Vogelspinnen zijn mijn vader zijn passie, momenteel hebben we er hier thuis iets van een 350 à 400 (vader is niet thuis dus ik weet het niet precies en nee, ik ga ze niet tellen).
Eerst en vooral, jij hebt je duidelijk niét goed geïnformeerd. Die spin die jij toont in je openingspost (brachypelma smithi) is niets voor een beginner. Mijn vader heeft er momenteel een tiental (3 volwassen exemplaren). Maar het was zéker niet één van zijn eerste soorten.
Ten eerste zijn die spinnen al vrij duur (€200 is geen uitzondering voor een mooi, vrouwlijk exemplaar). Je kan véél beter op zoek gaan naar een spin van €20 om mee te 'beginnen', en die zijn daarom niet minder mooi/groot. Smithi is ook een spin die vrij kieskeurig is, temperatuur en vochtigheid moeten niet al te veel afwijken van de 'idealen'.
Maar het gevaarlijkste zijn de brandharen. Bepaalde soorten (waaronder deze mexicaanse spin) kunnen met hun achterste poten haren lanceren en zoiets wil je niet in je ogen krijgen. Naar mijn weten is er in België (wereldwijd ook niet vermoed ik) nog nooit iemand gestorven van een beet (volgenspin hé) maar in België zijn al wel enkele mensen blind geworden (of blijvend oogletsel) door zo'n brandharen. Dus als je daar niet vanaf weet heb je een probleem in wording jongeheer. Jij opent dat hok om die spin te voederen, spin voelt zich bedreigd, spin lanceert brandharen, jij bent je niet van het gevaar bewust en voor je het weet verga je van de pijn en kan je naar spoed.
Kortom, als ze in de winkel zo'n spinnen meegeven (ik ben er vrij zeker van dat ze dat ook doen) zijn ze niet goed bezig. Zo'n Smithi is een soort voor 'gevorderden' en dat weten de meesten mensen niet. Ik ken nu niet zo veel van slangen maar als beginner ga je toch ook niet meteen een cobra in huis halen (ik weet ook dat je zoiets niet kan kopen hoor maar je snapt mijn vergelijking). Mijn vader koopt zijn spinnen altijd op een beurs (mensen met verstand, enorm groot aanbod, véél goedkoper) en als hij thuis is vraag ik hem het adres + tijdstip, dan kan je daar mss een keertje langsgaan.
Groetjes,
Vince