Archief - [deleted]

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

[TFT]Poky

Legacy Member
Ben dit jaar afgestudeerd als arts en ''specialiseer'' verder in huisartsgeneeskunde en sportgeneeskunde. Verdienen wij slecht nee totaal niet, een huisarts die veel werk heeft verdient ook goed zijnen boterham.

MAAR als ik zie wat vrienden van mij die bv. burgie moeten doen voor hun maandloon dat de eerste jaren misschien iets minder is dan dat van mij, sorry maar daar moetk toch is om lachen hoor.

En geneeskunde duurt nog altijd evenlang, er is een jaar af de basisopleiding maar een jaar bij de specialisatie opleiding gekomen.

Vind ik dat bepaalde specialisaties overbetaald zijn, ja ongetwijfeld. Vind ik dat andere specialisaties onderbetaalt zijn, ja ongetwijfeld.

Iedereen weet dat artsen goed verdienen, sommigen overdrijven daar ook in. Maar wat houd jullie dan tegen?

Soekie

Legacy Member
Ik benijd jullie weliswaar, ik had zelf het beroep altijd ook heel graag willen doen.
Maar allicht zou ik bij zo'n schema het onderspit moeten delven, daar ik betwijfel of ik het fysiek aankan.

Doch heb ik nog van meer artsen gehoord dat de stages ondoenbaar zijn en het uurloon tevens... Je moet overigens al van goede komaf zijn om zoveel jaren studies /stage te kunnen bekostigen. :?

Succes!

KaZhAn

Legacy Member
Bloodraven zei:
Om eerlijk te zijn? Bijna geen. Artsen worden binnen de farmaceutische industrie vooral bij r&d gebruikt (en dan nog...) en het is zeer moeilijk om daar een job te bemachtigen (in deze tijden van crisis is r&d het eerste waarin men snoeit).

Er zijn gigantisch veel MDs in dienst binnen de farma. In zowat elk commercieel medical department zijn er meerdere MDs in dienst. Dan komen er inderdaad nog de R&D functies bij in admetox, preklinisch en klinisch. Of een job bemachtigen zo uitzonderlijk moeilijk is, durf ik niet te beweren. Lijkt me eerder te liggen aan de excessieve lonen van specialisten tov functies binnen R&D (als je ziet dat sommige vacatures bij ons al twee jaar openstaan...). Zeker als je beginnende functies bekijkt, is het verschil groot. Uiteindelijk bepaald uw initiële keuze vaak het verloop van je verdere loopbaan.

aXl_

Legacy Member
Soekie zei:
Je moet overigens al van goede komaf zijn om zoveel jaren studies /stage te kunnen bekostigen. :?

Succes!

Voor elke studie geldt wel dat je ouders je moeten blijven ondersteunen terwijl je studeert. Als werkstudent je studies afronden is altijd moeilijk.
Mijn grootouders waren niet van "goede komaf" en mijn ouders zijn toch ook dokter geworden.
Zolang je geen ouders hebt die je in het midden van je studies het huis uitschoppen ofzo zijn er op dat vlak niet echt obstakels ^^.

Iemand

Legacy Member
[TFT]Poky;16945786 zei:
Ben dit jaar afgestudeerd als arts en ''specialiseer'' verder in huisartsgeneeskunde en sportgeneeskunde. Verdienen wij slecht nee totaal niet, een huisarts die veel werk heeft verdient ook goed zijnen boterham.

MAAR als ik zie wat vrienden van mij die bv. burgie moeten doen voor hun maandloon dat de eerste jaren misschien iets minder is dan dat van mij, sorry maar daar moetk toch is om lachen hoor.

En geneeskunde duurt nog altijd evenlang, er is een jaar af de basisopleiding maar een jaar bij de specialisatie opleiding gekomen.

Vind ik dat bepaalde specialisaties overbetaald zijn, ja ongetwijfeld. Vind ik dat andere specialisaties onderbetaalt zijn, ja ongetwijfeld.

Iedereen weet dat artsen goed verdienen, sommigen overdrijven daar ook in. Maar wat houd jullie dan tegen?

Ik vermoed interesse? Ik vind het vreemd dat je iedereen die geen geneeskunde heeft gedaan/doet de mond wil snoeren. Van mij mag een dokter schoon zijn boterham verdienen, maar de cijfers die je hoort zijn compleet van de pot gerukt. En dat wordt dan gefinancierd met gemeenschapsgeld...

Er zijn nog voorbeelden van zieke praktijken in de gezondheidszorg: artsen die dubbele honoraria of meer vangen omdat de patiënt op een kamer apart ligt. In welke wereld is zoiets eigenlijk normaal.
Maar goed, zoals racing_genk al aangaf: de bedragen zijn zo hallucinant dat voeling met de realiteit al eens durft verdwijnen.

En @Soekie: waarom je van goede komaf moet zijn, of er warmpjes in moet zitten om geneeskunde te studeren en tot een goed einde te brengen is mij eigenlijk een absoluut raadsel. Het is de gemeenschap die veel geld in studenten geneeskunde pompt om er nadien nogmaals gepluimd door te worden. :)

Muismat

Legacy Member
Iemand zei:
En @Soekie: waarom je van goede komaf moet zijn, of er warmpjes in moet zitten om geneeskunde te studeren en tot een goed einde te brengen is mij eigenlijk een absoluut raadsel. Het is de gemeenschap die veel geld in studenten geneeskunde pompt om er nadien nogmaals gepluimd door te worden. :)

Hoe pompt de gemeenschap meer geld in ons dan elke andere universitaire richting ? Wij studeren 2 jaar extra (binnenkort 1 jaar), maar in die laatste 2 jaar werken wij wel full time (70-80 uur per week met nachtwerk) en worden wij geen euro betaald. Vervolgens nog 6 jaar lang aan 6 euro netto per uur, dan vind ik dat er niet veel te klagen is over wat artsen aan de gemeenschap kosten.

Soekie

Legacy Member
KaZhAn zei:
Er zijn gigantisch veel MDs in dienst binnen de farma. In zowat elk commercieel medical department zijn er meerdere MDs in dienst. Dan komen er inderdaad nog de R&D functies bij in admetox, preklinisch en klinisch. Of een job bemachtigen zo uitzonderlijk moeilijk is, durf ik niet te beweren. Lijkt me eerder te liggen aan de excessieve lonen van specialisten tov functies binnen R&D (als je ziet dat sommige vacatures bij ons al twee jaar openstaan...). Zeker als je beginnende functies bekijkt, is het verschil groot. Uiteindelijk bepaald uw initiële keuze vaak het verloop van je verdere loopbaan.

Maar je moet steeds aan biomedische /bio-ir./farmaceutische/medische of desnoods exacte wetenschappen voldoen (of desnoods biologie)?

Of kan een alfa-wetenschapper deze functies ook invullen?
Wat ik niet snap is dat men vaak voor meer administratieve / formele functies ook exacte-wetenschappers nodig heeft (bv regulatory affairs - wat ik heel graag zou willen doen).

Iemand

Legacy Member
Muismat zei:
Hoe pompt de gemeenschap meer geld in ons dan elke andere universitaire richting ? Wij studeren 2 jaar extra (binnenkort 1 jaar), maar in die laatste 2 jaar werken wij wel full time (70-80 uur per week met nachtwerk) en worden wij geen euro betaald. Vervolgens nog 6 jaar lang aan 6 euro netto per uur, dan vind ik dat er niet veel te klagen is over wat artsen aan de gemeenschap kosten.

Volgens een prof van me die bezig is met budgetten voor artikels/richtingen/studenten/... kost een rechtenopleiding +- evenveel als 1 jaar geneeskunde. Wat ik niet wist, maar dus wel zo is, is dat aan UGent (misschien andere universiteiten ook) geneeskundeproffen 2x meer verdienen dan andere proffen... Er was een loon van 4x het gewone loon van prof aangeboden, maar dan mochten ze geen praktijk meer hebben. Guess what. :-)

En die paar jaartjes dat je voor netto 6 euro werkt. Kom kom, daar gaan we toch niet over vallen? Ik wil ook wel 6 euro verdienen voor een paar jaar om daarna richting 10 000 bruto en meer te gaan - op kosten van een gemeenschap. Ja, er zijn nadelen aan de job. Maar die compenseert het loon meer dan. En van mij verdient iedereen wat hij wil, maar wanneer een gemeenschap zowel de opleiding betaalt, als de baten in grote mate nadien, dan mag die gemeenschap daar wel iets over te zeggen hebben ook. Sociale zekerheid zou er voor de mensen moeten zijn. Niet voor een aantal die zich ongelooflijk rijk boeren op dat systeem.

-I-

Legacy Member
Ik denk dat de meesten wel akkoord zijn dat sommige specialisten belachelijk veel verdienen.
Maar als we kijken naar de meerderheid van de artsen (de huisartsen) die verdienen niet zo veel meer dan de doorsnee hooggeschoolde maar de arts werkt wel véél meer. Huisartsen hebben bijna geen vrije tijd.
Ik zou geen 20 uur per week langer willen werken voor 1000 EURO netto meer.

gecko

Legacy Member
Die 70-80 uren per week gelden zeker niet voor iedere specialisatie. Ik ken er die van 08u30 tot 18u00/18u30 werken in hun 7de jaar, van maandag tot vrijdag.

MAAR als ik zie wat vrienden van mij die bv. burgie moeten doen voor hun maandloon dat de eerste jaren misschien iets minder is dan dat van mij, sorry maar daar moetk toch is om lachen hoor.

Kan je daar wat meer uitleg over geven?
Hoe sta jij eigenlijk tegenover het feit dat jij als toekomstige huisarts (als ik het goed heb), een stuk minder gaat verdienen dan de meeste specialisten, terwijl de verantwoordelijkheid die je zal hebben misschien zelfs niet minder zal zijn?

$p@rDa

Legacy Member
En toch zegt +- 60-70% van de artsen die ik ken dat ze (omwille van de werkdruk, beperkt sociaal leven etc) nooit meer opnieuw voor geneeskunde zouden kiezen... Geld is 1 ding, maar kijk ook eens naar het gehele plaatje denk ik dan want de opofferingen die aan het loon gebonden zijn, zijn eveneens niet al te min.

En een prof in privaatrecht zal sowieso ook wel meer verdienen als ie een praktijk mag openhouden tegenover 4x het gewone salaris hoor ;)

Dat de opleiding zo duur was wist ik wel, dat is ook een van de (verdoken) redenen waarom men het ingangsexamen niet eerstdaags gaat afschaffen.

StafkevdDaf

Legacy Member
Zo lang er een numerus clausus is, zullen de artsen en specialisten de rest van de maatschappij kartel gewijs wettelijk kunnen leegroven.

Rent-seeking - Wikipedia, the free encyclopedia

Belgique heeft het te danken de PS'er Demotte, als ik me niet vergis. Die is voor de artsenlobby gezwicht.

40-50 jaar geleden was het omgekeerd. Toen wonnen de artsen dmv een staking een honorarium verhoging, maar als wraak liet de regering de vrije markt spelen en mocht ieder voor dokter gaan studeren....

BeeLz

Legacy Member
Net zoals in elk zelfstandig beroep zijn er artsen die obsceen veel verdienen en andere die het met een pak minder doen. Nu, 90% van de artsen zullen wel meer dan degelijk hun kost verdienen maar daar zie ik toch niets mis mee.
Lang studeren, veel verantwoordelijkheid, zware concurrentie ( niet iedereen kan specialist worden ), veel en zware uren, gebrek aan vrije tijd.

Ik ken evengoed IT consultants die 1000-2000€ per dag factureren en heus niet meer dan 40u per week werken.

Iemand

Legacy Member
$p@rDa zei:
En toch zegt +- 60-70% van de artsen die ik ken dat ze (omwille van de werkdruk, beperkt sociaal leven etc) nooit meer opnieuw voor geneeskunde zouden kiezen... Geld is 1 ding, maar kijk ook eens naar het gehele plaatje denk ik dan want de opofferingen die aan het loon gebonden zijn, zijn eveneens niet al te min.

En een prof in privaatrecht zal sowieso ook wel meer verdienen als ie een praktijk mag openhouden tegenover 4x het gewone salaris hoor ;)

Dat de opleiding zo duur was wist ik wel, dat is ook een van de (verdoken) redenen waarom men het ingangsexamen niet eerstdaags gaat afschaffen.
Daar gaat het natuurlijk niet om of een prof met privé-praktijk meer verdient dan zijn bruto-loon. Het is enkel zo dat een prof privaatrecht met privé-praktijk voor hetzelfde aantal uren als een prof geneeskunde met privé-praktijk, slechts voor de helft betaald wordt vergeleken met de prof geneeskunde.

Ben je dan voorstander van minder loon - maar enkele artsen meer gezien de tijd die gevergd wordt? Of zie ik het verkeerd? :) En op zich mogen de modaliteiten die gelden voor een werkende arts de gemeenschap toch niet zo veel uitmaken voor de vergoeding van hun werk?

Versta me niet verkeerd. Op zich zou ik liever 3 dokters op 100 meer hebben (ik sla maar iets uit mijn botten he), zodat de anderen hun werklast verlicht wordt en zo de kwaliteit van het werk kan stijgen. Betaal die 3 kerels ook een loon en laat dat van de ander wat zakken. Alleen is dit niet mogelijk door het gelobby en de numerus clausus die de lonen gigantisch hoog houdt (vooral voor specialisten dan).

Ikzelf ben meer voorstander van redelijke lonen à la 12500 euro bruto max per arts per maand. Het is een smak geld, lijkt mij gezien werkomstandigheden wel een ok loon en het zal ons uiteindelijk als samenleving minder kosten dan dat het nu doet vermoed ik. Indien studies uitwijzen dat dat niet het geval is, kan daarop een ander cijfer geplakt worden.

StafkevdDaf zei:
Zo lang er een numerus clausus is, zullen de artsen en specialisten de rest van de maatschappij kartel gewijs wettelijk kunnen leegroven.

Rent-seeking - Wikipedia, the free encyclopedia

Belgique heeft het te danken de PS'er Demotte, als ik me niet vergis. Die is voor de artsenlobby gezwicht.

40-50 jaar geleden was het omgekeerd. Toen wonnen de artsen dmv een staking een honorarium verhoging, maar als wraak liet de regering de vrije markt spelen en mocht ieder voor dokter gaan studeren....
Net als Stafke denk ik dat de politiek zeer bang is van de Orde en het bijhorende lobbywerk. Veel meer dan de werkomstandigheden die zo een hoge wedde zouden rechtvaardigen. Verantwoordelijkheid als arts is imo overdreven.

Een buschauffeur is ook verantwoordelijk voor vele levens die hij vervoert. Ik wil hier niet zeggen dat de taken dezelfde zijn (duh), maar verantwoordelijkheid is iets dat vele mensen dragen, maar daarvoor niet altijd evenzeer beloond worden. Daarnaast is een grote verantwoordelijkheid hebben 1 ding, ze opnemen een ander. Dat dat laatste veel te weinig gebeurt, heeft de wetgever zelf ook wel opgemerkt door het Fonds voor medische fouten in te stellen.

Dusnja, vele redenen voor een hoge wedde kunnen imo doorprikt worden. Alleen is de politiek te bang om een andere koers te varen door eventuele stakingen van artsen.

Thin Liz

Legacy Member
Iemand zei:
Net als Stafke denk ik dat de politiek zeer bang is van de Orde en het bijhorende lobbywerk. Veel meer dan de werkomstandigheden die zo een hoge wedde zouden rechtvaardigen. Verantwoordelijkheid als arts is imo overdreven.

Ik denk niet dat de Orde zo zeer het probleem is. Er bestaat een adviesraad die de minister moet bijstaan in beslissingen die uit een dozijn of wat dokters bestaat, 1 apotheker, 1 kinesist en een klinisch bioloog. Daar zit een serieus scheefgetrokken situatie in, die niet alleen geregeld in nadelige besluiten zal eindigen voor die andere beroepen, maar ook voor een overdreven machtspositie zorgt.

mac-bc

Legacy Member
Iemand zei:
Versta me niet verkeerd. Op zich zou ik liever 3 dokters op 100 meer hebben (ik sla maar iets uit mijn botten he), zodat de anderen hun werklast verlicht wordt en zo de kwaliteit van het werk kan stijgen. Betaal die 3 kerels ook een loon en laat dat van de ander wat zakken. Alleen is dit niet mogelijk door het gelobby en de numerus clausus die de lonen gigantisch hoog houdt (vooral voor specialisten dan).

Net als Stafke denk ik dat de politiek zeer bang is van de Orde en het bijhorende lobbywerk. Veel meer dan de werkomstandigheden die zo een hoge wedde zouden rechtvaardigen. Verantwoordelijkheid als arts is imo overdreven.

Dusnja, vele redenen voor een hoge wedde kunnen imo doorprikt worden. Alleen is de politiek te bang om een andere koers te varen door eventuele stakingen van artsen.

Dit.

Ik heb in het verleden ook al vaak kritiek ge-uit op de lonen van artsen en bovenstaande is de voornaamste reden.

Je moet er eens op letten; zo eens om de 2 maanden komt er wel een bericht in het nieuws over een tekort aan *insert random specialisatie*. Die van het afgelopen jaar (en die ik heb onthouden) zijn o.a. pediaters, psychiaters, spoedarts, ...

Dan kan een specialist in kwestie nog een uur komen uitleggen op de radio dat het komt door de werkdruk die studenten afschrikt enz., de perverse realiteit is echter nog steeds die bewust gecreëerde schaarste door dat ingangsexamen. Maar daar is zich geen enkele journalist van bewust blijkbaar.

Soekie

Legacy Member
Mac-bc, je geeft meteen het tegenargument voor je eigen betoog: de specialisaties die je noemt worden forfaitair betaald (psychiater, spoedarts, geriater, ...) of krijgen althans geen verloning per prestatie voor hetgeen waar ze heel veel tijd insteken: gesprekken voeren, dingen regelen of coördineren, ...
Dat is de reden waarom dit "knelpuntberoepen" zijn, onder de artsen.

Verder vind ik dat iedereen hier erg kort door de bocht gaat, onder andere door bovenstaande realiteit (laat ze minder verliezen, en niemand gaat er nog voor). Ik heb de indruk dat dit vooral vanuit jaloersheid is of een zeker buikgevoel. Dat is echter nooit een goede basis voor beslissingen.

hyperon

Legacy Member
Iemand zei:
Ikzelf ben meer voorstander van redelijke lonen à la 12500 euro bruto max per arts per maand. Het is een smak geld, lijkt mij gezien werkomstandigheden wel een ok loon en het zal ons uiteindelijk als samenleving minder kosten dan dat het nu doet vermoed ik.

Dusnja, vele redenen voor een hoge wedde kunnen imo doorprikt worden. Alleen is de politiek te bang om een andere koers te varen door eventuele stakingen van artsen.

Geef je volledig gelijk over het onevenwicht tussen artsenverloning en de risico's die ze lopen.
Een maximumloon voor artsen lijkt me niet haalbaar. Want wat is loon voor een arts die met een BVBA werkt, etc. En elk jaar gaan bepalen hoeveel meer elke specialisatie mag verdienen ipv de huisarts lijkt me een admininistratief moeilijk proces met veel gelobby, etc.

In plaats daarvan, zou de overheid beter starten met artsen te verbieden nog meer dan vb 50 uur per week te werken. HEb het nooit begrepen dat mensen zich veilig voelen bij een arts/chirurg die al 60 uur gewerkt heeft op een week.
Daarnaast zouden ze artsen moeten verplichten om een duidelijker keuze te maken tussen het ambtenarenstatuut en het zelfstandigenstatuut. Heb vroeger al herhaaldelijk gezegd dat artsen in feite de voordelen van het ambtenarenstatuut (wettelijk vastgelegde werkzekerheid, deels gegarandeerd pensioen door overheid) combineren met zelfstandigenstatuut (vervennootschappelijking, vrijheid, etc.).

Ofwel ben je een arts die met vaste prijzen werkt, aan de kwaliteitseisen van de overheid moet voldoen (aantal uren, administratieve eisen, etc.) en in ruil daarvoor dus ook een vaste clienteel krijgt, vast loon, duidelijke werkuren, geringe aansprakelijkheid, etc. Ofwel ben je een arts die vraagt wat hij wil, werkt zoveel hij wil, etc. maar die daarvoor wel een serieuze aansprakelijkheid loopt, gerankt zal worden op prestaties en waar patienten alles uit eigen zak moeten betalen. Daardoor zal je als patient veel duidelijker weten waar je je aan kan en mag verwachten.

hyperon

Legacy Member
Soekie zei:
Verder vind ik dat iedereen hier erg kort door de bocht gaat, onder andere door bovenstaande realiteit (laat ze minder verliezen, en niemand gaat er nog voor). Ik heb de indruk dat dit vooral vanuit jaloersheid is of een zeker buikgevoel. Dat is echter nooit een goede basis voor beslissingen.


Heb er wat mij betreft geen enkel probleem mee dat artsen enorm veel kunnen verdienen, maar heb er wel een probleem mee dat ze dat kunnen doen met overheidsmiddelen en bovendien met te weinig effectief aansprakelijkheidsrisico of met een statuut dat te veel wegheeft van een ambtenaar (het door de overheid betaald aanvullend pensioen, de werkzekerheid, etc.)
Ik vind het gezonder in een samenleving te wonen waar je enkel veel kan verdienen als je veel risico's neemt en ook aansprakelijk gesteld kan worden voor die risico's. Zoals dat het geval is voor een gewone zelfstandige. Die door de overheid beschermde beroepsgroepen zoals notarissen, artsen, etc. verdienen ook veel maar lopen niet de risico's in de praktijk. Hoeveel geroyeerde artsen zijn er? Hoeveel notarissen of artsen zijn failliet gegaan omdat ze lage kwaliteit aan hun clienteel boden?
Denk dat dat deels ook een reden is waarom veel mensen verontwaardigd zijn over de toplonen van de grote bedrijfsfleiders. Ook zij lopen geen risico meer maar krijgen wel veel geld/ontslagvergoedingen, ec.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan