Archief - [deleted]

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

kay-gell

Legacy Member
tommie314 zei:
Echt bedankt om dit eens te posten. Toont direct aan wat voor weners artsen zijn, altijd klagen over de onbetaalde specialisatiejaren en het lange studeren... (niet persoonlijk)

Dit onderwerp werd niet door tommie314 opgericht.

Ik ga nu niet heel de topic doorlezen maar mijn zus is nu aan het specialiseren in heelkunde.
Werkt heel veel uren en houdt 1800 euro netto over (incl nachtdiensten etc..).

Voor de uren die ze daar voor kloppen is dat echt niets.

$p@rDa

Legacy Member
Zucht, beginnen we er weer aan ja... De mensen die komen wenen dat we teveel verdienen; Ga naar een ziekenhuis en vraag of je een paar dagen mee in het OK mag staan en vorm dan een mening. Voor de rest gaat alles hier weer eens opnieuw en opnieuw gefilterd worden dus laat maar zijn.

Thomas86, threaddigging kan je btw een infractie kosten, opdat je het weet voor in de toekomst.

Quecera

Legacy Member
Renegadexxripxx zei:
dieje softwareontwikkelaar of dieje loodgieter betaal je ook 50€ per uur...

Een programmeur die na 10 jaar werken en af en toe blijft bijscholen, verdiend zeer rap 5500EUR per maand

Racing_Genk

Legacy Member
$p@rDa zei:
Zucht, beginnen we er weer aan ja... De mensen die komen wenen dat we teveel verdienen; Ga naar een ziekenhuis en vraag of je een paar dagen mee in het OK mag staan en vorm dan een mening. Voor de rest gaat alles hier weer eens opnieuw en opnieuw gefilterd worden dus laat maar zijn.

Thomas86, threaddigging kan je btw een infractie kosten, opdat je het weet voor in de toekomst.

Als de kosten aan de gezondheidszorg in deze mate blijven stijgen zal er op een gegeven moment niks anders op zitten dan een indexatie oid over te slaan voor de artsen. Het remgeld verhogen is een andere optie maar dat kan je niet oneindig blijven doen

np++

Legacy Member
$p@rDa zei:
Zucht, beginnen we er weer aan ja... De mensen die komen wenen dat we teveel verdienen; Ga naar een ziekenhuis en vraag of je een paar dagen mee in het OK mag staan en vorm dan een mening. Voor de rest gaat alles hier weer eens opnieuw en opnieuw gefilterd worden dus laat maar zijn.

Thomas86, threaddigging kan je btw een infractie kosten, opdat je het weet voor in de toekomst.
Het laatste bericht is van 2 maanden geleden? :confused:

Quecera zei:
Een programmeur die na 10 jaar werken en af en toe blijft bijscholen, verdiend zeer rap 5500EUR per maand
Als je Cisco bijscholen noemt :s Die testvragen staan allemaal online.

razo zei:
5.5K bruto weliswaar...
Dit zegt niks hoor. firmawagen/laptop/gsm/verzekering...?

thomas86

Legacy Member
Zoveel verdient je cardioloog (en zijn secretaresse) - Vief.be

300000 per jaar voor de meeste specialisten (uitzonderingen daargelaten)

"Wat de specialisten jaarlijks aan echte koopkracht binnen rijven, is een heel ander paar mouwen. De afdrachten op hun erelonen voor de financiering van de ziekenhuizen zijn niet eens in deze sommen begrepen."

Wat is die afdracht ? 1/3 ?
200k per jaar dan nog bruto, of 14400 bruto per maand (13,92 maanden)

Dat vind ik dan eigenlijk nog meevallen. Das nog maar 2 maal een andere universitair (met tijdje ervaring)

hyperon

Legacy Member
thomas86 zei:
Zoveel verdient je cardioloog (en zijn secretaresse) - Vief.be

300000 per jaar voor de meeste specialisten (uitzonderingen daargelaten)

"Wat de specialisten jaarlijks aan echte koopkracht binnen rijven, is een heel ander paar mouwen. De afdrachten op hun erelonen voor de financiering van de ziekenhuizen zijn niet eens in deze sommen begrepen."

Wat is die afdracht ? 1/3 ?
200k per jaar dan nog bruto, of 14400 bruto per maand (13,92 maanden)

Dat vind ik dan eigenlijk nog meevallen. Das nog maar 2 maal een andere universitair (met tijdje ervaring)

Denk dat je het omgekeerd moet interpreteren. De arts krijgt die 300 000 euro bruto per jaar. Dat is de som die hij/zij overhoudt NADAT hij zijn ziekenhuisbijdrage heeft betaald. Dat komt overeen met een 20 000 euro bruto per maand+vakantiegeld+eindejaarstoelage. Van die som moet hij natuurlijk wel nog zijn eigen sociale zekerheid betalen maar anderzijds kan hij ermee ook erg goedkoop uitgaven doen (wagen, huis, diverse onkosten, etc. op naam van bvba) waardoor daar relatief veel koopkracht van over blijft.

$p@rDa

Legacy Member
Racing_Genk zei:
Als de kosten aan de gezondheidszorg in deze mate blijven stijgen zal er op een gegeven moment niks anders op zitten dan een indexatie oid over te slaan voor de artsen. Het remgeld verhogen is een andere optie maar dat kan je niet oneindig blijven doen

Ons systeem is al jaren achterhaald hoor, dat is al lang geweten beide binnen en buiten medische kringen. Het terugbetalingssysteem dat wij kennen was ooit goed, maar gezien misbruik, de vergrijzing van de bevolking en een te hoge terugbetaling is het systeem onhoudbaar geworden. Het is niet zomaar dat het budget van de gezondheidszorg vorig jaar niet is uitgebreid :) En ze zullen er nog in moeten snoeien naar de toekomst toe is wat er momenteel verwacht wordt.


Edit: Nog eens even opgezocht. Waar we een dikke 15 jaar geleden een van de beste systemen van de wereld hadden werd ons systeem 2 jaar gelden als 15e gerate op 28 deelnemende landen :) Voor de mensen die zich er in interesseren;
http://www.medinews.be/article.asp?id=40044

Soekie

Legacy Member
Weet iemand het loon van een urgentie-arts (ik snap niet echt waar deze draad vandaan komt - ik val net in). Ik zou graag vergelijken met een loon uit een ander Europees land, voor een min of meer gelijkaardige functie-invulling.

Omni

Legacy Member
Sparda, welke richting doet gij feitelijk tegenwoordig? Zit gij nu in uw 1ste jaar specialisatie?

edit: @ hierboven: Meest courante loon dat ik heb gehoord is rond de 100euro bruto per uur

SlashDotDash

Legacy Member
thomas86 zei:
Een paar voordelen van ir. zijnde: enorm veel meer interessante/leuke job's zijn mogelijk (niet steeds ziektebriefjes schrijven/ kraantje van lachgas opendraaien/ rontgen foto's bekijken,...)
Meer mogelijkheden hebben om te ondernemen, een bedrijf oprichten.
In het buitenland werken met de engelse voertaal (is toch ook allemaal wat moeilijker als arts, tenzij artsen zonder grenzen ofzo).

Er werken uiteraard helemaal géén artsen in de farmaceutische industrie :ironic:

$p@rDa

Legacy Member
Omni zei:
Sparda, welke richting doet gij feitelijk tegenwoordig? Zit gij nu in uw 1ste jaar specialisatie?

edit: @ hierboven: Meest courante loon dat ik heb gehoord is rond de 100euro bruto per uur

Normaal nu in het 6e maar ik heb vorig jaar een sabbatjaartje genomen, dus ik doe nu het 5e en daarnaast nog onderzoek binnen orthopedische chirurgie aan Pellenberg :)

Als ik mij niet vergis zit meta nu in zijn 1e specialisatie, maar of die hier nog actief is weet ik niet direct.

Kvothe

Legacy Member
ThierryM zei:
Er werken uiteraard helemaal géén artsen in de farmaceutische industrie :ironic:

Om eerlijk te zijn? Bijna geen. Artsen worden binnen de farmaceutische industrie vooral bij r&d gebruikt (en dan nog...) en het is zeer moeilijk om daar een job te bemachtigen (in deze tijden van crisis is r&d het eerste waarin men snoeit).

hyperon

Legacy Member
$p@rDa zei:
... een te hoge terugbetaling is het systeem onhoudbaar geworden. Het is niet zomaar dat het budget van de gezondheidszorg vorig jaar niet is uitgebreid :) En ze zullen er nog in moeten snoeien naar de toekomst toe is wat er momenteel verwacht wordt.


Edit: Nog eens even opgezocht. Waar we een dikke 15 jaar geleden een van de beste systemen van de wereld hadden werd ons systeem 2 jaar gelden als 15e gerate op 28 deelnemende landen :) Voor de mensen die zich er in interesseren;
Hoe gezond is de Belgische gezondheidszorg? - MediNews.be

De Belgische gezondheidszorg is voor de patient een van de duurste in Europa. We betalen een kleine 30% uit eigen zak via o.a. remgeld, etc.. Dat is een pak hoger dan in NEderland, Duitsland, FRankrijk, etc.
Het klopt dat er de laatste jaren internationale vergelijkingen zijn geweest waar het Belgisch systeem een stukje lager op de rangorde zat. Je moet echter goed opletten met deze vergelijkingen. Zo verliest het Belgisch systeem punten op vlak van preventie (maar dat is een gemeenschapsbevoegdheid en niet uitgewerkt in het franstalige landsgedeelte) en op kwaliteitsbeheer binnen medische sector (ook dit is gemeenschapsbevoegdheid en wordt vaak "gemeten" aan het hebben van formele kwaliteitshandboeken, planningen, etc.)

SlashDotDash

Legacy Member
Euh... binnen de dienst "medical" wemelt het van de MD's. Onze affiliate heeft meer artsen dan apothekers in dienst, en dat zijn geen typische R&D jobs (medical/commercial).

Kijk eens naar vacatures voor "medical information/science liaison". Die vragen meer dan niet een MD (liever nog dan een biomedisch/pharma profiel, want klinische kennis is dan relevant).

En het eerste waar men snoeit is over het algemeen bij de reps :p

Soekie

Legacy Member
Bloodraven zei:
Om eerlijk te zijn? Bijna geen. Artsen worden binnen de farmaceutische industrie vooral bij r&d gebruikt (en dan nog...) en het is zeer moeilijk om daar een job te bemachtigen (in deze tijden van crisis is r&d het eerste waarin men snoeit).

Ik bekijk heel veel jobaanbiedingen vanuit de farma-industire ... in de overgrote meerderheid van de gevallen vraagt men artsendiploma's hoor.

Ook voor belangrijke beleidsfuncties binnen de overheid overigens (als het over gezondheidszorg gaat, natuurlijk).

Soekie

Legacy Member
Omni zei:
Sparda, welke richting doet gij feitelijk tegenwoordig? Zit gij nu in uw 1ste jaar specialisatie?

edit: @ hierboven: Meest courante loon dat ik heb gehoord is rond de 100euro bruto per uur

Dank je.

Dit vraag ik daar ik toevallig enkele Spaanse urgentie-artsen ken. Ze verdienen daar 3000 euro, netto.

Ze moeten niet meegaan met de ambulance (dat doen daar andere artsen), werken in shiften incluis 24u shiften (is hier niet anders), hebben wel ongeveer één week om de zoveel tijd verlof, maximum om de twee maanden denk ik. En moeten in de zomer ook wel om en bij de 200 uren kloppen. De verdiensten zijn dan ook hoger. Maar het uurloon weet ik niet.
Ik probeer uit te maken of het interessant is voor hen om te emigreren maar dit lijkt me niet duidelijk.

Iig vind ik 50 euro netto (klopt dit?) gegeven dat je ook ziekenhuisbedragen af moet staan en met de ambu meegaat (trauma's verzekerd, kans op agressie, overigens kans op besmettingen en andere risico's ingeval men in gevaarlijke situaties moet optreden (bv langs auto(snel)weg, in gebouwen die in brand hebben gestaan, bouwvallig zijn, snel rijden met de ambu of MUG, ...) niet direct om over naar huis te schrijven. Zoveel heeft een loodgieter in het zwart ook. :-S

Daar moeten dan nog ziekenhuisafdrachten mee betaald worden, verzekeringen (zijn heel duur voor artsen hoor!) mee betaald worden om zich in te dekken tegen fouten e.d.

Of gaat het over starters? En dat terwijl er een giga-tekort is in ons land aan die mensen!

Hoeveel uren per week werken ze hier ongeveer? Dan krijg ik een idee over het maandsalaris.

lectroluv

Legacy Member
Om even perspectief te geven, hoe het leven van een student geneeskunde eruit ziet na je 5 jaar luilekker student spelen:


ik zit nu in't 7e jaar geneeskunde, kheb net een jaar mijn kloten afgedraaid op stage. Dat gaat meestal over weken van 60-70 uur stage in ziekenhuizen verspreid over Belgie. Ik zat bovenop die uren dus ook nog 2-3 uur op de trein en bus.


Ik werd hier niet voor betaald (€0).
Ik kreeg 5 vakantiedagen op een gans academiejaar. En dan 4 weken in juli/augustus.
Ik kreeg nooit kilometervergoeding of woon-werk verkeer terugbetaald. Wel studententarieven voor mijn pendel-circuit.
Ik kreeg niet op elke stageplaats ziekenhuiseten aan personeeltarief.
Koffie en plaspauzes zijn onbestaand als je in een operatiekwartier werkt.
Weekends, feestdagen en nachtshifts zijn op vele stageplaatsen verplicht.
Respect op de stageplaats naar de student toe, is meestal onbestaand.

Het stagelopen zelf varieert. Soms moet ge gewoon aandachtig volgen. Maar 6 weken chirurgie, dat is 6 weken assisteren. Dat is hard werken. Fysiek was ik vaak kapot na zo'n dag. Zelfde geldt voor orthopedie, gynaecologie, etc. 's avonds moet je dan nog taken maken voor je opleiding, en op't einde van het 6e jaar volgt een groot eindexamen.



Om maar te tonen dat de absurde lonen, ook wel volgen na absurde werk/studeer situaties. En voor alle duidelijkheid, ik ben dus nu weeral vertrokken voor zo een jaar.

Ik klaag daar niet over, want ik heb er zelf voor gekozen en er zijn uiteraard ook dingen die het draaglijk maken (vooruitzicht op leuke job en leuk loon, stage in het buitenland dit jaar, etc).

Maar kvind het nogal dwaas en zuur dat men wel over het loon kan klagen, maar dan zelf wel een 9 to 5 doet en uiteindelijk aan meer €/uur komt dan sommige specialisten!
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan