Misschien gewoon al eens beginnen dat als ge hier woont-werkt-leeft-opgegroeid zijt en u wilt integreren ge niet begint met arabische leuzes te roepen in het openbaar? Thuis in uw privé doet en zegt ge wat ge wilt voor mijn part.

Ge wilt Belg zijn of ge zijt Belg en wilt dat iedereen u zal behandelen als een Belg dan begin al eens met een landstaal te spreken in het openbaar.
En dan moeten wij ons niet zitten afvragen welke betekenis die zin voor u als arabier heeft en in welke context ge hem roept.
Ik vind dit nogal de richting van xenofobie uitgaan eerlijk gezegd, misschien moeten mensen die wonen-werken-leven in een Westerse democratie gewoon spreken wat ze willen tegen mensen die dat begrijpen, als we niet over een officiële aangelegenheid spreken. Lijkt wel zo'n reactie van een of andere Karen in de VS wanneer ze mensen iets anders dan Engels hoort spreken.

Mijn vrouw, die hoogstwaarschijnlijk binnen enkele jaren Belg is, spreekt ook Spaans tegen mijn dochter hoor. En maar goed ook.
 
ivm die 2 agenten: geen idee, maar zolang voor andere ploegen ter plaatse waren: dat Hamoir park is letterlijk op het einde van zijn straat, zo vreemd is dat niet dat er tussen zijn woning en max enkele honderden meters verder nog niemand anders was, hé.
2 agenten van het Bijzondere bijstandsteam (BTA), dat is toch al niet Jansen en Janssen die daar rondliepen of de lokale wijkagent :)

Allé het was zijn "uitvalsbasis", hij woonde daar, zijn wapens lagen daar, 7u later is hij er zelfs gevonden en doodgeschoten.
Nuja we mogen al blij zijn dat er dus tussendoor niet meer slachtoffers zijn gemaakt
 

Maar tof dat je toegeeft dat verstandige moslims deze leuze dus niet zouden moeten scanderen in het openbaar, gegeven het huidige klimaat: je weet wel: de terroristen die zich deze leuze eigen hebben gemaakt en daarbij al honderden onschuldigen in Europa over de kling hebben gejaagd.
Doe eens normaal gast. Je haat naar moslims maakt je blind.
Je hebt het over onschuldige Europeanen, zij doden ook 'onschuldige' moslims. Het kan een terrorist geen bal schelen of de persoon die hij/zij vermoord een moslim is of een Europeaan. Die hebben extreme gedachten die bij geen enkel geloof of overtuiging passen.
 
Ik vind dit nogal de richting van xenofobie uitgaan eerlijk gezegd, misschien moeten mensen die wonen-werken-leven in een Westerse democratie gewoon spreken wat ze willen tegen mensen die dat begrijpen, als we niet over een officiële aangelegenheid spreken. Lijkt wel zo'n reactie van een of andere Karen in de VS wanneer ze mensen iets anders dan Engels hoort spreken.

Mijn vrouw, die hoogstwaarschijnlijk binnen enkele jaren Belg is, spreekt ook Spaans tegen mijn dochter hoor. En maar goed ook.
Aangezien het een betoging was moet je toch een vergunning aanvragen waardoor het een officiële aangelegenheid is, nee?

Absoluut niks met xenofebie of Karen gedrag te maken trouwens wat een dooddoener.
 
En ik zou eerlijk gezegd, ook eens bang over mijn schouder kijken wanneer je in een Brusselse metro dit hoort zeggen, en niet zonder reden.
Eigenlijk hangt heel die discussie natuurlijk wat samen met etymologie. Komt er op neer dat jij er een heel andere betekenis aangeeft, net zoals heel wat andere westerse culturen. In hun cultuur heeft het ook een heel andere betekenis. Zo zijn er ook heel wat tafelmanieren die in één cultuur gemanierd zijn en in de andere juist niet.

Op het etymologische stuk : Indien we inderdaad gaan terughoudend zijn in het gebruik, zal het zeer snel enkel nog "die betekenis" krijgen. Je zou ook kunnen stellen dat men het misschien juist wat vaker in de "normale dagelijkse omgang" moet gebruiken. Zo wordt het meer een andere context geplaatst en herkennen ook westerlingen het misschien sneller als een onschuldig iets.

Natuurlijk kan één persoon, of een paar, daar niet veel aan doen. Er zijn veel voorbeelden te geven van woorden die nu een heel andere betekenis hebben dan 10-20-100 jaar terug.

Ik ben er zelf niet uit hoe hier precies mee omgegaan moet worden. Vaak zal de reden achter de "controverse" wel een belangrijke zijn. Op zich, om het "vanuit onze cultuur" in te beelden, kun je het misschien vergelijken met negerzoen, zwarte piet, ... En er zullen altijd wel redenen voor & tegen zijn om bepaalde woorden wel en niet te gebruiken. Het moeilijke vind ik, hoe fel we hier op moeten "politie spelen", zeker in de (semi-)private sfeer van een privaat gesprek (al is dat op een openbare plaats).
 
Ik vind dit nogal de richting van xenofobie uitgaan eerlijk gezegd, misschien moeten mensen die wonen-werken-leven in een Westerse democratie gewoon spreken wat ze willen tegen mensen die dat begrijpen, als we niet over een officiële aangelegenheid spreken. Lijkt wel zo'n reactie van een of andere Karen in de VS wanneer ze mensen iets anders dan Engels hoort spreken.

Mijn vrouw, die hoogstwaarschijnlijk binnen enkele jaren Belg is, spreekt ook Spaans tegen mijn dochter hoor. En maar goed ook.

Misschien moet je de één-op-één situatie tussen één moeder en haar dochter niet vergelijken met een discussie die uitgebreid is vanuit mensen met migratieroots in de Arabische wereld, die zelfs na meerdere aanslagen gepleegd in naam van hun gemeenschappelijke religie, alsnog dezelfde strijdkreet "Allahoe akbar" scanderen in de straten.


Doe eens normaal gast. Je haat naar moslims maakt je blind.
Je hebt het over onschuldige Europeanen, zij doden ook 'onschuldige' moslims. Het kan een terrorist geen bal schelen of de persoon die hij/zij vermoord een moslim is of een Europeaan. Die hebben extreme gedachten die bij geen enkel geloof of overtuiging passen.

Deze post bevat géén enkel inhoudelijk argument waarom die onschuldige moslims dan wél dezelfde uitdrukking die tevens een strijdkreet is, zouden moeten scanderen in het openbaar, met bovendien nog een onwaarheid: de extreme gedachten horen in dit geval wel degelijk bij een specifieke religie. Ik kan op basis van "Allahoe akbar" niet zeggen voor welke (of geen) voetbalclub hij supporterde, ik zeg met 100% zekerheid tot welke religie hij behoorde.

Net zoals andere extremisten hun eigen strijdkreten hebben, ik heb daarvan al voorbeelden gegeven overigens.

Eigenlijk hangt heel die discussie natuurlijk wat samen met etymologie. Komt er op neer dat jij er een heel andere betekenis aangeeft, net zoals heel wat andere westerse culturen. In hun cultuur heeft het ook een heel andere betekenis. Zo zijn er ook heel wat tafelmanieren die in één cultuur gemanierd zijn en in de andere juist niet.

Op het etymologische stuk : Indien we inderdaad gaan terughoudend zijn in het gebruik, zal het zeer snel enkel nog "die betekenis" krijgen. Je zou ook kunnen stellen dat men het misschien juist wat vaker in de "normale dagelijkse omgang" moet gebruiken. Zo wordt het meer een andere context geplaatst en herkennen ook westerlingen het misschien sneller als een onschuldig iets.

Natuurlijk kan één persoon, of een paar, daar niet veel aan doen. Er zijn veel voorbeelden te geven van woorden die nu een heel andere betekenis hebben dan 10-20-100 jaar terug.

Ik ben er zelf niet uit hoe hier precies mee omgegaan moet worden. Vaak zal de reden achter de "controverse" wel een belangrijke zijn. Op zich, om het "vanuit onze cultuur" in te beelden, kun je het misschien vergelijken met negerzoen, zwarte piet, ... En er zullen altijd wel redenen voor & tegen zijn om bepaalde woorden wel en niet te gebruiken. Het moeilijke vind ik, hoe fel we hier op moeten "politie spelen", zeker in de (semi-)private sfeer van een privaat gesprek (al is dat op een openbare plaats).

Een betoging is géén (semi-)private sfeer.

Zwarte piet en Melo Cakes zijn mooie voorbeelden van hoe wij onze cultuur al moeten aanpassen op maat van minderheden die dit als beledigend zouden kunnen ervaren, en tot op zekere hoogte kan ik daar nog in meegaan.

Maar als je zou vragen om niet "Allahoe Akbar!" te scanderen in het openbaar omdat je dat als een Westerling, in een samenleving die slachtoffer is geweest van meerdere slachtpartijen door daders die deze woorden riepen, dat als een belediging ziet?
Dan moet je "eens normaal doen" of ben je xenofoob.

Tja. Dit allemaal omdat ik maar wou aangeven dat een betoging waarop men luidkeels en meermaals "Allahoe Akbar!" scandeert in Brussel, toch echt niet beschouwd kan worden als neutraal.
 

De link van die betoging van het weekend kan ik niet direct meer vinden, maar gelukkig verscheen er net een nieuwe.

Wat deze mensen hier nog doen is me een raadsel. Ze gaan veel gelukkiger zijn in Palestina of Iran. Geef ze aub een vliegticket op kosten van de Belgische belastingbetaler.

Die beelden zijn afkomstig uit opnames afgelopen weekend voor een videoclip van een Brusselse rapper voor een nummer van 2 jaar oud: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/10/18/check-groep-brussel/

Het blijft wat wansmakelijk, maar dat zijn de meeste video's uit die gangsta rap scene. Maar een betoging was het dus niet.
 
“Al anderhalf uur na aanslag kregen politieagenten Abdesalem Lassoued in het vizier, maar ingrijpen mocht nog niet”

De Tunesische terrorist die maandagavond twee Zweedse voetbalsupporters doodschoot, zou anderhalf uur na de aanslag zijn opgemerkt in de buurt van zijn woning in Schaarbeek. Dat schrijft ‘Sudinfo' op basis van “goedingelichte bronnen”. Politieagenten die hadden postgevat aan de woning van de man hadden hem in het vizier, maar kregen naar verluidt geen toestemming om in te grijpen om geen onnodige veiligheidsrisico’s te nemen.

Is dit een grap? Een terrorist zomaar laten rondlopen is geen onnodig risico? :crazy:
 
Terug
Bovenaan