Aankoopadvies tweedehandswagen

Weji

Banned
Dag allemaal,

Aan mijn auto van 14 jaren oud zijn kosten die veel te hoog zijn om een herstelling te verantwoorden. Nu ben ik dringend op zoek naar een tweedehandswagen. Ik kan de auto van een vriend lenen gedurende 3-4 weken, zoveel tijd heb ik om een nieuwe te zoeken. Geen prettige situatie, want ik ken eigenlijk niets van auto's.

Budget vind ik een moeilijke, ik zou zeggen 15.000€. Reed nu al jaren zonder omnium en dat zou ik bij max 15000€ ook nog doen. Op zich kan het budget iets hoger (max 20.000), maar dat vind ik dan weer te veel geld om het risico te nemen om zonder omnium te rijden wat de uiteindelijke prijs verder omhoog duwt.

Wij zijn een gezin van 2 volwassen en 1 kind. Ik ben op zoek naar een betrouwbare, veilige en zuinige auto waar we een 10 tal jaar mee verder kunnen. Geen diesel meer, maar benzine.
Als het kan een automaat. Ook voorkeur voor hybride, want we doen veel wegen van max 70km/uur waar hybride positief zou zijn. Maar ik begrijp als dat allemaal niet in het budget past, dus geen absolute must. Qua grootte op zoek naar genre ford focus die ik trouwens wel mooi vind (wel manueel, geen hybride).

Zouden de kenners mij kunnen helpen met tips? 🙏

Zowel tips over auto's die ik bijna blindelings kan kopen als auto's die ik absoluut moet vermijden zijn welkom.

Bedankt!
 
Als jong gezin zou ik gaan voor iets genre Honda Jazz of een stationwagen (break). Een bepaalde motor in de PSA groep heeft problemen, deze vind je terug in deze thread, net als andere nuttige info.

Op spritmonitor kun je verbruikscijfers vinden van echte mensen, dus wat realisticher dan het verbruik dat de fabrikanten opgeven.
En hier kun je uit rekenen wat je BIV en zo je zal kosten.
 
Een propere Skoda Octavia (al dan niet break) valt wel te vinden voor deze prijs. Dat zou het eerste zijn waar ik zelf aan denk.
 
Hoeveel km doe je per jaar? Als je tien jaar plant te rijden met de wagen, is de kilometerstand mss ook een factor om mee in overweging te nemen.

Als je een hybride break wil, kun je eigenlijk niet om een Corolla Sports Tourer heen.
 
Bedankt allemaal om mee te denken!!

Een break is te groot voor ons, gezin met 1 kind en geen plannen meer voor gezinsuitbreiding.

Eén van ons doet 20.000km/jaar en de andere <5.000km/jaar.

Hebben nog een diesel auto waar we hopelijk 4-5 jaren mee verder kunnen in de hoop dat elektrische auto's tegen dan betaalbaarder zijn.
De resterende diesel auto heeft ook al 250k op de teller, dus met wat pech moet die eerder vervangen worden.
 
Terug
Bovenaan