Archief - Vogelspin als huisdier

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

GhO$T

Legacy Member
Xoliul zei:
En bolteh; dat kan je je van elke hobby afvragen he;
Waarom stopt iemand duizenden euros in tuning van een auto, zowat hij er stoerder uitziet ?
Waarom bouw ik modelbouwkitjes, als die dan toch maar op mijn kast stof verzamelen nadien ?
Waarom al dat geld aan computer onderdelen uitgeven, als die toch binnen een aantal jaren waardeloos worden?
Tja een auto en pc zijn voorwerpen waar mensen véél uren mee bezig zijn in hun leven, is dan niet zo onlogisch dat daar veel geld tegen gesmeten wordt, tzijn voorwerpen waar je hele dagen mee bezig bent, hele dagen in rondrijdt, waar andere mensen dikwijls naar kijken....
Modelbouw is iets waar je uren en uren mee kan bezig zijn als je dat boeiend vind, handig dus voor als je niets te doen hebt.

Maar als ik hier dan lees over een spin (beweegt bijna niet, veel aanraken is ook niet aan te raden, beste maten ga je er niet mee worden,...) snap ik niet echt dat je er iets kunt aan hebben (behalve kosten).

Is zeker niet aanvallend bedoeld, iedereen zijn hobby uiteindelijk, maar vraag het mij gewoon af.

Silent Assassin

Legacy Member
Iedereen zn hobby,maar wat is er mis met 'normale' huisdieren?
Ik bedoel spinnen zijn een beetje als vissen he,weinig beweging en
weinig aanraken...

Hollow

Legacy Member
Hebben u vrienden/familie daar geen schrik van?
Ik ga eerlijk zijn, ik zou bij jou zelfs niet binnen durven komen, als ik weet dat je zo'n spin hebt :p
Maja ieder zijn plezier zeker :)

Xoliul

Legacy Member
Mijn spin zit een hafuurtje in een doos ofzo als ik die kooi schoonmaak, één keer om het half jaar.
En die spin heeft mij in totaal nog geen 50€ gekost hoor, valt toch goed mee.
En er zijn mensen die niet eens in de buurt van de kooi willen komen, anderen vinden het super en willen er ook wel één.

Kenz0r

Legacy Member
Xoliul zei:
Mijn spin zit een hafuurtje in een doos ofzo als ik die kooi schoonmaak, één keer om het half jaar.
Is zo'n beest écht zo proper? :confused: Of heb je gewoon geen zin om het meerdere keren per jaar schoon te maken :p

Xoliul

Legacy Member
Een spin is zo proper. Die eet zo goed als alles aan een sprinkhaan op, en als er soms een poot blijt liggen haal ik dat er uit. Spinnen scheiden ook geen urine of faeces af.

PsyKi

Legacy Member
mjah, kzou het persoonlijk ook ni moeten hebben.

Ni echt per se schrik van spinnen, maar kmoet er toch ni teveel van weten, van zo'n smerige harige beesten van 10 cm (n/o).

Buiten om 'stoer te doen' snap ik ook ni waarom iemand da zou willen.
Ge hebt daar imo nix aan. Liefde krijgt ge daar ni van, en da zit maar gewoon ganse dag in een hokje.
Zelfde me vissen en dergelijke hoor.

Da zijn gewoon geen huisdieren.

Maarjah, elk zijn ding, als gij graag spinnen houdt, dan moet ge da maar doen he.
Maar kzout persoonlijk ni erg leuk vinden moest mijn buurman mij komen zeggen dat zijn vogelspin of zijn wurg/giftige slang ontsnapt is en of ik ze ni gezien heb.

brc

Legacy Member
PsyKi zei:
Ni echt per se schrik van spinnen, maar kmoet er toch ni teveel van weten, van zo'n smerige harige beesten van 10 cm
je hebt er geen schrik van maar het zijn "smerige" harige beesten van 10cm ? :cool:
even een verduidelijking, vogelspinnen van 10cm (als je daarmee de spanwijdte van de poten wilt zeggen natuurlijk) zal je veel tegenkomen maar er zijn ook kleinere soorten zoals deze en grotere soorten zoals deze (een volwassen vogelspin (vrouwtje) als op de laatste foto kan een spanwijdte tot 25-30cm bereiken

smerig ?
Een vogelspin is eigenlijk een proper dier, heb je weinig onderhoud aan behalve op tijd zijn hapje en wat water. (en zorgen dat het beestje geen koud krijgt natuurlijk) verder heb je er niets van werk aan... om de zoveel maanden misschien eens verversen (indien nodig, want sommige kunnen heel lang zonder verversen)

PsyKi zei:
Buiten om 'stoer te doen' snap ik ook ni waarom iemand da zou willen.

tja om stoer te doen moet je ze al niet houden zenne, verkeerd instelling
ik zie ook niet in wat er stoer aan is ? Of heb je het op liefhebbers die met de spin op de hand komen aanlopen ?
ik vind dit eigenlijk verkeerd (imho)
die vogelspin 1) vraagt daar niet om, 2) heeft het al niet graag, 3) krijgt daar alleen maar stress van 4) als ze van een hoogte van een 30 a 40cm zou vallen kan dat haar dood betekenen dus ja....
Ik wil hiermee niet iedereen aanvallen die zijn spin wel op de hand neemt en zo maar dat doen wij dus niet....

wat betreft het ontsnappen, tja... das dan weer een ander aspect
het is natuurlijk de bedoeling at ze niet ontsnappen en maw veilig opgesloten blijven in hun terrarium. Bij aanschaf ervan is het ook nooit een slecht idee er eens van te praten met eventuele buren om geen hysterische situaties te moeten meemaken op het moment dat er toch eentje zijn kans heeft gezien om te ontsnappen.

Je hebt ergens wel gelijk als je zegt dat je er geen of weinig affectie van krijgt maar ik vind het de max om ze te zien rondwandelen, ze te zien groeien, te zien drinken, te zien jagen.... die momenten geven mij meer dan genoeg voldoening om ze te houden ;)

maar zoals eerder gezegd dit is my opinion :niceone:

brc

Legacy Member
???????
ik lees hier
waarom gevaarlijk? vogelspinnen zijn niet giftig.
en
vogelspinnen zijn niet gevaarlijk
zie biologieles
:naughty:

ik weet niet wie die biologieles heeft gegeven maar ik kan je gerust zeggen dat een vogelspin ook gif heeft. Afhankelijk van de soort kunnen ze zelfs heel hard (en ontzettend pijnlijk) bijten en ook afhankelijk van de soort (en afhankelijk van het type beet) kan je van de beet van bepaalde rassen heel veel (en heel zware) last hebben
ettelijke weken aan stuk spierkrampen angst- en zweetaanvallen en zo vind ik nu niet bepaald leuk moet ik zeggen.

brc

Legacy Member
Xoliul zei:
Naar wat ik lees zijn terresteriale spinnen meestal niet erg snel, zijn de snelle exemplaren meestal die die in bomen leven. Zowiezo wil ik een kalme spin, en ik heb nu niet meteen de bedoeling het dier constant uit zijn kooi te halen of te aaien ofzo :crazy:

ook hierover moet ik je even laten weten dat dit geen juist gegeven is !!

om maar even te citeren over de vogelspin die hier al is vernoemd geweest,

The Mombasa Golden Starburst Baboon Spider is a terrestrial species that can live just about anywhere. They tend to be a burrowing spider if the conditions support this, lining their burrow with silk. If the substrate is not adequate for a burrow they will construct their webs anywhere they can. This spider is very fast and aggressive. It will bite if provoked.

het is dus heel belangrijk om heel goed te informeren over een soort vooraleer ge eentje aanschaft.

een linkje naar mijn startpagina over vogelspinnen ;)

VinceFeet

Legacy Member
Wij hebben hier thuis iets van een 300tal vogelspinnen. Ik kom nooit in die kamer omdat ik een dodelijke schrik heb van spinnen. Maar ik weet wel dat mijn vader die spinnen nooit op de hand neemt, zelfs al vraagt men daarom. Enkel als hij twee spinnen laat paren komt hij aan die beesten, omdat hij anders zijn mannetje opgepeuzeld ziet worden. :p

En spinnen zijn geen cavia's die elke week een 'proper kot' nodig hebben. Een spin is blind en zijn web is zijn belangrijkste zintuig. Als je elke week zijn hok proper zou maken verniel je dus ook elke week zijn belangrijkste zintuig.

brc

Legacy Member
VinceFeet zei:
Eerst en vooral, jij hebt je duidelijk niét goed geïnformeerd. Die spin die jij toont in je openingspost (brachypelma smithi) is niets voor een beginner. Mijn vader heeft er momenteel een tiental (3 volwassen exemplaren). Maar het was zéker niet één van zijn eerste soorten.
kan kloppen dat het niet je vaders eerste spin was maar algemeen mag de brachypelma-species als een beginnersspin aangenomen worden door hun "kalme" karakter

VinceFeet zei:
Ten eerste zijn die spinnen al vrij duur (€200 is geen uitzondering voor een mooi, vrouwlijk exemplaar). Je kan véél beter op zoek gaan naar een spin van €20 om mee te 'beginnen', en die zijn daarom niet minder mooi/groot. Smithi is ook een spin die vrij kieskeurig is, temperatuur en vochtigheid moeten niet al te veel afwijken van de 'idealen'.

koop je spin aan kweker of liefhebber
dan weet je hoe oud ze is, en betaal je geen onnozele prijzen

dat van die brandharen ga ik niet ontkennen, maar ja... elk dier zal zich verdedigen als het zich bedreigd voelt...

brc

Legacy Member
VinceFeet zei:
Een spin is blind en zijn web is zijn belangrijkste zintuig. Als je elke week zijn hok proper zou maken verniel je dus ook elke week zijn belangrijkste zintuig.

:eek:

een spin heeft 8 ogen
ziet er weliswaar niet goed mee maar ziet wel degelijk
zintuigen ==> vooral zijn gevoel door oa de trilharen op zijn poten

Xoliul

Legacy Member
Ik weet ook dat een Grammostola rosea geschikt is voor mee te beginnen, en geen Usambara Red ofzo, daar heb ik mij wel goed over geinformeerd. En ik ben niet echt van plan de mijne vast te nemen, ze schrikt altijd en rent weg als je er zelfs maar zacht op ademt, dus dat heb ik liever niet in mijn hand.

brc

Legacy Member
idd, een Grammostola Rosea is ook een goede beginnersspin
maar in het slechtste geval kan ook zij met haar brandharen beginnen strooien.

Het is vreemd maar sommige Vogelspinnen kunnen daar niet zo goed weg mee precies (met die brandharen) ze zouden veel meer strooien dan goed is voor ze :p
Waardoor een Brachypelma Smithi misschien net een iets minder geschikt is voor een echte beginner maar het blijft in mijn ogen toch een spin waar je gerust kan mee beginnen (is ook een heel mooie spin die zich wel eens komt tonen ;) )

http://vogelspinnen.2link.be

brc

Legacy Member
even een leuk weetje en een grote gebeurtenis (kwestie van weer leven in de brouwerij te brengen :p) vandaag is één van onze spinnen gaan vervellen... prachtige event maar stresserend voor het dier (en voor de eigenaar :s) want de spin kan tijdens het proces overlijden... (wat tot nu toe nog niet gebeurt is) dus thumbs up en hout vasthouden :d

startpagina over vogelspinnen

deathsythe

Legacy Member
zo een spin is meer een hobby dan huisdier, die kosten zijn volgens mij enorm, als je die gloeilamp enz aanrekend, dat voedsel enz, imo...

het lijkt wel leuk hoor, en trouwens in brussel nabij de snelweg (dno de welke) ma die die dicht bij het brupark en mini europa ligt, daar heb je zo een mega dieren winkel.

brc

Legacy Member
dat vallt heus mee vind ik... in vergelijking met veel andere hobbys dan toch...

vlug een rekensommetje :d
spinnetje (van kleinsaf kopen) +/- 10€ voor de iets meer voorkomende soorten dan toch en aankopen bij een kweker of liefhebber, niet in de winkel want daar betaal je je dikwijls blauw.

om te beginnen een klein terrariumbakje (wij zijn onlangs bij AVEVE op heel interessante bakjes gestoten die met een klein beetje bijwerken heel goed kunnen dienen voor het opkweken van een jong exemplaar. kostprijs 1,25€

een groter bakje voor als ze iets gegroeid zijn : +/- 7€

een mooi terrarium afmetingen +/- 40 x 30 x 30 => kostprijs 30€

verwarmingsmatje 12Watt 18€

voeding niet te vergeten
drinken ==> water, kan je voor een kleinere spin in een dopje van een waterfles doen (kostprijs, geen idee hoeveel een liter kraanwater kost maar met een liter kom je al heel ver :p)
eten ==> krekeltjes bij een speciaalzaak makkelijk te vinden kostprijs 2€ met zo'n bakje doen wij makkelijk 1 maand en we hebben momenteel 2 grotere exemplaren en 4 kleintjes

Dus :
spin : +/- 10€
huisvesting : 1,25 + 7 + 30 = 38,25€
verwarmingsmat : 18€ (op 1 mat staan 3 spinnen momenteel)
eten / maand : 2€

imo vind ik dit dus zeker geen dure hobby
:applause:

deathsythe

Legacy Member
uhu, ma het is voor de meeste meer een huisdier hé, en geen hobby, althans dat denk ik, ik weet nog dat ze vroeger in het biologielokaal ook een vogelspin hadden, een redelijke grote, zo een 15cm ineengekropen, en de leerkracht zei dat het toch redelijk duur was :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan