Archief - vegetarisme

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

En?


  • Totaal aantal stemmers
    386
  • Opiniepeiling gesloten.

ComputerVISTA

Legacy Member
Autechre zei:
Ik betwijfel of veel vleeseters geldige argumenten kunnen voorleggen die aantonen dat vlees eten e.d. geen onverantwoorde belasting voor het milieu is

Het is lekker, dankjewelalsjeblieft, wij respecteren jullie, jullie ons of het respect zal snel gedaan zijn.

Killer Queen

Legacy Member
Ik ben flexitarianist :unsure:

en voor de mensen die argumenteren dat ge niet zonder vlees kunt
ik leef nu al 8 jaar zo en kheb overtlaatst een bloedtest laten nemen
en dus vooral geconcentreerd op de stoffen die in vlees zitten
en kzat overal heel goed
zolang als ge maar goed en gevarieerd eet imo..
maarja, met 1 geval kunde ni iedereen vergelijken he

de westerse mens eet volgens mij gewoon veel te veel vlees

*edit* ik heb anderen ook nooit mijn overtuiging opgedrongen of moeilijk gedaan in any way
heb daarvoor wel veel crap mogen horen, mr kzen een koppige dus ik zet door hehe

Therif

Legacy Member
Aezopp zei:
Euhm dat heeft niets met doorhebben te maken. Dat zijn gewoon de zenuwen.
Ik ben een vleeseter & heb respect voor de vegies. Maar het valt me ook op dat als je vegie bent je geen respect hebt voor wie er anders met voedsel omspringt? (in het algemeen)
I know :) ma da leek echt of die het nie doorhad :D

Zo, ben het eens met PCVista, respect is wederzijds

Genious

Legacy Member
Autechre zei:
(in kort=>)
Wat kunnen mogelijke argumenten om wel vlees te eten zijn?
-"Het is nodig om gezond te leven/zijn"
-"Het is lekker"
(andere argumenten, en veel andere zullen er wel niet zijn, schieten me helaas niet onmiddellijk te binnen)
- De mens heeft de bouw van een omnivoor
- Het is minder belastend voor de spijsvertering
- Sommige diersoorten zouden niet meer bestaan mocht niemand nog vlees eten

- De mens heeft de bouw van een omnivoor -
Ons gebit is er nog steeds min of meer naar gebouwd. (wel geëvolueerd door het langdurig gebruik van zaken als bestek)
Ons spijsverteringsstelsel is relatief kort.

- Het is minder belastend voor de spijsvertering -
Groeten en dergelijke verteren veel trager dan vlees, de mens heeft maar een kort spijsverteringsstelsel (in vergelijking met een gekende planteneter, het konijn: het scheelt nauwelijks een paar cm) en het verteren van groenten is dus een intensief werkje.

- Sommige diersoorten zouden niet meer bestaan mocht niemand nog vlees eten -
Ik vraag me echt af voor wat men nog bvb varkens zou houden, die soorten zouden gewoon uitsterven omdat niemand er nog nood aan heeft en het is weerloos in het wild.


Autechre zei:
(1) "Het is nodig om gezond te leven/zijn"

Een evenwichting vegetarisch/veganistisch dieet is (minstens) even gezond als een dieet waarin vlees e.d. in de correcte hoeveelheid geconsumeerd wordt

=> Om gezondheidsredenen niet vegetarisch/veganistisch leven is geen geldig argument

(wie bronnen wil, moet maar eens in de voetnoten van o.a. http://en.wikipedia.org/wiki/Vegetarianism kijken)
Tuurlijk kan je perfect vegetarisch leven, je darmen gaan wel wat meer moeite moeten doen dan de mijne ;)

Autechre zei:
(2) "Het is lekker"

Dat lijkt me het enige mogelijke/geldige argument om wel vlees te eten
...
i.e (voornamelijk) ethische (dierenmishandeling) & milieuredenen (vleesconsumptie betekent een veel grotere 'ecological footprint', enorme uitstoot van broeikasgassen, land & water vervuiling/inname)
Tjah, die beestjes ademen idd, dat stoot CO2 uit ja.
Land-&watervervuiling: als iedereen zich houdt aan het mestactieplan, dan blijft dat binnen de perken.
Landinname: intensieve veeteelt neemt echt niet veel plaats in he: een paar vierkante meter voor kilo's en kilo's potentieel vlees. En wat water betreft: ze scheiden dat ook weer af hoor ;)
Overigens, met al die pesticiden die ze op planten bedoeld voor menselijke consumptie spuiten is het milieu verre van beter af hoor.


Autechre zei:
Om nog niet te zeggen dan het kweken van dieren een enorme inefficiente manier van voeding is, dwz met dezelfde grondstoffen die nodig zijn om 1 kg eetbaar vlees te verkrijgen, kunnen bij wijze van spreken tientallen monden gevoed worden met granen, groenten)
Er zijn zo veel redenen waarom dit maar half waar is, een paar voorbeelden:
- Alleen al de logica van de economie: als akkerbouw meer zou kunnen voeden (en dus meer opbrengen) dan veeteelt, dan was er op die plaatsen akkerbouw ipv veeteelt.
- Niet alle grond is even vruchtbaar: sommige gronden zijn door de bodemstructuur, te diep grondwater, schuinde helling, lastig klimaat etc. etc. verre van geschikt voor akkerbouw van consumptiegewassen voor de mens, op zo een plaatsen is het veel beter een weinig eisend gewas als gras te zaaien en er beesten op te steken.
- Als gij de korrels wilt eten die ze aan die beesten geven of het gras uit de weiden, ga uw gang. :ironic: (de zaken die men geeft aan die beesten zijn wel wat anders dan hetgeen ze in uw bordje leggen hoor)


Autechre zei:
Persoonlijk walg ik van mensen die redeneren van "ooh vlees/vis is zo lekker ik kan niet zonder" terwijl ze maar verder het milieu verkrachten/dieren mishandelen
...
Rationele mensen zien in dat er voor 6,5 mld mensen geen plaats is om vlees te eten, het is te belastend voor het mileu, en zoals tegenwoordig toegepast ook compleet onethisch; maar blijkbaar zijn vleeseters te zwak (mentaal) of te onwetend (ivb met de argumenten) om geen vlees te consumeren
- Er is wel plaats voor die beesten, elk jaar zijn er in sommige landen gigantische voedseloverschotten: de EU bvb koopt soms partijen voedsel op om de vraag te doen stijgen omdat de prijs anders te sterk zou dalen (en ze vernietigen dan gewoon het gekochte voedsel), het probleem zit hem veeleer in de verdeling van dat voedsel over de planeet.
- onethisch... daar raak je aan de essentie van heel het pro/contra veggie gedoe: het is een ethische kwestie en in een ethische kwestie bestaat geen juist of fout, dat hangt allemaal af van het persoonlijk waardeoordeel van het individu, maar gij wilt per se doen uitschijnen alsof al de vleeseters primitievelingen zijn en gij de vlees geworden gedachte van de Ubermensch...


PS: ik eet vlees, ik heb niets tegen veggies, zo lang ze kunnen aanvaarden dat ik wel vlees eet. (ze mogen mij pogen op andere gedachten te brengen, maar dan vertrekkende vanuit respect voor mijn huidig standpunt)

democracy02

Legacy Member
ochja, dacht ook te hebben gelezen da veeteelt veel meer land/moeite vergt... dus internationaal vegetarisme is een goede oplossing tegen de wereldhonger.

maja, de idioten die de wereld regeren zitten nie in met de wereldhonger en het milieu en dergelijke... die geven alleen om macht en centen.

ksnap nie wa er verkeerd is met tegen je instincten in te gaan.
moesten we allemaal vegetarisch leven zouden onze genen na enkele honderd jaar wss al helemaal veranderd zijn.. zodat ons lichaam nog beter geschikt is voor vegetarisch te leven.

de mens is altijd trots om te zeggen dat het geen dier is omda het boven de instincten staat, ma als ze iets moeten opgeven zoals vlees dan komen ze direct af met shit zoals "het is onnatuurlijk".





@genious over "de mens is een omnivoor"
http://users.telenet.be/psy/meanttoconsume.JPG (fixed)

en nee, ik kak nie op mensen die vlees eten en begrijp ze wel :) just pointing out some facts

.. ik ruik ook liever m'n lichaamsgeur en scheten als ik lange tijd vegetarisch leef vgl. met als ik vlees eet.

blue water

Legacy Member
Vegie of niet ik eet gewoon gevarieerd soms vis dan weer vlees(niet overdreven) en soms vegetarisch:p .
Om vegetariër te zijn moet je eigenlijk geen reden hebben, je hebt er zin in of niet.


Maar als ze een reden geven krijg je helaas de belachelijke opmerking dat men zogenaamd geen vlees eet omwille van de diertjes..... kijk …dan komen mijn haren van recht te staan se:angry: .

Ik vindt dat als je het voor het om die reden doet, dan moet je ook over de gehele lijn principieel zijn.
Dus geen leren schoenen dragen, of producten gebruiken zoals o.a. cosmetica en medicijnen waar dieren aan te pas zijn gekomen (verwerking en tests).:sop:

Genious

Legacy Member
democracy02 zei:
de mens is altijd trots om te zeggen dat het geen dier is omda het boven de instincten staat, ma als ze iets moeten opgeven zoals vlees dan komen ze direct af met shit zoals "het is onnatuurlijk".
Ja en neen:
Het is niet omdat ge u boven uw instincten kunt zetten dat het altijd nodig is he ;)


democracy02 zei:
Misschien onthult je picture wel een fout in mijn denken, maar die link werkt niet :(

Killer Queen

Legacy Member
democracy02 zei:
@genious over "de mens is een omnivoor"
http://users.telenet.be/psy/meanttoconsume.JPG

en nee, ik kak nie op mensen die vlees eten en begrijp ze wel :) just pointing out some facts

da is wel awesome ^^
mijn hoofdargument als mensen begonnen te zagen was ook altijd da mensen niet gemaakt zijn om vlees te eten
en dan was hun verweer altijd "maar we hebben toch snij en hoektanden zoals carnivoren" :wtf:
deze tabel rulet echt wel hehe :)


o, edit :)
die quorn enzo en soja en wa ist allemaal da vind ik dus je reinste bullshit
ik zou hier graag van de andere veggies eens horen wat ze wél eten??
want ik eet gewoon wat iemand anders eet, maar zonder de portie vlees

blacky

Legacy Member
Ik snap het neit goed. Al eeuwen eten mensen, dieren, planten vlees. This gewoon de natuur die zen gang gaat. Waarom daar nu mee stoppen?
OK die beesjes leven en hebben gevoelens, ma swat de natuur gaat gewoon zijn gang zoals het hoort te zijn. Trouwens planten leven ook. Daar nog nooit stil bijgestaan?

Godzilla*Akira

Legacy Member
Ik eet wel vlees,maar heb ook veel respect voor veggies.
Ik eet wel ook niet alle soorten vlees, geen paardenvlees of dergelijke.
En je zal mij nooit in ne mcdonalds zien binnen gaan!

Ben wat raar daar omtrendt. Maar gewoon wat pataten en groenten is gewoon zo droog, dus heb ik daar graag een stukje vlees bij. Moest ik een EVEN LEKKER alternatief kennen, zou ik dat wel eens proberen. Maar ken eigenlijk geen veggies, dus heb niet zoveel verstand van andere alternatieven.



PEACE

ComputerVISTA

Legacy Member
Dark^Wolverine zei:
Ik eet wel vlees,maar heb ook veel respect voor veggies.
Ik eet wel ook niet alle soorten vlees, geen paardenvlees of dergelijke.
En je zal mij nooit in ne mcdonalds zien binnen gaan!

Waarom geen paard? Das nondeju nog zo goe! (lekker bedoel ik)

Cazzz

Legacy Member
Vleeseter en het boeit mij niet ofdat mensen dat eten of niet :D Heb er zelf nog respect voor dat mensen veggie zijn.

Battou

Legacy Member
Nix zo goed als een goei stukje vlees. Hoeft niet dagelijks te zijn, maar af en toe gaat er nix boven.

Zolang ze niet aan mn kop zagen mogen vegetariers hun zin doen. Als ze wel zagen lach ik er ns mee en denk er het mijne van.

Waar ik wel problemen mee heb, zijn mensen waarvan ik weet dat ze vegetarier zijn om interessant te doen. Als we dan ergens eten moet het weer over hen gaan en doen ze lastig over het te eten voedsel. Blijf dan gewoon thuis imo.

democracy02

Legacy Member
Killer Queen zei:
o, edit :)
die quorn enzo en soja en wa ist allemaal da vind ik dus je reinste bullshit
ik zou hier graag van de andere veggies eens horen wat ze wél eten??
want ik eet gewoon wat iemand anders eet, maar zonder de portie vlees
ik eet soms quorn omda m'n ouders da kopen, ma zou het zelf ook nie kopen...
als het van mij afhangt eet ik veel rauwe groenten, fruit, rijst, pasta, noten, brood enzo.


Blacky zei:
Ik snap het neit goed. Al eeuwen eten mensen, dieren, planten vlees. This gewoon de natuur die zen gang gaat. Waarom daar nu mee stoppen?
OK die beesjes leven en hebben gevoelens, ma swat de natuur gaat gewoon zijn gang zoals het hoort te zijn. Trouwens planten leven ook. Daar nog nooit stil bijgestaan?
De zwarten werden ook tientallen jaren als slaaf gebruikt, waarom was het nodig dat men er plots mee stopte?

Het bewustzijn van een dier en van een plant kan je niet vergelijken.
Planten krijgen mineralen van de grond, staan in de open lucht, krijgen zonlicht, etc... das natuurlijk voor hen.

Kippen in een klein hokje aan legbatterijen(!!), varkens in kotjes 2x2m², ... en al zo'n zaken is niet natuurlijk.

VistaVista zei:
Het is lekker, dankjewelalsjeblieft, wij respecteren jullie, jullie ons of het respect zal snel gedaan zijn.
"It's not my fucking problem..." said the intelligent human being :)

ComputerVISTA

Legacy Member
Battou zei:
Waar ik wel problemen mee heb, zijn mensen waarvan ik weet dat ze vegetarier zijn om interessant te doen. Als we dan ergens eten moet het weer over hen gaan en doen ze lastig over het te eten voedsel. Blijf dan gewoon thuis imo.

Of van die selectieve vegetariers... oooh ik eet geen vlees, ocharme die beestjes... Maar vis eten ze wel :rofl:

Dat zijn geen beestjes he :p

Nuja denk dat bij zo'n mensen enkel de aaibaarheidsfactor van belang is.

PolletPoulet

Legacy Member
Wat mij opvalt is niet dat de vegi's minder begrip hebben voor de vleeseters, maar dat de vleeseter, wij de vegi's, met een schuldgevoel wil opzadelen dat we hen niet begrijpen.

Nu, QK ik weet niet of jij vis eet maar ik wel.

Ik eet vrij veel vis en ook van die vegi dingens die niet te vreten zijn maar ik eet ze toch. (Sommige vallen wel goed mee.)

Mijn maaltijd vind ik altijd wel heel lekker en ik ben zeker niet jaloers op een sappig stukje vlees.
Er zijn ontelbare lekkere vegetarische dingen, net zoals er prolly ontelbare lekkere vlezige dingen zullen zijn.

Ik ben vegetariër geworden omdat ik een paard naar het slacht heb moeten doen. Ik vond het immoreel dat ik mijn eigen paard waarvan ik toch wel hield moest opeten.
Ook zou ik het immoreel gevonden hebben dat ik iemand anders zijn lief troeteldier opeet. Vandaar.

En daarboven op omdat ik niet goed bezig was Vegan Straight Edge geworden :')

Battou

Legacy Member
democracy02 zei:
De zwarten werden ook tientallen jaren als slaaf gebruikt, waarom was het nodig dat men er plots mee stopte?


ksnap je vergelijking niet goed?

1000-en jaren <> tientallen jaren

democracy02

Legacy Member
Battou zei:
ksnap je vergelijking niet goed?

1000-en jaren <> tientallen jaren
hmm... slavernij besta eigelijk al langer dan de tijd da het westen zwarten als slaven invoerde, maar goed.

ook al is het 1000en <> 10tallen jaren, maakt nie uit. soms is het gewoon tijd om u fouten in te zien, en een beetje liefde te tonen aan onze medemens/mededieren.


met onze geest kunnen we honderden excuzen verzinnen, dat het ok is om vlees te eten en da het het natuurlijk is enzo. maar voor mij, bestaat er gewoon geen geldige reden om zoiets als hieronder wordt afgebeeld te laten gebeuren.
http://www.spiritofbaraka.com/slideshow.aspx?image=Baraka0693

http://www.spiritofbaraka.com/slideshow.aspx?image=Baraka0713

http://www.spiritofbaraka.com/slideshow.aspx?image=baraka0724
De mensheid lijdt aan grootheidswaanzin... gewoon omda we de technologie en de macht hebben, betekend het nie da we geëvolueerd zijn. Als je geen liefde kan opbrengen voor een ander levend wezen, dan is het hoogtijd voor wat introspectie.



Baraka is een vette film btw :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan