Aankoop nieuwe TV

De G-reeks van LG is een stuk helderder dan de lagere reeksen, maar die zijn inderdaad veel duurder. Dus als je niet te veel wilt betalen kan je best een G3 of G4 nemen of wachten tot de prijzen van de G5 gedaald zijn.

Ik vermoed dat het met de high-end QD-oled samsungs ook nog wel zal meevallen qua helderheid. Hangt er ook vanaf wat voor content je bekijkt, ik ga doorgaans geen series bingen op een zonnige dag, als ik overdag kijk is dat meestal naar de koers ofzo. Dan zet ik de TV op de levendige modus ipv standaard of filmmaker mode want vooral dat laatste is donkerder, meestal is standaard ook al helder genoeg.

Ik heb nog een C2 staan boven die ik als PC-monitor gebruik, die gaat veel meer last hebben van omgevingslicht dan mijn G3 beneden, die laatste heeft MLA waardoor die hogere helderheden aankan.

Zeker geen QD OLED nemen met veel ramen... Ik in de woonkamer een LG 77 G2 OLED en daar zijn we enorm tevreden van. Ook veel ramen, maar geen direct inval tenzij 's avonds bij zonsondergang. In mijn bureau heb ik een QD OLED monitor en zwart wordt paars bij omgevingslicht. Hoe meer licht, hoe paarser. Ik verduister altijd een beetje als ik wil gamen, dus niet erg. Voor TV kijken zou ik dat irritanter vinden als je niet in den donker wil zitten.
Hangt er vaak vanaf welke anti-reflective coating het scherm gebruikt. Glossy geeft meer reflecties en matte schermen gaan dikwijls minder reflecties geven maar geven een kleurafwijking bij invallend omgevingslicht.

Laatst bewerkt:
Gaat OLED ook niet stuk onder direct zonlicht?

De O van oled staat voor organic, dus zonlicht kan schade aanbrengen zoals bij elk ander organische materiaal. Als je geen kopzorgen wenst, koop een dan een high-end LED tv. Als je toch een goede OLED wenst, probeer nu nog een G4 te scoren nu dat ze vervangen worden door de volgende reeks. Let wel op dat je geen toonzaal model aangesmeerd krijgt :)

Gaat OLED ook niet stuk onder direct zonlicht?
Vanaf wanneer is het een risico? soms schijnt de zon hier ook wel eens schuin op mijn TV 's avonds als ze laag zit, maar dan ook nog eens door het raam. Als ik me niet vergis houdt glas ook een groot deel van de schadelijke zonnestraling tegen (waardoor je niet snel zult verbranden achter glas).
Natuurlijk als de OLED's gaan oververhitten doordat de zon er op schijnt kan dat ook schade geven.

Als een beetje schuin invallend zonlicht al zou schade geven, dan zou je toch massaal horen van problemen met OLED tv's en zou het voor 3/4 van de mensen geen optie zijn als woonkamer-TV.

Vanaf wanneer is het een risico? soms schijnt de zon hier ook wel eens schuin op mijn TV 's avonds als ze laag zit, maar dan ook nog eens door het raam. Als ik me niet vergis houdt glas ook een groot deel van de schadelijke zonnestraling tegen (waardoor je niet snel zult verbranden achter glas).
Natuurlijk als de OLED's gaan oververhitten doordat de zon er op schijnt kan dat ook schade geven.

Als een beetje schuin invallend zonlicht al zou schade geven, dan zou je toch massaal horen van problemen met OLED tv's en zou het voor 3/4 van de mensen geen optie zijn als woonkamer-TV.
Moeilijk in te schatten. Ook niet elk paneel is 100% identiek ook als zijn ze van dezelfde reeks.
Niet alle ruiten hebben UV filters, vooral niet bij al iets oudere woningen.
Mijn vorig appartement (van 1997) had maar minimale filters en direct zonlicht op de tv, daardoor toen gekozen om een LED te kopen. In mijn huidig appartement (van 2018) zitten er goede filters op en ook geen direct zonlicht meer, volgende tv gaat nu zeker een OLED worden dan.

Als je zoekt op Reddit zal je zeker een aantal voorbeelden vinden van OLED's met zonlicht schade. Het is dus zeker een bestaand risico.

Laatst bewerkt:
Hier nog steeds tevreden v mijn Panasonic OLED v 2021. Was toen 1 vd betere panelen met hogere helderheid. Beeld is gewoon perfect. Wel juiste instellingen kiezen (filmmaker met helderheid op max)
Enige wat ik zou veranderen is volgende keer een 60 of 65" ipv 55".
Als het klaar is is je scherm wel net een spiegel en moeten de gordijnen toe maar het valt goed mee. Heb zelf 1350 inc shipping v Duitsland betaald. Ik zou direct weer een Panasonic nemen.

Laatst bewerkt:
Kogel is door de kerk:

Heeft een high end panel tov deze

Tip van een Duitse verkoper.
Deze

Kameraad heeft dat gehad met zijn LG 77" OLED. Door zijn 2 dakramen kwam de zon er in de late namiddag/'s avonds er op en kreeg zo een zwarte vlek onderaan zijn TV.

Was een open box TV model en hij dacht dat dat paneel een probleem had en heeft het dus onder garantie laten vervangen, nadien is het nog 1 keer teruggekomen en hebben we verder onderzocht, kwamen uiteindelijk uit dat het door de zon kwam.
Hij heeft van die Velux zonneweringen geïnstalleerd en nooit meer problemen gehad.

Zijn vorige OLED was 55" en kwam niet laag genoeg dat hij er nooit had bij stilgestaan dat dat zou kunnen gebeuren.

Velux is altijd goed bij een OLED, heb het zelf ook installed.
Altijd een goede aankoop, ongeacht welke tv lol

Een tijd terug had er iemand me gezegd dat ik naar een specifieke webshop moest mailen voor een betere deal ivm aankoop tv. Zij zouden per mail vaak een betere prijs aanbieden.

Iemand enig idee welke webshop dit zou zijn?

Een tijd terug had er iemand me gezegd dat ik naar een specifieke webshop moest mailen voor een betere deal ivm aankoop tv. Zij zouden per mail vaak een betere prijs aanbieden.

Iemand enig idee welke webshop dit zou zijn?

Ga even heel eerlijk zijn. Ik heb net zelf een upgrade gedaan van een 65 OLED C8 van LG (2018 model) naar een 77 OLED G5 van LG (2025 model). Inderdaad een pak helderder en minder reflecties (hebben redelijk wat lichtinval in de woonkamer). Nu, dat ding heeft redelijk wat geld gekost. Onlangs heb ik bij mijn ouders een TCL 55C743 geinstalleerd. Een basis MINI LED tv als ik me niet vergis en ik was eigenlijk impressed wat voor beeld daar uitkomt voor het geld dat het gekost heeft. Ook die Google TV OS dat erop staat werkt heerlijk. Dergelijke TV kan je letterlijk kopen voor 1/3de van de prijs van een duurdere OLED.

Versta mij niet verkeerd, het beeld van de OLED is beter he, maar 3x keer beter? Zeker niet. Moest ik het opnieuw moeten doen, zou toch twijfelen weer voor OLED te gaan. Al was het niet omdat voornamelijk onze kleine kindjes de TV gebruiken en ik wellicht meer op mijn gemak zou zijn met de handjes op een goedkopere TCL dan op die dure OLED :rofl:

Laatst bewerkt:
Voor veel mensen, zoals mijn vader onlangs, is een miniLed al een serieuze upgrade. Hij is voor een Samsung 50' gegaan een jaar of 2 terug. Het was geen goedkope miniLed, zat toch rond de 900 euro toen, bijna even duur als een instap OLED dus. Zijn reden om voor miniLED te gaan was dat miniLED helderder kan dan OLED en hij veel lichtinval heeft in zijn woonkamer (en dit zeer storend was op zijn vorige TV). Je hebt ook geen risico op burn-in.

Ga even heel eerlijk zijn. Ik heb net zelf een upgrade gedaan van een 65 OLED C8 van LG (2018 model) naar een 77 OLED G5 van LG (2025 model). Inderdaad een pak helderder en minder reflecties (hebben redelijk wat lichtinval in de woonkamer). Nu, dat ding heeft redelijk wat geld gekost. Onlangs heb ik bij mijn ouders een TCL 55C743 geinstalleerd. Een basis MINI LED tv als ik me niet vergis en ik was eigenlijk impressed wat voor beeld daar uitkomt voor het geld dat het gekost heeft. Ook die Google TV OS dat erop staat werkt heerlijk. Dergelijke TV kan je letterlijk kopen voor 1/3de van de prijs van een duurdere OLED.

Versta mij niet verkeerd, het beeld van de OLED is beter he, maar 3x keer beter? Zeker niet. Moest ik het opnieuw moeten doen, zou toch twijfelen weer voor OLED te gaan. Al was het niet omdat voornamelijk onze kleine kindjes de TV gebruiken en ik wellicht meer op mijn gemak zou zijn met de handjes op een goedkopere TCL dan op die dure OLED :rofl:
webos is wel 10 keer beter dan android tv. wat een kak is me dat. wordt ook pokketraag na een paar updates. dus wees maar blij met je lg :p.

zelf op een nvidia shield, waar een heel goede soc in zit, is dat met momenten een stotterfestijn in de gui. Helaas een verplichting voor mij door plex. de LG app van plex is echt heel shit. directplayed bijna niets en mijn nas kan het niet aan om 4K hdr te transcoden.

In principe moet je je van die TV operating systems weinig aantrekken en u gewoon een apple TV kopen als je geen plex ofzo draait. is by far de beste mediaplayer in beeldkwaliteit en gebruiksgemak. enige nadeel is dat die geen HD atmos doorgeeft, enkel de lage kwaliteit atmos die ze op streaming services gebruiken. vandaar dat ik nog vast zit aan die nvidia shield omdat ik mijn 100GB blu ray rips wil zien in de beste kwaliteit. Was een goed ding in 2016, maar begint zijn leeftijd te tonen. en fuck android met hun bugs en een dashbord vol reclame.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan