Quilombo
Legacy Member
reteiP zei:Vleeseter, vind sommige veggies belachelijk.
Sommige doen net alsof ze gezond zijn terwijl ze sloten cola verzetten of whatever.
Ik eet over het algemeen weinig vlees, graag vis, en zelden varkensvlees. Volgens mij de gulden middenweg
wat is er mis met varkensvlees mss
?Dirty_Col zei:We zitten nochtans nog altijd met het darmstelsel van een planteneter
omnivoor
den-kimi zei:varkens zijn zowat de enige dieren die nogal mishandeld worden tijdens hun leven, maar hun dood is wel pijnloos.
koeien worden goed verzorgd en zeker niet mishandeld en kippen zijn te stom om te beseffen hoe slecht ze het wel hebben.
vind jij het geen mishandeling om in zo'n kleine ruimte te moeten leven
? koeien worden goed verzorgd, maar ze kunnen zich wel niet omdraaien, laat staan een toerke doen 
democracy02 zei:Kippen in een klein hokje aan legbatterijen(!!), varkens in kotjes 2x2m², ... en al zo'n zaken is niet natuurlijk.
Natuurlijk.. wat is eigenlijk natuurlijk. Je zit net te zeggen dat je moet ingaan tegen je instincten etc., maar kippen in een hokje zijn niet natuurlijk x-).
Volgens mij is dat volledig natuurlijk. Mensen hebben al altijd hun intelligentie aangewend om te overleven, en om hun leven zo gemakkelijk mogelijk te maken. Met onze huidige overbevolking was het niet meer mogelijk om alle monden van vlees te voorzien door gewoon te jagen. Gevolg: de mens wendde zijn intelligentie aan om te overleven, en begon dieren te kweken. Het lijkt wel absurd, maar imo is het volledig natuurlijk, een natuurlijk evolutie. Maar de bevolking bleef groeien, en de dieren moesten plaats maken voor nog meer dieren: de mens evolueerde dus wederom op een natuurlijke manier naar een voor de dieren niet zo positieve verandering (namelijk dat ze op mekaar gepropt werden).
Maar de natuurlijk is gewoon zélf wreed. Nu ja, eigenlijk is het gewoon natuurlijk. De mens heeft zelf het woordje "wreed" uitgevonden en koppelde daaraan een betekenis. Wat velen echter vergeten is dat de leeuw zijn prooi verscheurt, dat bepaalde spinnen hun mannetje opeten na het paren enzovoort. "Da's wreed voor die dieren" vind ik dus het onozelste argument dat veggie's af en toe gebruiken. "Je doet die dieren dood" zit in 't zelfde straatje. "Het is onnatuurlijk" slaat al helemaal op niets, in se is het zelfs onnatuurlijk om geen vlees te eten.
Ik begrijp wel dat mensen geen vlees eten omdat die dieren in slechte omstandigheden moeten opgroeien, vooral het plaatsgebrek stoort me daarbij, want voor de rest worden die dieren wel min of meer goed behandeld (ze worden zelfs op een pijnlozere manier gedood dan die leeuw die zijn prooi verscheurt!). Uiteraard kan ik niet anders dan alle initiatieven om dieren een beter leven te bezorgen toe te juichen.
Het grote probleem van deze maatschappij is imo de overconsumptie. In deze context gaat het er dan om dat mensen véél meer vlees eten dan ze nodig hebben. Net zoals bij de overconsumptie van andere zaken (zowat alles dat je kan kopen hier) heeft dit ook een enorm nefaste invloed op het milieu. Mensen kopen in hun leven ongelooflijk veel broeken bijvoorbeeld. Omdat ze versleten is, omdat ze niet meer in de mode is, omdat je ze niet mooi meer vindt etc., maar in feite doen ze wel nog steeds hun werk: namelijk je beschermen tegen de kou. Mensen beseffen niet welke invloed ze uitoefenen op het milieu door dingen constant af te schrijven als "niet mooi meer", "versleten", "niet meer up-to-date" etc., en er nieuwe dingen voor in de plaats te kopen. Ik ben er zeker van dat de gemiddelde mens in staat is om 100% minder te consumeren (!). Dat gaat niet alleen over broeken, maar ook over gsm's, computers, rugzakken, ... alles gewoon. Als je de volgende keer iets koopt, denk dan eens na of je het eigenlijk wel echt nodig hebt, vaak brengen ze enkel een pseudo-meerwaarde mee. Die tafel gaat niet beter zijn werk doen als ze er wat mooier uitziet of als er een krasje minder in zit. Je gaat er ook niet gelukkiger van worden, behalve waarschijnlijk vlak nadat je ze gekocht hebt. En dat je niet kan zonder een gsm die ook kan MMS'en is ook maar iets dat je jezelf wijsmaakt, zet dat gewoon uit uwe kop en doe alsof ge dr nog nooit van gehoord hebt
. Enzovoort.Hetzelfde geldt voor vlees. Mensen eten veel te veel vlees. Mensen creeëren zelf hun noden, en worden ongelukkig als die niet ingevuld worden. Ze maken zichzelf wijs dat ze veel vlees nodig hebben, en worden zelfs al helemaal ongelukkig als ze twee dagen geen vlees voorgeschoteld krijgen. Het probleem is natuurlijk dat ze niet beseffen dat ze zichzelf zoveel wijsmaken (zelfde lijn als in het overconsumptieverhaal, je maakt jezelf wijs dat je een nieuwe gsm nodig hebt, en je wordt ongelukkig als je die niet hebt.. etc.).
Als overconsumptie dan ook nog es gecombineerd wordt met overbevolking is het hek helemaal van de dam... Het zal ook wel op een natuurlijke manier evolueren, maar ooit zal het toch slecht uitdraaien voor de mens. Of dat positief is of niet laat ik in het midden, maar het is alleszins natuurlijk. De natuur verzint altijd manieren om zichzelf in stand te houden. Als de mens daarvoor moet uitsterven zal dat gebeuren hoor, wees gerust
.Ikzelf probeer op veel vlakken gematigd te leven, en zo doe ik dat dus ook met vlees eten. Ik eet niet zoveel vlees (is ook niet gezond om veel te eten), af en toe vis, pasta of iets vegetarisch. 'k Eet ook veel groenten en fruit. Ik vind het trouwens bs om vlees zo lekker te vinden en groenten niet, dat zit allemaal in uw kopke hoor... En bovendien is dat gewoon omdat je het gewoon bent om zoveel vlees te eten dat je dat ook lekker vindt.. (en nee als ge veel stront eet dan ga je da nie lekker vinden :ironic: ) Zoals we nu bezig zijn kan het inderdaad niet enorm lang verder blijven duren, maar de natuur (inclusief de mens) zal wel een manier vinden om het op te lossen (daar mag je natuurlijk niet blindelings op vertrouwen: je bent zelf ook een deel van de natuur dus je moet er mee aan werken). Ik eet nu zoals ik denk dat het goed is, als iedereen zoals mij zou eten, zouden er een pak minder dieren in slechte omstandigheden moeten leven, en misschien zouden ze wel overal vrij rond kunnen lopen. Ik eet goed, maar ik hoef niet te compenseren voor mensen die dat niet doen (IMO).
We zijn dan wel omnivoor, we zijn meer afgesteld om groenten te eten dan om vlees te eten: het is dan ook "de bedoeling" dat we veel meer groenten eten dan vlees, maar dat is al lang niet meer zo voor velen. Het is ook maar sinds dat vlees overal "beschikbaar" is dat we onszelf ook wijsmaken dat we zoveel nodig hebben. De industrie speelt daarop in en zo zitten we natuurlijk in een vicieuze cirkel. Beeld je maar eens in dat je terug zelf voor je vlees zou moeten zorgen (en nee, dan bedoel ik niet dat je ff een dier gaat kopen en het zelf slacht; slachten is maar een heel klein deel ervan). Niemand zou die moeite er nog voor doen hoor..
N/O maar die pointe snap ik niet! Wees consequent he!

