Archief - vegetarisme

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

En?


  • Totaal aantal stemmers
    386
  • Opiniepeiling gesloten.

Quilombo

Legacy Member
reteiP zei:
Vleeseter, vind sommige veggies belachelijk.
Sommige doen net alsof ze gezond zijn terwijl ze sloten cola verzetten of whatever.
Ik eet over het algemeen weinig vlees, graag vis, en zelden varkensvlees. Volgens mij de gulden middenweg

wat is er mis met varkensvlees mss :x ?

Dirty_Col zei:
We zitten nochtans nog altijd met het darmstelsel van een planteneter

omnivoor

den-kimi zei:
varkens zijn zowat de enige dieren die nogal mishandeld worden tijdens hun leven, maar hun dood is wel pijnloos.
koeien worden goed verzorgd en zeker niet mishandeld en kippen zijn te stom om te beseffen hoe slecht ze het wel hebben.

vind jij het geen mishandeling om in zo'n kleine ruimte te moeten leven :eek:? koeien worden goed verzorgd, maar ze kunnen zich wel niet omdraaien, laat staan een toerke doen :p


democracy02 zei:
Kippen in een klein hokje aan legbatterijen(!!), varkens in kotjes 2x2m², ... en al zo'n zaken is niet natuurlijk.

Natuurlijk.. wat is eigenlijk natuurlijk. Je zit net te zeggen dat je moet ingaan tegen je instincten etc., maar kippen in een hokje zijn niet natuurlijk x-).

Volgens mij is dat volledig natuurlijk. Mensen hebben al altijd hun intelligentie aangewend om te overleven, en om hun leven zo gemakkelijk mogelijk te maken. Met onze huidige overbevolking was het niet meer mogelijk om alle monden van vlees te voorzien door gewoon te jagen. Gevolg: de mens wendde zijn intelligentie aan om te overleven, en begon dieren te kweken. Het lijkt wel absurd, maar imo is het volledig natuurlijk, een natuurlijk evolutie. Maar de bevolking bleef groeien, en de dieren moesten plaats maken voor nog meer dieren: de mens evolueerde dus wederom op een natuurlijke manier naar een voor de dieren niet zo positieve verandering (namelijk dat ze op mekaar gepropt werden).

Maar de natuurlijk is gewoon zélf wreed. Nu ja, eigenlijk is het gewoon natuurlijk. De mens heeft zelf het woordje "wreed" uitgevonden en koppelde daaraan een betekenis. Wat velen echter vergeten is dat de leeuw zijn prooi verscheurt, dat bepaalde spinnen hun mannetje opeten na het paren enzovoort. "Da's wreed voor die dieren" vind ik dus het onozelste argument dat veggie's af en toe gebruiken. "Je doet die dieren dood" zit in 't zelfde straatje. "Het is onnatuurlijk" slaat al helemaal op niets, in se is het zelfs onnatuurlijk om geen vlees te eten.

Ik begrijp wel dat mensen geen vlees eten omdat die dieren in slechte omstandigheden moeten opgroeien, vooral het plaatsgebrek stoort me daarbij, want voor de rest worden die dieren wel min of meer goed behandeld (ze worden zelfs op een pijnlozere manier gedood dan die leeuw die zijn prooi verscheurt!). Uiteraard kan ik niet anders dan alle initiatieven om dieren een beter leven te bezorgen toe te juichen.

Het grote probleem van deze maatschappij is imo de overconsumptie. In deze context gaat het er dan om dat mensen véél meer vlees eten dan ze nodig hebben. Net zoals bij de overconsumptie van andere zaken (zowat alles dat je kan kopen hier) heeft dit ook een enorm nefaste invloed op het milieu. Mensen kopen in hun leven ongelooflijk veel broeken bijvoorbeeld. Omdat ze versleten is, omdat ze niet meer in de mode is, omdat je ze niet mooi meer vindt etc., maar in feite doen ze wel nog steeds hun werk: namelijk je beschermen tegen de kou. Mensen beseffen niet welke invloed ze uitoefenen op het milieu door dingen constant af te schrijven als "niet mooi meer", "versleten", "niet meer up-to-date" etc., en er nieuwe dingen voor in de plaats te kopen. Ik ben er zeker van dat de gemiddelde mens in staat is om 100% minder te consumeren (!). Dat gaat niet alleen over broeken, maar ook over gsm's, computers, rugzakken, ... alles gewoon. Als je de volgende keer iets koopt, denk dan eens na of je het eigenlijk wel echt nodig hebt, vaak brengen ze enkel een pseudo-meerwaarde mee. Die tafel gaat niet beter zijn werk doen als ze er wat mooier uitziet of als er een krasje minder in zit. Je gaat er ook niet gelukkiger van worden, behalve waarschijnlijk vlak nadat je ze gekocht hebt. En dat je niet kan zonder een gsm die ook kan MMS'en is ook maar iets dat je jezelf wijsmaakt, zet dat gewoon uit uwe kop en doe alsof ge dr nog nooit van gehoord hebt :p. Enzovoort.

Hetzelfde geldt voor vlees. Mensen eten veel te veel vlees. Mensen creeëren zelf hun noden, en worden ongelukkig als die niet ingevuld worden. Ze maken zichzelf wijs dat ze veel vlees nodig hebben, en worden zelfs al helemaal ongelukkig als ze twee dagen geen vlees voorgeschoteld krijgen. Het probleem is natuurlijk dat ze niet beseffen dat ze zichzelf zoveel wijsmaken (zelfde lijn als in het overconsumptieverhaal, je maakt jezelf wijs dat je een nieuwe gsm nodig hebt, en je wordt ongelukkig als je die niet hebt.. etc.).

Als overconsumptie dan ook nog es gecombineerd wordt met overbevolking is het hek helemaal van de dam... Het zal ook wel op een natuurlijke manier evolueren, maar ooit zal het toch slecht uitdraaien voor de mens. Of dat positief is of niet laat ik in het midden, maar het is alleszins natuurlijk. De natuur verzint altijd manieren om zichzelf in stand te houden. Als de mens daarvoor moet uitsterven zal dat gebeuren hoor, wees gerust ;).

Ikzelf probeer op veel vlakken gematigd te leven, en zo doe ik dat dus ook met vlees eten. Ik eet niet zoveel vlees (is ook niet gezond om veel te eten), af en toe vis, pasta of iets vegetarisch. 'k Eet ook veel groenten en fruit. Ik vind het trouwens bs om vlees zo lekker te vinden en groenten niet, dat zit allemaal in uw kopke hoor... En bovendien is dat gewoon omdat je het gewoon bent om zoveel vlees te eten dat je dat ook lekker vindt.. (en nee als ge veel stront eet dan ga je da nie lekker vinden :ironic: ) Zoals we nu bezig zijn kan het inderdaad niet enorm lang verder blijven duren, maar de natuur (inclusief de mens) zal wel een manier vinden om het op te lossen (daar mag je natuurlijk niet blindelings op vertrouwen: je bent zelf ook een deel van de natuur dus je moet er mee aan werken). Ik eet nu zoals ik denk dat het goed is, als iedereen zoals mij zou eten, zouden er een pak minder dieren in slechte omstandigheden moeten leven, en misschien zouden ze wel overal vrij rond kunnen lopen. Ik eet goed, maar ik hoef niet te compenseren voor mensen die dat niet doen (IMO).

We zijn dan wel omnivoor, we zijn meer afgesteld om groenten te eten dan om vlees te eten: het is dan ook "de bedoeling" dat we veel meer groenten eten dan vlees, maar dat is al lang niet meer zo voor velen. Het is ook maar sinds dat vlees overal "beschikbaar" is dat we onszelf ook wijsmaken dat we zoveel nodig hebben. De industrie speelt daarop in en zo zitten we natuurlijk in een vicieuze cirkel. Beeld je maar eens in dat je terug zelf voor je vlees zou moeten zorgen (en nee, dan bedoel ik niet dat je ff een dier gaat kopen en het zelf slacht; slachten is maar een heel klein deel ervan). Niemand zou die moeite er nog voor doen hoor..

democracy02

Legacy Member
ComputerVISTA zei:
En hoe kunt gij deze zever dat ge hier verkondigd zo zeker weten? Hoe weet gij zo zeker dat in een kwekerij van bloemkolen die planten geen doodsangsten uit staan?

En voor het geval ge het niet weet bestaan er ook vleeskwekerijen die niet onwaardig slachten en beesten in een klein kooitje steken...
ze bestaan mss, ma in deze wereld is het 100 tegen 1. en met da voorbeeld wil gewoon ma aantonen da mensen liever hunzelf voorliegen dat alles natuurlijk en normaal is, dan de harde waarheid in te durven zien.


en over die pijn enz... ik zei da ik het nie zeker weet, maar lijkt mij gewoon het meest waarschijnlijk.

hoe minder complex het organisme, hoe minder het leed.


als een mens kwalijk valt op zijn kop, dan raakt et bewustzijn beschadigd. dus het bewustzijn zit gesitueerd in de hersenen. planten hebben geen hersenen, noch een centraal zenuwstelsel.

het argument dat planten ook leven & gevoelens hebben, klopt wel. maar da mag je nie vergelijken. het bewustzijn op cellulair niveau is helemaal anders dan het bewustzijn in de hersenen.

als wij met een naald in onze vinger steken en het bloed, dan doet da lichtjes pijn omdat onze zenuwen signaal naar onze hersenen zenden zodat we het zouden ervaren als "PIJN... AUW!!!, dit moet onmiddelijk ophouden"

ons bewustzijn denkt en ervaart dat, niet onze vinger. zelfde met de planten denk ik.. er is leven, er zijn processen reacties signalen... maar er is geen bewustzijn die dit ervaart.

en moest er één zijn, dan is het leven van een plant nog altijd 1000X beter dan het leven van een legbatterij of een zwijn in ne stal.... het is zelfs beter als da van ne mens ;) so quit bitching & be reasonable.

voor zover mijn magere theorie :p

ComputerVISTA

Legacy Member
Dus omdat het simpeler is mag dat wel afzien voor uw maag te vullen... 't Is en blijft een levend iets. En vroeger dachten we ook dat de vrouw een minder wezen was, alsook dieren... wie weet wat een plant allemaal wel niet kan voelen.

Ik "bitch" niet... 't zij gij die aan't zeveren zijt.



Ik heb in alle geval zo veel goesting gekregen in vlees dak met 2 droog paardeworstkes voor mij zit... en smaken zullen ze... Nie provocerend bedoeld alleen heb ik honger :p


En ik vraag me echt af waarom personen zoals pouletpollet hemzelf vegetariër noemt maar wel vis eet... :wtf: N/O maar die pointe snap ik niet! Wees consequent he!

democracy02

Legacy Member
Quilombo zei:
nice post.

ik noem kippen in kotjes onnatuurlijk omda, het niet in het wild leeft en gedood wordt als prooi... wat wij hen lappen is enorm artificieel en wreed.

maar in zeker zin, is het idd natuurlijk want de natuur is wreed. spinnen eten soortgenoten op, en bepaalde zoogdieren vallen soortgenoten aan gewoon voor de "fun" of om ze op te eten.

maar bij ons is cannibalisme & slavernij en weet ik nog wa allemaal nie meer toegestaan, why?
omda we hebben ingezien da da nogal wreed is tegenover het slachtoffer...

we hebben gekozen, om in te gaan tegen onze instincten... we maken deel uit van de natuur, maar zijn er niet meer hulpeloos door gedomineerd.



denk da veel mense gewoon totaal nie beseffe da ze kunnen bewust zijn, maar nog altijd in een dromerige onbewuste toestand rondlopen... (die van het instinct, het "ego", etc...) waar ze hopeloos worden gedomineerd zonder da ze het beseffen.

bvb. ik denk da mannen die een vrouw verkrachten, nog altijd ferm zijn gedomineerd door instinct en daarom da ze nie inzitten met de vrouw haar gevoelens....

moesten die bewustzijn dan zouden die zich in de plaats van de vrouw stellen, en beseffen da zoiets nie kan.

is volgens mij, het zelfde met mensen die vinden da het normaal is da dieren onnodig pijn lijden voor het bevredigen van onze instincten, zijn mensen die nie echt volledig bewust zijn.



en om ff offtopic te gaan.... de mensen die ervoor kiezen oorlogen te maken voor winst. de natuur te verkloten voor winst enz, dit zijn dezelfde mensen die onbewust zijn zoals verkrachters... maar onbewust op een ander gebied dan.

en de mensen die helemaal aan de top staan, en gigantisch rijk en machtig zijn en ervoor zorgen dat het systeem in stand blijft zoals het nu is...

hebben volgens mij denk ik nie de keuze om in te zitten met hun eigen aarde die ze kapot maken, ze hebben niet de keuze om in te zitten met de miljoenen joden die ze vergassen.... ENZ.




vroeger dacht ik dat dit mensen waren zonder ziel, maar eigelijk zijn het gewoon zwakkelingen die hun vrije wil niet kunnen plaatsen boven hun instinct... die hen ertoe leid hebzuchtig te zijn en zonder denken het "dichtste bevredigende" gevoel na te streven. (lust, hebzucht & macht)

en het lijkt wel alsof het systeem zo in elkaar zit, zodat de instincten bij de mens worden aangewakkerd...
- lust (overal geconfronteerd worden met bloot)
- hebzucht (materialistische maatschappij)

mensen die gedomineerd zijn door hun instinct zijn voorspelbaar en dus bestuurbaar, wegens het gebrek aan vrije wil :eek:

deze keer insinueer ik niet dat het een samenzwering is tegen de mensheid; eerder een kwestie van de natuur die het niet kan hebben dat de mensheid ingaat tegen zijn instinct.





(for the record, ik geloof nie blindelings in datgene da ik hiernet schreef als de ENIGE ECHTE WAARHEID, het is gewoon een ingeving ik net kreeg en zie als mogelijkheid... en ik was zo gul om die te delen :p )


http://www.otoons.com/osho/osho_wake_up.htm

KN-StrideR

Legacy Member
Mmmmm vlees; essentieel voor ons.
Wij zijn omnivoren ons dieet bestaat dus uit zowel groenten,fruit als vlees/vis.


Onze darm is trouwens te kort om al het voedzame uit groenten te halen en ze volledig te verteren.
en wreed is inderdaad maar gewoon een woordje dat de mens heeft uitgevonden. De natuur is ook wreed.

Vegetariers mogen van mij zoveel groenten eten als ze willen, meer vlees voor mij :D
en zolang ze het voor zich houden, mij niet proberen te "bekeren" en geen vieze gezichten trekken als ik aan het genieten ben van mijn stuk overheerlijk sappig vlees, kunnen we beste vrienden zijn :D

Huasheng

Legacy Member
Ik eet vlees, maar sinds enkele maanden véél minder dan vroeger.
En ik heb zeker geen probleem met veggies.
Iedereen eet wat hij/zij wilt/kan eten.

astragtuner

Legacy Member
Ik eet zelden vlees...meestal vis
Maar dat wil niet zeggen dat ik mijn neus optrek voor een sappig biefstukje of lamskoteletje he :D...maar van varkensvlees blijf ik af

GMotha

Legacy Member
Ik heb niets tegen vegetariërs, tot ze natuurlijk met onnozele argumentjes afkomen waarmee ze willen bewijzen/beweren dat iedereen vegetariër moet worden. Of doodgewoon onnozelaars die denken beter te zijn omdat ze geen vlees eten.

Ik eet vlees, voor de volgende redenen:
- Het smaakt.
- Het heeft voedingsstoffen die ge nergens anders vandaan haalt.
- De laatste keer dat ik gekeken heb, waren mensen nog steeds omnivoren.

Huasheng

Legacy Member
GMotha zei:
- De laatste keer dat ik gekeken heb, waren mensen nog steeds omnivoren.
Ie heeft misschien niet opgelet tijdens de les biologie?
We zijn zowel herbivoor als carnivoor :cool:

Huasheng

Legacy Member
GMotha zei:
Wat is een omnivoor dan volgens u?
Heu? Een alleseter, iemand die zowel planteneter is als diereneter. We kunnen beiden verorberen.
Waarom vraag je dat? Ben 'k soms fout?

Snap

Legacy Member
Ik eet vlees en redelijk veel ook
Kheb zeker niks tegen veggies maar ze moeten mij ni proberen overtuigen om ook veggie te worden

Volledig akkoord, tis erg voor die beesten, maar ik redeneer als volgt, moest een koe een vleeseter zijn, dan zou die mij ook willen opeten
En ook, zelfs al stop ik met vlees eten, andere mensen blijven vlees eten, dus daar zijn die beestjes ook ni mee geholpen. Als morgen 50% van de wereldbevolking zegt, ik stop met vleeseten zal ik met alle plezier ook stoppen, maar omdat die kans er ni inzit zie ik geen reden om mij et genot van een goei biefstuk te ontzeggen


Wa wel zou moeten gebeuren is de omstandigheden waarin die beesten leven en worden geslacht verbeteren

GMotha

Legacy Member
Snap zei:
Wa wel zou moeten gebeuren is de omstandigheden waarin die beesten leven en worden geslacht verbeteren
Laten we nog steeds zeggen dat dieren bij ons meestal zachtaardiger sterven dan als ze in't wild door één of ander beest gedood worden.
Levend verteerd, opengescheurd en aangevreten terwijl ze nog leven etc...

Boddah

Legacy Member
vegetariër, geen problemen met vleeseters zolang ze maar niet met hun onnozele regeltjes mij proberen te overtuigen om terug vlees te eten :p :p
(gebeurt wel redelijk vaak, ook)

mijn redenering: vlees eten is zoals het dragen van bont; vroeger was dat noodzakelijk, nu zijn er betere alternatieven waar dieren niet voor hoeven af te zien en te sterven.

dat mensen vlees eten gewoon 'omdat we omnivoren zijn', is echt wel ridicuul. kan een man evengoed tegen zijn vrouw zeggen: schat, ik ben gisteren vreemd gegaan maar ik kon er niks aan doen, ik ben nu eenmaal een man.

dat vlees voedingswaarden bevatten die nergens anders te vinden zijn is ook reeds meermaals ontkracht.

dat het lekker is, ben ik mee akkoord. het IS ook lekker. maar dat vind ik dan weer een egoistische houding. moest het nu AIDS of kanker bestrijden, ok, maar moeten miljoenen dieren zo afzien gewoon omdat het 'lekker' is?

Snap zei:
Volledig akkoord, tis erg voor die beesten, maar ik redeneer als volgt, moest een koe een vleeseter zijn, dan zou die mij ook willen opeten
:rofl:

En ook, zelfs al stop ik met vlees eten, andere mensen blijven vlees eten, dus daar zijn die beestjes ook ni mee geholpen. Als morgen 50% van de wereldbevolking zegt, ik stop met vleeseten zal ik met alle plezier ook stoppen, maar omdat die kans er ni inzit zie ik geen reden om mij et genot van een goei biefstuk te ontzeggen
idd, zo redeneren veel mensen. maar ik noem zoiets 'kuddegeest'.
of zoals mijn boma het zou zeggen: 'als de rest van de wereld in de Schelde springt, spring jij er dan achter?'

byter

Legacy Member
ik eet nauwelijks vlees en al helemaal geen vis, no probs met vleeseters
de mogelijkheid is er om zowel vegetarisch als vlees/vis te eten dus iedereen maakt zijn persoonlijke keuze

Genious

Legacy Member
democracy02 zei:
maar bij ons is cannibalisme & slavernij en weet ik nog wa allemaal nie meer toegestaan, why?
omda we hebben ingezien da da nogal wreed is tegenover het slachtoffer...
Niet helemaal correct imo: we zijn er mee gestopt omdat we beseften dat we even goed op een dag dat slachtoffer konden zijn.
Dat is ook het principe van sociale zekerheid etc: mensen willen daar aan bijdragen omdat ze weten dat ze even goed in die mensen hun situatie konden zitten en nog kunnen belanden.


democracy02 zei:
met onze geest kunnen we honderden excuzen verzinnen, dat het ok is om vlees te eten en da het het natuurlijk is enzo. maar voor mij, bestaat er gewoon geen geldige reden om zoiets als hieronder wordt afgebeeld te laten gebeuren.
Of omgekeerd: met onze geest kunnen we honderden excuses verzinnen dat het niet ok is om vlees te eten enzo.

Sorry voor de vegetariërs die er echt van af blijven om oprechte redenen, maar er zijn nogal wat vegetariërs volgens mij die het gewoon doen om anders te zijn:
Vroeger onderscheidde de betere klasse zich van de anderen oa door het feit dat er bij hen vlees op tafel kwam, nu is er zodanig veel vlees te vinden dat er zijn die nu andersom werken. (en dan afkomen met - prolly - duurdere vleesvervangers.)

PS: het is niet op u gericht eh Democracy02 ;) (toch niet als ge nen echten zijt ;))
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan