Autechre zei:
(in kort=>)
Wat kunnen mogelijke argumenten om wel vlees te eten zijn?
-"Het is nodig om gezond te leven/zijn"
-"Het is lekker"
(andere argumenten, en veel andere zullen er wel niet zijn, schieten me helaas niet onmiddellijk te binnen)
- De mens heeft de bouw van een omnivoor
- Het is minder belastend voor de spijsvertering
- Sommige diersoorten zouden niet meer bestaan mocht niemand nog vlees eten
- De mens heeft de bouw van een omnivoor -
Ons gebit is er nog steeds min of meer naar gebouwd. (wel geëvolueerd door het langdurig gebruik van zaken als bestek)
Ons spijsverteringsstelsel is relatief kort.
- Het is minder belastend voor de spijsvertering -
Groeten en dergelijke verteren veel trager dan vlees, de mens heeft maar een kort spijsverteringsstelsel (in vergelijking met een gekende planteneter, het konijn: het scheelt nauwelijks een paar cm) en het verteren van groenten is dus een intensief werkje.
- Sommige diersoorten zouden niet meer bestaan mocht niemand nog vlees eten -
Ik vraag me echt af voor wat men nog bvb varkens zou houden, die soorten zouden gewoon uitsterven omdat niemand er nog nood aan heeft en het is weerloos in het wild.
Autechre zei:
(1) "Het is nodig om gezond te leven/zijn"
Een evenwichting vegetarisch/veganistisch dieet is (minstens) even gezond als een dieet waarin vlees e.d. in de correcte hoeveelheid geconsumeerd wordt
=> Om gezondheidsredenen niet vegetarisch/veganistisch leven is geen geldig argument
(wie bronnen wil, moet maar eens in de voetnoten van o.a.
http://en.wikipedia.org/wiki/Vegetarianism kijken)
Tuurlijk kan je perfect vegetarisch leven, je darmen gaan wel wat meer moeite moeten doen dan de mijne
Autechre zei:
(2) "Het is lekker"
Dat lijkt me het enige mogelijke/geldige argument om wel vlees te eten
...
i.e (voornamelijk) ethische (dierenmishandeling) & milieuredenen (vleesconsumptie betekent een veel grotere 'ecological footprint', enorme uitstoot van broeikasgassen, land & water vervuiling/inname)
Tjah, die beestjes ademen idd, dat stoot CO2 uit ja.
Land-&watervervuiling: als iedereen zich houdt aan het mestactieplan, dan blijft dat binnen de perken.
Landinname: intensieve veeteelt neemt echt niet veel plaats in he: een paar vierkante meter voor kilo's en kilo's potentieel vlees. En wat water betreft: ze scheiden dat ook weer af hoor

Overigens, met al die pesticiden die ze op planten bedoeld voor menselijke consumptie spuiten is het milieu verre van beter af hoor.
Autechre zei:
Om nog niet te zeggen dan het kweken van dieren een enorme inefficiente manier van voeding is, dwz met dezelfde grondstoffen die nodig zijn om 1 kg eetbaar vlees te verkrijgen, kunnen bij wijze van spreken tientallen monden gevoed worden met granen, groenten)
Er zijn zo veel redenen waarom dit maar half waar is, een paar voorbeelden:
- Alleen al de logica van de economie: als akkerbouw meer zou kunnen voeden (en dus meer opbrengen) dan veeteelt, dan was er op die plaatsen akkerbouw ipv veeteelt.
- Niet alle grond is even vruchtbaar: sommige gronden zijn door de bodemstructuur, te diep grondwater, schuinde helling, lastig klimaat etc. etc. verre van geschikt voor akkerbouw van consumptiegewassen voor de mens, op zo een plaatsen is het veel beter een weinig eisend gewas als gras te zaaien en er beesten op te steken.
- Als gij de korrels wilt eten die ze aan die beesten geven of het gras uit de weiden, ga uw gang. :ironic: (de zaken die men geeft aan die beesten zijn wel wat anders dan hetgeen ze in uw bordje leggen hoor)
Autechre zei:
Persoonlijk walg ik van mensen die redeneren van "ooh vlees/vis is zo lekker ik kan niet zonder" terwijl ze maar verder het milieu verkrachten/dieren mishandelen
...
Rationele mensen zien in dat er voor 6,5 mld mensen geen plaats is om vlees te eten, het is te belastend voor het mileu, en zoals tegenwoordig toegepast ook compleet onethisch; maar blijkbaar zijn vleeseters te zwak (mentaal) of te onwetend (ivb met de argumenten) om geen vlees te consumeren
- Er is wel plaats voor die beesten, elk jaar zijn er in sommige landen gigantische voedseloverschotten: de EU bvb koopt soms partijen voedsel op om de vraag te doen stijgen omdat de prijs anders te sterk zou dalen (en ze vernietigen dan gewoon het gekochte voedsel), het probleem zit hem veeleer in de verdeling van dat voedsel over de planeet.
- onethisch... daar raak je aan de essentie van heel het pro/contra veggie gedoe: het is een ethische kwestie en in een ethische kwestie bestaat geen juist of fout, dat hangt allemaal af van het persoonlijk waardeoordeel van het individu, maar gij wilt per se doen uitschijnen alsof al de vleeseters primitievelingen zijn en gij de vlees geworden gedachte van de Ubermensch...
PS: ik eet vlees, ik heb niets tegen veggies, zo lang ze kunnen aanvaarden dat ik wel vlees eet. (ze mogen mij pogen op andere gedachten te brengen, maar dan vertrekkende vanuit respect voor mijn huidig standpunt)