Aankoop nieuwe TV

Heb er eind juni 2 gekocht bij Frans De Smet 🤣

Verdomd klein winkeltje maar wat een service, heel vriendelijk en behulpzaam. Mooie korting en ook nog eens een cash back.

Voorlopig zeer tevreden van de aankoop.

@hey69 is het u al gelukt om de TCL Channels in een andere taal dan Frans te krijgen? Niet dat ik dat veel ga gebruiken maar dat Frans irriteert me 🤬

Op zich zou ik daar geen schrik van hebben. Zou na Samsung de grootse TV producent zijn ter wereld dacht ik.

In 2023 heb ik een TCL 55C835 gekocht op basis van een vergelijkende test van Tweakers op YouTube voor op de slaapkamer.
Ik had het jaar daarvoor een Samsung 55" Neo QLED 4K 55QN95A gekocht voor de woonkamer.
De TCL was de helft van de prijs van de Samsung, maar doet zeker niet onder. (Ik wou wel de 800 of 900 reeks van TCL)

Een veel gehoorde klacht van dat model was toen inderdaad dat de bediening niet zo intuïtief was als bij Samsung.
Maar ondertussen is er een update geweest van de software en is die nu wel gebruiksvriendelijk en logisch. Wat wel raar is, is dat je die tv niet kan opstarten zonder dat je eerst een account maakt bij TCL. Dus geen idee waarom China per se wil weten waarom ik in mijn bed nog naar het nieuws wil kijken.😂

Op basis van mijn ervaring nu zou ik TCL opnieuw overwegen bij een nieuwe aankoop.

Ik heb in 2023 de 85TCL845 gekocht voor in de woonkamer (Had een high end samsung 75"QLED, maar om specifieke redenen was die 1 cm te klein in de hoogte).
Ben daar toch ook tevreden van, heb overigens geen TCL account, dus dat is al zeker 2 jaar geen verplichting.

Heel af en toe heb ik een fout in de Netflix app, dan kan ik wel browsen in de bibliotheek, maar niks afspelen. Dan moet de stekker er effectief uit, app forced sluiten helpt zelfs niet. Nu hangt daar een shelly plug tussen (voor de sfeerlichten in de automation te bedienen), dan zet ik die daar eens mee uit en aan.

Heb er eind juni 2 gekocht bij Frans De Smet 🤣

Verdomd klein winkeltje maar wat een service, heel vriendelijk en behulpzaam. Mooie korting en ook nog eens een cash back.

Voorlopig zeer tevreden van de aankoop.

@hey69 is het u al gelukt om de TCL Channels in een andere taal dan Frans te krijgen? Niet dat ik dat veel ga gebruiken maar dat Frans irriteert me 🤬
Goh eigenlijk niet mee beziggehouden met die tcl app gedoe.
Ik stream iptv , netflix en youtube en game via een ps5 pro
Al bij al zeer tevreden. Ik kom van een sony xe9005 van 2018 ( die kwam ook van fransdesmet)
Tcl is prijs kwaliteit zeer goed. Heb nog geen issues gehad met apps of android op zich

Fingers crossed dat het minstens een jaar of 6-7 meegaat :). Het was dit of een lg oled voor een lap meer geld.

Enigste minpunt. ( de arc hdmi is op een 4k 120hz poort) je hebt daar maar 2 van dus je verliest er ene met je soundbar te gebruiken.

Enigste minpunt. ( de arc hdmi is op een 4k 120hz poort) je hebt daar maar 2 van dus je verliest er ene met je soundbar te gebruiken.

Welke heb je?
Mijn TCL heeft
- HDMI1 --> 4k 144Hz (HDMI2.1)
- HDMI2 --> 4k 120Hz (HDMI2.1)
- HDMI3 --> 4k 60Hz (eARC) (HDMI2.0)
- HDMI4 --> 4k 60Hz (HDMI2.0)

Mijn denon versterker hangt dus op HDMI3 en dat werkt perfect, zonder vertraging etc. Mijn consoles hang ik aan HDMI1, momenteel de switch 2. Ik heb geen TV decoder (geen TV abbo), maar die zou ik op HDMI4 hangen.

Welke heb je?
Mijn TCL heeft

Mijn denon versterker hangt dus op HDMI3 en dat werkt perfect, zonder vertraging etc. Mijn consoles hang ik aan HDMI1, momenteel de switch 2. Ik heb geen TV decoder (geen TV abbo), maar die zou ik op HDMI4 hangen.
De bedoeling is eigenlijk dat ge al uw toestellen op uw versterker aansluit en van daar vertrekken met 1 HDMI kabel naar uw tv.

De bedoeling is eigenlijk dat ge al uw toestellen op uw versterker aansluit en van daar vertrekken met 1 HDMI kabel naar uw tv.

Dat is met (e)ARC net niet de bedoeling....

Welke audio van de TV ga je dan terug returnen naar je versterker/soundbar? Wat met de ingebouwde apps? Die ga je via de TV luidsprekers laten spelen? Hier is dat 90% van het gebruik met interne TV apps.
Zit je ineens gelocked op 4k 60Hz voor al je consoles, want dat is een HDMI 2.0 poort op mijn TV.

Laatst bewerkt:

Welke audio van de TV ga je dan terug returnen naar je versterker/soundbar? Wat met de ingebouwde apps? Die ga je via de TV luidsprekers laten spelen? Hier is dat 90% van het gebruik met interne TV apps.
Zit je ineens gelocked op 4k 60Hz voor al je consoles, want dat is een HDMI 2.0 poort op mijn TV.
Ik begrijp je probleem.
Dat is dan waarschijnlijk de beperking van de TCL, mijn Samsung heeft gewoon op alle HDMI poorten VRR en 4K@120Hz waarvan HDMI3 e-ARC is.

Heel af en toe heb ik een fout in de Netflix app, dan kan ik wel browsen in de bibliotheek, maar niks afspelen. Dan moet de stekker er effectief uit, app forced sluiten helpt zelfs niet. Nu hangt daar een shelly plug tussen (voor de sfeerlichten in de automation te bedienen), dan zet ik die daar eens mee uit en aan.
is dat op uw samsung tv? want ik had krak dezelfde probleem bij mijn Samsung 4K tv, vorig jaar heb ik die vervangen door een Sony OLED tv en die Netflix probleem nooit meer gehad.

Welke heb je?
Mijn TCL heeft

De

TCL 65MQLED85K​

Ik ‘denk’ dat het het zelfde is als de 7ck ?

Ik weet wel dat de amerikaanse MQ versie niet hetzelfde is

Volgens mij is mn tv

HDMI1 --> 4k 144Hz (HDMI2.1) e arc
- HDMI3 --> 4k 60Hz (HDMI2.0)

Dat is net wel de bedoeling.

Uw AV verbinden op eArc en al uw devices (Playstation, Blu-ray-speler etc) verbinden op uw AV.

Veel tv's hebben bijvoorbeeld geen DTS X (zoals uw TCL), wat met zo een setup geen enkel probleem is.

Er is een reden waarom higher end tv's eArc HDMI 2.1 hebben met alle bijhorende toeters en bellen (Dolby Vision, VRR, ALLM, 4K120 etc). Idem voor nieuwere AV's.

@kenneke2.0 hebt ge nu eigenlijk een nieuw tv gekocht?

Laatst bewerkt:
De

TCL 65MQLED85K​

Ik ‘denk’ dat het het zelfde is als de 7ck ?

Ik weet wel dat de amerikaanse MQ versie niet hetzelfde is

Volgens mij is mn tv

HDMI1 --> 4k 144Hz (HDMI2.1) e arc
- HDMI3 --> 4k 60Hz (HDMI2.0)
Die mqled85k van Frans de Smet komt idd overeen met de c7k, c71k, c79k. Idd, TCL is verschrikkelijk met al hun modelnamen.

Dat is net wel de bedoeling.

I see, ik heb een stereo set hier, dus vooralsnog maakt dat niet zoveel uit. Ben nog aant tubben voor grotere speakers of een sub. Mijn woonkamer is 80m2 en de Klipsch RP-6000f speakers zijn hier eigenlijk net te klein bij actiescenes.

I see, ik heb een stereo set hier, dus vooralsnog maakt dat niet zoveel uit. Ben nog aant tubben voor grotere speakers of een sub. Mijn woonkamer is 80m2 en de Klipsch RP-6000f speakers zijn hier eigenlijk net te klein bij actiescenes.
Een sub maakt enorm veel verschil!
Sowieso voor de sub gaan maar stel wel alles goed af met Audissey en als je kan zelfs nog beter met A1 Acoustica.

Heb mijn sony tv bravia 48" al 15 jaar en werkt nog perfect. Ik hoop dat hij het niet begeeft totdat de nieuwe technologie uitrolt voor publiek naar schatting vanaf 2028 micro led dus

Ge moet sowieso niet meteen op het laatste nieuwe springen, je kunt dan in 2028 beter een OLED kopen en met het uitgespaarde geld een micro LED kopen later. Lijkt mij vrij optimistisch om te denken dat microLED tegen 2028 betaalbaar gaat zijn.

Idd, merk net op dat de LG C5 met AI (beeld en geluid verbetering) een pak duurder is dan zijn voorgangers. Sowieso geurt dat altijd bij de refresh van LG TV releases, maar nu komt er nog een extra bij (inflatie en Ai mogelijkheden zeker). Die prijs zal binnen 6 -12 maanden wel een paar 100€ zakken, zoals altijd bij LG.

Een LG OLED kunt ge gemakkelijk bij release al voor -30% kopen bij bepaalde dealers.
Maar de officiële lanceringsprijs van de C5 is mi toch dezelfde als die van de C4? De C3 was indertijd zelfs duurder.

Die AI rommel zit er al jaren in. Is er iemand die dat zelfs gebruikt?

Laatst bewerkt:
Een LG OLED kunt ge gemakkelijk bij release al voor -30% kopen bij bepaalde dealers.
Maar de officiële lanceringsprijs van de C5 is mi toch dezelfde als die van de C4? De C3 was indertijd zelfs duurder.

Die AI rommel zit er al jaren in. Is er iemand die dat zelfs gebruikt?
Al even niet meer gevolgd blijkbaar, maar 1900€ voor 55 inch C5 bvb?

Was niet zo lang geleden eerder 1600 1700€ bij release, en dan zakken naar 1200 -1400€ in veel shops, zal inflatie zijn dan. Nieuwe modellen worden gepromoot met C5 AI evo vs C4 evo, puur promotiegewijs dan mensen misleiden met extra buzz in de naam. Een Frans Desmet zal al zeker geen 1900€ voor een 55 inch C5 vragen. (+ al 100€ cashback). Maar binnen 6 maand staat die gewoon 1400 1500€ denk ik. En na een jaar 1200€.
Bij Sony of Panasonic gaat die prijsdaling meestal trager. Afijn het punt, niet te snel zijn bij nieuwe TV releases.

AI beeld verbetering is niets anders dan image processing, als purist zet je zo'n zaken idd soms gewoon af, of je zet hem in pure cinema mode.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan